Învățătoarea Florentina Tituleac, despre o zi normală la școală: Copiii sunt liberi să întrebe, nu taxez greșelile în procesul de învățare

6.978 de vizualizări
Foto: Merito
„O zi normală de școală este o zi în care suntem bucuroși, suntem fericiți, nu se simte o presiune la noi în clasă, copiii sunt liberi să întrebe, nu taxez greșelile în procesul de învățare”, a declarat într-o emisiune la TVR învățătoarea Florentina Tituleac. Aceasta a spus că este învățătoare la Școala Nr. 5 din Săcele, o școală care deși „teoretic, este în mediu urban, condițiile sunt de rural”. Cadrul didactic a spus cum încearcă să îi atragă pe copii la școală, pentru că școala este într-un mediu defavorizat și este o muncă de convingere cu familiile să își trimită copiii la școală.

De „foarte multe ori” alte cadre didactice au întrebat-o pe învățătoare dacă nu a găsit altă școală, a povestit aceasta, unitatea de învățământ fiind una aflată în cartierul Gârcin, o comunitate cu aproximativ 7.000 de locuitori, potrivit site-ului școlii. „Multe dintre familii au un nivel scăzut de trai din cauza veniturilor mici sau inexistente, a lipsei apei potabile, a spațiului foarte mic în care familiile trăiesc. În Gârcin, nu există dispensar, cabinet stomatologic, bibliotecă, spațiu în care să se desfășoare activități culturale, școala jucând din acest punct de vedere un rol foarte important”, mai scrie pe site-ul instituției.

O parte din curtea Școlii Gimnaziale nr 5 din Săcele, unde predă Florentina Tituleac

Florentina Tituleac spune că în comunitate „nu există apă curentă, nu există canalizare, doar strada principală este asfaltată. Este, probabil, o școală văzută cel mai puțin bine de către cadrele didactice din zonă și atunci, de foarte multe ori am auzit întrebarea „dar altă școală nu ai găsit?”, pusă sub diferite forme”.

În timpul emisiunii a fost difuzat un material de tip „testimonial” în care doi elevi spuneau ce le place la școală și la învățătoarea lor. Întrebată cum se simte când îi vede „așa mulțumiți de interacțiune”, Florentina Tituleac a declarat: „Cred că mă simt așa cum au descris și ei că se simt atunci când mă văd. Îmi place să cred, și în cele mai multe cazuri așa este, că o zi normală de școală este o zi în care suntem bucuroși, suntem fericiți, nu se simte o presiune la noi în clasă, copiii sunt liberi să întrebe, nu taxez greșelile în procesul de învățare. Încerc să le duc activități care să-i atragă. Încerc să-i duc în excursii cât mai mult, astfel încât să vadă și o altă parte a lumii. Încerc să le aduc modele la clasă, oameni care să povestească din experiența lor de viață, cum au pornit ei, ce au făcut, astfel încât să aibă noi perspective și să înțeleagă ce înseamnă fiecare meserie în parte”.

Învățătoarea Florentina Tituleac are 25 de ani și în 2021 a devenit profesor Merito, an în care a fost decorată de președintele Klaus Iohannis cu distincția „Meritul pentru învățământ” în grad de cavaler.

Florentina Tituleac: Eu am ajuns în comunitate împreună cu cei de la Teach for Romania. În anul 2018 am aplicat la programul lor, care este un program de doi ani de zile, care susține cadrele didactice să meargă în zone defavorizate și am ales să rămân și după acești doi ani pentru că îmi place să lucrez cu copiii, pentru ca am început să văd că oamenii își schimbă perspectiva atât asupra școlii, cât și asupra lucrurilor care se fac la școală.

Moderator: Și ce vă spun oamenii acum, când vă întâlnesc? Simțiți că s-a așezat corect în structura societății profesorul, acolo, prin munca dumneavoastră?

Florentina Tituleac: Categoric încă nu. Cred că ăsta este un lucru de durată, dar s-au văzut pași mici. Poate aș putea să încep cu faptul că la început părinții mi-au spus pentru o perioadă de câteva luni „doamna educatoare a copiilor era altfel” și abia după câteva luni mi s-a spus că „doamna educatoare era altfel, dar haideți că vă înțelegeți și dumneavoastră cu ei”. Un lucru la care nu mă așteptam sau nu mă așteptam să se întâmple atât de bine. Și categoric comunitatea din jurul școlii și poate și din Săcele, privește cu alți ochi activitățile desfășurate de către noi”.

Despre Școala Gimnazială Nr. 5 din Săcele fostul secretar de stat din Ministerul Educației, Maria Manea, după o vizită acolo în primăvara lui 2021, scria că „este considerată una vulnerabilă, potrivit Indicelui de Risc Socio-Educațional. Aproximativ 10% din elevii înscriși în anul școlar 2018-2019 au renunțat la școală, iar motivele sunt preponderent legate de starea socio-economică a familiilor din care provin. Media elevilor de clasa de a 8-a la Evaluarea Națională în 2019 a fost de 2.11. Cauzele sunt variate iar realitatea directorilor și a profesorilor care predau în școală este una foarte provocatoare”.

Peisaj din cartierul Gîrcini din Săcele, județul Brașov – Foto: Florentina Tituleac

Implicarea învățătoarei Florentina Tituleac este permanentă în comunitatea școlară. La data publicării articolului aceasta promovează participarea Școlii Nr. 5 Săcele într-o campanie prin care, dacă o câștigă, școala va fi dotată cu panouri fotovoltaice. „Acum ceva ani în urmă, aici se învăța în trei schimburi, din cauza spațiului insuficient. În ultimii patru ani, cadrele didactice ale școlii s-au mobilizat și au găsit sponsori pentru a suplimenta numărul de săli de clase cu containere (la care se adaugă două containere sanitare). În acest moment, sunt șapte astfel de containere în curte, unde învață elevii din clasele primare. Încălzirea în aceste containere se realizează cu aparate electrice (radiatoare, aeroterme), ceea ce ridică mult costurile școlii la energia electrică. Dotarea cu panouri fotovoltaice ar fi un adevărat ajutor și ar amortiza costuri pe care cu greu aceștia le pot acoperi în acest moment”. Cei care vor să susțină școala, pot da like postării de pe Facebook, care are acum 3,2 mii de like-uri.

Citește și:
Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito: Cam toți profesorii pregătiți înainte de ’89 ies la pensie în următorii 2-3 ani / Dacă nu ridicăm salariul profesorului debutant de la 2.600 de lei, la media pe economie, 3.900 de lei, imediat, nu o să atragem să fie profesori tinerii valoroși din facultăți

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Evaluarea psihosomatică pentru înscrierea la clasa pregătitoare 2019 – Cum se desfășoară evaluarea psihosomatică, ce trebuie să știe copiii și care sunt riscurile școlarizării înainte de vreme

Copiii care împlinesc 6 ani după 1 septembrie 2019 pot să urmeze clasa pregătitoare numai după ce trec printr-o evaluare psihosomatică. Durează 20 de minute, se realizează la grădinițele de…
Vezi articolul

Reguli de înscriere la clasa pregătitoare 2024. Părinții copiilor care împlinesc 6 ani până la 31 august pot cere amânarea înscrierii cu maximum un an, “în cazuri justificate” – proiect

Părinții copiilor care împlinesc 6 ani până în data de 31 august pot cere în scris amânarea înscrierii la clasa pregătitoare cu maximum un an, “în cazuri justificate”, prevede proiectul…
Vezi articolul

Care sunt drepturile și obligațiile părinților, elevilor și școlilor prevăzute în contractul educațional pe care fiecare părinte îl semnează la înscrierea copilul în clasa pregătitoare și la liceu, potrivit ROFUIP 2022 / Părinții au în continuare obligația de a nu duce copiii la școală dacă au febră, tuse sau durere în gât

Potrivit noului Regulament de organizare și funcționare a unităților de învățământ, aprobat luna trecută de ministerul educației și care va intra în vigoare din 5 septembrie, contractul educațional este valabil…
Vezi articolul

Peste 20 de mii de semnături în 5 zile pentru petiția prin care zeci de licee pedagogice cer Ministerului Educației, Parlamentului și Președintelui să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli

În cinci zile s-au strâns 21.600 de semnături pentru a susține petiția online prin care 29 de licee pedagogice cer să nu se desființeze specializarea de învățător de la aceste…
Vezi articolul