Învățătorii trebuie să completeze rapoarte de evaluare pe 49 de puncte distincte pentru elevii din clasa pregătitoare în anul școlar 2024-2025, care începe în septembrie / Model de raport pentru evaluarea de la finalul clasei

623 de vizualizări
Învățătorii trebuie să completeze rapoarte descriptive de evaluare într-o aplicație informatică dedicată pentru elevii care vor intra în clasa pregătitoare în anul școlar 2024-2025, conform proiectului de ordin pentru aprobarea Metodologiei privind întocmirea raportului descriptiv de evaluare, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației. Anul școlar începe la 1 septembrie 2024 și se încheie la 31 august 2025, în timp ce cursurile școlare încep pe 9 septembrie 2024 și se încheie pe 20 iunie 2025, conform calendarului școlar.

Rapoartele de evaluare se completează pentru toţi elevii din clasele pregătitoare, respectiv din clasele I din cadrul unităţilor de învăţământ de stat sau privat acreditat și vor face face parte din portofoliul educațional al elevului, care intră în vigoare tot din acest an școlar.

Ce sunt rapoartele de evaluare –  Rapoartele de evaluare sunt documente-tip, în care se consemnează nivelurile de dezvoltare fizică, socio-emoțională, cognitivă, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare ale elevilor aflați la finalul clasei pregătitoare, pe baza dezvoltării competențelor generale, respectiv a competențelor specifice asociate acestora, conform curriculumului național.

Cum pot fi utilizate rapoartele – Rapoartele pot fi folosite pentru remediere, consolidare sau optimizare, precum și a dezvoltării planurilor individualizate de învățare.

Cine va completa raportul – Vor fi completate de către cadrul didactic care predă la clasa respectivă, împreună cu profesorul-logoped, psihologul școlar, consilierul școlar, după caz, urmărind modelul stabilit de CNPEE şi instrucţiunile din Ghidul de completare şi de valorificare a raportului de evaluare, postate pe website-ul instituției.

Cine va fi responsabil de aplicația informatică unde se vor încarca rapoartele – Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație încarcă tipizatul Rapoartelor de evaluare într-o aplicație dedicată, până la data de 31 mai a anului şcolar în care se desfăşoară evaluarea si va elabora o procedură specifică.

Prevederi din Metodologia de completare şi valorificare a rapoartelor descriptive de evaluare

Metodologia reglementează completarea şi valorificarea rapoartelor descriptive de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare, pentru clasa pregătitoare, respectiv pentru clasa I.

Scopul întocmirii Rapoartelor de evaluare îl reprezintă orientarea şi optimizarea procesului educativ, în vederea pregătirii elevilor pentru a răspunde solicitărilor de tip şcolar.

Formatul Raportului de evaluare pentru clasa pregătitoare este prezentat în anexa nr. 1.
Formatul Raportului de evaluare pentru clasa I este prezentat în anexa nr. 2.

Procesul de evaluare a elevilor din clasa pregătitoare, respectiv din clasa I se desfășoară pe tot parcursul anului școlar prin aplicarea de metode, tehnici, proceduri, instrumente de evaluare în conformitate cu prevederile programelor școlare corespunzătoare în vigoare şi se finalizează în luna mai a anului școlar respectiv prin completarea Rapoartelor de evaluare aferente.

Rapoartele de evaluare sunt completate de către cadrul didactic care predă la clasa respectivă, împreună cu profesorul-logoped, psihologul școlar, consilierul școlar, după caz.

Evaluarea are ca scop identificarea nivelurilor competențelor specifice dobândite de elevii aflați la finalul clasei pregătitoare, prevăzute în programele școlare în vigoare pentru clasa pregătitoare.

Scopul completării, pentru fiecare elev, a Rapoartelor de evaluare, îl reprezintă identificarea eventualelor dificultăți de învățare și adoptarea măsurilor de remediere necesare valorificării potențialului individual al fiecărui elev pentru a răspunde cu succes solicitărilor de tip școlar.

Conținutul rapoartelor de evaluare de la finalul clasei pregătitoare și clasei I

Rapoartele de evaluare structurează următoarele categorii de informații:

a) Date de identificare ale elevului în contextul său școlar: unitate de învățământ, localitate, județ, codul elevului din Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România – SIIIR;

b) Domenii de dezvoltare: dezvoltarea limbajului și a comunicării; dezvoltarea cognitivă; dezvoltarea socio-emoțională, a capacităților și atitudinilor de învățare; dezvoltarea fizică și motrică; aprecieri și recomandări finale (puncte tari și aspecte care necesită remediere / aprofundare;

c) Principalele aspecte vizate, asociate fiecărui domeniu de dezvoltare şi susținute prin competențele specifice prevăzute în programele școlare în vigoare pentru clasa pregătitoare, în dreptul cărora cadrul didactic responsabil consemnează, nivelul achiziției: „nerealizată”, „realizată cu sprijin”, „realizată independent”, după caz.

Formatul rapoartelor de evaluare

Intocmirea/revizuirea/actualizarea formatului Rapoartelor de evaluare este asigurată de Ministerul Educatiei, prin Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație, CNPEE.

CNPEE are următoarele responsabilități:

a) organizează procesul de selecție a membrilor grupului de lucru pentru întocmirea/ revizuirea/ actualizarea formatului Raportului de evaluare;

b) organizează sesiuni de instruire specifice pentru membrii grupului de lucru;

c) propune formatul Rapoartelor de evaluare şi Ghidul de completare şi de valorificare a Rapoartelor de evaluare;

d) încarcă tipizatul Rapoartelor de evaluare într-o aplicație dedicată, până la data de 31 mai a anului şcolar în care se desfăşoară evaluarea;

e) centralizează rezultatele încărcării Rapoartelor de evaluare, în vederea prelucrării, interpretării şi efectuării unor analize de sistem prin aplicația informatică dedicată, în baza unei proceduri elaborate de CNPEE şi comunicate ulterior inspectoratelor şcolare/unităţilor de învăţământ.

f) colectează punctele de vedere ale cadrelor didactice referitoare la formatul Rapoartelor de evaluare şi face demersurile necesare pentru eventuala revizuire/actualizare a acestora.

Completarea rapoartelor de evaluare se face în luna mai

Completarea Rapoartelor de evaluare se realizează la finalul clasei pregătitoare, respectiv la finalul clasei I, în luna mai a anului şcolar corespunzător, în urma observării şi evaluării elevilor desfăşurate de către fiecare cadru didactic responsabil, pe tot parcursul anului şcolar.

Cadrul didactic asigură completarea Rapoartelor în format electronic, utilizând aplicația informatică dedicată.

Un exemplar al Raportului de evaluare este tipărit, semnat de cadrul didactic şi predat directorului unităţii de învăţământ.

Rapoartele de evaluare individuale sunt comunicate părinților/responsabililor legali de către cadrul didactic responsabil, în mod confidențial, până la finalizarea anului școlar în curs.

Rezultatele individuale obţinute de elevi nu pot fi făcute publice.

Cum vor fi folosite rapoartele de evaluare de la finalul clasei pregătitoare și clasei I

Rapoartele de evaluare fac parte integrantă din portofoliul educațional al elevului.

Rapoartele de evaluare sunt valorificate pentru optimizarea procesului educativ în ansamblul său şi pentru fundamentarea deciziilor de orientare şi consiliere educațională și stau la baza întocmirii/ actualizării planului individualizat de învăţare pentru elevi, respectiv a planului educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale.

Profesorul pentru învățământ primar/institutorul/învățătorul care predă la clasa respectivă prezintă părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevilor clasei pregătitoare, în mod individual, conținutul Raportului de evaluare, până la încheierea anului şcolar, cu scopul de a- i implica pe aceștia în activitatea educativă, prin prezentarea rezultatelor pozitive ale activității elevilor, respectiv a rezultatelor care urmează să fie ameliorate prin intervenții educaționale ulterioare, în vederea evidențierii progresului școlar.

DOCUMENT Proiect Ordin privind aprobarea Metodologiei de completare şi valorificare a rapoartelor descriptive de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare la finalul clasei pregătitoare şi al clasei I


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Am ajuns într-un punct în care a face educație a devenit aproape imposibil, spune directorul Colegiului Caragiale din București, Andreia Bodea: Pot fi trei examene, pot fi cinci evaluări, dacă ele nu au în spate un sistem de învățământ care să ofere șanse egale, care să ofere pregătire, care să ofere educație, degeaba facem această admitere la liceu

Existența unui examen de admitere la liceu suplimentar, introdus prin proiectul legii învățământului preuniversitar, prezentat luni de Ministerul Educației, este pusă în cumpănă de directoarea Colegiului Național I.L. Caragiale din…
Vezi articolul

VIDEO E important că profesorii și personalul școlar să fie fericiți, elevii să fie fericiți atunci când vin dimineața la școală, spune ministrul Educației din Franța, în mesajul de Anul Nou

Este important ca profesorii, elevii și personalul școlar să fie fericiți la școală și aceasta să fie locul în care plăcerea învățatului să se împletească cu responsabilitatea, seriozitatea și dorința…
Vezi articolul

Material susținut de Samsung Electronics Romania

VIDEO Trebuie să schimbăm un pic metodele prin care ajungem la elevi, spune Anca Mile, directorul Colegiului Național „Emanuil Gojdu” din Oradea: Dacă nu formăm resursa umană și dacă profesorul nu se simte confortabil folosind tehnologia, ora de curs nu va câștiga / Primul centru SEED din zona de Nord-Vest a țării găzduiește, la „Gojdu”, cursuri de formare pentru toți profesorii

Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, Oradea, județul Bihor a fost primul din țară care găzduiește, din anul școlar 2022-2023, un centru educațional realizat prin programul Samsung Ecosystem for Education Development (SEED).…
Vezi articolul

Toate documentele necesare directorilor și profesorilor, la un click distanță. De la creșă și până la liceu, platforma VIVA conține acte organizate pe secțiuni, personalizate pe fiecare unitate și actualizate cu legislația în vigoare (P)

Într-o eră digitală în care timpul și eficiența sunt cruciale, Platforma VIVA vine în întâmpinarea nevoilor unităților de învățământ, punând la dispoziție o suită completă de servicii esențiale pentru un…
Vezi articolul