INTERVIU Profesorul Răzvan Bologa: O probă STEM la Evaluarea Națională ar corespunde tendințelor actuale din societate. În educație ai ceea ce testezi

Razvan Bologa / Foto: arhiva personala

Problema cea mare cu Evaluarea Națională este că lipsește componenta STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică). Elevii sunt testați doar la matematică și literatură. O probă STEM la Evaluarea Națională ar corespunde tendințelor actuale din societate, susține profesorul Răzvan Bologa, într-un interviu pentru Edupedu.ro. Acesta a explicat de ce elevii de azi au nevoie de competențe STEM și cum pot fi ajutați profesorii din România să predea lecții STEM.

Inteligența artificială poate ajuta cadrele didactice obișnuite să livreze lecții STEM fără o pregătire suplimentară, în contextul în care școlile din România au un deficit de cadre didactice capabile să livreze lecții STEM

Desigur, unii se vor întreba cum de ne gândim la programe STEM când avem atât de mulți elevi care eșuează la Evaluarea Națională? Din experiența mea, interesul elevilor pentru programe STEM este mult mai mare decât cel pentru Evaluarea Națională. Asta ne-a permis să obținem rezultate concrete în cadrul nextlab.tech, inclusiv cu elevi din mediul rural. 

Elevii de azi au nevoie de competențe STEM pentru a se descurca când vor fi adulți, pentru că abordează probleme globale și reduce disparitățile socio-economice, oferind oportunități egale de învățare”, a adăugat Răzvan Bologa. 

Acesta a prezentat și câteva cauze ale decalajului între rezultatele elevilor din urban față de cele ale elevilor din mediul rural la Evaluarea Națională 2024. Soluția pe care o propune este „digitalizarea și utilizarea noilor tehnologii precum Inteligența Artificială (IA) pentru a pregăti elevii în vederea Evaluării Naționale.

Ar fi bune câteva școli pilot care să arate cum se poate utiliza IA pentru a îmbunătăți rezultatele la Evaluarea Națională. Ministerul Educației ar trebui să accepte realitatea și să finanțeze un program de ore suplimentare pentru localitățile cu puțini elevi”, spune Răzvan Bologa. 

Interviul integral:

Rep.: Există un decalaj foarte mare între rezultatele elevilor din urban față de cele ale elevilor din mediul rural la Evaluarea Națională 2024. Care credeți că sunt cauzele și la ce soluții vă gândiți?

Răzvan Bologa: Diferențele dintre urban și rural sunt cât se poate de vizibile. Spre exemplu, în București anul acesta au susținut Evaluarea Națională 16.566 elevi și rezultatele au fost foarte bune:

Dacă luăm spre comparație un județ mai puțin dezvoltat, precum Mehedinți, vom vedea rezultate destul de modeste. Un număr de doar 1.608 elevi au susținut Evaluarea Națională cu următoarele rezultate:

Trebuie spus că învățământul de slabă calitate există și în micile orașe, nu doar în zonele rurale. 

Spre exemplu, într-un mic oraș din Mehedinți avem, la liceul din localitate, primii 4 elevi cu media peste nouă și al cincilea elev are incredibilă medie de 5,77 la Evaluarea Națională. O cădere foarte mare de la poziția cinci încolo! La singura școală gimnazială din localitate cea mai buna medie este 6,72. Se poate spune ca doar 4 elevi din aceasta localitate urbană au avut acces la o educație de calitate. Cazul județului Mehedinți este departe de a fi singular. 

Cauzele sunt multiple și le-aș enumera pe următoarele:

Soluția pe care o propun eu este digitalizarea și utilizarea noilor tehnologii precum Inteligența Artificială (IA) pentru a pregăti elevii în vederea Evaluării Naționale. Fără inteligentă artificială școlile vor continua să funcționeze ca până acum și nu vom vedea îmbunătățiri ale rezultatelor la Evaluarea Națională. Prin digitalizare cu IA elevii ar putea să aibă acces la baze de cunoștințe avansate pe care să le utilizeze pentru a-și îmbunătăți rezultatele școlare. 

Ministerul Educației a făcut pași în aceasta direcție, însă mai este mult până când vom ajunge să avem un sistem funcțional. Sunt unii care spun că dacă facem mai multă testare rezultatele vor fi mai bune. Părerea mea este că testarea este utilă atât timp cât este precedată și urmată de învățare. Altfel, beneficiile testării vor fi limitate, deoarece dacă nu ai cu cine să predai, nu poți îmbunătăți rezultatele. În fond, știm și acum unde nu merge treaba, interpretând notele de la Evaluarea Națională. 

Ar fi bune câteva școli pilot care să arate cum se poate utiliza IA pentru a îmbunătăți rezultatele la Evaluarea Națională. Ministerul Educației ar trebui să accepte realitatea și să finanțeze un program de ore suplimentare pentru localitățile cu puțini elevi. Putem să folosim și inteligența artificială pentru a crește eficiența pregătirii.  

Rep.: Cum s-a desfășurat Robocaravana Nextlab.tech în mediul rural? Cum sunt elevii? Cum ajută elevii și în special elevii din mediul rural?

Răzvan Bologa: Cea mai mare problemă a școlilor din România este deficitul de cadre didactice capabile să livreze lecții STEM. Inteligența artificială poate fi de mare ajutor, deoarece ajută cadrele didactice obișnuite să livreze lecții STEM fără o pregătire suplimentară. 

Robocaravana nextlab.tech este o inițiativă menită să ajute școlile care au deficit de cadre didactice prin deplasarea specialiștilor nextlab.tech pentru a lucra cu elevii și pentru a oferi mentorat cadrelor didactice din școli. Inițiativa este desfășurată cu sprijinul Băncii Comerciale Romane(BCR) și s-a bucurat de un succes peste așteptări. 

Sunt în jur de 100 de școli care au solicitat prezența Robocaravanei și numărul crește în mod constant. Multe din aceste școli provin din mediul rural sau din zona mic urbană, însă avem și școli din marile orașe care cer ajutorul Robocaravanei. În timpul întâlnirilor, elevii sunt deosebit de entuziasmați. Ei participă la ateliere de robotică, află despre concursuri și se înscriu la ele. 

Rep.: De ce este importantă educația STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică)?

Răzvan Bologa: Elevii de azi au nevoie de competențe STEM pentru a se descurca când vor fi adulți. Desigur, unii se vor întreba cum de ne gândim la programe STEM când avem atât de mulți elevi care eșuează la Evaluarea Națională? Din experiența mea, interesul elevilor pentru programe STEM este mult mai mare decât cel pentru Evaluarea Națională. Asta ne-a permis să obținem rezultate concrete, inclusiv cu elevi din mediul rural. Putem exploata interesul elevilor pentru digital pentru a le preda STEM. 

Fără o educație STEM bună elevii de azi vor avea locuri de muncă mai puțin dorite când vor fi adulți. Elevilor le plac noile tehnologii deoarece sunt nativi digitali. Educația STEM este esențială pentru dezvoltarea competențelor necesare în societatea modernă. STEM stimulează gândirea critică, creativitatea și rezolvarea problemelor, pregătind elevii pentru cariere bine plătite și atractive. De asemenea, abordează probleme globale și reduce disparitățile socio-economice, oferind oportunități egale de învățare. 

La nivel European există o serie de politici legate de prioritizarea STEM în educație. Subiectul este unul important pentru competitivitatea țărilor din UE. Chiar președinta Comisiei Europene a reluat recent tema prioritizării educației STEM la scurt timp după realegerea ei în funcție. În cadrul testelor PISA se pune, de asemenea, accent pe STEM. 

Trebuie totuși spus că într-un sistem educațional se pune accent pe materiile care sunt testate în cadrul evaluărilor. Pană la urmă ai ceea ce testezi. Asta e problema cea mare cu Evaluarea Națională. Componenta STEM nu există în cadrul Evaluării Naționale. Elevii sunt testați doar la matematică și literatură. Este nevoie să introducem STEM la Evaluarea Națională. Se tot vorbește despre acest lucru din anul 2011 când a fost aprobată legea lui Daniel Funeriu și tot de atunci se bate pasul pe loc. 

Rep.: Cum reușiți să atrageți elevii spre robotică și inteligență artificială. Ce îi fascinează cel mai mult? Ce perspective de viitor le oferă?

Răzvan Bologa: Elevii de azi sunt nativi digitali și caută să interacționeze cu noile tehnologii. Filosofia noastră este bazată în mare parte pe utilizarea kit-urilor de robotică open-source care au un preț redus și pot fi distribuite pe scară largă. Kit-urile sunt oferite împreună cu tehnologii asistive bazate pe AI. 

În momentul când elevii au primul contact cu lumea roboticii, ei utilizează echipamente open-source cu care pot experimenta în voie, fără teama de a le strica deoarece pot fi înlocuite la un cost foarte mic. Ulterior, elevii evoluează spre echipamente mai complexe. 

Programul nextlab.tech a schimbat viețile a zeci de mii de elevi

Încă de la prima ediție a concursului de robotică nextlab.tech am oferit kit-uri gratuite și un asistent bazat pe inteligență artificială. Abordarea s-a dovedit una de succes. Între timp am evoluat atât în privința performanțelor tehnologiilor de inteligență artificială, cât și în ceea ce privește oferta noastră de robotică. 

Începând de anul acesta m-am implicat în organizarea în România a cunoscutului concurs de robotică First Lego League (FLL), cel mai mare concurs de robotică pentru copii la nivel mondial.     

Datorită BCR, care este sponsor principal național al concursului de robotică nextlab.tech, reușim să distribuim anual sute de kit-uri gratuite bazate pe tehnologii open source. Acest program a schimbat viețile a zeci de mii de elevi.

Proiectul RoboCaravana este conceput pentru a promova educația STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) bazată pe kit-urile EDULIB, disponibile in 5.400 de scoli gimnaziale. Initiativa reprezintă, de asemenea, un mod de a stimula interesul tinerilor pentru robotică și inteligență artificială. Vizita caravanei în diverse școli gimnaziale este menită să ofere elevilor atât cunoștințe teoretice, cât și experiențe practice în domeniul roboticii și inteligenței artificiale.

Despre NEXTLAB.TECH

Nextlab.tech este lider regional în tehnologii educaționale bazate pe inteligență artificială și semiconductori. Compania revoluționează educația prin soluții inovatoare care integrează inteligența artificială și tehnologii avansate, oferind elevilor și profesorilor instrumente de învățare de ultimă generație. Nextlab.tech are aproximativ un milion de utilizatori în România, Serbia, Republica Moldova și Bulgaria, continuând să transforme modul în care tehnologia este predată și învățată în întreaga regiune a Europei de Sud-Est.

Despre Asociația “Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub”

Asociația Clubul Informaticii Economice CyberKnowledgeClub este o organizație non-profit care organizează două competiții de robotică: First Lego League România și Concursul de Robotică Nextlab.tech. De asemenea, organizează anual o conferință de cybersecurity. CyberKnowledgeClub colaborează cu universități și ONG-uri din România și țările din Europa de Sud-Est, promovând inovația și educația în domeniul informaticii economice și oferind tinerilor oportunități valoroase de dezvoltare și competiție în tehnologie și securitate cibernetică.

Citește și:

Profesorii din școlile din țară pot aduce direct în clasa lor inovația, prin vizita RoboCaravanei nextlab.tech. Înscrierile sunt deschise pentru cadrele didactice (P)

Plan strategic pentru educația în domeniul STEM, pentru a remedia declinul performanțelor elevilor și lipsa profesorilor, prioritate a președintei Comisiei Europene Ursula von der Leyen în noul mandat

INTERVIU Gabriela Cobel, profesor de fizică: Am construit împreună, am învățat împreună și am făcut tot felul de roboți, iar pentru ceea ce nu am știut, primii mei profesori au fost elevii. Au venit și în vacanță la clubul de robotică

Exit mobile version