INTERVIU Radu Gologan avertizează că 5% din elevii de la Olimpiada online au copiat, unii ajutați de părinți: Nu trebuie să existe milă pentru furt / Sprijinul părinților pentru fraudare este mai mare, cu cât copiii sunt mai mici

Foto: Facebook.com / Radu Gologan

“Copilul educat din clasele mici în acest sistem [n. red. al fraudei] este un mare pericol pentru viitorul acestei țări”, atrage atenția, într-un interviu pentru Edupedu.ro, profesorul Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice, societate care a organizat prima fază, online, a unei olimpiade de matematică în condiții de pandemie. Radu Gologan a atras atenția în repetate rânduri, prin mesaje publicate pe Facebook în ultimele zile, asupra înmulțirii tentativelor de fraudă, atât la concursul matematic, cât și în general, în învățământ. Un mesaj care, spune el, trebuie transmis întregii societăți și “probabil primii care o fac sunt cei de la Drept”, prin exmatricularea studenților care au fraudat examene, este: “Nu trebuie să existe milă pentru furt”.

Radu Gologan consideră că vina pentru situația actuală este în general împărțită, dar insistă pe rolul negativ al părinților care își încurajează copiii să încalce regulile, începând cu primii ani de școală.

Și atrage atenția că, în timp ce țări unde “pandemia” comportamentului neetic practic dispăruse au luat, în timpul perioadei de școală online, măsuri drastice pentru a preveni frauda, “noi nu am ajuns niciodată să conștientizăm că acestea sunt lucruri extrem de grave”.

Societatea să inventeze un vaccin anti-fraudă “care să fie injectat la scară națională”

Rep.: Ați vorbit în repetate rânduri, în ultimele zile, pe Facebook despre înmulțirea tentativelor de fraude la Olimpiadă și în testări școlare. La Olimpiadă, ce înseamnă această creștere? Câte tentative ați constatat?

Radu Gologan: Am constatat personal câteva tentative, dar am informații, unele clare, altele presupuneri, că devine o situație generalizată. Cu cât “crește” pandemia în lume, crește și în învățământ cantitatea de fraudă. 

Am spus la un moment dat [n.red. în mesajele publicate pe Facebook] o chestiune interesantă, țări occidentale care scăpaseră în ultimele decenii de această “pandemie” a comportamentului neetic în școală au început să ia măsuri foarte drastice, pentru evitarea în online a comportamentului neetic. Noi nu am ajuns niciodată să conștientizăm că acestea sunt lucruri extrem de grave. În școala românească se copiază începând cu clasele primare – cu acele portofolii și fișe susținute și de învățători, dar mai ales de părinți – până la doctorate. Acum, cu învățământul online, am avut ocazia să vedem că nu prea există niciun Dumnezeu pentru mulți reprezentanți ai poporului român, când vorbim să se abțină de la furt și să se comporte decent. 

Nu vorbesc în general. La nivelul concursului de matematică pe care l-am organizat, avem informații și unele dovezi că, statistic, e fraudat în proporție de 5%. Asta pentru că uneori nu există un control, video sau de alt tip. Pe de altă parte, și eu ca profesor universitar am văzut uneori rezultate statistic neverosimile, la examene online pe care le-au dat studenții. Parcă ar exista un aparat, nu știu de unde provenit, dar probabil generalizat, care își construiește sistemul de fraudare. 

Cred că va trebui ca societatea românească să inventeze un vaccin care să fie injectat la scară națională, asta însemnând curajul de a elimina din sistem orice fraudă și orice încercare de fraudă. 

Rep: Comparativ cu examenele și testările din anii trecuți, desfășurate fizic, cum se prezintă situația acum?

R.G.: În general, la examenele pe care le-am susținut eu în ultimii 30 de ani la Politehnică, tendințele de fraudare nu au fost foarte mari, dar au crescut an de an. Acest lucru a avut drept cauză tehnologia informației. Acum, când această tehnologie e majoritară în învățământ, saltul procentului de fraudare este îngrijorător. 

“Copiii care iau în serios școala au învățat să fie îngrijorați de acest sistem corupt”

Rep: În mesajele dumneavoastră de pe Facebook, sugerați o vină împărțită între părinți elevi, profesori. Pe cine considerați principalii vinovați?

R.G.: După părerea mea și după rezultatele pe care le avem, tendința de fraudare crește pe măsură ce scade vârsta elevilor. Cu cât copiii sunt la clase mai mici – a 5-a, a 6-a – sprijinul părinților pentru fraudare este mai mare.

Pe de altă parte, copiii care iau în serios școala, prin educația pe care au primit-o de la părinți, au învățat să se compare între ei și să fie îngrijorați de acest sistem corupt. Primesc mesaje de la copii olimpici care au deja rezultate foarte bune și care sunt îngrijorați că pot pierde locul de calificare din cauza fraudei provenite de la ceilalți. 

Rep.: Rolul profesorilor care este, în acest context? Cât de responsabili sunt ei?

R.G.: Profesorii în general susțin această idee de atitudine exemplară vizavi de fraudare. Personal, în preuniversitar, nu cunosc situații în care vreun profesor de matematică să fi susținut frauda de acest tip. În universitar, cazurile sunt de asemenea rare, cei mai mulți profesori nu sunt părtași ai acestei atitudini și suferă foarte tare. 

Probabil că ați văzut, în ce am scris pe Facebook, două exemple. Într-unul, părintele, în timpul unui test online, îl roagă pe meditator să dea soluțiile. Nu este vorba despre matematică în această situație. În alt caz, al unui copil de clasa a 5-a urmărit video la prima fază a olimpiadei, se descoperă că mama e lângă el, iar ea, fiind rugată să plece, nu pleacă de lângă acel copil. Este o situație extrem de gravă.

Înțeleg corupția în familii dezorganizate sau în clanurile de tot felul, dar copilul educat din clasele mici în acest sistem este un mare pericol pentru viitorul acestei țări.

Rep.: Dar meditatorii? Meditatorii sunt și ei, de obicei, profesori, adesea chiar profesorii copiilor meditați…

R.G.: Meditatorii sunt profesori și în general nu răspund la această tentativă (de fraudă), decât probabil foarte rar. Meditatorul menționat de mine nu a răspuns, chiar va refuza să mai facă meditații cu acel copil.

Rep.: Ce soluții vedeți, la nivelul concursului organizat, dar și în general?

R.G.: Soluția pe care noi, Societatea de Științe Matematice, o avem la îndemână va fi drastică: copilul care fraudează în continuare Olimpiada – și putem dovedi lucrul acesta – nu va mai avea parte în niciun fel de implicare în vreo competiție sau în orice lucru legat de Societatea de Științe Matematice. Dacă anii viitori va participa la concursuri, Societatea nu îi va oferi medaliile, nu îi va oferi abonamente. Vom afișa, la sfârșitul Olimpiadei, care dorim să se desfășoare cu prezență fizică, rezultatele fazei finale cu ce a obținut în faza inițială, online, să poată fi observate discrepanțele. Vom fi drastici din acest punct de vedere. Este un mesaj de transmis întregii societăți. Noi vom fi primii care să îl aplice… Probabil primii sunt cei de la Drept (în cazul studenților exmatriculați): nu trebuie să existe milă pentru furt.

Radu Gologan, pe Facebook: Dragi părinți, vă plângeți că se fură în țara asta și voi îi învățați pe urmașii voștri să fure?

Pe pagina sa de Facebook, Radu Gologan a scris, începând de sâmbătă, despre fenomenul fraudei în învățământ și în concursuri/teste. El a notat, între altele, în mesajele sale:

Foto: Facebook.com/RaduGologan

Exit mobile version