Introducerea competențelor digitale la grădiniță este propusă în programul de guvernare al Guvernului Cîțu prin parteneriate cu sectorul IT, potrivit documentului publicat pe site-ul gov.ro. Documentul prevede și un “program anual de skilling pentru profesori”
Prin programul de Guvernare, Cabinetul Cîțu își propune dublarea nivelului de competențe digitale de bază până în 2028 (de la sub 30%, la 60%). Asta în condițiile în care rapoartele DESI ale Comisiei Europene arată că în anul 2019 aproape o cincime dintre români nu au utilizat niciodată internetul.
Competențe digitale de la grădiniță
“Încurajarea parteneriatului firmelor din sectorul IT cu sectorul educațional pentru introducerea competențelor digitale în toate ciclurile de educație inițială (începând de la grădiniță), cât și ca parte a formării profesionale continue”, este fraza din Programul de Guvernare care anunță intenția de a dezvolta activități de educație digitală pentru copiii de 3-5 ani.
Potrivit unui al document oficial, recent pus în consultare publică, este vorba despre Strategia pentru Digitalizarea Educației, SMART-EDU, în grădinițe există deja calculatoare care ar putea și ar trebui folosite, iar în unele chiar sunt folosite, la introducerea competențelor digitale pentru copii.
“Deoarece abilităţile de utilizare a calculatorului sunt esențiale în societatea de astăzi, în majoritatea grădiniţelor din România există cel puţin un calculator care poate fi folosit în activitatea didactică de predare-învăţare, deoarece instruirea asistată pe calculator stimulează şi mai mult interesul copiilor pentru nou. Conform prevederilor Curriculumului pentru educație timpurie (OM nr.4694/02.08.2019), în grădiniţa de copii, calculatorul poate fi folosit în mai multe momente ale zilei: în etapa de jocuri şi activități alese, în activităţile opţionale (tip „Prietenul meu calculatorul”) sau în cadrul activităţilor desfăşurate cu întreaga grupă de copii, ținând seama de unele recomandări și sugestii ale specialiștilor privind utilizarea calculatorului ca element benefic pentru dezvoltarea copilului, printre care menționăm folosirea unor programe digitale care ajută descoperirea, orientată spre învățare”.
Tot în strategie apare și informația că “peste trei sferturi (78,5%) din numărul PC-urilor aflate în grădiniţe au avut conectare la internet”.
Conform datelor Eurostat, în anul 2019 nu mai puțin de 43% dintre românii cu vârste între 16-74 de ani aveau competențe digitale reduse, clasând România pe primul loc în Uniunea Europeană la acest capitol, Bulgaria (38%) fiind pe locul al doilea. La capitolul persoane cu abilități digitale superioare, datele arată că doar 10% din populație stăpânește asemenea competențe, România fiind și de această dată pe ultimul loc în Uniunea Europeană, Bulgaria având 11% în dreptul acestui indicator.
Prin programul CRED, finanțat din fonduri europene în valoare de 42 de milioane de euro, Ministerul pregătește în paralel revizuirea curriculumului actual de la învățământul primar și de la gimnaziu. Recent a fost aprobat prin Ordinul nr. 5765 din 15 octombrie 2020 documentul de politici educaționale „Repere pentru proiectarea și actualizarea curriculumului național”, în care apare conturat profilul absolventului pe competențe digitale.
Revenind la Programul de Guvernare, sunt date și câteva detalii despre planurile Guvernului pentru zona de școală și pentru profesori:
“Segmentele vizate de măsuri guvernamentale în domeniul competențelor digitale vor fi
următoarele:
- Populația școlară, pentru nevoile de dobândire a competențelor digitale aferente fiecărui nivel educațional, cu accent pe zona pre-universitară:
- Evaluarea și modificarea curriculei școlare pentru a include atât ore de digitalizare specifice vârstei și nivelului școlar cât și un demers de digitalizare transversală a modului de predare pentru toate disciplinele.
- Investiții în competențele digitale de bază ale personalului didactic în programe regulate de training și în transferul de resurse umane IT către zonele deficitare:
- Program anual de skilling pentru profesori în care vor fi implicate cadrele didactice din școli, pe principiul mecanismului, train-the-trainer”
Foto: pixabay.com