La început de carieră, Andreea Popa este cadru didactic de doi ani la Școala Gimnazială Nr. 1 din Poiana Mărului, județul Brașov. A fost elevă aici, acum a devenit colegă de cancelarie cu mulți dintre cei care i-au fost profesori și cu mult entuziasm s-a implicat în programul-pilot LifeLab by BCR, care se desfășoară în doar două școli din România – cea în care este și Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, județul Argeș.
Învățătoarea spune că a fost primită cu brațele deschise de cadrele didactice – „am decis să urmez această carieră având un exemplu bun, fosta mea învățătoare, care-mi este colegă și îmi place foarte mult ce fac, să comunic cu copiii și cred că asta este menirea mea în viață”, spune Andreea Popa.
„Este dureros să știi că tinerii fug de această meserie, deși este o meserie extraordinar de frumoasă”, spune învățătoarea, care își prezintă tinerețea ca pe un avantaj în comunicarea cu elevii, care o consideră prietena lor și căreia vin să-i spună tot ce îi frământă, inclusiv despre problemele pe care le au cu banii, de exemplu.
„Chiar am implementat și noi la clasă un mic joc cu fiecare, având bani de la mine, și trebuiau să-și cumpere niște recompense pe care le-am pregătit pentru ei. Iar ei au fost foarte intrigați, pentru că nu înțelegeau de ce părinții lor au probleme cu banii. Le-am spus că fiecare om are o sumă de bani mai mică, mai mare, pe care trebuie să înțeleagă să o folosească, să știe s-o folosească. Și la magazin li se părea ciudat că nu-și pot cumpăra tot, dar au înțeles că trebuie să-și cumpere strictul necesar prima dată și apoi să-și pună deoparte și pentru dorințele lor”, mai spune învățătoarea Andreea Popa.
- Programul LifeLab lansat în toamna acestui an de BCR și Școala de Bani, alături de FabLab și Asociația Edupedu pentru Educație, se va desfășura în două școli din România, pe parcursul anului școlar 2022-2023, timp în care profesorii vor fi sprijiniți să devină „profesori de viață”, să acționeze ca mentori pentru elevi și să folosească noi metode didactice pentru a integra educația financiară în activitatea lor de la clasă, indiferent de disciplina pe care o predau.
- Prin acest proiect, inițiatorii urmăresc dezvoltarea abilităților practice, de luare a deciziilor, de planificare și colaborare ale elevilor, din toate ciclurile de învățământ.
- Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, județul Argeș este cealaltă unitate de învățământ în care profesorii și elevii au fost deschiși pentru a pilota măsurile propuse împreună cu specialiștii în educație financiară și experții educaționali.
„Mi se pare foarte importantă implicarea școlii noastre în acest proiect și pentru că la nivel de învățământ primar, unde profesez, nu s-a pus neapărat baza, deși acolo este punctul de plecare pentru copii. Sunt deschisă, cum am spus, la proiecte, și abia aștept să implementez și eu la clasă toate aceste informații pe care trebuie să le învăț și eu prima dată, deoarece, din păcate, nici eu nu am avut parte de o educație financiară implementată în școală sau în familie. A fost doar strictul necesar, nimic fundamentat”, potrivit Andreei Popa.
Deja cadrele didactice au participat, în programul LifeLab by BCR, la formări pe trei componente – concepte de educație financiară aplicate în viața de zi cu zi, comunicarea personalizată la clasă și crearea de materiale educaționale adaptate.
La cercetarea inițială făcută de către compania specializată Cult Market Research, când au fost întrebați „Ce ți-ar plăcea să-ți cumperi în următoarele 6 luni din banii tăi (câștigați sau economisiți de tine)?”, aproximativ un sfert dintre elevii participanți au spus că își doresc device-uri (laptopuri, computere, tablete, smartphone-uri și componente PC).
Pe lângă cele două școli implicate în program, au fost incluse și două unități de învățământ de control, iar în rândul elevilor din școlile LifeLab, dorința de a-și achiziționa haine, de exemplu, era mai mică decât în rândul elevilor din școlile de control. Totuși, elevii din Poiana Mărului și din Câmpulung doresc să își cumpere cât mai curând diverse vehicule (ex. ATV, automobil) sau să facă școala de șoferi. Detalii despre rezultatele studiului, aici.
1 comment
educația financiară ar trebui sa învețe copiii diferența dintre speculă bișniță și afacere…de asemenea înseamnă să ți plătești angajații rezonabil…angajatul la firmă nu este argat nici sclavul tău…in Romania din păcate afacerea=bișniță sau speculă iar angajatorul este stăpân…