Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” nu va organiza examen separat de admitere la liceu, conform declarației făcute de directoarea liceului, Ionela Neagoe, pentru Tribuna Învățământului. Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” va rămâne la admiterea computerizată a spus aceasta. Declarația este prima de acest fel și vine din partea conducerii unuia dintre cele mai prestigioase colegii din România.
Posibilitatea de a organiza examen de admitere pentru selecția elevilor este prevăzută în Legea Deca-Iohannis și a fost una dintre cele mai controversate propuneri, făcută fără nicio analiză sau fără niciun studiu de impact, doar la presiunea colegiilor centenare, conform declarațiilor fostului ministru Sorin Cîmpeanu. Primul astfel de examen ar avea loc în anul 2027, conform legii 198/2023, adică elevii care sunt acum clasa a V-a ar susține această modalitate de admitere.
Liceele pot organiza examen de admitere pentru 50% dintre locuri, iar subiectele de la probele specifice fiecărui profil ar urma să fie făcute de Centrul Pentru Politici și Evaluare în Educație al Ministerului Educației.
Potrivit articolului 248 din noua lege a Învățământului Preuniversitar, alineatul 4: „Admiterea la liceu și evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se vor desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi înscriși în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024.
Întrebată de publicația citată de schimbările aduse noua lege în materie de admitere la liceu, Ionela Neagoe, directoarea Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” a răspuns cum se va desfășura admiterea:
„Noua lege dă posibilitatea liceelor să organizeze examen, dacă doresc. În condițiile prevăzute de lege, noi nu ne dorim acest examen. Au fost atâtea discuții pe tema aceasta, atâtea acuzații, deși, mulți dintre noi am intrat cu examen la liceu, încât nu ne interesează această modalitate de selecție! Vom rămâne la admiterea computerizată”, a declarat Ionela Neagoe.
Este primul colegiu din România și unul dintre cele mai cunoscute care anunță că boicotează admiterea promovată de legea Deca Iohannis. Nu toate liceele trebuie să organizeze examen de admitere. Rămâne la alegerea conducerilor liceelor dacă introduc un examen de admitere pentru anumite specializări. Pot face acest lucru doar pentru 50% dintre locurile prevăzute în planul de școlarizare.
Dacă la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul școlar următor.
Examenul poate fi susținut la cel mult două probe, iar subiectele vor fi elaborate de Centrul Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație și vor fi standard și unice la nivel național.
Pot participa la concursul de admitere elevii care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare probă a evaluării naționale. Candidații sunt admiși în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiția promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci).
Data examenelor de admitere și a repartizării computerizate este stabilită prin ordin de ministru anual și este publicată cel mai târziu la începutul anului școlar.
Admiterea la liceu printr-un examen suplimentar a stârnit controverse din partea părinților, elevilor și a întregii societăți civile. La discuțiile din comisia de specialitate din Senat, în timpul dezbaterlor pe proiectele de legi ale Educației, secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion a spus că procentul de 50% a fost decis de Camera Deputaților și că nu poate să dea studii pentru cei 50%.
“Acel 50% cum a fost el decis de Camera Deputaților, care e legiuitor și nu pot să dau studii pentru cei 50%”, a spus Sorin Ion, secretar de stat în ministerul Educației. Eu insist să o numesc nu dublă admitere, ci, așa cum am spus-o și eu la cameră, ca o dublă șansă”, spunea secretarul de stat. Acesta a mai spus în cadrul dezbaterilor că “nu e obligatoriu nici pentru nici licee, nici pentru copil. Copilul dacă s-a dus la Evaluarea Națională a luat o notă mulțumitoare, cu siguranță că nu va mai fi interesat să intre pe locurile scoase la concurs, pentru că va intra fără nicio emoție pe locurile care se repartizează computerizat”, a justificat Sorin Ion introducerea examenului.
La dezbatere a luat cuvântul și inițiatorul proiectelor de lege, fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, care inițial, în vara anului trecut, propusese examen pentru 90% din locuri. “Proporția 50%, 60%, 70%, 30% și totul este discutabil, dar aș merge pe susținerea proporției de la Camera Deputaților de 50%”, spunea Cîmpeanu.
Printre susținătorii introducerii unui examen de admitere suplimentar la liceu a fost și vicepreședintele comisiei din Camera Deputaților, Szabo Odon, dar nu a adus argumente bazate pe statistici sau studii.
Deputata USR Silvia Dinică a cerut explicații în privința claselor speciale pentru care se vor da examene de admitere:
“Am și eu întrebare apropo de acest subiect. Aș vrea să parcurgem împreună acest pași în care să ne dăm seama cum va funcționa. Deci spuneți că există un liceu unde avem 100 de locuri? Pentru 50 de locuri se va da și se va repartiza conform Evaluării Naționale. Prin urmare, ne mai rămân 50 de locuri în care să facem două clase speciale, să zicem, pentru acele două clase speciale, înțeleg că vom avea probe diferite, să zicem fizică și chimie. Da, și atunci clasele acelea, ce fel de specializare vor avea, vor fi științele naturii, dar științele naturii și prin Evaluarea Națională vor fi repartizări la clasele științele naturii sau ce se va studia acolo în clasele respective, astfel încât să se justifice această profilare specială a elevilor. Cum va funcționa? Ce va fi diferit? Ce va afla un copil de la acea clasă specială rezultată în urma examenul de admitere cu probele acestea diferite de cele ale evaluării naționale versus un copil de clasa a IX-a care dă examen de Evaluare Națională, pentru că, de fapt, nedumerirea noastră a tuturor, aceasta este: Avem proceduri diferite de a ajunge în clasa a IX-a și ce ne așteptăm să fie diferit în aceste clase ca să justifice această examinare suplimentară?”, a întrebat Silvia Dinică.
La întrebare nu a răspuns ministerul Educației, dar deputatul UDMR Szabo Odon și deputata PNL Luminița Barcari care au apărat din nou admiterea la liceu printr-un nou concurs.
Părinții au acuzat că introducerea unui nou examen ar pune presiune și mai mare pe elevi, iar “industria meditațiilor” va avea de câștigat. Încă din vara anului trecut poziția președintelui Federației părinților, Iulian Cristache, a fost împotriva organizării unui examen de admitere. Acesta a solicitat ministerului să fie luate în considerare recomandările OECD, pentru că „meditațiile sunt la un nivel „problematic” în România”, potrivit acestuia.
Nici elevii nu susțin introducerea unui examen în plus. Ariana Dudună, la acea. vreme președinta Asociației Elevilor din Constanța, spunea: “Nici noi nu susținem dubla admitere, nu considerăm că ar fi benefică. Considerăm că, dacă într-adevăr s-ar observat cât se poate mod fundamentat că Evaluarea Națională nu e reprezentativă, poate se poate modifica Evaluarea Națională, că nu este nevoie de o încă admitere și considerăm că poate să ducă la segregare mai departe. Pentru că, bineînțeles, la nivelul școlilor claselor se va face diferența. Elevii deștepți care au intrat pe admitere, elevii mai puțin deștepți care au intrat pe repartizare”, spune Ariana Dudună.
Inițial, în prima variantă a legii Cîmpeanu, din vara lui 2022, examenul s-ar fi dat doar în cazul colegiilor naționale și pentru 90% dintre locuri. Apoi procentul a fost modificat la 80%, scăzând apoi la 60 % în forma Ligiei Deca, adoptată de Guvern.
Mai jos articolele referitoare la admiterea la liceu aflate acum în vigoare:
Articolul 101:
(2) Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale.
(3) Până la 10% dintre locuri sunt ocupate prioritar, pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională și conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată, de către elevi cu dizabilități și/sau CES și de către elevi de etnie romă.
(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia conform alin. (2) și (3) se atribuie pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată.
(5) În situația în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul școlar următor.
(6) Data desfășurării concursului de admitere se stabilește prin ordinul ministrului educației privind aprobarea calendarului de desfășurare a probelor evaluării naționale, a repartizării și admiterii în învățământul liceal și se face publică la începutul fiecărui an școlar.
(7) Organizarea concursului și criteriile de admitere se stabilesc prin hotărârea consiliului de administrație al unității de învățământ, care se publică pe site-ul acesteia, la începutul fiecărui an școlar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unității de învățământ, care vizează discipline aferente profilului/ specializării.
(8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate și unice la nivel național, fiind elaborate sub coordonarea CNCE, pe baza programei școlare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
(9) Pot participa la concursul de admitere elevii care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare probă a evaluării naționale. Candidații sunt admiși în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiția promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admiși la concursul de admitere participă la repartiția computerizată.
(10) Prin excepție de la prevederile alin. (2) și (3), unitățile de învățământ organizează, pentru filiera vocațională, anterior susținerii evaluării naționale, probe de aptitudini specifice pentru admitere.
(11) Unitățile de învățământ din cadrul învățământului liceal tehnologic și tehnologic dual stabilesc condițiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri.
(12) Pentru situațiile prevăzute la alin. (10) și (11) unitățile de învățământ au obligația de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susțin probele de aptitudini, programele și procedurile de organizare a acestora, pentru fiecare generație, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Probele suplimentare de admitere se susțin la cel mult două discipline.
(13) Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal este aprobată prin ordin al ministrului educației. Calendarul de desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal se publică, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul anului școlar.