Admiterea la colegiile naționale va fi stabilită concret în proiectul de lege, dar dacă va rămâne ca aceasta să fie organizată “responsabil” de către fiecare colegiu, atunci se va ști cu un an înainte cine face subiectele pentru acest examen separat de intrare, spune secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, într-un interviu video pentru EduPedu.ro. Discuția completă, redată mai jos.
Amintim că elevii care încep clasa a VII-a în această toamnă pot trece în clasa a IX-a, în 2024, printr-un examen de admitere susținut la Colegiile Naționale, potrivit propunerilor din noua Lege a Educației anunțată pe 12 iulie 2022.
- Cele două proiecte de legi pentru învățământul preuniversitar și superior au fost lansate în dezbatere publică până în data de 24 august. Acestea pot fi ajustate, în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. Celelalte modificări importante despre sistemul de Educație pot fi citite pe EduPedu.ro la această secțiune.
Dreptul de a organiza admitere va fi reglementat printr-o metodologie în urma consultării publice, declară oficialul, “dar dacă tu, colegiu, te consideri capabil să îți direcționezi învățarea spre un anumit segment de elevi și să îi evaluezi corect, atunci înseamnă că te consideri capabil să organizezi admitere. După cum spuneam, dreptul vine cu responsabilitate”.
În ceea ce privește o problemă ridicată de mulți părinți, anume meditațiile cu profesori din colegiile naționale care pot fi implicați în elaborarea subiectelor de examen, Cristescu a spus că, în lege, sunt prevăzute sancțiuni: “inclusiv pierderea titulaturii pentru acte care nu sunt conforme cu… vă dați seama, eu ca profesor sincer nu aș face meditații, nu aș face meditații, dacă aș ști că un copil care poate nu a luat acest examen și care a plătit, a participat, mă va reclama și voi ajunge în situația să îmi pierd titulatura în acel colegiu”.
Întrebat dacă aceste schimbări care vizează colegiile naționale din țară sunt legate de faptul că aceste licee oferă cei mai mulți secretari de stat sau oameni de decizie, secretarul din Minister a afirmat că “dacă încercați să îmi spuneți că este urmare a unui lobby, n-aș fi de acord cu dumneavoastră. Știm sigur că, atunci când a fost proiectul “România Educată”, alianța colegiilor centenare a avut o dorință în această direcție (…). Cum suntem noi absolvenți nu știu… da, eu sunt mândru absolvent al Liceului Internat din Iași [n. red. actualul Colegiu Național “Costache Negruzzi”] și încerc să mă ridic la înălțimea cerințelor absolvenților acestui colegiu, dar asta nu mi-a influențat decizia”.
Redăm integral discuția pe această temă:
EduPedu.ro: Discuția aici este de ce Evaluarea de clasa a VIII-a nu o mai considerați obligatorie prin introducerea, înainte de ea, a admiterii la liceu și posibilitatea ca acești copii care participă la ea, direct la cele 211 colegii naționale – și probabil vor mai fi, căci se schimbă criteriile. De ce nu vă mai interesează practic ce fac cei mai buni 20.000 de copii de clasa a VIII-a?
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației: Este greu de spus că nu ne mai interesează ce fac, Doamne, iartă-mă, sigur că ne interesează ce fac, dar așa cum spuneam legea e în centrul elevului. Toată filosofia acestei legi este în jurul elevului. V-am dat exemplul cu clasa a VIII-a și este bine că le legăm pentru că, vă dați seama că dacă eu am itemi de [nota] 3, de 5, de 7, de 9 și de peste 9 50… Dacă eu aglomerez în loc de doi itemi de peste 9.50 cu patru itemi de acest tip, automat copilul dintre 9 și 9.50 se va duce la 9, deci el pierde. Deci având o plajă de itemi pe care nu o pot mări ca număr, pentru că acești copii nu au vârsta și acest examen este suficient de apăsător, atunci dau ocazia colegiilor naționale care vor fi să își facă – pentru că toată lumea are senzația că vorbim că sunt doar școli de peste 9.90: e adevărat. Gândiți-vă că sunt aproape 30.000 de copii -. Atunci dau ocazie școlii ca ea să își aglomereze itemii în plaja în care sunt de obicei absolvenți ai colegiului pe care îi țintesc.
De exemplu, sunt colegiul X, de obicei la mine intră copiii cu medii între 8.50 și 9, nu voi mai pune itemi de 3, nu voi mai pune itemi de 10. Voi aglomera numărul de itemi din zona care mă interesează pe mine, pentru că știu că acei copii… Eu sunt pregătit pentru ei, eu le pot furniza o educație apropiată de nevoile lor. Efectiv mă adresez lor. Nu aș reduce această problemă la discuția de 3 colegii sau de 100 de colegii.
EduPedu.ro: Deci evaluarea, așa cum este acum – Evaluarea Națională de clasa a VIII-a include toți copiii pentru a-i putea repartiza…
Bogdan Cristescu: Și din nou fac referire la studiul OECD din 2017 care recomandă întărirea caracterului de monitorizare și scăderea caracterului de selecție, pentru că acum evaluarea de clasa a VIII-a are dublu rol: și selecție, ceea ce ar presupune aglomerarea în segmentul care te interesează, și monitorizarea de sistem, deci mă interesează toți copiii și e foarte greu să faci asta într-un număr scăzut de itemi și, în aceeași măsură, eu zic că admiterea: mai dăm o șansă unui copil acel 10 % din locuri, ei nu sunt puțini.
EduPedu.ro: Va rămâne 10% sau va scădea?
Bogdan Cristescu: Este un procent, iar eu nu cred că va scădea și dacă vă uitați în lege, se face trimitere clar și spre copiii din rural, despre copiii cu CES. Deci ideea de bază este că acești copii nu vor mai avea o șansă pe care… s-ar putea într-o zi să se simtă rău. Vor mai avea încă una. Nu mă oprește nimeni, dacă eu am dat admitere și am intrat la un liceu sau la un colegiu național pentru care m-am simțit eu pregătit, nu mă oprește nimeni să dau și evaluarea națională și eventual să mă duc la alt colegiu, mai sus, dacă voi avea în acele 10 % locuri. Deci asta spuneam: îi dau copilului o șansă. Echitate.
EduPedu.ro: Depinde cum e privită echitatea pentru că au fost părinți – și sunt în continuare – care abia așteaptă… Pare că subestimați cumva puterea părinților de a merge să caute profesor care să facă meditații cu ei, de la colegiul respectiv.
Bogdan Cristescu: Eu nu subestimez acest lucru. Din păcate am văzut reacții publice, pentru că suntem atenți, pentru că părerea tuturor părinților contează, dar în aceeași măsură este un subiect care a și crescut ca un bulgăre de zăpadă. Multe dintre aceste lucruri pleacă de la experiențe neplăcute ale unora cu testarea de clasa a V-a de la colegii și, din punctul meu de vedere, aceste lucruri nu vor putea fi comparate. Sunt mai multe argumente pentru asta.
Unu: clar va fi urmărită programa școlară și respectarea acesteia.
Doi: Fiecare dintre cei din conducerea unui liceu și din consiliul profesoral, pentru că în realitate nu se pune problema își aleg olimpicii și nu contează ceilalți, ci fiecare liceu se va adresa unui segment din populația școlară pentru care ei sunt cel mai pregătiți să le ofere o învățare de calitate. Gândiți-vă și faptul că timpul din clasa a IX-a alocat închegării colectivului va scădea. În aceeași măsură sunt situații, și nu puține, în care copiii au intrat într-o anumită clasă convinși că sunt de 10 și au fost actualmente în depresie când primele lor note au fost 6 și 7, nu luaseră asemenea note în viața lor, pentru că s-au trezit la un alt nivel de cerință. Iar noi acest lucru îl reglăm prin standarde, clare prin evaluările care vor avea loc de-a lungul timpului și prin această posibilitate de a te duce acolo unde te simți pregătit.
Și ca să continui ceea ce spuneam, pentru că sunt mai multe argumente pentru faptul că nu se va întâmpla așa ceva, am văzut că această lege ar încuraja – și nu sunt de acord – meditațiile cu profesorul de la colegiu. Eu nu sunt de acord cu acest lucru. De ce?
Unu: se va ști doar la un anumit moment, un an înainte prevede legea, care va fi forma de examen și atunci colegiul va decide cine face subiectele și cum și, să încep acum să fac meditații din clasa a V-a cu un profesor de la nu știu ce colegiu, în speranța că el va concepe și va corecta niște subiecte este…
Și doi: în lege sunt prevăzute sancțiuni, inclusiv pierderea titulaturii pentru acte care nu sunt conforme cu… vă dați seama, eu ca profesor sincer nu aș face meditații, nu aș face meditații, dacă aș ști că un copil care poate nu a luat acest examen și care a plătit, a participat, mă va reclama și voi ajunge în situația să îmi pierd titulatura în acel colegiu. Eu n-aș face asta și cred că nici colegii nu ar face. Asta vă spuneam, adică există niște pârghii, plus că acele subiecte pot fi făcute de oricine.
EduPedu.ro: Va accepta ministerul să facă subiectele pentru colegii?
Bogdan Cristescu: Din punctul meu de vedere, dreptul de a organiza admitere – dar acesta este o părere personală, nu a ministerului – metodologiile se vor face în urma consultării publice. Sigur va conta, da, vor conta părerile cu argumente. Dar dacă tu, colegiu, te consideri capabil să îți direcționezi învățarea spre un anumit segment de elevi și să îi evaluezi corect, atunci înseamnă că te consideri capabil să organizezi admitere. După cum spuneam, dreptul vine cu responsabilitate.
EduPedu.ro: Aici mai e un lucru pe care aș vrea să îl punctez și să vă întreb, pentru că dumneavoastră ați fost foarte aproape de zona aceasta de decizii, ce se întâmplă cu admiterea: pare că este o decizie luată de oameni care sunt absolvenți ai acestor colegii sau profesori în aceste colegii. De ce? Dacă vă uitați, colegiile naționale emit cel mai mare număr de demnitari, de secretari de stat, cred că și dvs. sunteți sau ați fost profesor la un colegiu, la fel și Sorin Ion, sau ați terminat un colegiu național.
Bogdan Cristescu: Adevărul…
EduPedu.ro: E clar că aceste colegii sunt o pepinieră de oameni care sunt în acest moment în decizie. Poate fi considerată o influență și din punctul ăsta de vedere faptul că cineva le-a dat această ocazie să selecteze…
Bogdan Cristescu: Dacă încercați să îmi spuneți că este urmare a unui lobby, n-aș fi de acord cu dumneavoastră. Știm sigur că, atunci când a fost proiectul “România Educată”, alianța colegiilor centenare a avut o dorință în această direcție, dar în aceeași măsură asta vă spun: într-un fel este situația de a îmi alege olimpicii pe care i-au crescut alții și alta e – pentru că atunci s-ar fi dat dreptul la 5 colegii, 10 colegii, un colegiu din fiecare județ – și alta este ideea pe care o avem pe care se adresează la un sfert, acum, și se dă posibilitatea multor școli să își definitiveze statutul de colegiu național, un sfert dintre absolvenți deja nu mai pui problema alegerii și pui problema unei alegeri de direcționare.
Cum suntem noi absolvenți nu știu… da, eu sunt mândru absolvent al liceului Internat din Iași [n. red. actualul Colegiu Național “Costache Negruzzi”] și încerc să mă ridic la înălțimea cerințelor absolvenților acestui colegiu, dar asta nu mi-a influențat decizia și în aceeași măsură, chiar dacă eu sunt un elev care a dat și treapta I și treapta a II-a, nu încerc să fiu influențat de experiențele mele personale în aceste decizii. V-am dat niște argumente – gândiți-vă că sunt din recomandările specialiștilor, inclusiv din recomandări ale OECD-ului, noi mergem exact pe recomandarea de bază din portofoliul educațional care pune accent pe evaluarea la clasă și pe evaluarea formativă. Deci rolul nostru nu este selecția și este învățarea.
EduPedu.ro: Evaluarea de clasa a VIII-a se va mai numi națională, dacă nu are loc pentru toată populația școlară?
Bogdan Cristescu: Eu vă spun că nu mai are loc pentru toată populația școlară, dar dacă se adresează la 75% dintre elevi, eu cred că este națională.
- Producție realizată cu sprijinul agenției WebEfektiv.