Ioana Pavelescu, elevă de 10 la BAC 2021: Vreau să rămân în țară, să fac Facultatea de Geografie / Nu doresc să intru în învățământ, ci să-mi deschid o agenție de turism

Foto: Arhiva personală / Ioana Pavelescu

Ioana Pavelescu a împlinit 19 ani și este absolventă a Colegiului Național “Neagoe Basarab” din Oltenița, județul Călărași. A luat numai note de 10 la Bacalaureat 2021, la fiecare dintre probe: Limba română, Istorie și Geografie. Spune că vrea să rămână în țară și să studieze Geografia Turismului, fiind pasionată de acest domeniu. Provine dintr-o familie de profesori, mama fiind învățătoare și tatăl, profesor de muzică. Nu vrea să ducă mai departe tradiția familiei, nu va continua în sistemul de învățământ după facultate, spune ea, ci vrea să lucreze într-o agenție de turism, ca să capete suficientă experiență încât să își pună pe picioare propria agenție.

Legat de experiența din liceu, Ioana spune că între elevi și profesori trebuie să existe un respect mult mai mare, unul bazat pe încredere și nu pe teamă: “Ar trebui să se mai lucreze la relația elev-profesor. În cele mai multe cazuri, este una bazată pe o oarecare teamă din partea elevului – în general, profesorul nu se prezintă din start și nu se face cunoscut copilului, copiii nu știu ce reacție poate avea acesta în cadrul orelor și tot așa, apare această respingere, teamă, închidere, neparticipare la oră și cam astfel stă treaba. Dacă profesorul este prea îngăduitor, e luat probabil peste picior.

Undeva trebuie găsită o cale de mijloc – respect reciproc, elevul să nu fie temător că ar primi o notă mică, încât lucrurile se repară, sunt soluții, dar și să știe că profesorul îi este alături, că practic învață de la el pentru că de aceea vine la școală. Că acum depinde de manieră, de metodă, fiecare vine cu atractivitatea lui”.

Nu este nicio rețetă secretă pentru succes la BAC, afirmă Ioana, care crede că “nu e cazul de stres, nu e nevoie de panică, nu își are rostul. Totul trebuie luat treptat, nu îngrășat porcul în ajun, dar nici relaxare față de examen”.

După ce la Evaluarea Națională, în clasa a VIII-a, a fost depunctată pentru prea multă creativitate, susține ea, acum la BAC spune că a ales să aplice o rețetă, fără să mai facă apel la ce ar fi spus ea în realitate despre acel text, la Limba română: „la eseul argumentativ de la BAC, tind să cred că nu contează opinia noastră, ci ceea ce iese din textul suport. Am mers pe varianta “pro”, că aș fi de acord cu informațiile din textul suport, deși nu prea eram de acord. Am zis să merg pe procedură și a fost o chestie câștigătoare”.

Interviul integral cu Ioana Pavelescu:

EduPedu.ro: Cum vezi acum bacalaureatul, după ce ai trecut prin el?

Ioana Pavelescu: Imediat după bac, am realizat că cele două probe, la Română și Istorie, din punctul meu de vedere, au fost destul de dificile. Însă la Geografie am avut o surpriză plăcută, mai ales în comparație cu simularea, după asta mă orientez eu. Simulările mi s-au părut foarte simple la primele două materii menționate, dar examenul mi s-a părut destul de dificil.

EduPedu.ro: Deci nu a mai fost nici starea de la simulare și nici gradul de dificultate, ai remarcat tu?

Ioana Pavelescu: Da, da, exact.

EduPedu.ro: Cum ai ajuns la performanța asta, ce a însemnat pentru tine dintr-a cincea încoace, dintr-a noua încoace, cum ai performat tu până acum și dacă acest 10 a venit ca o surpriză sau ca o confirmare?

Ioana Pavelescu: A venit și ca o surpriză și ca o confirmare (râzând). Nu mă așteptam să iau 10 chiar la toate trei, speram la peste 9 la fiecare. La Geografie aș fi vrut chiar 10. Iar legat de performanțe, până în liceu nu am avut vreun rezultat excepțional la olimpiade; la cea de Română mi se pare că în clasa a IX-a am luat locul al doilea pe județ, atât, dar în rest nu am excelat cel puțin la concursuri sau olimpiade. La activități extrașcolare am stat mai bine.

În gimnaziu am participat la un concurs național la Română, dar nu sunt acel tip de olimpic.

EduPedu.ro: Dar ai avut vreo disciplină preferată din cele 3 de la Bac?

Ioana Pavelescu: Da, Geografia. Mi se pare că sunt foarte multe lucruri în această materie care țin de cultură generală și sunt foarte ușor de învățat dacă te axezi pe logică și poți deduce anumite lucruri. Și bineînțeles dacă ai o memorie vizuală destul de bună pentru a “vedea” hărțile.

EduPedu.ro: Spuneai că te așteptai să iei 10 la Geografie, deci te-ai pregătit pentru această probă în plus?

Ioana Pavelescu: Da, am dedicat ceva timp și mi-a și făcut plăcere. La celelalte m-am străduit un pic mai mult, am zis că mi-e mai greu aici, mă străduiesc mai mult. La Geografie a venit ușor.

EduPedu.ro: Și ce se întâmplă cu Geografia mai departe în viața ta? Rămâne la stadiul de “pasiune din liceu” sau continui cu ea?

Ioana Pavelescu: Nu, nu rămâne o amintire bună din liceu, voi merge la Facultatea de Geografie, secțiunea Geografia Turismului. La Universitatea din București.

EduPedu.ro: Deci rămâi în România?

Ioana Pavelescu: Da, dar dacă voi avea ocazia să particip într-un proiect Erasmus, o să merg cu cea mai mare plăcere, dar nu vreau să plec permanent din țară.

EduPedu.ro: Cum ai luat hotărârea asta? A fost naturală îndreptarea ta spre Geografie, ai avut vreun profesor care a contribuit la transformarea Geografiei în plăcere?

Ioana Pavelescu: La început, a fost o pasiune a mea, însă a depins și foarte mult de profesorul care m-a îndrumat. Am avut pe parcursul liceului cam trei profesori de Geografie. Primul m-a inspirat foarte, foarte mult, dar din păcate a decedat. Cu a doua doamnă mă simțeam dezamăgită, credeam că mi se pierde interesul. Dar din clasa a X-a am făcut Geografie cu domnul profesor Daniel Anghel căruia îi mulțumesc din suflet pentru tot ceea ce m-a învățat și dânsul m-a adus înapoi în apele mele și la Geografie.

EduPedu.ro: Ai făcut un research despre ce poți face după terminarea acestei facultăți?

Ioana Pavelescu: Da, am căutat și am zis că, în principal, aș vrea să ajung într-o agenție de turism, iar în timp să-mi deschid propria agenție. Dar în caz de orice, am planuri de rezervă.

EduPedu.ro: Îți place și geografia practică? Mergi, călătorești?

Ioana Pavelescu: Da, foarte mult. Am fost și la niște cursuri de orientare în spațiu și îmi aduc aminte că m-am mai accidentat, am învățat multe noțiuni de orientare turistică și îmi place extrem pe munte.

EduPedu.ro: Revenind la bacalaureat, puțin, cum ți s-a părut atmosfera la examen?

Ioana Pavelescu: Toată clasa mea a susținut bacalaureatul, 30 de copii, toți l-am luat și ne-am descurcat bine zic eu. Nu prea am simțit că am dat bacul din cauza școlii online, eram ca la simulare, nu era o atmosferă încărcată de emoții precum credeam că o să fie. Mai mult m-am simțit ca la un test normal, parcă emoția a fost a revederii și de a veni cu toții în aceeași sală de clasă.

EduPedu.ro: Cum crezi că te-a schimbat școala online?

Ioana Pavelescu: Tind să cred că m-a transformat în bine: am câștigat câteva ore de somn în plus și în anumite zile în care aveam materii ușoare la care trebuia doar să stăm să ascultăm, mai lucram și eu pentru bac.

Foto: Arhiva personală / Ioana Pavelescu

Cât de cât, a fost o eficientizare a timpului. Am pierdut și lucruri în perioada asta, nu a fost ca în ceilalți ani să fim acolo cu toții să lucrăm împreună. Atunci când am revenit fizic la școală, simțeam că pierd mult timp comparat cu experiența de acasă. Mergeam la școală, chiar dacă sunt în același oraș cu liceul, stăteam, trebuia să mă întorc. Veneam obosită, până mâncam și mă odihneam era ceva timp. Deci uite o diferență pe care am simțit-o în această experiență, aceste decalaje.

Școala online, ca și munca online, nu mai are timpi morți, te organizezi altfel.

Edupedu.ro: Cum se împart în clasa ta specializările? Mai vine cineva la Geografie?

Ioana Pavelescu: La Geografie, nu, doar eu. Având în vedere că suntem o clasă de filologie, intensiv engleză, mulți au optat pentru Limbi străine și pentru Poliție, ori ASE, Jurnalism. Mi se pare că am și două colege care merg la Medicină, mereu le vedeam prinse cu treaba și cu exerciții.

EduPedu.ro: A fost nevoie de meditații anul acesta sau anul trecut?

Ioana Pavelescu: La limba română am considerat că a fost necesar, dar nu am mers fizic la meditații din cauza pandemiei. Am comunicat pe Whatsapp pe marginea lucrărilor făcute de mine, am primit feedback pe creație și pe ce scriam.

EduPedu.ro: Ai luat 10, e clar că media te ajută enorm la facultate; ce așteptări ai de la facultate? Te lași surprinsă sau ai ceva “insight-uri”?

Ioana Pavelescu: Aștept să mă las surprinsă, niciodată nu am vrut să am așteptări prea mari, la fel și la Bac, am zis să nu fiu dezamăgită apoi. Sper că o să fie bine. Deocamdată, singura mea așteptare e să cunosc oameni noi după acest timp în care nu am socializat foarte mult.

Mai vreau și să mă adaptez ușor dat fiind faptul că mă mut la București – colegi noi, profesori noi. Poate ajung să fac totul în format fizic, ar fi minunat.

EduPedu.ro: Cum ți s-a părut sistemul de învățământ preuniversitar? La final, acum, poți face un “review”, să zicem. Cum l-ai analiza?

Ioana Pavelescu: În primul rând, ar trebui să se mai lucreze la relația elev-profesor. În cele mai multe cazuri, este una bazată pe o oarecare teamă din partea elevului – în general, profesorul nu se prezintă din start și nu se face cunoscut copilului, copiii nu știu ce reacție poate avea acesta în cadrul orelor și tot așa, apare această respingere, teamă, închidere, neparticipare la oră și cam așa stă treaba. Dacă profesorul este prea îngăduitor, e luat probabil peste picior.

Undeva trebuie găsită o cale de mijloc – respect reciproc, elevul să nu fie temător că ar primi o notă mică, încât lucrurile se repară, sunt soluții, dar și să știe că profesorul îi este alături, că practic învață de la el pentru că de aceea vine la școală. Că acum depinde de manieră, de metodă, fiecare vine cu atractivitatea lui.

Nu vreau să spun că profesorii sunt la fel, așa la modul general. Spun din proprie experiență, plus că părinții mei sunt profesorii și mai aud ce întâmpină zi de zi.

EduPedu.ro: Chiar, te-ai gândit să îți urmezi părinții?

Ioana Pavelescu: Nu doresc să intru în învățământ, nu; mi se pare extrem de greu să lucrezi cu generații diferite, copii, fiecare este unic, trebuie să știi cum să procedezi cu fiecare în parte, mi se pare foarte greu și obositor, mai ales obositor. Te încarci cu foarte multe stări.

EduPedu.ro: Dacă ar fi să te gândești la liceu, ne-ai spus de domnul profesor de Geografie. Mai sunt profesori care te-au inspirat? Profesori care să se remarce prin abordare, prin învățare în joc, prin încurajarea la spirit de echipă etc.

Ioana Pavelescu: Din nefericire, la noi nu s-a pus mult accent pe lucru în echipă sau învățare interactivă, dar pot să spun că fiecare profesor în parte a încercat să fie cât de îngăduitori s-a putut fără a ajunge în cealaltă extremă încât să facem noi ce vrem. Cu bune și cu rele, au fost profesorii mai 4 ani și îi respect pentru ce m-au învățat. Poate am fost și eu nemulțumită, dar mă gândesc să rămân cu amintirile plăcute în viitor.

EduPedu.ro: Ați fost o clasă revoltată sau o clasă la locul ei? Cum vă vedeți?

Ioana Pavelescu: Undeva la mijloc. Nu am fost cei mai cuminți, dar nici cei mai răi nu am fost.

EduPedu.ro: Și atunci, cum s-au împăcat profesorii cu voi? Vă spuneau că au avut copii mai buni în trecut?

Ioana Pavelescu (râzând): Categoric, dar am ajuns la concluzia, vorbind cu cei mai mari, că asta spuneau la fiecare clasă pentru a motiva elevii. 🙂

EduPedu.ro: Acum, după ce ai lăsat în urmă zona asta de colegi cu care ai petrecut atât timp, cum a rămas grupul? Cum a fost senzația ta referitor la timpul petrecut în colegiu?

Ioana Pavelescu: Atmosfera, nu știu ce să zic, nu a fost o clasă unită. Dar ne-am găsit forța când a fost nevoie! La ultimul clopoțel, la noi a fost o tradiție: ne asortăm hainele – fetele în fuste asortate, iar băieții cu papioane asortate. Ne-am mai certat noi pe culoare și pe model, dar ne-am descurcat 🙂

EduPedu.ro: Copiilor care dau bacul anul viitor, ce le spui? Ai mers pe vreo rețetă? Teste de antrenament, poate repetiții, învățat pe parcursul anului?

Ioana Pavelescu: În ultima săptămână m-am panicat puțin, am învățat ceva în ultima săptămână. Sinceră să fiu, am învățat cam haotic: mă trezeam și mă gândeam că am chef să învăț la ceva, că trebuie, ca să nu stau degeaba – și am reținut. Legat de testele de antrenament, am lucrat și din ele, dar și din culegeri, gândindu-mă că cele din culegeri pot fi mai grele.

Pentru cei care vor da anul viitor bacalaureatul, nu e cazul de stres, nu e nevoie de panică, nu își are rostul. Totul trebuie luat treptat, nu îngrășat porcul în ajun, dar nici relaxare față de examen.

La eseul argumentativ de la BAC, tind să cred că nu contează opinia noastră, ci ceea ce iese din textul suport.

Ioana Pavelescu, elevă cu media 10

EduPedu.ro: Ai dat până acum două mari examene, Evaluarea Națională și Bacalaureatul. Cât de drepte și de nedrepte ți s-au părut examenele acestea cu miză mare?

Ioana Pavelescu: De exemplu, la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a, am avut o problemă la Română, am depus contestație și am avut o mică-mare nemulțumire, dar am înțeles unde am greșit. Am fost mult prea creativă și ieșisem din tiparele unei structuri la compunerea creativă de la al doilea subiect, cred că acolo e, dacă nu mă înșel.

La BAC mi-am amintit ce am pățit acum 4 ani și, la subiectul I unde sunt cerințe pe text unde se poate interpreta în orice fel, am scris mai multicel ca să nu se lase loc de interpretare, am scris și corelat variantele care mi s-au părut corecte într-un răspuns logic.

EduPedu.ro: Dar cum ți se pare atunci acest lucru, e un examen care ar trebui să măsoare competențele, dar măsoară cum aplici rețeta bătută în cuie.

Ioana Pavelescu: Nu îmi place acest lucru. Spre exemplu, la eseul argumentativ de la BAC, tind să cred că nu contează opinia noastră, ci ceea ce iese din textul suport. Am mers pe varianta “pro”, că aș fi de acord cu informațiile din textul suport, deși nu prea eram de acord. Am zis să merg pe procedură și a fost o chestie câștigătoare.

EduPedu.ro: Cum au fost părinții? Cum au tratat perioada asta?

Ioana Pavelescu: Extrem de cicălitori, mai ales tatăl meu. Cred că din clasa a noua m-a tot cicălit – el la bac a luat 10 la Română – și m-a tot zăpăcit 🙂

EduPedu.ro: Te-au susținut în perioadele grele? În care ai avut nevoie de o ieșire, de spațiu, în afară de cicăleli?

Ioana Pavelescu: Da, da, chiar da, mult! În afară de bac, am mai avut și examene auto care uneori s-au sfârșit cu plâns, dar bine că au fost alături de mine, contează mult.

EduPedu.ro: Dacă ai fi fost părinte în locul lor, ce ai fi făcut cu tine?

Ioana Pavelescu: Mama mereu îmi spunea să învăț, că stau pe telefon, iar eu îi explicam că învăț, dar nu mă vede ea. Cred că și eu aș fi fost la fel ca ea, să am un copil care nu ținea cartea în mână aproape niciodată și să nu îl văd.

EduPedu.ro: E un clișeu că nu poți să înveți decât de pe carte sau chiar e adevărat? Ai învățat de pe telefon/calculator sau din cărți tipărite?

Ioana Pavelescu: E adevărat, în afară de Limba română unde mi-am făcut eu anumite scheme pe care nu le aveam pe carte, e adevărat. Am învățat din cărți și hărți 🙂

Am un anumit tic, trebuie să simt hârtia în față, să o miros. De pe telefon nu prea pot, mă obosește, ori printez, ori scriu eu.

EduPedu.ro: Să ne imaginăm că ești pe o scenă, premiată și felicitată. Fă un pas înainte și transmite un mesaj, după 12 ani de școală. Pentru profesori, părinți, oamenilor care te-au format.

Ioana Pavelescu: În primul rând, le spun simplu că le mulțumesc, chiar dacă nu am fost eu cel mai maleabil elev, am fost dificilă câteodată, nu am fost absolut deloc tocilara clasei. Am avut colegi care învățau mult mai rapid decât mine, dar acum depinde de fiecare. Le mulțumesc tuturor pentru un sfat, o vorbă bună, pur și simplu nu pot să uit și îmi voi aminti cu drag mereu fiecare situație, experiență, bună sau rea.

O să îmi amintesc că am fost cu ei la grădiniță, în școala primară, în gimnaziu, la liceu, au fost a doua familie mare, extinsă și cu asta cred că rămânem”.

Anul acesta, la Bacalaureat, înainte de contestații au fost doar 112 medii de 10 în toată țara, din cei 126.999 de candidați prezenți.

Exit mobile version