Interzicerea telefoanelor mobile la școală e aplicată adesea ineficient și îi poate face pe elevi să le folosească mai intens acasă / Întărirea competențelor digitale pentru profesori și elevi – soluția propusă pe baza datelor PISA 2022, care spun că telefonul la școală, folosit moderat, aduce și beneficii – raport OCDE

Foto: Pexels.com

Interdicția legată de folosirea telefoanelor mobile în școli, pentru care optează în ultima vreme o serie de sisteme școlare, nu este susținută de experții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Într-o nouă analiză bazată pe rezultatele PISA 2022, evaluare internațională în care a fost abordată și chestiunea influenței pe care o au telefoanele mobile asupra rezultatelor elevilor, specialiștii OCDE fac apel la alte soluții, la nivel de sistem, pentru a reduce sursele de distragere a atenției elevilor prin intermediul tehnologiilor digitale.

Analiza publicată de OCDE la finalul lunii mai (integral aici), pe baza acestor concluzii, arată, totodată, că România se numără printre țările participante la PISA 2022 cu cei mai mulți elevi – mult peste media OCDE – care spun că sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale sau de colegi care folosesc dispozitive digitale. 

Sursa: OCDE – Raportul „Managing Screen Time”

Potrivit analizei citate, rezultatele arată că este nevoie de „modalități eficiente de a limita sursele de distragere a atenției” cu dispozitive digitale, la școală sau în afara ei, dar interdicțiile aplicate folosirii telefonului mobil în școală nu sunt printre soluțiile agreate. Soluțiile, arată autorii, trebuie căutate în consolidarea competențelor digitale atât în rândul elevilor, cât și în cel al profesorilor.

Ce spune raportul OCDE:

„Dacă interzicerea telefoanelor poate reduce distragerea atenției la clasă, rezultatele PISA 2022 sugerează că aceste interdicții nu sunt aplicate eficient de fiecare dată. În plus, interzicerea telefoanelor mobile la școală poate determina un grad mai ridicat de folosire a lor acasă. Când telefoanele mobile sunt interzise la școală, în cazul elevilor din unele țări este mai puțin probabil ca aceștia să își întrerupă notificările primite pe rețele sociale și alte aplicații, pe dispozitivele lor digitale, atunci când merg la culcare.

Politicile școlare care întăresc competențele și comportamentele digitale ale elevilor pot să îi susțină pe aceștia pentru a face față surselor ce le distrag atenția. Analizele PISA 2022 arată că este mai puțin probabil ca elevii care percep că au o competență mai solidă în ceea ce privește tehnologiile de informații și comunicare să se declară ușor distrași, chiar și când e luat în calcul profilul socio-economic al elevilor și al școlilor. Elevii par, totodată, să fie mai puțin distrași prin folosirea dispozitivelor digitale când închid notificările de pe rețele sociale și aplicații mobile, în timpul orelor, când nu au dispozitivele digitale deschise în timpul orei pentru a lua notițe sau pentru a căuta informații sau când nu se simt presați să fie online și să răspundă unor mesaje atunci când sunt la ore.

(…) Întărirea parteneriatelor între școală și familie, o comunicare clară și recomandări nuanțate adresate părinților, pe tema provocărilor și oportunităților mediilor digitale pentru copiii lor, întărirea competențelor digitale ale adulților pot sprijini o implicare mai eficientă a părinților în interacțiunea copiilor cu mediile digitale.

Rezultatele PISA 2022 arată, totodată, este mai puțin probabil ca elevii care raportează un sprijin familial mai puternic să fie distrași, în general.

În mod esențial, întărirea competenței digitale a elevilor și abilității acestora de a naviga în medii digitale necesită profesori bine pregătiți. Formarea inițială și dezvoltarea profesională a profesorilor conturează capacitatea acestora de a limita sursele de distragere a atenției la clasă, prin folosirea dispozitivelor digitale. În țările OCDE unde există date disponibile, rezultatele PISA 2022 arată că profesorii de matematică implicați, în anul anterior evaluării, în acțiuni de dezvoltare profesională legate de competențele TIC pentru predare au raportat un nivel mai scăzut de distragere a atenției elevilor atunci când colegi ai acestora folosesc dispozitive digitale în clasă. (…)”

„Datele pun în evidență nevoia de a reduce distragerea atenției prin dispozitive digitale, la școală și în afara ei. Acest lucru poate fi obținut prin politici școlare care îmbunătățesc competențele digitale și comportamentele elevilor, precum și prin formarea profesorilor în ceea ce privește predarea cu ajutorul tehnologiilor.”

Citește și:
Folosirea dispozitivelor digitale în școli, pentru cel mult o oră în scop de destindere sau până în trei ore în scop de învățare, poate întări performanța elevilor la matematică. Apoi, performanța scade – analiză pe baza rezultatelor PISA 2022 / România – în topul utilizării instrumentelor digitale la școală
VIDEO Fără telefoane în școli, propune ministrul francez al educației. Nicole Belloubet: Sunt mulți elevi care se uită în pauză, se filmează, iar asta creează perturbări sau distrageri. În timpul școlii, să existe o adevărată pauză de la digital
Telefoanele mobile și tabletele să nu fie folosite în școlile din Italia, nici în scopuri didactice, vrea ministrul Educației. Giuseppe Valditara anunță că va trimite reguli profesorilor și părinților
Telefoanele mobile, interzise în școlile din Anglia pentru elevi, inclusiv în pauze, anunță Guvernul britanic. Ministrul Educației: Școlile sunt locuri în care copiii trebuie să învețe, iar telefoanele sunt o distragere nedorită
Guvernul de la Madrid vrea să interzică telefoanele mobile în școlile și liceele din Spania
Noua Zeelandă: Premierul conservator Christopher Luxon a anunţat interzicerea telefoanelor mobile în şcoli
Telefoanele mobile vor fi interzise în clasele din școlile din Olanda, începând de anul viitor
Exit mobile version