Peste 4.000 de elevi de la licee agricole din țară au beneficiat de vizite de studiu, de pachete educaționale despre tehnologii agricole de ultimă generație sau de stagii de practică în ferme. Așa sună rezultatele, prezentate joi, ale unui program derulat în ultimii opt ani de un consorțiu de organizații pentru susținerea educației agricole, cu titlu de exemplu despre lucruri care se pot face într-un domeniu unde „în 2015 multe licee agricole erau în prag de desființare”.
Consorțiul „Creștem prin Educație Agricolă” este format din cinci organizații și a prezentat un raport în care descrie atât obiectivele realizate până acum, cât și lucrurile pe care dorește să le realizeze de acum încolo, pentru a contribui la o educație „modernizată” în domeniul agriculturii. Consorțiul este format din: Fundația World Vision România (WVR), Fundația Civitas pentru Socitetatea Civilă, Junior Achievement Romania (JAR), Centrul Român de Politici Europene (CRPE) cu sprijinul Romanian American Foundation (RAF).
Principalele realizări ale acestei inițiative, în opt ani, potrivit raportului transmis redacției Edupedu.ro:
- Peste 4000 de elevi care studiază la liceele agricole din România au beneficiat de vizite de studiu, pachete educaționale despre Agricultura 4.0 (agricultură durabilă, cu tehnologii de vârf) ori de stagii de practică în ferme.
- Peste 150 de profesori au participat la grupuri de lucru și vizite în ferme și la schimburi de experiență cu licee din Franța și Ungaria.
- Aproape 14000 de elevi de gimnaziu au fost vizați de evenimente de promovare ale liceelor, în vederea unor meserii în domeniul agricol
- Peste 4000 adulți (părinți, profesori și directori de școli) au fost informați despre importanța educației agricole.
- Peste 6200 de elevi au urmat programe de educație antreprenorială
- Aproape 300 de profesori și în jur de 2000 elevi au participat la Incubatorul de afaceri și la Competiția Naționala antreprenorială.
- 15 cercetări cantitative și calitative în liceele agricole cu privire la practica elevilor, relația cu agribusiness, nevoile școlilor și relația cu ecosistemul instituțional. Numeroase propuneri de politici publice și programe de finanțare au fost înaintate decidenților din România.
Potrivit prezentării, toate acestea au avut loc în condițiile în care, în momentul în care au început proiectele, „în 2015 multe licee agricole erau în prag de desființare, iar profesionalizarea acestei meserii părea doar o utopie”.
Raportul Consorțiului „Creștem prin Educație Agricolă” pune această evoluție în contextul oportunităților din prezent:
- „La finalul anului 2023 a fost lansat apelul Îmbunătățirea infrastructurii liceelor cu profil agricol, ce oferă liceelor agricole oportunitatea de a realiza investiții în construcții noi sau intervenții la construcții existente (prin reabilitarea/renovarea infrastructurii) precum și diverse dotări pentru liceu (materiale, mobilier, echipamente digitale specifice activității didactice și practice). Alocarea financiară totală este de 43 de milioane EUR, valoare eligibilă din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).”
- „În plus, la finalul lunii martie, Ministerul Educației a lansat în consultare publică Ghidul pentru formarea profesorilor de specialitate din liceele agricole beneficiare ale măsurii PNRR de investiții. Solicitanți eligibili sunt universitățile agricole și bugetul total este de 600 000 EUR.”
Proiectele anunțate de consorțiu pentru următorii trei ani, în liceele agricole:
- „Fundația World Vision România va dezvolta modele de sere care vor ilustra principiile și practicile agriculturii durabile și tehnologiile 4.0 în paralel cu crearea unei comunități de practică care să stimuleze împărtășirea de idei, provocări, soluții și resurse între liceele agricole”. Fundația va acorda granturi Agricultura 4.0 (…)”.
- „Fundația Civitas pentru Societatea Civilă va acorda granturi ”Călătoria Elevului – de la elev la tehnician”, granturi pentru activități de învățare la locul de muncă: stagii de pregătire practică pentru elevi, crearea unui parcurs de activități de învățare la locul de muncă pe care un elev le urmează din clasa a IX-a până în clasa a XII-a, prezentarea Călătoriei elevului în cadrul sesiunilor de online de comunitate și organizarea de schimburi de experiență între licee (…)”.
- „Junior Achievement Romania va realiza cursuri de antreprenoriat (Antreprenor JUNIOR™ – elevi), componenta teoretică a programului, cu versiune hibridă pentru 22 de licee agricole, 44 de profesori și 983 de elevi. În plus, 90 de profesori vor participa la traininguri pentru profesorii din liceele agricole. Componenta practică a programului este reprezentată de Incubatorul național JA BizzFactory™, care are rolul de a dezvolta competențe, atitudini și aptitudini antreprenoriale practice, precum și capacitatea de a trece de la idee la pilot de afacere sau start-up. (…)”
- „Centrul Român de Politici Europene (CRPE) va organiza evenimente de conectare a comunității liceelor agricole la politici publice și bune practici naționale și europene, va sprijini liceele agricole în conceperea unor stratregii și planuri de acțiune care să vizeze dezvoltarea în strânsă legătură cu nevoile și tendințele agriculturii locale/regionale. (…)”
Consorțiul anunță și că va organiza o primă ”Școală de vară” pentru profesori, în iulie 2024, „care va aduce împreună reprezentanți ai celor 59 de licee agricole”.