Cazul de „revolving door” al fostei ministre a Educației, Ligia Deca, numită prorector la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) la scurt timp după ce a inițiat un proiect de 2,3 milioane de euro în calitate de ministru, prin care ar fi acordat netransparent acești bani SNSPA și UEFISCDI, „privește o răspundere personală”, „nu este o faptă care să fie imputată din punct de vedere instituțional”, potrivit răspunsurilor oferite în conferință de presă de Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației și Cercetării, la întrebările Edupedu.ro.
Ministrul Daniel David a răspuns la rândul său prin importanța respectării unor criterii clare pentru orice act normativ emis de minister: „Trebuie să satisfacă o nevoie justificată, să fie legal și să includă un element important de etică și moralitate, chiar dacă legea nu te obligă,” potrivit lui Daniel David.
Proiectul în cauză, în valoare de 2,3 milioane de euro, reprezintă o inițiativă majoră de testare a competențelor adulților din România (PIAAC), gestionată de consorțiul condus de SNSPA. Faptul că Ligia Deca, inițiatoarea proiectului, a fost numită prorector la SNSPA la scurt timp după încheierea mandatului său de ministru, a generat acuzații de „revolving door” – o practică în care persoanele din funcții publice trec rapid în instituții private sau academice cu beneficii directe.
Cei doi reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării au avut și o opinie contradictorie pe tema proiectului de HG vizat de suspiciunile arătate într-o analiză Edupedu.ro. În timp ce Ioana Lazăr a declarat că proiectul de act normativ va merge mai departe în dezbaterea publică în forma actuală – „Sigur că da, da, desigur. Din punctul nostru de vedere, hotărârea de guvern este un act administrativ cu caracter normativ care îndeplinește toate condițiile de obiectivitate și de legalitate” – ministrul Daniel David a părut deranjat de antepronunțarea Ioanei Lazăr, căreia îi solicitase în conferință doar să spună în ce fază a circuitului de avizare interministerială este documentul. Practic, cu ministrul la masă, secretarul general a declarat că a luat deja decizia continuării unui demers controversat, fără ca ministrul să aibă un cuvânt de spus. Ministrul Daniel David a intervenit peste răspunsul Ioanei Lazăr și a precizat că nu a fost implicat în stabilirea consorțiului responsabil de implementare, dar a promis o evaluare atentă: „Voi analiza hotărârea de guvern prin prisma celor trei criterii: nevoie, legalitate și componenta etică.”
- Reamintim, Edupedu.ro a scris vineri că ultimul act normativ pregătit de Ministerul Educației sub fostul ministru Ligia Deca și pus în consultare publică este un proiect de Hotărâre de Guvern privind participarea României la studiul internațional privind competențele adulților, PIAAC. Este vorba despre un proiect cu o valoare fără precedent pentru astfel de cercetări privind educația, 2,3 milioane de euro, iar el urmează să fie implementat de un consorțiu din care fac parte două instituții legate de Ligia Deca – SNSPA și UEFISCDI. La SNSPA, Ligia Deca tocmai a fost numită prorector responsabil cu relațiile instituționale și proiecte strategice, iar la Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării lucrează atât soțul Ligiei Deca, Cezar Hâj, cât și cei mulți dintre membrii de cabinet ai fostei ministre, din perioada mandatului.
- Pentru că în acest caz este vorba despre o persoană care a ocupat funcții publice importante, care trece într-un alt rol instituțional cu influență, folosindu-și experiența și relațiile anterioare pentru a-și desfășura noua activitate, ar putea fi considerat un așa-zis caz de revolving door (sau „ușa rotativă”). Fenomenul este recunoscut ca o problemă de integritate în Uniunea Europeană, iar instituțiile UE au implementat măsuri pentru a-l gestiona. În România nu există reglementări pentru demnitarii aflați în asemenea cazuri, ci doar pentru funcționarii publici.
Secretarul general Ioana Lazăr a clarificat că situația de conflict de interese invocată nu poate fi imputată din punct de vedere instituțional: „Un conflict de interese presupune ca un demnitar să semneze sau să participe la luarea unei decizii care este afectată de un interes personal. În acest caz, hotărârea de guvern a fost semnată de domnul secretar de stat Gigel Paraschiv, nu de doamna Ligia Deca.”
Ministrul Daniel David a promis o analiză atentă a proiectului și a selecției partenerilor, având în vedere dezbaterile publice și criticile apărute: „De aceea v-am spus că, dacă este în dezbatere publică, voi analiza această hotărâre de guvern prin cele trei criterii menționate.”
Între timp, rămân întrebări fundamentale despre etică, moralitate și transparență în gestionarea fondurilor publice în acest caz, pe care le puteți regăsi aici.
De menționat că întreaga echipă rămasă în minister, în funcțiile de decizie și conducere, cu excepția lui Daniel David, este aceeași stabilită de Sorin Cîmpeanu când era ministru și păstrată pe tot parcursul mandatului de peste 2 ani de zile de către Ligia Deca.
Redăm declarațiile ministrului Daniel David și ale secretarului general al Ministerului Educației, Ioana Lazăr, făcute în conferința de presă de vineri pe subiectul „revolving door” la fosta ministră Ligia Deca:
Edupedu.ro: „Edupedu.ro a publicat astăzi un posibil caz de conflict de interese la Ministerul Educației, care a lansat în dezbatere în prima dvs zi de mandat, pe 24 decembrie, un proiect de HG prin care plasa cel mai important program de testare a competențelor pentru adulți – PIAAC – în mod netransparent, pe un buget de 2,3 milioane de euro, către Universitatea la care astăzi fostul ministru este prorector pentru proiecte.
Care este decizia dvs cu privire la proiectul de HG privind organizarea PIAAC? Având în vedere că HG-ul a fost publicat în dezbatere în prima dvs zi de mandat, dvs ați avut vreo implicare?
Daniel David: „Eu văd lucrurile în felul următor: n-am apucat să citesc articolul, dar pentru mine ce este foarte important – dacă ați pomenit de evaluare a competenților adulților – orice act normativ pe care o să-l dăm trebuie să vină cu două lucruri cheie, și anume satisface o nevoie justificată a sistemului și este legal. Astea-s chestii cheie, fundamentale. Sub aspectul demarării procedurilor interne la nivelul ministerului o s-o rog pe doamna secretar general să vă spună în ce fază e hotărârea și să înțelegem în ce fază se află pe circuit. Doi, ca necesitate însă sunt pentru. Pentru că noi n-am făcut o evaluare riguroasă, serioasă a competenților, adulților. Vedeți că ne focalizăm foarte mult pe copiii pe liceu…
Edupedu.ro: Doar că eu nu pun în discuție participarea la PIAAC, ci în ce măsură este legal, din punctul dumneavoastră de vedere, dacă este etic, dacă este moral ca un ministru să încredințeze un proiect către instituția în conducerea căreia se duce după aceea? Dumneavoastră aveți în vedere acordarea de proiecte către Universitatea Babeș-Bolyai, la conducerea căreia probabil veți reveni la finalul mandatului?
Daniel David: Răspunsul pe care pot să vi-l dau este acesta: orice act normativ care pleacă din minister, de când încep eu să semnez, trebuie să respecte aceste lucruri: nevoie, legalitate și deși nu te obligă nimeni, un element foarte important de etică și moralitate. Ca să văd la ce nivel se află această hotărâre de guvern, o rog pe doamna Lazăr.
Ioana Lazăr: În primul rând, conflictul de interese presupune ca domnul ministru să semneze sau să participe la luarea unei decizii afectată de interesul personal. În situația semnalată de dumneavoastră nu există un interes personal atât timp cât…
Edupedu.ro: Dar nu mă refer la ministrul Daniel David, ci la fosta ministră Ligia Deca.
Ioana Lazăr: …situația de conflict de interese este în momentul în care un demnitar semnează sau participă la luarea unei decizii care este afectată de un interes personal. Care ar fi acel interes personal care ar fi satisfăcut prin semnarea acelei hotărâri de guvern de către domnul secretar de stat Gigel Paraschiv, pentru că dumnealui este cel care a semnat hotărârea de Guvern?
Edupedu.ro: În instituția condusă juridic de ministrul Ligia Deca, care ar urma ca prorector responsabil de proiecte să gestioneze o parte din cei 2,3 milioane de euro la SNSPA?
Ioana Lazăr: Numai că acel conflict de interese nu este o faptă care să fie imputată din punct de vedere instituțional, ci privește o răspundere personală. Nu una instituțională.
Edupedu.ro: Asta o va decide Agenția Națională de Integritate. Întrebarea mea este pentru dumneavoastră în acest moment: păstrați în dezbaterea publică proiectul de HG în acest fel?
Ioana Lazăr: Sigur că da, da, desigur. Din punctul nostru de vedere, hotărârea de guvern este un act administrativ cu caracter normativ care îndeplinește toate condițiile de obiectivitate și de legalitate.
Edupedu.ro: Cum a fost făcută selecția partenerilor din proiect: SNSPA, UEFISCDI și Institutul de Cercetare a Pieței Muncii?
Ioana Lazăr: Toate…
Daniel David: Îi întreb pe cei care au făcut parte din echipă, eu devenind ministru după ce s-a stabilit practic consorțiul și celelalte activități.
Edupedu.ro: Da, dar o aveți în dezbatere publică, dumneavoastră încă puteți decide asupra ei.
Daniel David: O avem și de aceea v-am spus că dacă este în dezbatere publică, eram curios care este circuitul, voi analiza această hotărâre de guvern prin cele trei criterii de care vă spuneam: nevoie, legalitate și componenta etică”.