VIDEO TEXT Interviu Edupedu cu Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: E nevoie de schimbări în evaluările naționale și concursul de Titularizare / Ce înseamnă salariu decent pentru profesori / Principiile noilor planuri-cadru pentru liceu

Foto: Edupedu.ro

După prima lună de mandat și primele poziționări pe subiectele cele mai importante din zona Educației și Cercetării, ministrul Daniel David a fost invitatul Edupedu.ro la un interviu transmis LIVE pe Youtube și Facebook, miercuri, 29 ianuarie, de la ora 14:00. Interviul este realizat de jurnaliștii Raluca Pantazi și Mihai Peticilă.
Interviu LIVE cu Daniel David, ministrul Educației și Cercetării pe Edupedu.ro

Principalele idei:

Întrebare: -a ținut și el blocat postul de profesor titular timp de 24 de ani. Dincolo de diagnoza de peste 4 luni, prin care ați anunțat că veți analiza problema, care este evaluarea dvs, ca profesor de științe cognitive și evaluator în cercetare și educație: Este nevoie de interdicție totală sau de o limitare a perioadei în care un demnitar al statului român poate să își blocheze postul într-o școală?

Daniel David: Primul meu reflex este ca profesor, nu ca ministru. Perioada mi se pare prea lungă. Poți înțelege că, atunci când intri în politică, îți păstrezi o vreme poziția, dar timpul trebuie să fie rezonabil și să nu încurci pe alții care pot fi titulari.

Perioada este prea lungă. Se poate păstra poziția, dar timpul să fie rezonabil. Răspunsul clar, cât și cum, nu îl evit, va fi după diagnostic ( al sistemului de învățământ), dar timpul trebuie să fie rezonabil. (…) Dacă setul de bune practici europene spune că nu trebuie să fie astfel de rezervare, și eu aș merge.

Întrebare: Realitatea este că sunt 1.500 de astfel de oameni…

Daniel David: Termenul pentru diagnostic – luna iunie.

Întrebare: … Orice primărie din România poate face angajări pentru orice post, orice spital, orice școală privată, dar nicio școală de stat.

Daniel David: Primul reflex: descentralizare. În același timp, vreau să fiu cinstit. Cunosc informații din societate: câte școli avem în rural, urban, structura colectivistă și de concentrare. Marile școli ar merita această putere. Tot noi suntem cei care ne plângem de corupția care poate apărea. Să ne amintim câte școli avem în zone defavorizate, în urbanul mic, să ne amintim de structura colectivistă. Apoi, tot noi spunem că primarul și-a angajat fiica. În teorie, există control, dar tot noi ne plângem de inspecții. Pe hârtie arată bine, dar tot noi știm cum arată lucrurile în anumite zone. Nu am niciun semn de întrebare despre școlile din marile orașe. Dar tot noi o să ne plângem despre cazurile de corupție care ar putea apărea. Tendința este spre descentralizate, dar sunt zone unde este nevoie de control.

Întrebare: Dar există mecanisme de control

Daniel David: În teorie da, dar cer și realism.

Întrebare: Angajăm 50.000 de profesori suplinitori, an de an îi punem să dea același examen.

Daniel David: Primele probleme primite ca ministru au fost legate de titularizare. Am descoperit că acest examen de titularizare este destul de specific pentru noi. Asta îmi ridică un semn de întrebare, că trebuie să schimbăm lucrurile. Vom căuta o soluție astfel încât să ne integreze în ceea ce se întâmplă și la alții la care noi ne raportăm.

Întrebare: un alt subiect spinos, un caz fără precedent de încălcare a eticii, de tipul celor care în statele vechi europene sunt sancționate dur, chiar Comisia Europeană și Parlamentul European au reguli foarte stricte pentru asemenea cazuri. Care este hotărârea pe care ați luat-o în cazul de „revolving door” al Ligiei Deca, semnalat de Edupedu.ro? Dvs sunteți cel care ia decizia – mențineți ca final HG-ul care acordă proiectul de 2,3 milioane de euro, valoare fără precedent pentru astfel de cercetări, instituțiilor în care lucrează acum fosta ministră și soțul său – SNSPA și UEFISCDI?

Daniel David: Cel mai probabil da. Istoria îmi arată că SNSPA a fost implicată în evaluarea competențelor adulților mulți ani înainte, a adaptat un proiect, un chestionar UNESCO, a participat la discuții cu OCDE și pentru PIAAC. Când ai această istorie și nicio altă universitate nu a contestat, nu văd de ce nu aș fi de acord.

Întrebat despre situația fostei ministre: Nu știm ce legătură există între cele două. Am făcut analiza de ce SNSPA. Sper ca în acest proiect fosta ministră să nu fie implicată.

(…) Nu fac altceva decât să mă uit decât la o nevoie foarte mare pe care o avem pentru a măsura aceste competențe. (…) Eu ca ministru asta fac. Trebuie să aibă grijă cei de la SNSPA, doamna ministru cât se implică, să nu intre în conflict de interese.

Nu am cerut o analiză pe integritate.

Pot să cer public să se comporte în condițiile standardelor de etică. Nu pot să cer explicit ce și cum.

Întrebare: Ministrul Mircea Miclea, atunci când a preluat mandatul de ministru al Educației, a anunțat public că dacă nu obține măcar 5% din PIB pentru educație va pleca din această funcție, lucru pe care l-a și făcut, pentru că nu avea baza pentru a face reformele necesare sistemului, după cum spuneala acel moment. Care este pentru dvs standardul, linia roșie – și nu mă refer la buget – pentru care ați acceptat funcția de ministru și la care țineți atât de mult încât, dacă nu se întâmplă, plecați?

Daniel David: Am fost invitat să vin ca ministru de către dl președinte PNL Bolojan. Mi-a spus că România are nevoie de o voce și prezență cu orientare euro-atlantică puternică și că sistemul de educație are nevoie de management eficient. Am adăugat că pot să vin dacă facem o reunire a celor două ministere (Educație și Cercetare) și dacă educația e asumată ca prioritate pentru această coaliție. Nu știam de ordonanța-trenuleț. Prioritate înseamnă că trebuie să avem un buget mai mare. Până la urmă MEC are o creștere de 10%. Și pe educație, luată separat. Sigur că aș fi vrut mai mult, că pentru mine rămâne aspirațional.

Pentru mine, ce e important în această perioadă este să reorganizăm funcționarea ministerului astfel încât banii să nu ajungă în găuri negre. Alte proiecte pe care le am vizează acest lucru, astfel încât eu să merg cu vocea sigură și să am pretenția de a mă apropia de acel procent de 15%. Deocamdată coaliția și-a ținut promisiunea. Linia roșie este când sunt încălcate promisiuni, când voi simți că educația nu e tratată ca prioritate.

Obiectivul meu este: când vom discuta legea salarizării, salariul de start la profesorul debutant să fie decent și să reflecte statutul educației și profesorului în educație și să reflecte problema gravă pe care o avem – cei mai buni absolvenți nu mai vin în sistem, cei buni din sistem se duc în alte zone. Ce înseamnă decent? Pentru profesorul debutant, să pornească de la media brută pe economie și să se actualizeze anual.

Decent: propunerea adusă de sindicate este un punct bun de plecare.

Analiza gradației de merit la ISJ Hunedoara: metodologia a fost modificată și speculată. Cred că gradația de merit trebuie să facă parte din acea diferențiere pe venituri. Pentru mine, astea sunt linii roșii, pentru că aduci oameni buni în sistem și îi menții pe cei buni. De acolo pornim. Dacă nu modificăm salariul, suntem pe o pantă din rău în mai rău.

Multă lume spune că și la medici au crescut salariile, dar calitatea nu neapărat. la profesori ar urma să fie la fel. Dar aduci oameni buni noi în sistem și ii pe cei buni în sistem.

Întrebare: 600.000 de elevi de clasele a VI-a – a XII-a (adică peste jumătate dintre elevii de la -a VI-a în sus) au medii între 9.50 și 10 și primesc burse de – merit, o creștere de peste 50% față de anul școlar precedent. Tot dvs atrageți atenția că 40% dintre elevi sunt analfabețifuncțional. Ce premiază Ministerul Educației prin bursele de merit acordate? Schimbați sistemul de burse?

Daniel David: E un fenomen care nu poate rămâne la fel, l-am dat în analiză.

Absenteismul profesorilor. Profesorii care lipsesc de la ore – voi iniția o analiză pentru a vedea cât de răspândită este această practică. Simplul fapt că faci această analiză îi conștientizează pe cei din sistem că ministerul se interesează și îi poate determina să meargă în direcția bună. Simplul fapt că facem analiza de sistem îi determină pe cei din sistem să înțeleagă că ministerul urmărește situația.

Manuale – care e suma per manual (anul trecut – 15 lei / manual): Nu am o sumă în acest moment, dar cu siguranță dintre cele patru componente metoda de predare e componenta cheie, manualul e pe locul 2. Manualele trebuie regândite.

Buget este, așa cum spuneam sunt bani și pentru manuale, și pentru trainingul profesorilor. O să vedeți o schimbare în conținut și în formă în cadrul manualelor asociate planurilor-cadru pentru liceu.

Am și ideea de a păstra anumite manuale doar în variantă digitală (pentru liceu). Dacă lucrurile merg bine, ne vom gândi și la celelalte.

Curriculumul la dispoziția elevului din oferta școlii are o pondere mai mare. Nu le oferă de formă. Nu le mai lăsăm complet la dispoziția școlii. Unele discipline trebuie puse obligatoriu acolo, care sunt conținuturi foarte importante, elevul poate să nu fie interesat, dar sunt acolo. Apoi – propunerea care vine de la minister. Și un control mult mai bun pentru alte conținuturi, să nu fie pseudoștiință.

O disciplină importantă – stilul de viață sănătos. Va face parte dintr-un curriculum la dispoziția elevului. Ponderea acelei componente va fi una medie.

Va fi mai mult trunchi comun în primele două clase de liceu, un curriculum de specialitate mai divers.

Întrebare: Ați luat decizia ca școlile să nu mai poată organiza concursuri cu taxă sub orice formă ar fi ea și ați continuat decizia de a nu mai organiza olimpiade școlare pentru clasele I-IV în anul 2025. Unul dintre motivele invocate de dvs: „participarea la olimpiade organizate de minister stimulează prea devreme industria meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii”. Care este poziția dvs, ca profesor de științe cognitive clinice, ca director pentru cercetare și evaluator internațional în cercetare și educație: sunteți de acord cu examenele de admitere la clasele a V-a, cu concurs la matematică?

Daniel David: Trebuie regândite toate formele de evaluare, inclusiv la clasa a VIII-a. Soluția – sunt mai multe modele. Eu încerc să am un cadru de referință rațional. Urmărim cele opt competențe cheie din profilul absolventului. Când vei discuta despre anumite testări, renunțăm la ele sau extindem așa încât să acopere și componente care nu sunt acolo. Știu că este o problemă, dar nu știu care este soluția.

La clasa a V-a deocamdată nu se schimbă nimic pe termen scurt și mediu, pentru că e nevoie de schimbări de legislație.

Examenul național de clasa a VIII-a nu știu dacă trebuie să rămână în această formă, l-am căutat în alte sisteme dar nu am găsit.

Întrebare: Comisia de etică a universității pe care ați condus-o a constatat, după o bâlbă, că teza de doctorat a fostului ministru Lucian Bode „este profund viciată”, cu multiple exemple de plagiat (ianuarie 2023). Analiza UBB a fost contrazisă de Consiliul Național de Etică din subordinea Ministerului Cercetării (mai 2023), iar după ce aceasta l-a albit de plagiat pe Bode, Dacian Dragoș – consilierul dvs în funcție – a demisionat de la șefia CNE, invocând o incompatibilitate iremediabilă a principiilor sale cu decizia forului. Ce faceți astăzi cu dosarul de plagiat al lui Lucian Bode?

Daniel David: UBB și-a făcut datoria, cazul e închis dacă nu îl deschide altcineva.

Nu cred că ministrul educației trebuie să intre peste aceste proceduri.

Nu am fost de acord nici ca rector cu decizia CNECSDTI. Dar sunt proceduri pe care te uiți.

Nu am mecanismele pentru ca eu să intervin într-o decizie a unui consiliu care are în atribuții.

[Nu intervin] din frică de procese, ci din respect pentru instituții care se bazează pe legi.

Sunt multe pete care se pun și e important ca și noi să le tratăm tot printr-un set de bune practici. Consilierul Dacian Dragoș să analizeze toate reglementările pe această temă și cum interferează ele.

Este necesar să analizăm toate reglementările de etică, astfel încât acestea să nu interfereze cu principiile de etică. Pentru că, eu, ca rector, nimeni nu mă poate împiedica să fac o analiză a unui doctorat în facultatea mea.

După ce descoperi o problemă, trebuie să existe sancțiuni, iar acestea trebuie să fie legale. Trebuie să existe un cadru legal care să nu interfereze cu procesul de evaluare etică. Unele legi sugerează că nu poți face demersuri etice, ceea ce nu este corect. Sancțiunile trebuie reglementate legal, nu demersul etic

E posibil să modificați legea? Am dat în analiză să vedem ce ne încurcă. Demersul etic trebuie să se facă după principăiile internaționale, demersul juridic trebuie să îl susțină, nu să îl încurce.

Cazul Vlase: M-am interesat. Nu există la nivelul CNATDCU o sesizare până în acest moment. Dacă există la ANI, înțeleg că acolo a fost o sesizare – așa cum UBB a avut o atitudine, fiecare universitate …

Eu ca ministru nu mă ocup de sesizări specifice de plagiat. Dacă văd că există un blocaj, trebuie să văd de ce a apărut și cum. Înțeleg, dar nu am văzut scris, că ANI a considerat printr-o discuție cu reprezentanți ai ministerului că prin prisma deciziei CCR nu ar putea face analiza etică. Noi la UBB am făcut-o. Dacă ANI cere clarificare, o să dăm. Nu eu ca ministru analizez plagiatele, eu trebuie să mă asigur că mecanismele sunt corecte.

Știu despre interpretările prin care juridicul distorsionează.

Întrebare: Să ne așteptăm la vreo măsură în privința cazurilor de plagiat din ultimii ani, rămase fără soluție…

Daniel David. Dacă depind de mine, da, dacă nu depind de mine…

Întrebat în legătură cu analiza tezelor vechi de doctorat în universități, fără nicio raportare până acum: Sunt mii de teze, astfel încât procesul continuă. Eu personal nu am fost de acord cu acel proces, mi se pare o formă fără fond – ce rezolvi, dincolo de a avea o idee despre potențialele probleme de etică?

Ideea a fost să facem analiză și să stabilim după aceea dacă sunt probleme sau nu. Dacă ai stabilit, nu înseamnă că cineva nu poate să vină ulterior și să conteste acea decizie. Aș fi fost mai interesat să facem altceva – să facem toate tezele public.

Despre cazul Călin Georgescu – profesor: Mă preocupă, dar sunt proceduri – ce faci, cum dai oamenii afară, cum îi evaluezi. Procedurile trebuie urmate. Mă tem de un alt ministru care, cu aceeași filosofie, vine și dă oameni afară…

E o problemă care ține de imaginea și problemele acelei universități, nu cred că este treaba ministrului, chiar dacă comportamentul meu ar merge în direcția respectivă.

Vorbesc și ca ministru, și ca profesor și despre România euroatlantică, și despre pseudoștiință.

Întrebare: Ce măsuri veți lua cu privire la formarea în universități a viitorilor profesori, având în vedere că în prezent ministerul plătește an de an formarea a 30.000 de potențiali profesori în universități cu un coeficient de 0,18 în plus la finanțarea de bază per student. Dintre acești potențiali profesori, doar 2.000 se prezintă din promoția curentă la titularizare și își găsesc posturi maximum 500. De ce nu cere nimic organizatorul și finanțatorul acestui sistem pentru această pregătire?

Daniel David: Eu cred că asta face parte din pregătirea pe care noi o facem în universitate. E drept, cândva formarea profesorilor se făcea în câteva centre care puteau verifica mult mai bine calitatea.

Am făcut un grup de lucru care să vină cu o propunere de masterat didactic, sper să vină cu o propunere deșteaptă, să permită în paralel să urmezi un master de specialitate. Altfel duci oameni care nu sunt în specialitate. Important va fi cum gândești curriculumul la masteratul didactic astfel încât să nu interfereze cu masteratul de specialitate.

Până avem masteratul didactic într-o formulă nouă, funcțională, nu poți risca să închizi departamentele. Dacă funcționează, nu are sens să mergi cu două sisteme în paralel.

Despre mica reforma universitară – misiunile universităților: până prin iunie e deadline-ul ca lumea să știe ce doresc să fie universitățile – diferențiere explicită a universităților. Înseamnă pe ce investești mai mult – ai ținte mai mari în funcție de misiune. Finanțarea poate să meargă în aceeași logică pe care o avem, dar utilizarea banilor poate să meargă prin prisma misiunilor.

Sistemul național de Cercetare-dezvoltare: problema e că de foarte mult actorii din sistem nu cooperează, nu avem dezvoltări cumulative, finanțarea puțină se împrăștie. Trecem printr-un proces de evaluare, început prin MCDI. După evaluare vom ști care sunt actorii care pot rămâne pe picioarele lor (institute puternice, care să fie susținute), unde sunt probleme (care să vină în concentrări).

 Întrebare: Am luat programul Săptămâna verde, un program nou, care se derulează de câțiva ani în școli și care are atașată o componentă birocratică uriașă. Se folosesc, în medie, de la primele proceduri până la finalizare, câte 54 de foi A4 pentru fiecare elev implicat în program – adrese, procese-verbale, note, proceduri pentru eventuale activitați în școală sau în afara școlii etc. La cele 2,8 milioane de elevi, înseamnă o cantitate enormă de hârtie, care echivalează cu tăierea a peste 900 de copaci. Nu contravine asta scopului in sine al programului Săptămâna verde?

Daniel David: Partea birocratică trebuie controlată, dar când vii cu mecanisme reacția e de opoziție. Săptămâna verde e un lucru bun. Important e să o facem bine, să nu o facem cu astfel de risipă.

Despre lucrurile la care nu a renunțat ca ministru: Partea de plăcere în această lume nu a fost bine reprezentată. A fost o perioadă de sens și semnificație.

——

Interviul abordează subiecte care țin de evaluările din sistemul de educație, de examenele elevilor și ale profesorilor, de titularizare, salarizare, olimpiade și concursuri, burse, alfabetizare, organizarea instituțiilor din Educație și Cercetare, studenți și universități, etica cercetării și finanțarea sistemelor de învățământ și cercetare-dezvoltare.

Bineînțeles, așteptăm în comentarii și alte teme de interes pe care să le putem prelua în întrebările noastre. Vă mulțumim!

Exit mobile version