Matematica este o plăcere, nu trebuie făcută sub presiune, nici grăbită și devine o distracție atunci când te înconjori de prieteni care împărtășesc cu tine aceeași pasiune a numerelor. Așa își descrie parcursul Rachel Chen, o elevă de origine canadiană stabilită în Statele Unite, care a participat în această lună la prima tabără din România dedicată tinerilor pasionați de matematică, sub îndrumarea unora din cei mai buni matematicieni din România și Franța – APEX-Maths 2024, la Reșița.
Tânăra care a venit de peste ocean a povestit într-un interviu pentru Edupedu.ro despre experiența din tabăra unde a legat prietenii și cum a ajuns să aprofundeze domeniul spațiilor cu ajutorul mentorilor de la tabăra APEX-Maths (Academic Program of Excellence in Mathematics) 2024. Rachel Chen a vorbit și despre ce înseamnă să aibă o familie și prieteni care încurajează matematica și cum liceul înclinat spre științe umane pe care îl urmează în California a făcut-o să realizeze că mai sunt și alte lucruri pe lângă numere care merită atenție.
Rachel, care trece în clasa a XI-a, a spus că aflat despre tabăra din România prin intermediul programului MIT de cercetare în matematică pe care îl urmează, MIT Primes. Întrebată dacă știa ceva de țara noastră înainte de venire, eleva a spus: „nu chiar”. Și atunci ce a făcut-o să zboare peste 10.000 de kilometri și părinții să aibă încredere în tabăra de la Reșița? „Am vrut să văd cum este. Plus că APEX este foarte tare”.
- Edupedu.ro este partener media al Școlii de vară de excelență în Matematică APEX-Maths 2024. Aceasta a reunit la Reșița 48 de elevi din Israel, Statele Unite, Canada, Coreea de Sud, România, Franța, Ucraina, Moldova și Italia, în perioada 3 – 24 august 2024. Toți au reușit să treacă de selecția inedită și să ia parte la programul APEX-Maths (Academic Program of Excellence in Mathematics), organizat sub coordonarea științifică a Institutului de Matematică al Academiei Române.
Rachel spune pentru Edupedu.ro că „APEX a fost o experiență minunată. În primul rând, matematica a fost minunată, căci o groază de profesori de aici sunt unii dintre cei mai buni profesori din domeniile lor de studiu de matematică. Și interacțiunea cu acești profesori a fost chiar o experiență de neuitat”. „Aici, topologia a fost o plăcere și am învățat multă topologie atât din cursuri, cât și din seturile propuse de probleme”, a explicat tânăra canadiancă din SUA despre domeniul ei favorit din matematică.
„Seturile de probleme mi-au permis să am timp să explorez ce vreau să explorez, să merg în ritmul meu și să aprofundez. În timpul în care am rezolvat problemele din set, mentorul meu m-a supravegheat, mi-a dat indicii și s-a asigurat că înțeleg conținutul. A fost foarte tare, am învățat multă matematică”, a declarat Rachel Chen despre relația cu unul din doctoranzii în matematică care s-au ocupat de cursurile practice.
Întrebată ce presupune mai exact topologia, domeniul ei de interes, Rachel a spus că „în matematică, topologia este studiul spațiilor. Gândiți-vă la o formă cu anumite proprietăți. De exemplu, un cerc este un spațiu topologic, o sferă este un spațiu topologic. Învățăm cum spațiile se corelează unele cu altele. Eu practic învăț despre cum relaționează spațiile unele cu altele”. „Eu sunt mai mult atrasă de algebră, dar am auzit că în tabără facem topologie și am vrut să mă expun la acest domeniu”, a mai împărtășit tânăra din experiența sa de la Reșița.
Rachel spune că nu e prima tabără la care a participat și că resimte diferențe între subiectele abordate: „Am mai fost la o tabără de matematică superioară în Statele Unite, dar sunt diferite ca organizare. Și aceea, și APEX sunt minunate, dar în România am aprofundat Teoria numerelor și topologia, am avut o varietate surprinzătoare de cursuri și a fost de asemenea frumos că am putut interacționa cu mentorii și în afara acestora”.
Eleva din SUA mai spune că a fost încântată să-și poată prezenta munca în fața matematicienilor și să primească feedback: „Chiar mi-am prezentat cercetările în fața lui Olivier Schiffmann și a altor mentori și asta a fost tare, pentru că am avut ocazia să vorbesc cu acești oameni despre ce fac și eu. Relația noastră de la cursuri a continuat și în afara lor”.
Întrebată dacă consideră că acest model de relație profesor-elev ar putea fi replicat și în școală, Rachel Chen a spus: „Pentru școală în general, chiar nu știu. La școală e un alt mediu față de APEX. Acolo mulți elevi nu sunt interesați de ce fac, doar învață pentru că trebuie. Pe când într-o tabără ca APEX toți sunt interesați și toți profesorii iubesc să predea matematică. La școală nu este așa”.
Ce este diferit de la predarea matematicii la APEX și predarea matematicii în școală? „Sunt seturile de probleme care sunt frumoase, care încurajează gândirea și explorarea. Și faptul că te gândești la probleme te ajută să fixezi conținuturile de la cursuri și dai o notă personală înțelegerii lor. Ajungi la un nivel la care îți însușești o modalitate de rezolvare. Ce e foarte tare e că ne-au împărțit în grupe și ne-au dat câte un mentor doctorand. Cu ei ne-am putut ajuta, să ne ghidăm pe marginea problemelor”, a explicat pentru Edupedu.ro tânăra elevă din Statele Unite ale Americii.
„Mi-am făcut prieteni și din România și din alte țări europene și e tare că am învățat despre diferite culturi, cum sunt de exemplu sistemele educaționale în alte țări. Am învățat și jocuri românești de cărți. A fost cool să văd alte jocuri de cărți, pentru că în SUA comunitățile de pasionați de matematică chiar apreciază jocurile de cărți în taberele sau turneele de matematică”, a mai povestit Rachel Chen.
Pasiunea pentru matematică a pornit atunci când a participat la concursuri de matematică: „Matematica mi-a deschis ochii către lume, către matematică superioară și mi-am dat seama că e foarte interesant cum sunt atâtea structuri abstracte care funcționează și lucrează bine și cum totul în matematică lucrează frumos”. Tânăra mai spune că a fost captivată de eleganța matematicii: „Modul în care se rezolvă problemele relevă o eleganță aparte, o frumusețe interioară. Atunci mi-am dat seama că-mi place să studiez singură matematica din cărți”.
- Liceana din SUA este și parte dintr-un program al Massachusetts Institute of Technology (MIT), numit MIT Primes, care este un program de cercetare în matematică pentru tinerii pasionați, a mai spus aceasta, pentru Edupedu.ro.
„Știu despre Olimpiada Internațională de Matematică, dar nu sunt suficient de bună”, spune tânăra pasionată de matematică. Aceasta a explicat că trece de fazele de la olimpiade, „dar nu mă antrenez pentru ele. În acest an am fost la antrenamentul Canadei pentru IMO, dar încă sunt departe. Olimpiada la matematică e foarte diferită de matematica înaltă de la APEX și mie aceasta îmi place. Olimpiadele sunt antrenante, dar îmi place mai mult matematica înaltă”, spune Rachel Chen, întrebată dacă a fost vreodată la IMO.
Rachel învață în California la o școală privată axată pe științe umane, engleză și istorie, spune eleva. Și de aceste discipline a devenit pasionată, după ce a trecut în prima parte a adolescenței de „faza” în care a crezut că doar matematica este importantă, potrivit acesteia: „Sunt recunoscătoare pentru liceul cu aceste perspective asupra științelor umane. Credeam că doar matematica e importantă, dar și celelalte lucruri sunt fascinante”.
Întrebată dacă părinții săi sunt matematicieni sau dacă are un model pe care îl urmărește în matematică, tânăra a spus că a primit sprijinul părinților: „Mereu au înțeles importanța de a fi bun la matematică. Ei lucrează în finanțe și m-au încurajat mereu să studiez și să lucrez intensiv la matematică. (…) Modelele mele în matematică sunt mari matematicieni, sunt prietenii și mentorii mei pasionați de matematică (…), pentru că sunt chiar dedicați și îi apreciez. Am doi mentori la MIT Primes pe care îi apreciez, care ne sprijină cercetarea”, a explicat Rachel Chen.
- Iar eleva a continuat: „Prietenii mei pasionați de matematică mereu m-au sprijinit, mi-au răspuns la întrebări, sunt prieteni deștepți și buni. Și atunci modelele mele la matematică nu sunt neapărat oameni faimoși, ci cei pe care îi cunosc și îmi sunt aproape”.
Rachel a mai spus în interviul pentru Edupedu.ro că lucrează la matematică în funcție de cum se simte: „Depinde de starea mea, sunt săptămâni în care nu fac deloc matematică, dar și săptămâni în care lucrez timp de câteva ore pe zi și chiar depinde de cum mă simt pentru că nu mă forțez. Nu are niciun sens să fac asta, matematica este despre explorare, este despre distracție, am toată viața să fac asta, nu am niciun deadline. Chiar dacă îmi place, uneori nici nu simt să lucrez la matematică”.
„Nu mai ascult ce se predă la matematică, deja știu tot”, a spus eleva din SUA despre matematica din școala ei. „Avem odată la 10 zile 5 ore de matematică care durează fiecare 70 de minute”, a mai explicat Rachel despre regimul de studiu al matematicii la liceul său privat și despre orar. Rachel este pasionată și de lectură și de volei și spune că uneori mai joacă și șah. „Îmi plac toate tipurile de cărți atât timp cât sunt scrise bine”. De exemplu – seria „Six of crows” („Banda celor șase ciori”), de Leigh Bardugo. Cât despre volei, Rachel joacă în sezon, care începe devreme în august și se termină în noiembrie pentru ea. „În acest timp, fac volei în fiecare zi de cursuri la școală”, a spus ea pentru Edupedu.ro.
Despre APEX-Maths (Academic Program of Excellence in Mathematics) 2024
APEX-Maths (Academic Program of Excellence in Mathematics) este o tabără de vară de 3 săptămâni care s-a desfășurat în Reșița, România, organizată de o echipă din România și Franța, în perioada 3 – 24 august 2024. Tabăra non-profit este organizată sub coordonarea științifică a Institutului de Matematică al Academiei Române și cu sprijinul logistic al Informart, asociație din București al cărei scop este promovarea științei, anunță organizatorii, într-un comunicat remis Edupedu.ro.
Sub coordonarea științifică a lui Olivier Schiffmann (director de cercetare la CNRS, Paris-Saclay), o echipă de 4 mari profesori de matematică (Olivier Schiffmann, Anne Moreau, Emanuele Macri (cei 3 de la Paris-Saclay, primul departament de matematică din lume pentru câțiva ani) și Andrei Neguț (Lausanne și MIT), au fost selectați aproximativ cincizeci de participanți (30% fete) cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani pasionați de matematică din Israel, Statele Unite, Canada, Coreea de Sud, România, Franța, Ucraina, Moldova și Italia.
În fiecare dimineață, elevii au două ore de lecții cu unul dintre cei 4 mari profesori. După-amiaza, lucrările continuă în grupuri de 5 studenți supervizați de zece doctoranzi, dintre care 5 sunt din Franța și 5 din România.
Cursurile sunt cu prezență fizică, iar înregistrarea lor este disponibilă online pe site-
ul educațional www.teach4u.ro.
Obiectivul taberei este foarte diferit de cel al taberelor de pregătire pentru competiții de matematică (Olimpiadă): vrem să-i învățăm pe tineri cea mai bună atitudine de abordare a cercetării științifice și să le oferim participanților o perspectivă (sau chiar un gust :)) asupra cercetării în matematică. Prin urmare, este vorba de a încuraja participanții să exploreze prin cursuri, dar mai ales fișe de lucru inventate de profesorii universitari, anumite teme matematice (aritmetica, topologie), ca și cum le-ar descoperi ei înșiși.
Prin urmare, ei sunt îndrumați să facă ipoteze, să le testeze, să le corecteze (repetând procesul de câte ori este necesar!) și apoi să încerce să le demonstreze. Sunt încurajați să lucreze în grup, ghidați în această aventură de zece doctoranzi care îi urmăresc pe parcursul celor trei săptămâni.
Participanții sunt cazați în campusul Universității Babeș-Bolyai care oferă toată infrastructura necesară și au un bogat program turistic de week-end (Dunăre, Carpați…). Jumătate dintre participanți au primit burse integrale pentru a participa, datorită sponsorilor precum Primăria Reșița, Banca Comercială Română, Aqua Carpatica, Fundația Dacia, Constructim și alți sponsori.
1 comment
Frumos de tot. Felicitări organizatorilor și sponsorilor care au făcut posibilă această tabără!
ps fără orgolii, doar pasiune!