Învăţământul preşcolar, şcolar, preuniversitar şi universitar se poate desfăşura online pe perioada stării de urgenţă sau de asediu, prevede Legea educaţiei naţionale 1/2011 modificată, miercuri, de Senat, în calitate de Cameră decizională, în şedinţa de plen desfăşurată în sistem de audioconferinţă, scrie Agrepres. Este vorba despre modificările anunțate de Edupedu.ro aici.
Proiectul, adoptat tacit de Camera Deputaţilor, iniţiat de un grup de senatori PSD, viza inițial stabilirea modului de notare a elevilor prin modificarea articolului 71 din Legea educaţiei naţionale 1/2011, dar aceste prevederi au fost eliminate printr-un amendament adoptat în Comisia de învăţământ şi însuşit de plenul Senatului.
Ce prevederi au fost votate
“În situaţia în care se instituie starea de urgenţă sau starea de asediu, potrivit prevederilor constituţionale, activităţile desfăşurate în învăţământul preşcolar şi şcolar se pot desfăşura şi online, pentru asigurarea exercitării dreptului fundamental la învăţătură. Pentru învăţământul preuniversitar, Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează metodologia derulării activităţilor în unităţile de învăţământ în sistem online, care cuprinde precizările necesare astfel încât să se asigure desfăşurarea activităţilor în cele mai bune condiţii”, se arată într-un nou articol introdus în Legea educaţiei naţionale.
De asemenea, proiectul de modificare şi completare a Legii educaţiei prevede că în situaţia în care se instituie starea de urgenţă sau starea de asediu, activităţile desfăşurate în învăţământul universitar se pot desfăşura şi online pentru asigurarea exercitării dreptului fundamental la învăţătură. Instituţiile de învăţământ universitar elaborează, în baza autonomiei universitare şi cu asumarea răspunderii publice, propria metodologie a derulării activităţilor desfăşurate în universitate în sistem online, aprobată şi de Senatul universitar.
Potrivit unui alt amendament, activităţile didactice şi examenele de final de ciclu de studii şi de cercetare din învăţământul preuniversitar şi universitar se pot desfăşura online în perioada stării de urgenţă sau de asediu.
“Activităţile didactice şi de cercetare (…) şi examenele de finalizare a semestrelor şi a studiilor de licenţă şi masterat, susţinerea referatelor şi a tezelor de doctorat desfăşurate online în anul universitar 2019-2020 sunt recunoscute pentru formele de organizare – cu frecvenţă, cu frecvenţă redusă şi la distanţă. Prevederile anterioare se aplică şi pentru activităţile desfăşurate în învăţământul preuniversitar prevăzute la art. 262 din Legea educaţiei naţionale şi se aplică în oricare an şcolar şi universitar în care se instituie starea de urgenţă sau asediu”, se mai arată în proiectul de modificare a Legii 1/2011.
Un alt amendament adoptat în Comisia de învăţământ şi însuşit de plen prevede că, “prin derogare de la prevederile art. 142 din Legea educaţiei, universităţile pot organiza admitere pentru anul universitar 2020-2021 în forma online, potrivit metodologiei aprobate de Senatul universitar, iar în anul 2019-2020 se poate organiza online susţinerea tezelor de abilitare”.
“Acreditarea şi autorizarea provizorie a programelor de studii universitare de licenţă şi ale domeniilor de masterat, precum şi a organizaţiilor furnizoare a educaţiei din învăţământul preuniversitar şi superior se prelungesc până la data de 30 iunie 2021.(…) În termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei şi Cercetării emite normele metodologice. Prevederile prezentei legi intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial“, se mai menţionează în actul normativ votat.
Liderul grupului senatorilor liberali, Daniel Fenechiu, a anunţat că PNL este împotriva acestui proiect de lege, “fără să fie împotriva învăţământului românesc”, motivând că actul normativ “este modificat diametral” doar în Senat, în calitate de Cameră decizională, şi în acest fel “se încalcă principiul bicameralismului”. El a precizat că Guvernul are o ordonanţă pregătită pentru această situaţie.
În favoarea proiectului s-au pronunţat senatorii PSD, USR şi UDMR. Actul normativ pleacă acum spre Președinție pentru promulgare.
FOTO: senat.ro
1 comment
ONLAINU’ e minunat, da’ lipseste cu desavarsire din preocuparile Invatamantului romanesc, orice tehnologie a fost interzisa in scoli si elevii au fost admonestati pana la depunctarea notei la purtare si asa mai departe. Stim cu totii prea bine! In plus, a fost aruncata impotriva parintilor si oricaror initiative timide de incurajare a tehnologiei si o haita de asa-zisi medici, psihologi si educatori care ne explicau incoerent si fara argument in articole aruncate in media nocivitatea acestei tehnologii. Pe de alta parte, politrucii de nu stiu nici sa scrie, nici sa citeasca, descopera ei “salvatorii neamului” roata! Vine Senatu’ sa ne scoata din rahatu’!?! Cat de departe sunt oamenii astia de realitatea obiectiva de care fug mancand pamantul AICI si ACUM se vede cel mai pregnant: NU AU FACTU DECAT SA DEMOLEZE INVATAMANTUL ala care era cat de cat pus pe picioare in erpoca comunista! Nu au sustinut invatamantul, ca era moarte pentru ei! Le-a fost frica de oamenii instruti in aceeasi masura ca si comunistilor: sa nu le ia careva scaunul! Si acum descopera ceea ce NU EXISTA la nivelul marii mase de elevi si cetateni ai tarii, locuitori ai satelor si comunelor parasite si in lasate in paragina. CUM sa faca si CINE invatamant ONLAIN? CINE e instruit in acest mod? Cati elevi din sate si comune au acces si device-uri pentru asa ceva? Inainte de izbucnirea crizei declarate, in liceele din Bucuresti s-a facut un sondaj de opinie, pe carpite, pe WhatsApp – de care, apropo, NU au toti parintii – ca sa se evidentieze cati si care dintre elevi au acces la interent si tehnologie. Aha! In buricul targului, la nici 2 km departare de Guvern! Si imi spuneti acum ca putem sa continuam ceea ce nu am inceput ca nici nu avem pe ce si cu cine?!?!?