Interzicerea telefoanelor mobile la școală e aplicată adesea ineficient și îi poate face pe elevi să le folosească mai intens acasă / Întărirea competențelor digitale pentru profesori și elevi – soluția propusă pe baza datelor PISA 2022, care spun că telefonul la școală, folosit moderat, aduce și beneficii – raport OCDE

2.421 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Interdicția legată de folosirea telefoanelor mobile în școli, pentru care optează în ultima vreme o serie de sisteme școlare, nu este susținută de experții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Într-o nouă analiză bazată pe rezultatele PISA 2022, evaluare internațională în care a fost abordată și chestiunea influenței pe care o au telefoanele mobile asupra rezultatelor elevilor, specialiștii OCDE fac apel la alte soluții, la nivel de sistem, pentru a reduce sursele de distragere a atenției elevilor prin intermediul tehnologiilor digitale.
  • Influența telefoanelor asupra învățării a constituit un capitol aparte în ultimul val al testelor PISA. Potrivit rezultatelor publicate în decembrie, când elevii folosesc telefonul mobil sau alte dispozitive digitale la școală, până la o oră în scopuri de destindere sau chiar până la trei ore în scopuri de învățare, performanța lor la matematică înregistrează o creștere. Dacă acest interval este depășit, performanța scade, arată aceleași date, prezentate la București de reprezentanta OCDE Tanja Bastianic. Potrivit PISA 2022 – Volumul 2, România se numără printre țările cu un grad foarte ridicat de utilizare a dispozitivelor digitale la școală, potrivit datelor declarate.

Analiza publicată de OCDE la finalul lunii mai (integral aici), pe baza acestor concluzii, arată, totodată, că România se numără printre țările participante la PISA 2022 cu cei mai mulți elevi – mult peste media OCDE – care spun că sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale sau de colegi care folosesc dispozitive digitale. 

Sursa: OCDE – Raportul „Managing Screen Time”

Potrivit analizei citate, rezultatele arată că este nevoie de „modalități eficiente de a limita sursele de distragere a atenției” cu dispozitive digitale, la școală sau în afara ei, dar interdicțiile aplicate folosirii telefonului mobil în școală nu sunt printre soluțiile agreate. Soluțiile, arată autorii, trebuie căutate în consolidarea competențelor digitale atât în rândul elevilor, cât și în cel al profesorilor.

Ce spune raportul OCDE:

„Dacă interzicerea telefoanelor poate reduce distragerea atenției la clasă, rezultatele PISA 2022 sugerează că aceste interdicții nu sunt aplicate eficient de fiecare dată. În plus, interzicerea telefoanelor mobile la școală poate determina un grad mai ridicat de folosire a lor acasă. Când telefoanele mobile sunt interzise la școală, în cazul elevilor din unele țări este mai puțin probabil ca aceștia să își întrerupă notificările primite pe rețele sociale și alte aplicații, pe dispozitivele lor digitale, atunci când merg la culcare.

Politicile școlare care întăresc competențele și comportamentele digitale ale elevilor pot să îi susțină pe aceștia pentru a face față surselor ce le distrag atenția. Analizele PISA 2022 arată că este mai puțin probabil ca elevii care percep că au o competență mai solidă în ceea ce privește tehnologiile de informații și comunicare să se declară ușor distrași, chiar și când e luat în calcul profilul socio-economic al elevilor și al școlilor. Elevii par, totodată, să fie mai puțin distrași prin folosirea dispozitivelor digitale când închid notificările de pe rețele sociale și aplicații mobile, în timpul orelor, când nu au dispozitivele digitale deschise în timpul orei pentru a lua notițe sau pentru a căuta informații sau când nu se simt presați să fie online și să răspundă unor mesaje atunci când sunt la ore.

(…) Întărirea parteneriatelor între școală și familie, o comunicare clară și recomandări nuanțate adresate părinților, pe tema provocărilor și oportunităților mediilor digitale pentru copiii lor, întărirea competențelor digitale ale adulților pot sprijini o implicare mai eficientă a părinților în interacțiunea copiilor cu mediile digitale.

Rezultatele PISA 2022 arată, totodată, este mai puțin probabil ca elevii care raportează un sprijin familial mai puternic să fie distrași, în general.

În mod esențial, întărirea competenței digitale a elevilor și abilității acestora de a naviga în medii digitale necesită profesori bine pregătiți. Formarea inițială și dezvoltarea profesională a profesorilor conturează capacitatea acestora de a limita sursele de distragere a atenției la clasă, prin folosirea dispozitivelor digitale. În țările OCDE unde există date disponibile, rezultatele PISA 2022 arată că profesorii de matematică implicați, în anul anterior evaluării, în acțiuni de dezvoltare profesională legate de competențele TIC pentru predare au raportat un nivel mai scăzut de distragere a atenției elevilor atunci când colegi ai acestora folosesc dispozitive digitale în clasă. (…)”

„Datele pun în evidență nevoia de a reduce distragerea atenției prin dispozitive digitale, la școală și în afara ei. Acest lucru poate fi obținut prin politici școlare care îmbunătățesc competențele digitale și comportamentele elevilor, precum și prin formarea profesorilor în ceea ce privește predarea cu ajutorul tehnologiilor.”

Citește și:
Folosirea dispozitivelor digitale în școli, pentru cel mult o oră în scop de destindere sau până în trei ore în scop de învățare, poate întări performanța elevilor la matematică. Apoi, performanța scade – analiză pe baza rezultatelor PISA 2022 / România – în topul utilizării instrumentelor digitale la școală
VIDEO Fără telefoane în școli, propune ministrul francez al educației. Nicole Belloubet: Sunt mulți elevi care se uită în pauză, se filmează, iar asta creează perturbări sau distrageri. În timpul școlii, să existe o adevărată pauză de la digital
Telefoanele mobile și tabletele să nu fie folosite în școlile din Italia, nici în scopuri didactice, vrea ministrul Educației. Giuseppe Valditara anunță că va trimite reguli profesorilor și părinților
Telefoanele mobile, interzise în școlile din Anglia pentru elevi, inclusiv în pauze, anunță Guvernul britanic. Ministrul Educației: Școlile sunt locuri în care copiii trebuie să învețe, iar telefoanele sunt o distragere nedorită
Guvernul de la Madrid vrea să interzică telefoanele mobile în școlile și liceele din Spania
Noua Zeelandă: Premierul conservator Christopher Luxon a anunţat interzicerea telefoanelor mobile în şcoli
Telefoanele mobile vor fi interzise în clasele din școlile din Olanda, începând de anul viitor

6 comments
  1. Pe principiul: Daca le interzicem violul in public, iso vor viola copiii si nevestele din familie. Asa ca hai sa le permitem violul in public. Sunteti normali la cap??? Cei care ati facut aceste studii fantastice(sau mai bine stiintifico-fantastice) din articol aveti discernamant???

  2. Dom’le, da’ chiar nu se pot cumpara naibii din bugetul acestei tari niste cacaturi de lockere din plasticul cel mai ordinar unde elevul sa-si tina inchis telefonul pe durata orelor cat sunt interzise prin regulament? Am impaca asa si capra si varza. Fiecare clasa cu dulapioarele lui, cam ca la posta in blocuri.

  3. luam de afara tot…nu conteaza, bun sau rau, pliabil sau nu pe realitatea noastra…sa facem ca afara…ne plecam capul pana la podea, numa sa copiem tot ce e dincolo…exact cum spune Mihnea…expertii lui peste…

  4. Experții lui pește… Deci dacă nu poate fi interzis eficient și cu aceeași măsură în fiecare școală, atunci să îi lăsăm să se prostească cu ele în continuare.

    Ce are Sulla cu prefectura?! Au ajuns peștișori de acvariu, nu mai au atenție dincolo de 10 secunde, vor să facă școală în sistem tiktok, bă, chiar ne luați pe toți de proști?!

    1. unele state incep sa pună serios problema interzicerii totale a telefoanelor in scoli legal și inchid portița ca tel folosește scopului educativ.
      scade ” consumul ” daca se intelege. . scad profiturile.
      copiii sunt consumatori de orice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Primăriile împreună cu inspectorate școlare, ONG-uri, părinți și operatori economici pot înființa ludoteci și grădinițe comunitare în localitățile unde nu sunt creșe / În aceste centre sunt incluse și servicii de informare și consiliere a părinților

Hotărârea de Guvern privind Metodologia de organizare și funcționare a serviciilor de educație timpurie a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 30 decembrie 2022. Potrivit documentului, centrele pot…
Vezi articolul

Centru de competențe pentru un stil de viață sănătos, la Cluj – proiect al Universității Babeș-Bolyai împreună cu Academia Română. Academicianul Nicolae Hâncu și rectorul Daniel David – coordonatori

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), prin programul UBBMed, și Academia Română, prin Institutul de Filosofie și Psihologie „Constantin Rădulescu-Motru”, au înființat un „Centru Național de Competențe pentru un Stil de…
Vezi articolul