VIDEO: Investiția în condițiile de locuire a copiilor vulnerabili este primul lucru pe care trebuie să-l facă statul pentru a le asigura dreptul la Educație – Dragoș Pîslaru, europarlamentar

148 de vizualizări
Dragoș Pîslaru / Foto: captură live dezbatere World Vision România – EduPedu
Investiția în condițiile de locuire ale copiilor vulnerabili este primul lucru pe care ar trebui să-l facă statul dacă vrea să-i ajute să învețe, să nu abandoneze școala, spune europarlamentarul Dragoș Pîslaru. De altfel, condiția de trai este un capitol cuprins în Garanția pentru copii a Uniunii Europene. Un copil nu se poate concentra pe educația sa dacă locuiește în condiții improprii, fără electricitate, fără apă și căruia îi este frig jumătate din an din lipsa încălzirii. Din păcate, România nu abordează acest aspect la nivel de stat, o strategie în acest sens zace din 2016 în sertarele ministerului Muncii pe care la condus la vremea aceea, a amintit Pîslaru la dezbaterea „Viitorul este al copiilor. Dar vocea lor contează în deciziile pentru viitor?”, organizată de Fundația World Vision România în parteneriat cu Edupedu.ro.

În ceea ce privește garanția pentru copii, Dragoș Pîslaru spune că sunt trei idei care o definesc:

1. Copiii nu sunt o cheltuială, ci o investiție.

2. Într-un mediu politic relativ instabil, investiția în copii ar trebui să fie o proprietate bipartizană.

3. Investiția trebuie făcută acum, nu în viitor, e o urgență.

„Cred că un element crucial de la care trebuie plecat este ideea că în România avem mai multe instituții care se ocupă de fațete diferite cu privire la viața și susținerea activității copiilor și care nu sunt neapărat în cea mai bună colaborare unele cu celelalte. E nevoie de coordonare. Dacă vom lăsa ca educația să fie strict numai la ministerul Educației, nu vom obține rezultate. Dacă unul din 4 copii e în deprivare și excluziune socială, performanțele școlare vor fi afectate, lipsa de acces la nutriție de calitate, la servicii medicale de calitate afectează performanța școlară. Abandonul școlar e o realitate, lucrul acesta duce la un cerc vicios. Ajungem să gândim politici doar reactive. Educația e într-adevăr esențială, dar problema nu poate fi rezolvată doar cu politici sectoriale. Având în vedere recomandarea Consiliului UE, acțiunea trebuie să fie unitară. Trebuie să rupem cercul vicios”, a spus Pîslaru.

  • Această acțiune unitară ar putea fi garanția pentru copii, care se referă, printre altele, și la condițiile de trai ale copiilor și la investiția în locuință.

„Există o măsură din Garanția pentru copii care se referă la locuire. Există chiar un principiu postulat la nivel european: „housing first”, adică dacă nu ai rezolvată problema locuirii, care înseamnă inclusiv accesul la electricitate, să nu-ți fie frig iarna, nu vei putea rezolva celelalte probleme. Există o escaladare, practic, dacă ai condiții improprii de locuire, vei avea probleme de sănătate, vei avea dificultate în a urma școala. (…) În România, această oportunitate nu este încă văzută și abordată astfel încât să rezolvăm problema sărăciei energetice și a problemei locuirii copiilor și a familiilor care sunt în vulnerabilitate. Nu e suficient doar să pilotăm o soluție, noi avem o strategie a locuirii care din 2016 zace în sertar, iar pe partea de locuințe sociale nu am reușit să mișcăm prea multe. (…) Aici noi avem o problemă majoră de politică, ce trebuie extinsă ca prioritate la nivel național pentru a putea să ne asigurăm că bazele pe care să construim politicile acestea de a sprijini copiii sunt acolo. (…) Locuirea este una din zonele în care stăm cel mai prost în România în acest moment”, a spus Pîslaru.

  • Fundația World Vision România, în parteneriat cu Edupedu.ro, a găzduit marți, 16 noiembrie, începând de la ora 10:00, dezbaterea online cu privire la participarea copiilor în procesul de luare a deciziilor care îi privesc: “Viitorul este al copiilor. Dar vocea lor contează în deciziile pentru viitor?”.

Evenimentul marchează Ziua Internațională a Drepturilor Copilului serbată în fiecare an pe 20 noiembrie și poate fi urmărit în direct de către toți cei interesați. De asemenea, în cadrul acestui eveniment vor fi prezentate cele mai importante concluzii ale studiului „Participarea copiilor în procesul de luare a deciziilor care îi privesc, la nivelul instituțiilor publice. Analiza cadrului legislativ național și modele de bune practici”, realizat de către World Vision.

Ce este garanția pentru copii

În 2019, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat crearea unei garanții europene pentru copii, cu scopul de a se asigura că fiecare copil din Europa, expus riscului de sărăcie sau excluziune socială, are acces la cele mai elementare drepturi, cum ar fi asistența medicală și educația.

Obiectivul Garanției europene pentru copii, care a fost adoptată de Consiliu în iunie 2021, este de a preveni și combate excluziunea socială prin garantarea accesului copiilor care au nevoie la un set de servicii cheie: educația, îngrijirea timpurie, educația, sănătatea, nutriția și condițiile de locuință.

VIDEO intervenția LIVE a lui Dragoș Pîslaru și răspunsurile la întrebările reprezentanților elevilor

LIVE Video și principalele declarații ale speakerilor publicate pe Edupedu.ro: https://bit.ly/ViitorulCopiilorLIVE2021

Citește și:
479 de milioane de euro va acorda UE pentru nevoile tinerilor și copiilor – Victor Negrescu, europarlamentar, despre negocierile privind garanția europeană pentru copii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cred că în ultima vreme s-au pus foarte multe lucruri în sarcina școlilor, spune ministrul Educației: Dacă ne uităm, de exemplu, la atribuțiile diriginților, în regulamentul de organizare și funcționare, o să vedem pagini întregi

„Cred că în ultima vreme s-au pus foarte multe lucruri în sarcina școlilor”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-un interviu pentru Școala 9. Aceasta a spus că „dacă ne uităm,…
Vezi articolul

LISTA Ministerul Educației a ales cele 329 de școli care vor pilota testarea standardizată până la finalul anului școlar 2021-2022, pentru elevii tuturor claselor, mai puțin cele din anii terminali

Potrivit ordinului de ministru publicat în Monitorul Oficial, vineri, seara “la nivelul fiecărui județ/sector al municipiului București, pilotarea evaluării standardizate se va organiza în câte 7 unități de învățământ, incluzând…
Vezi articolul

Planuri individualizate pentru elevii din județul Olt care n-au luat medie de trecere la simularea de BAC 2024, anunță purtătorul de cuvânt al inspectoratului școlar / Puțin peste 39% din candidați au medii peste 6 la simulare

Mirela Paraschiv, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Dolj, a declarat pentru TVR Craiova că vor fi realizate planuri individualizate elevii care n-au luat medie de trecere la simularea…
Vezi articolul