Nivelul de alfabetizare funcțională al elevilor români este „un fenomen extrem de îngrijorător și din păcate acest fenomen nu se găsește doar la tineri, se găsește și în societate la modul general” a spus joi președintele Klaus Iohannis, la o conferință de presă.
Întrebat cum vede cifrele Raportului Național privind nivelul de literație din România, care spune că 42% dintre elevii români nu pot interpreta o informație și nu pot construi idei proprii, Iohannis a răspuns:
„Este un fenomen extrem de îngrijorător și din păcate acest fenomen nu se găsește doar la tineri, se găsește și în societate la modul general. Este unul din motivele pentru care am considerat că e nevoie de un program național, de România Educată pentru a îmbunătăți baza. Partea care a revenit Administrației Prezidențiale s-a terminat, am pregătit, conceputul pachetul și l-am dat Guvernului ca să tranforme acest concept în text de lege care va fi supus atenției Parlamentului. Aici suntem în momentul de față, este nevoie de creșterea calității actului educațional, este nevoie de îmbunătățirea finanțării, este nevoie de îmbunătățirea cadrului general pentru cariera didactică și pentru a o face mai atractivă, dacă nu o să avem tineri care doresc să fie profesori, nu o să avem profesori. Întreg sistemul trebuie centrat pe elev, pe student, să-i creeze cadrul și motivația, să fie suficient de flexibil pentru ca fiecare tânăr român să-și găsească locul lui, să-și construiască viața și o carieră cu care să se simtă satisfăcut”.
Declarația, la minutul 26:00 în video-ul de mai jos:
Declarația vine și în contextul în care ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a devansat pentru a doua oară termenul la care va fi implementată România Educată într-o nouă lege a Educației. Inițial, proiectul de lege trebuia finalizat până la sfârșitul anului trecut, dar a fost înaintat calendarul pentru septembrie 2022. Joi, Sorin Cîmpeanu a vorbit despre o transpunere în lege care să fie valabilă abia în septembrie 2023. Mai multe detalii aici.
În medie, elevii din România nu au competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat prin interpretarea și argumentarea unor ipoteze, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte, nu pot identifica și forma concluzii pe baza detaliilor accesate și nu pot trata informația în raport cu un context general, cu o realitate recognoscibilă sau posibilă (trecută, actuală sau viitoare), este una dintre concluziile Raportului național privind nivelul de literație din România. Testele au fost completate de peste 47.000 de elevi din toate regiunile țării pe o perioadă de 15 luni.
- cuvântul „literație” nu există în Dicționarul ortografic ortoepic si morfologic (DOOM), care reprezintă norma limbii române.