Elevii care au depășit cu 3 ani vârsta clasei în învățământul primar, cu mai mult de 4 ani vârsta clasei în învățământul gimnazial, respectiv cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învățământul liceal, pot fi înscriși la clase cu frecvență redusă, în învățământul obligatoriu, potrivit unui proiect al Ministerului Educației pus în consultare publică. Trebuie să fi promovat un număr de clase din învățământul preuniversitar obligatoriu, indiferent de formă: zi sau seral. Proiectul poate fi descărcat în întregime la finalul articolului.
- Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice (de la data publicării) pe adresa de e-mail manuela.delia@edu.gov.ro.
Metodologia pusă în dezbatere publică reglementează organizarea şi funcționarea învățământului obligatoriu la forma de învățământ cu frecvență redusă. Structura anului școlar respectă prevederile legale în vigoare pentru învățământul cu frecvență zi, potrivit proiectului.
Învățământ obligatoriu cu frecvență redusă
Pentru persoanele care au depășit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei în învățământul primar, cu mai mult de 4 ani vârsta clasei în învățământul gimnazial, respectiv cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învățământul liceal, învățământul obligatoriu se poate organiza şi în forma de învățământ cu frecvență redusă. Trebuie să fi promovat un număr de clase din învățământul preuniversitar obligatoriu, indiferent de formă: zi sau seral.
Persoanele se pot înscrie la forma cu frecvență redusă în clasa imediat următoare celei promovate. Prezența la orele de curs şi la toate activitățile din programul este obligatorie.
Clasele se pot înființa în orice școală în care se desfășoară învățământul obligatoriu cu frecvență. E nevoie de minimum 10 elevi la primar și gimnaziu și nu mai puțin de 15 elevi la liceu, potrivit art. 23 alin 1, lit – f, din legea Educației nr. 198/2023.
Orele desfășurate în învățământul obligatoriu cu frecvență redusă pot fi repartizate şi în regim plata cu ora pentru profesori, iar elevii se pot transfera elevi de la zi la învățământ obligatoriu cu frecvență redusă în anumite condiții.
Cine se poate înscrie la învățământul obligatoriu cu frecvență redusă
Art. 2
(1) Învățământul obligatoriu cuprinde învățământul preșcolar, învățământul primar, învățământul gimnazial şi învățământul liceal.
(2) Învățământul obligatoriu este învățământ cu frecvență. Pentru persoanele care au depășit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei în învățământul primar, cu mai mult de 4 ani vârsta clasei în învățământul gimnazial, respectiv cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învățământul liceal, învățământul obligatoriu se poate organiza şi în forma de învățământ cu frecvență redusă, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(3) Persoanele menționate la alin.(2), care au promovat un număr de clase din învățământul preuniversitar obligatoriu, forma cu frecvență, zi sau, respectiv seral, se pot înscrie la forma cu frecvență redusă în clasa imediat următoare celei promovate, pe baza actelor doveditoare (foaia matricolă în original şi adeverință eliberată de școală).
(4) Învățământul primar se poate organiza la forma cu frecvență redusă, cu durata de 5 ani, cuprinzând clasa pregătitoare şi clasele I-IV.
(5) Învățământul gimnazial se poate organiza la forma cu frecvență redusă, cu durata de 4 ani, cuprinzând clasele V-VIII.
(6) Învățământul liceal se poate organiza la forma cu frecvență redusă, pentru filiera teoretică, cu durata de 5 ani.
Ce este învățământul cu frecvență redusă
În învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se aplică planurile -cadru și programele școlare valabile în anul școlar respectiv pentru învățământul obligatoriu cu frecvență zi.
Art 14 alin (1) În cazul învățământului obligatoriu cu frecvență redusă, pentru fiecare disciplină de specialitate se alocă, la fiecare modul, anual, un număr de ore de curs egal cu jumătate din numărul de ore prevăzut în planul-cadru pentru învățământul cu frecvență zi. În cazul fracțiunilor de ore, numărul rezultat prin împărțire se rotunjește la întregul imediat superior.
(2) În cadrul orelor menționate la alin. (1), cadrele didactice vor desfășura atât activități de predare, învățare și evaluare, cât și activități de consiliere, suport și mentorat necesare pentru susținerea elevilor în vederea formării competențelor profilului absolventului, prevăzut în curriculumul național.
(3) Repartizarea, pe parcursul modulului, a orelor menționate la alin. (1) şi programul de pregătire a elevilor în perioadele respective sunt aprobate de consiliul de administrație al unității de învățământ şi se afișează la avizierul școlii în prima săptămână a fiecărui modul.
(4) Programul afișat va cuprinde:
- precizarea temelor de sinteză din programele școlare în vigoare, la fiecare disciplină de specialitate, în vederea atingerii competențelor prevăzute de aceste programe;
- manualele școlare valabile pentru fiecare an de studiu;
- orarul claselor;
- programarea examinărilor scrise;
- calendarul desfășurării evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a, valabil pentru anul școlar în curs.
(5) Elevii înscriși în învățământul obligatoriu cu frecvență redusă vor fi înștiințați că prezența la orele de curs şi la toate activitățile din programul menționat la alin. (4) este obligatorie.
Unde se organizează învățământul obligatoriu cu frecvență redusă
Art 5 alin (1) – Învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se poate organiza în unitățile de învățământ în care se desfășoară învățământul obligatoriu cu frecvență.
(2) În rețeaua școlară a unităților de învățământ preuniversitar, clasele cu frecvență redusă pot fi organizate atât în limba română, cât și în limbile minorităților naționale.
(3) Unitățile de învățământ din învățământul particular acreditat pot înființa și clase cu frecvență redusă, cu respectarea legislației în vigoare.
(4) Învățământul cu frecvență redusă se desfășoară în aceleași zile în care se desfășoară învățământul cu frecvență de zi, de regulă, după-amiaza şi/sau seara.
Art 3. alin (1) – Inspectoratele școlare județene stabilesc rețeaua unităților de învățământ în care se organizează învățământul obligatoriu cu frecvență redusă, pe baza solicitărilor acestora, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale.
(2) Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București transmit/transmite Ministerului Educației (ME), spre aprobare, cifrele de școlarizare, pentru învățământul obligatoriu cu frecvență redusă.
Acte necesare pentru înscrierea la învățământul obligatoriu cu frecvență redusă și când se pot depune:
a) cerere de înscriere;
b) certificat de naștere în copie, conform cu originalul;
c) copie de pe cartea de identitate (după caz);
d) copie de pe cartea de identitate a părintelui/reprezentantului legal, în cazul beneficiarilor primari minori;
e) certificat de căsătorie în copie, conform cu originalul (după caz);
f) acte de studii care să ateste anii de școală absolviți anterior (după caz);
g) adeverință medicală tip, eliberată de medicul de familie.
(4) Cererea de înscriere, însoțită de documentele menționate se poate transmite prin e-mail/poștă.
(5) În situația transmiterii documentelor prin e-mail sau prin poștă, elevul – dacă are vârsta peste 18 ani, sau părintele/ reprezentantul legal – dacă elevul este minor, transmite unității de învățământ declarația-tip pe proprie răspundere – declarația poate fi descărcată de la finalul articolului
Art. 7 alin (1) – Înscrierea în învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se face, în perioada stabilită de consiliul de administrație al unității de învățământ, la secretariatul acesteia.
(2) Perioada de înscriere este afișată atât la avizierul unității de învățământ/ inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București și se postează pe site-ul unității de învățământ.
(3) Absolvenții clasei a VIII-a din seriile anterioare care împlinesc 20 de ani până la data de 31 august inclusiv se pot înscrie în învățământul liceal, la cursuri cu frecvență redusă, conform prevederilor Metodologiei de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011—2012, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011—2012 și cu respectarea calendarului admiterii în anul școlar respectiv.
(6) Aprobarea cererii de înscriere se face în raport de numărul de locuri alocate, la unitatea de învățământ la care se solicită înscrierea și constă în compararea documentelor transmise electronic cu cele conforme cu originalul, înainte de începerea cursurilor.
(7) În cazuri excepționale, cu aprobarea inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București și pe baza actelor doveditoare din dosarul personal al solicitantului, înscrierea la forma de învățământ cu frecvență redusă se poate face şi în afara perioadei specificate anterior, dar nu mai târziu de începerea cursurilor școlare.
(8) Elevii care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 2 alin.(2), care au fost plecați în străinătate cu părinții şi se întorc în țară, solicitând continuarea studiilor, la forma de învățământ cu frecvență redusă, pot fi înscriși în orice perioadă din anul școlar, sub rezerva prezentării documentelor școlare solicitate într-un interval de timp stabilit şi comunicat de Consiliul de administrație al unității de învățământ.
(9) Elevii care doresc să studieze în limba maternă menționează această opțiune în cererea de înscriere.
Cum se face evaluarea elevilor
ART. 15
(1) Evaluarea elevilor din învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se efectuează prin examinări orale, scrise şi practice
(2) Numărul de note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de specialitate, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare şi de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul cadru. La fiecare disciplină numărul de note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.
(3) În cazul curriculumului organizat modular, numărul de note acordate trebuie să fie corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învățământ, precum şi cu structura modulului, de regulă, o notă la un număr de 25 de ore. Numărul minim de note acordate elevului la un modul este de două.
(4) Elevii aflați în situație de corigență vor avea cu cel puțin o notă în plus față de numărul de note prevăzut la alin. (3), ultima notă fiind acordată, de regulă, în ultimele trei săptămâni ale anului școlar.
Art. 16
(1) Durata probei de evaluare scrisă este de maximum 50 de minute.
(2) Notele acordate elevilor se trec în catalog imediat după încheierea activității de evaluare.
Situația școlară se încheie conform prevederilor de la învățământul cu frecvență zi.
Normarea cadrelor didactice
ART. 18
La alcătuirea normei cadrelor didactice care predau şi la învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se va lua în calcul numărul de ore atribuite anual conform art.14 alin. (1) – (4) din prezenta metodologie.
ART. 19
(1) La clasele cu frecvență redusă pot preda, cu prioritate, cadrele didactice aflate în una dintre următoarele situații:
- personal didactic titular cu normă întreagă în unitatea de învățământ cu personalitate juridică, care organizează clasele de liceu cu frecvență seral și/sau clase de liceu cu frecvență redusă;
- personal didactic titular cu norma de bază într-o unitate de învățământ din cadrul consorțiului școlar, alta decât cea care organizează învățământul cu frecvență redusă prin completarea catedrei.
(2) Orele desfășurate în învățământul obligatoriu cu frecvență redusă pot fi repartizate şi în regim plata cu ora.
(3) În structura catedrelor vacante pentru angajare, prin concurs, pe o perioadă nedeterminată, nu se includ ore normate la clasele/grupele de elevi cu frecvență redusă.
(4) În cazul în care unitatea de învățământ cu personalitate juridică nu beneficiază de cadre didactice titulare care să poată avea în normă și clase cu frecvență redusă, cursurile la aceste clase pot fi susținute şi de cadre didactice calificate angajate în baza unui contract de muncă pe perioadă determinată;
(5) Orele vacante de la clasele cu frecvență redusă se ocupă numai pe perioadă determinată pe durata a cel mult unui an școlar.
Transferul elevilor
Se pot transfera elevi de la zi la învățământ obligatoriu cu frecvență redusă în anumite condiții:
Art. 20
(2) Elevii din învățământul obligatoriu se pot transfera de la o formă de învățământ la alta, astfel:
a) elevii de la învățământul obligatoriu cu frecvență redusă se pot transfera la forma de învățământ cu frecvență zi, după susținerea şi promovarea examenelor de diferență, dacă au media anuală cel puțin 7 la fiecare disciplină de specialitate/modul de studiu, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă și potrivit criteriilor prevăzute în regulamentul de organizare și funcționare a unității de învățământ; transferul se face, de regulă, în aceeași clasă, cu excepția elevilor din clasa terminală de la învățământul cu frecvență redusă,
pentru care durata studiilor este mai mare cu un an, care se pot transfera în clasa terminală din învățământul cu frecvență;
b) elevii de la învățământul cu frecvență zi se pot transfera la forma de învățământ cu frecvență redusă, în limita efectivelor maxime de elevi la clasă;
c) elevii din clasele terminale ale învățământului liceal se pot transfera de la învățământul cu frecvență zi la învățământul cu frecvență redusă, în anul terminal, în durata vacanțelor școlare, după susținerea, dacă este cazul, a examenelor de diferență.
6 comments
Imi spunea copilul meu, intrat la scoala primara la 6 ani ca are in clasa copii mult mai mari de varsta, nu toti cu CES si nu imi venea sa cred. Invatatparea, la intrebarea mea despre copiii din clasa tacea malc, e confidential, desigur.
E uluitor cum Europa ii trimite la scoala la 5 ani si ceva sau 6, chiar 2 sau 4 iar Romania a stat zeci de ani cu mainile incrucisate si privind tamp la saracie, la lipsa de locuri in crese si gradinite, la licitarea cu spaga a locurilor in scoli “bune”, la cum se rostogolesc diverse cauze peste diverse efecte ale amanarii intrarii in educatia timpurie!! E uluitor!!!! Si acestea se vor rezolvate intr-o singura guvernare, si fara un plan de tara?!? Pai cand ai intr-o clasa atata variabilitate a kilogramelor de pe cantar ale copiilor, ale inaltimii si, prin urmare, ale varstei mentale, cum sa nu ocazionezi anxietati in proportie de 40%, DEPRESIE IN PROCENT DE 20% si panica pana la voma la simple teste de evaluare si ale unor fenomene de puscarie supraaglomerata, cu King Kong printre floricele, cu ladies bovariste printre fetite simple si normale?!
Ideea cu ”frecvența redusă” este un soi de frecție la un picior de lemn printr-o încercare de a mai salva aparențele. Sunt elevi care nu frecventează cursurile unei școli (deși, frecvența este declarată, obligatorie), cam neplăcută situație, are nu i-am putea convinge să vină doar când și când? Problema pare a fi rezolvată într-un mod magistral, dar… Dar respectivii nu vor veni nici în noile condiții. Ce vor mai inventa legiuitorii? Frecvență facultativă, evident!
Și uite așa ajungem să spunem marele adevăr că prezența la ore ar trebui să fie facultativă.
Ori dacă e facultativă, nu mai e obligatorie, nu-i așa?
Profesorul meu de matematică din liceu, nemulțumit de modulcum ne prezentam laorele lui, ne atrăgea mereu atenția că ”nu poți obliga pe toatălumea să alerge suta de metri în 10 secunde”. Cum ar putea să facă așa ceva un șchiop?
Cei care au abandonat scoala sunt din familii dezorganizate, cu vicii, ori care nu au dorinta de carte. Majoritatea au comportament de derbedei. Iar diferenta de varsta prea mare pt a fi primiti la clase. Inainte de 1990 se accepta doar diferente de 2 ani, nu de 4 si 5 ani. La peste 2 ani diferenta erau primiti doar la scoli profesionale. Cu Romania educata, ii punem pe toti derbedeii sa faca liceu, astia or sa fie viitorii parlamentari!!! Apoi ne miram de ce la educatie si civilizatie stam prost, pt ca asta se vrea cu aceste legi.
Degeaba…tot nu vor veni la școală aceia care au abandonat…Eu nu înțeleg,dacă se numește învățământ obligatoriu,de ce sa nu ii obligam sa urmeze acest învățământ.Solutia este să înființăm in fiecare județ cate un centru unde sa ii adunam pe cei care abandonează acest învățământ obligatoriu,sa le oferim acolo cazare masa și tot ce au nevoie,dar și supraveghere non stop că la detenție,că sa ii obligam până la urmă să se școlarizeze.
Este f.bine,dar va fi greu de pus in practica!
De ce nu exista și în forma hibridă:jumătate online și jumătate din cursuri cu prezenta fizică?