Judecătorul Cristi Danileţ este de părere că profesorii ar trebui instruiţi să accepte că “discuţiile sunt mai importante decât disciplinarea şi pedepsirea”, și a vorbit de formarea unor reţele de consilieri şi psihologi şcolari. El crede că ar trebui dezvoltat un sistem de şcoli pilot în diferite regiuni ale României (…) iar procesul de instruire a profesorilor să fie filmat, documentat (…) şi după un an, un an şi jumătate, doi ani, când o să aibă succes, de prezentat ca model şi de răspândit în toată România ca bune practici”, a spus judecătorul Cristi Danileț vineri, la o conferinţă despre justiţia restaurativă, scrie Agerpres.
- Declarația lui Cristi Danileț vine în contextul în care în ultima vreme au apărut multe cazuri de violență în școli, agresiuni ale unor elevi asupra profesorilor, cum a fost cazul de la Colegiul Național “Ion Creangă” din București sau cazul de la Școala Gimnazială din Brebu, unde mai mulți elevi au batjocorit o profesoară de engleză.
- Ca urmare ca celor mai recente cazuri apărute în spațiul public privind violența în școli, sau consumul de droguri, ministerul Educației a reintrodus în proiectele noilor legi ale Educației, printr-un amendament, posibilitatea exmatriculării elevilor în cazuri grave și în anumite circumstanțe, chiar și doar temporar.
Judecătorul Cristi Danileț a spus vineri referitor la problemele legate de violență și droguri în școli, că în România nu ne lipsesc legile, ci practicile interne, regulamentele interne ale școlilor.
“Ar trebui stabilit rolul dirigintelui unei clase, al celui care răspunde pentru patru ani de zile de elevii dintr-o clasă şi (…) trebuie instruiţi, trebuie să înţeleagă conceptul de practică restaurativă, să accepte că discuţiile sunt mai importante decât disciplinarea şi pedepsirea, inclusiv prin formarea unor reţele de consilieri şi psihologi şcolari, la nivel naţional, care să îşi împărtăşească bunele practici (…), ar trebui dezvoltat un sistem de şcoli pilot în diferite regiuni ale României, în care întreg procesul acesta de instruire a profesorilor şi de evoluţie a lucrurilor cu privire la elevi trebuie filmat, documentat, aşadar şi după an un, un an şi jumătate, doi ani, când o să aibă succes, de prezentat ca model şi de răspândit în toată România ca bune practici”, a spus Cristi Danileţ.
El este de părere că ar trebui găsite câteva şcoli bune din România deschise la astfel de subiecte, iar ulterior profesorii din acele unităţi să promoveze practicile restaurative.
“Noi trecem printr-o reformă foarte importantă legislativă. Ce ne lipseşte nu sunt legile, sunt practicile interne, sunt regulamentele interne, deci, noi ce ar trebui de făcut este să găsim trei, patru, cinci şcoli bune în România deschise la astfel de subiecte şi să lucrăm cu ele şi apoi profesorii din acele şcoli să promoveze practicile restaurative, că dacă vin eu autoritate şi impun, sunt refuzat. Dacă vine un profesor din interior şi susţine astfel de practici şi arată cum au avut succes la ei în şcoală, cu atât mai mult şi am în cap vreo patru şcoli din România în care am putea face asta”, a adăugat Cristi Danileţ.