După prima lună de mandat și primele poziționări pe subiectele cele mai importante din zona Educației și Cercetării, ministrul Daniel David a fost invitatul Edupedu.ro la un interviu transmis LIVE pe Youtube și Facebook, miercuri, 29 ianuarie, de la ora 14:00. Interviul este realizat de jurnaliștii Raluca Pantazi și Mihai Peticilă.
Principalele idei:
Întrebare: -a ținut și el blocat postul de profesor titular timp de 24 de ani. Dincolo de diagnoza de peste 4 luni, prin care ați anunțat că veți analiza problema, care este evaluarea dvs, ca profesor de științe cognitive și evaluator în cercetare și educație: Este nevoie de interdicție totală sau de o limitare a perioadei în care un demnitar al statului român poate să își blocheze postul într-o școală?
Daniel David: Primul meu reflex este ca profesor, nu ca ministru. Perioada mi se pare prea lungă. Poți înțelege că, atunci când intri în politică, îți păstrezi o vreme poziția, dar timpul trebuie să fie rezonabil și să nu încurci pe alții care pot fi titulari.
Perioada este prea lungă. Se poate păstra poziția, dar timpul să fie rezonabil. Răspunsul clar, cât și cum, nu îl evit, va fi după diagnostic ( al sistemului de învățământ), dar timpul trebuie să fie rezonabil. (…) Dacă setul de bune practici europene spune că nu trebuie să fie astfel de rezervare, și eu aș merge.
Întrebare: Realitatea este că sunt 1.500 de astfel de oameni…
Daniel David: Termenul pentru diagnostic – luna iunie.
Întrebare: … Orice primărie din România poate face angajări pentru orice post, orice spital, orice școală privată, dar nicio școală de stat.
Daniel David: Primul reflex: descentralizare. În același timp, vreau să fiu cinstit. Cunosc informații din societate: câte școli avem în rural, urban, structura colectivistă și de concentrare. Marile școli ar merita această putere. Tot noi suntem cei care ne plângem de corupția care poate apărea. Să ne amintim câte școli avem în zone defavorizate, în urbanul mic, să ne amintim de structura colectivistă. Apoi, tot noi spunem că primarul și-a angajat fiica. În teorie, există control, dar tot noi ne plângem de inspecții. Pe hârtie arată bine, dar tot noi știm cum arată lucrurile în anumite zone. Nu am niciun semn de întrebare despre școlile din marile orașe. Dar tot noi o să ne plângem despre cazurile de corupție care ar putea apărea. Tendința este spre descentralizate, dar sunt zone unde este nevoie de control.
Întrebare: Dar există mecanisme de control
Daniel David: În teorie da, dar cer și realism.
Întrebare: Angajăm 50.000 de profesori suplinitori, an de an îi punem să dea același examen.
Daniel David: Primele probleme primite ca ministru au fost legate de titularizare. Am descoperit că acest examen de titularizare este destul de specific pentru noi. Asta îmi ridică un semn de întrebare, că trebuie să schimbăm lucrurile. Vom căuta o soluție astfel încât să ne integreze în ceea ce se întâmplă și la alții la care noi ne raportăm.
Întrebare: un alt subiect spinos, un caz fără precedent de încălcare a eticii, de tipul celor care în statele vechi europene sunt sancționate dur, chiar Comisia Europeană și Parlamentul European au reguli foarte stricte pentru asemenea cazuri. Care este hotărârea pe care ați luat-o în cazul de „revolving door” al Ligiei Deca, semnalat de Edupedu.ro? Dvs sunteți cel care ia decizia – mențineți ca final HG-ul care acordă proiectul de 2,3 milioane de euro, valoare fără precedent pentru astfel de cercetări, instituțiilor în care lucrează acum fosta ministră și soțul său – SNSPA și UEFISCDI?
Daniel David: Cel mai probabil da. Istoria îmi arată că SNSPA a fost implicată în evaluarea competențelor adulților mulți ani înainte, a adaptat un proiect, un chestionar UNESCO, a participat la discuții cu OCDE și pentru PIAAC. Când ai această istorie și nicio altă universitate nu a contestat, nu văd de ce nu aș fi de acord.
Întrebat despre situația fostei ministre: Nu știm ce legătură există între cele două. Am făcut analiza de ce SNSPA. Sper ca în acest proiect fosta ministră să nu fie implicată.
(…) Nu fac altceva decât să mă uit decât la o nevoie foarte mare pe care o avem pentru a măsura aceste competențe. (…) Eu ca ministru asta fac. Trebuie să aibă grijă cei de la SNSPA, doamna ministru cât se implică, să nu intre în conflict de interese.
Nu am cerut o analiză pe integritate.
Pot să cer public să se comporte în condițiile standardelor de etică. Nu pot să cer explicit ce și cum.
Întrebare: Ministrul Mircea Miclea, atunci când a preluat mandatul de ministru al Educației, a anunțat public că dacă nu obține măcar 5% din PIB pentru educație va pleca din această funcție, lucru pe care l-a și făcut, pentru că nu avea baza pentru a face reformele necesare sistemului, după cum spuneala acel moment. Care este pentru dvs standardul, linia roșie – și nu mă refer la buget – pentru care ați acceptat funcția de ministru și la care țineți atât de mult încât, dacă nu se întâmplă, plecați?
Daniel David: Am fost invitat să vin ca ministru de către dl președinte PNL Bolojan. Mi-a spus că România are nevoie de o voce și prezență cu orientare euro-atlantică puternică și că sistemul de educație are nevoie de management eficient. Am adăugat că pot să vin dacă facem o reunire a celor două ministere (Educație și Cercetare) și dacă educația e asumată ca prioritate pentru această coaliție. Nu știam de ordonanța-trenuleț. Prioritate înseamnă că trebuie să avem un buget mai mare. Până la urmă MEC are o creștere de 10%. Și pe educație, luată separat. Sigur că aș fi vrut mai mult, că pentru mine rămâne aspirațional.
Pentru mine, ce e important în această perioadă este să reorganizăm funcționarea ministerului astfel încât banii să nu ajungă în găuri negre. Alte proiecte pe care le am vizează acest lucru, astfel încât eu să merg cu vocea sigură și să am pretenția de a mă apropia de acel procent de 15%. Deocamdată coaliția și-a ținut promisiunea. Linia roșie este când sunt încălcate promisiuni, când voi simți că educația nu e tratată ca prioritate.
Obiectivul meu este: când vom discuta legea salarizării, salariul de start la profesorul debutant să fie decent și să reflecte statutul educației și profesorului în educație și să reflecte problema gravă pe care o avem – cei mai buni absolvenți nu mai vin în sistem, cei buni din sistem se duc în alte zone. Ce înseamnă decent? Pentru profesorul debutant, să pornească de la media brută pe economie și să se actualizeze anual.
Decent: propunerea adusă de sindicate este un punct bun de plecare.
Analiza gradației de merit la ISJ Hunedoara: metodologia a fost modificată și speculată. Cred că gradația de merit trebuie să facă parte din acea diferențiere pe venituri. Pentru mine, astea sunt linii roșii, pentru că aduci oameni buni în sistem și îi menții pe cei buni. De acolo pornim. Dacă nu modificăm salariul, suntem pe o pantă din rău în mai rău.
Multă lume spune că și la medici au crescut salariile, dar calitatea nu neapărat. la profesori ar urma să fie la fel. Dar aduci oameni buni noi în sistem și ii pe cei buni în sistem.
Întrebare: 600.000 de elevi de clasele a VI-a – a XII-a (adică peste jumătate dintre elevii de la -a VI-a în sus) au medii între 9.50 și 10 și primesc burse de – merit, o creștere de peste 50% față de anul școlar precedent. Tot dvs atrageți atenția că 40% dintre elevi sunt analfabețifuncțional. Ce premiază Ministerul Educației prin bursele de merit acordate? Schimbați sistemul de burse?
Daniel David: E un fenomen care nu poate rămâne la fel, l-am dat în analiză.
Absenteismul profesorilor. Profesorii care lipsesc de la ore – voi iniția o analiză pentru a vedea cât de răspândită este această practică. Simplul fapt că faci această analiză îi conștientizează pe cei din sistem că ministerul se interesează și îi poate determina să meargă în direcția bună. Simplul fapt că facem analiza de sistem îi determină pe cei din sistem să înțeleagă că ministerul urmărește situația.
Manuale – care e suma per manual (anul trecut – 15 lei / manual): Nu am o sumă în acest moment, dar cu siguranță dintre cele patru componente metoda de predare e componenta cheie, manualul e pe locul 2. Manualele trebuie regândite.
Buget este, așa cum spuneam sunt bani și pentru manuale, și pentru trainingul profesorilor. O să vedeți o schimbare în conținut și în formă în cadrul manualelor asociate planurilor-cadru pentru liceu.
Am și ideea de a păstra anumite manuale doar în variantă digitală (pentru liceu). Dacă lucrurile merg bine, ne vom gândi și la celelalte.
Curriculumul la dispoziția elevului din oferta școlii are o pondere mai mare. Nu le oferă de formă. Nu le mai lăsăm complet la dispoziția școlii. Unele discipline trebuie puse obligatoriu acolo, care sunt conținuturi foarte importante, elevul poate să nu fie interesat, dar sunt acolo. Apoi – propunerea care vine de la minister. Și un control mult mai bun pentru alte conținuturi, să nu fie pseudoștiință.
O disciplină importantă – stilul de viață sănătos. Va face parte dintr-un curriculum la dispoziția elevului. Ponderea acelei componente va fi una medie.
Va fi mai mult trunchi comun în primele două clase de liceu, un curriculum de specialitate mai divers.
Întrebare: Ați luat decizia ca școlile să nu mai poată organiza concursuri cu taxă sub orice formă ar fi ea și ați continuat decizia de a nu mai organiza olimpiade școlare pentru clasele I-IV în anul 2025. Unul dintre motivele invocate de dvs: „participarea la olimpiade organizate de minister stimulează prea devreme industria meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii”. Care este poziția dvs, ca profesor de științe cognitive clinice, ca director pentru cercetare și evaluator internațional în cercetare și educație: sunteți de acord cu examenele de admitere la clasele a V-a, cu concurs la matematică?
Daniel David: Trebuie regândite toate formele de evaluare, inclusiv la clasa a VIII-a. Soluția – sunt mai multe modele. Eu încerc să am un cadru de referință rațional. Urmărim cele opt competențe cheie din profilul absolventului. Când vei discuta despre anumite testări, renunțăm la ele sau extindem așa încât să acopere și componente care nu sunt acolo. Știu că este o problemă, dar nu știu care este soluția.
La clasa a V-a deocamdată nu se schimbă nimic pe termen scurt și mediu, pentru că e nevoie de schimbări de legislație.
Examenul național de clasa a VIII-a nu știu dacă trebuie să rămână în această formă, l-am căutat în alte sisteme dar nu am găsit.
Întrebare: Comisia de etică a universității pe care ați condus-o a constatat, după o bâlbă, că teza de doctorat a fostului ministru Lucian Bode „este profund viciată”, cu multiple exemple de plagiat (ianuarie 2023). Analiza UBB a fost contrazisă de Consiliul Național de Etică din subordinea Ministerului Cercetării (mai 2023), iar după ce aceasta l-a albit de plagiat pe Bode, Dacian Dragoș – consilierul dvs în funcție – a demisionat de la șefia CNE, invocând o incompatibilitate iremediabilă a principiilor sale cu decizia forului. Ce faceți astăzi cu dosarul de plagiat al lui Lucian Bode?
Daniel David: UBB și-a făcut datoria, cazul e închis dacă nu îl deschide altcineva.
Nu cred că ministrul educației trebuie să intre peste aceste proceduri.
Nu am fost de acord nici ca rector cu decizia CNECSDTI. Dar sunt proceduri pe care te uiți.
Nu am mecanismele pentru ca eu să intervin într-o decizie a unui consiliu care are în atribuții.
[Nu intervin] din frică de procese, ci din respect pentru instituții care se bazează pe legi.Sunt multe pete care se pun și e important ca și noi să le tratăm tot printr-un set de bune practici. Consilierul Dacian Dragoș să analizeze toate reglementările pe această temă și cum interferează ele.
Este necesar să analizăm toate reglementările de etică, astfel încât acestea să nu interfereze cu principiile de etică. Pentru că, eu, ca rector, nimeni nu mă poate împiedica să fac o analiză a unui doctorat în facultatea mea.
După ce descoperi o problemă, trebuie să existe sancțiuni, iar acestea trebuie să fie legale. Trebuie să existe un cadru legal care să nu interfereze cu procesul de evaluare etică. Unele legi sugerează că nu poți face demersuri etice, ceea ce nu este corect. Sancțiunile trebuie reglementate legal, nu demersul etic
E posibil să modificați legea? Am dat în analiză să vedem ce ne încurcă. Demersul etic trebuie să se facă după principăiile internaționale, demersul juridic trebuie să îl susțină, nu să îl încurce.
Cazul Vlase: M-am interesat. Nu există la nivelul CNATDCU o sesizare până în acest moment. Dacă există la ANI, înțeleg că acolo a fost o sesizare – așa cum UBB a avut o atitudine, fiecare universitate …
Eu ca ministru nu mă ocup de sesizări specifice de plagiat. Dacă văd că există un blocaj, trebuie să văd de ce a apărut și cum. Înțeleg, dar nu am văzut scris, că ANI a considerat printr-o discuție cu reprezentanți ai ministerului că prin prisma deciziei CCR nu ar putea face analiza etică. Noi la UBB am făcut-o. Dacă ANI cere clarificare, o să dăm. Nu eu ca ministru analizez plagiatele, eu trebuie să mă asigur că mecanismele sunt corecte.
Știu despre interpretările prin care juridicul distorsionează.
Întrebare: Să ne așteptăm la vreo măsură în privința cazurilor de plagiat din ultimii ani, rămase fără soluție…
Daniel David. Dacă depind de mine, da, dacă nu depind de mine…
Întrebat în legătură cu analiza tezelor vechi de doctorat în universități, fără nicio raportare până acum: Sunt mii de teze, astfel încât procesul continuă. Eu personal nu am fost de acord cu acel proces, mi se pare o formă fără fond – ce rezolvi, dincolo de a avea o idee despre potențialele probleme de etică?
Ideea a fost să facem analiză și să stabilim după aceea dacă sunt probleme sau nu. Dacă ai stabilit, nu înseamnă că cineva nu poate să vină ulterior și să conteste acea decizie. Aș fi fost mai interesat să facem altceva – să facem toate tezele public.
Despre cazul Călin Georgescu – profesor: Mă preocupă, dar sunt proceduri – ce faci, cum dai oamenii afară, cum îi evaluezi. Procedurile trebuie urmate. Mă tem de un alt ministru care, cu aceeași filosofie, vine și dă oameni afară…
E o problemă care ține de imaginea și problemele acelei universități, nu cred că este treaba ministrului, chiar dacă comportamentul meu ar merge în direcția respectivă.
Vorbesc și ca ministru, și ca profesor și despre România euroatlantică, și despre pseudoștiință.
Întrebare: Ce măsuri veți lua cu privire la formarea în universități a viitorilor profesori, având în vedere că în prezent ministerul plătește an de an formarea a 30.000 de potențiali profesori în universități cu un coeficient de 0,18 în plus la finanțarea de bază per student. Dintre acești potențiali profesori, doar 2.000 se prezintă din promoția curentă la titularizare și își găsesc posturi maximum 500. De ce nu cere nimic organizatorul și finanțatorul acestui sistem pentru această pregătire?
Daniel David: Eu cred că asta face parte din pregătirea pe care noi o facem în universitate. E drept, cândva formarea profesorilor se făcea în câteva centre care puteau verifica mult mai bine calitatea.
Am făcut un grup de lucru care să vină cu o propunere de masterat didactic, sper să vină cu o propunere deșteaptă, să permită în paralel să urmezi un master de specialitate. Altfel duci oameni care nu sunt în specialitate. Important va fi cum gândești curriculumul la masteratul didactic astfel încât să nu interfereze cu masteratul de specialitate.
Până avem masteratul didactic într-o formulă nouă, funcțională, nu poți risca să închizi departamentele. Dacă funcționează, nu are sens să mergi cu două sisteme în paralel.
Despre mica reforma universitară – misiunile universităților: până prin iunie e deadline-ul ca lumea să știe ce doresc să fie universitățile – diferențiere explicită a universităților. Înseamnă pe ce investești mai mult – ai ținte mai mari în funcție de misiune. Finanțarea poate să meargă în aceeași logică pe care o avem, dar utilizarea banilor poate să meargă prin prisma misiunilor.
Sistemul național de Cercetare-dezvoltare: problema e că de foarte mult actorii din sistem nu cooperează, nu avem dezvoltări cumulative, finanțarea puțină se împrăștie. Trecem printr-un proces de evaluare, început prin MCDI. După evaluare vom ști care sunt actorii care pot rămâne pe picioarele lor (institute puternice, care să fie susținute), unde sunt probleme (care să vină în concentrări).
Întrebare: Am luat programul Săptămâna verde, un program nou, care se derulează de câțiva ani în școli și care are atașată o componentă birocratică uriașă. Se folosesc, în medie, de la primele proceduri până la finalizare, câte 54 de foi A4 pentru fiecare elev implicat în program – adrese, procese-verbale, note, proceduri pentru eventuale activitați în școală sau în afara școlii etc. La cele 2,8 milioane de elevi, înseamnă o cantitate enormă de hârtie, care echivalează cu tăierea a peste 900 de copaci. Nu contravine asta scopului in sine al programului Săptămâna verde?
Daniel David: Partea birocratică trebuie controlată, dar când vii cu mecanisme reacția e de opoziție. Săptămâna verde e un lucru bun. Important e să o facem bine, să nu o facem cu astfel de risipă.
Despre lucrurile la care nu a renunțat ca ministru: Partea de plăcere în această lume nu a fost bine reprezentată. A fost o perioadă de sens și semnificație.
——
Interviul abordează subiecte care țin de evaluările din sistemul de educație, de examenele elevilor și ale profesorilor, de titularizare, salarizare, olimpiade și concursuri, burse, alfabetizare, organizarea instituțiilor din Educație și Cercetare, studenți și universități, etica cercetării și finanțarea sistemelor de învățământ și cercetare-dezvoltare.
Bineînțeles, așteptăm în comentarii și alte teme de interes pe care să le putem prelua în întrebările noastre. Vă mulțumim!
38 comments
O sluga spalata pe creier, cum au fost toate de o vreme încoace.
In spatele acestor ornamente care par de bun augur, pericolul se ascunde pt examenul de cl 8a, care inca mai tine invatamantul la limita. Actual, e destul de bun ca forma, continut, mod de departajare, etc. Manualele sunt nenorocite, incarcate fictiv, care de care mai naspa. Unul si bun pt o materie clasa.
Vom face si vom drege. Pana nu se stabilizeaza situatia politica David doar o sa trancaneasca la TV si la alte interviuri. In mai o sa spuna “atat s-a putut”. Rezolva Georgescu problemele cand ajunge presedinte.
Omerta CES continua. Si-a gasit un consilier competent pentru zona asta, invatamant special, integrat? Sau “se ocupa” Cucos? Inteleg ca David e varza in domeniul asta. Poate gaseste un expert in Italia? Germania? Finlanda? Inainte sa ajunga Georgescu presedinte sau dupa?
Domnule ministru, Daniel, îți mai aduci aminte de căminul X Hasdeu? Daniel, fa ceva și scăpa ne de birocrație, de cursuri fara rost pentru punctaje aiurea în urma unor cursuri făcute de ong urî. Te implor!
Un elev calificat la olimpiada de științe pt juniori, probabil cea mai grea competiție școlară trebuie sa pregătească si examenul de capacitate, el fiind in lotul national. Nu poate fi admis fără examen la profilul științe si nu primește nici bursă de excelentă olimpică. Programa de anul acesta pt olimpiada de științe este complet ambigua, nu exista limite clare de materie in conditiile in care anual, participa numai cls 7 si 8.De ce un elev de la profil științe trebuie sa dea bac-ul la mate cand poate alege intre chimie, fizică, biologie?
Buna ziua. Am si eu o mica intrebare pentru domnul ministru: De ce nu se doreste mentinerea in sistem a profesorilor cu rezultate valoroase atat la clasa, cat si la examenele/concursurile pe care sunt obligati sa le sustina anual? De ce un suplinitor cu nota 10, in loc sa fie mentinut in sistem cu prioritate, este disponibilizat la finalul anului scolar la fel ca suplinitorii care ocupa post cu nota 5, inclusiv la concursul de suplinire? Sa inteleg ca nu se doreste defapt calitate in sistem, ci doar un numar suficient de cadre didactice care sa acopere golurile din colectivul didactic?
Foarte bine pregătiți și documentați cei doi jurnaliști! Felicitări.
Aiurea…spun lucruri false. Medicii, judecatorii sunt angajati tot prin concursuri nationale! Doar personal tehnic se angajeaza direct de spitale
Bună ziua!Domnule Ministru vă urmăresc cu mare atenție de când ați preluat portofoliu de Ministru și în calitate de părinte vă întreb cu tot respectul când o să lăsați cadrele didactice să se ocupe mai mult de procesul de educare și educație a copiilor,decât de birocrația stufoasă din acest timp?Ne-am săturat de atâtea reforme proaste aplicate pe copiii noștri,pe cadrele didactice și pe noi părinții!Vă spun cu sinceritate și îmi asum ,lucrez înt-un domeniu care îmi permite să am contact zilnic cu elevii.Credeți-mă copiii sunt foarte prost pregătiți!Nu toți ,dar majoritatea.Nu se mai pune accent pe lectura obligatorie/suplimentară(pe timpul meu, primeam nota finală la Limba și Literatura Română,dacă citeam toată bibliografia recomandtă de prof.de Limba Română),nu se mai pune accent pe cunoștințe din Istoria Românie,Geografia României.Copiii noștri nu își cunosc rădăcinile,nu cunosc marii scriitori români,marile personalități marcante din Istoria și Cultura României.Succes în noua activitate!
rezultatul intervenției părinților/societății…răsturnarea valorilor…
FAPTE BUNE nu vorbe!
Domnule Ministru, personalul didactic auxiliar din universități nu are dreptul să participe la alegerea rectorului și a directorului de departament. Puteți găsi o motivație plauzibilă? Mulțumesc!
Bugetul educației din 2025 e mai mic decât cel cumulat pt cercetare si educație pt anul trecut.
De ce?
Noile planuri cadru?
E sfârșitul lunii ianuarie.
Se decredibilizeaza daca nu își respectă promisiunile.
Domnule ministru,vi se pare corect ca elevii de clasa a XII a sa nu fie promovați, acum în ultimul an, pentru a nu se putea înscrie la examenul de bacalaureat?Este corect ca dintr-o clasă de 15-20 de elevi,sa promovezi doar patru sau cinci elevi, pe motiv că vor promovabilitate de sută la sută pentru ca anul viitor sa se poată înființa alte clase de a nouă? Domnule ministru,sa promoveze toți elevii din ultimul an, doar așa veți afla adevăratele probleme din toate liceele.Simularile pentru examenul de bacalaureat sa fie mai devreme,iar acolo unde sunt rezultate slabe, vă rugăm interveniți (de ce sunt rezultatele slabe,de ce nu învață elevii, verificați dacă s au aplicat toate metodele pentru a ajuta și încuraja elevul, și cel mai important discutați cu acei elevi dar și cu părinții acestora cu rezultate slabe.veti avea mari surprize).
De ce se permite admiterea la liceu cu note la evaluarea națională sub cinci? Sunt licee cu profil real unde aproape toți elevii au luat la evaluarea națională doar note de doi și trei.De aici întreg dezastrul la examenul de bacalaureat.Dar, dacă s a acceptat asta,atunci nu văd decât un ajutor pentru profesori pentru a nu se desființa acele licee.Elevii cum îi ajutăm? Și nu doar elevii sunt vinovați.Sunt profesori care stau relaxați ,nu fac pregătire cu elevii,nu evaluează corect elevul,nu predă la timp, lipsește des de la ore și asta pentru că are la clasă trei patru elevi care sa i salveze onoarea și imaginea de profesor,,bun,,.
Domnule ministru,vi se pare corect ca elevii ajunși în clasa a XII a sa nu fie promovați pentru a nu putea susține examenul de bacalaureat ?Este corect ca dintr-o clasă de 20 de elevi sa promoveze doar trei, patru elevi?De unde știm adevărata promovabilitate din liceu dacă nu i promovăm pe toți?Ar trebui ca simulările sa aibă loc mai devreme, și verificate rezultatele (sa vedem de ce sunt rezultatele slabe,de ce nu învață elevii respectivi, dacă s au aplicat toate metodele pentru a ajuta elevul, și cel mai important discutați cu elevii respectivi.O sa fiți surprins de ce o să auziți).
i-auzi ia! Trebuie promovati toti! Pai la ce mai facem scoala? Sa le dea diploma de bac direct! Ati luat-o razna complet. Nu invata, nu promoveazs. Punct. Restul cum promoveaza?
Ok,de acord cu dumneavoastră.Dar, cum va explicați că, elevi cu nouă și zece și pică examenul de bacalaureat? Și, elevi corigenți,nu intră în prima sesiune iar în a doua sesiune trec examenul cu brio.
https://campaniamea.declic.ro/petitions/petitia-profesorilor-suplinitori-1?source=whatsapp-share-button&utm_source=whatsapp&share=ffa083c9-524a-46ef-a9cb-9311914113a6&fbclid=IwY2xjawIG5VtleHRuA2FlbQIxMQABHaGUyvFWb2G3mICSQZdhSsJhhBZH9MV9M4Hetr8rz9rdP7JHr81ZGslPDA_aem_zLlivwGLh4OWxOsQCoHt7A
Vara trecută, un grup de profesori suplinitori a inițiat o petiție prin care cereau ca cei ce au luat o notă de 7 să nu fie obligați să dea din nou examenul de titularizare pentru a reintra în sistem.
Au apărut și articole pe această temă, am scris și o scrisoare deschisă către doamna Deca, ce era Mminitrul Educației la acea vreme. Din nefericire, doamna Ministru ne-a ignorat complet.
https://adevarul.ro/stiri-interne/educatie/scrisoare-deschisa-catre-ministrul-educatiei-o-2383476.html?fbclid=IwY2xjawIG5hpleHRuA2FlbQIxMQABHXXxtJiFlqxTNgu6vxhK5wPIm6m-GZoIydH3IJ-jy1-Rw8RVKwvgsm4LYA_aem_wLZUbDZbFoRQ6ot0fdCbrA
https://www.facebook.com/share/p/1ACeHDHs6q/
https://www.edupedu.ro/profesorii-suplinitori-cer-ministerului-educatiei-printr-o-petitie-sa-nu-mai-repete-anual-titularizarea-daca-au-luat-note-peste-7-este-imperativ-ca-toate-posturile-vacante-sa-fie-deblocate-si-scoa/?fbclid=IwY2xjawIG5nlleHRuA2FlbQIxMQABHbpO-zpyTqo6osJs2YnrP4_lR_G-3vrkRervskwGg2oCYhxZ39rMyIO01w_aem_AlZ737AtYobQwx6OZVessQ
https://www.edupedu.ro/nu-vrem-succes-vrem-deblocarea-posturilor-din-invatamant-reactioneaza-un-profesor-la-postarea-ligiei-deca-in-care-la-ureaza-succes-participantilor-la-titularizare-2024-in-judetul/?fbclid=IwY2xjawIG5o1leHRuA2FlbQIxMQABHQba4wz5y9zAeTwpR4VpskJUYX0YtOPReVRpGHk-uevZo676Go14_WfJZA_aem_TuuQ5ZAORgj9eGtc40XFuw
https://www.edupedu.ro/nu-vrem-succes-vrem-deblocarea-posturilor-din-invatamant-reactioneaza-un-profesor-la-postarea-ligiei-deca-in-care-la-ureaza-succes-participantilor-la-titularizare-2024-in-judetul/?fbclid=IwY2xjawIG5o1leHRuA2FlbQIxMQABHQba4wz5y9zAeTwpR4VpskJUYX0YtOPReVRpGHk-uevZo676Go14_WfJZA_aem_TuuQ5ZAORgj9eGtc40XFuw
Sperăm ca dumneavoastră să nu aveți aceeași atitudine și să luați măsuri.
Conform metodologiei, 7 este nota minimă cu care un profesor poate deveni titular, însă. din cauza că în multe școli și licee nu sunt scoase toate orele la concurs, din cauză că sunt pensionari care rămân în sistem, din cauză că în majoritatea județelor, pe cele mai multe discipline nu sunt posturi titularizabile, sunt cadre didactice care au luat chiar și nota 10 și nu s-au titularizat, în anul următor fiind nevoiți să repete examenul. Stăm cu stres până la finalul lunii august, uneori suntem nevoiți să luăm ore în mai multe școli, pe mai multe discipline, doar pentru a avea catedră întreagă. Dăm examene an de an, luăm note peste 7, cu toate că lucrăm, avem familii, copii, diverse probleme, facem naveta, suntem ultimii veniți și primii plecați dintr-o școală. Uneori nu suntem înțeleși nici la orar, avem multe ferestre, documente de redactat, activități,
proiecte, inspecții, grade, motiv pentru care învățăm în cele două-trei săptămâni după terminarea cursurilor. Materia e grea, complexă, dificilă, ceea ce predăm la clasa nu este poate nici 10% din ceea ce avem de învățat. Domnule Ministru, faceți, vă rugăm, ceva și pentru profesorii suplinitori! Ne-am săturat să fim tratați ca și cum am fi inferiori, ca un elev repetent, care dă examen an de an, deși, conform metodologiei, l-am promovat, atât timp cât am obținut note peste 7.
Vezi ca titularizarea este un Concurs, nu Examen! Ocupi post daca exista. Nu exista, asta-i viata…
Aș dori ca domnul ministru să explice de ce profesorii care au reușit să obțină media 7 (medie conform căreia poți fi titular) sunt nevoiți să susțină an de an acest examen. De ce nu se găsește o soluție în acest sens. Acest concurs până la urmă este inutil de vreme ce posturi titularizabile nu există. (cel puțin pentru disciplina Limba și literatura română) Mulțumesc!
Daca e inutil, ptr ca nu exista posturi, de ce participati? Va obliga cineva? Rolul invatamantului nu e de a oferi contracte pe durata nedeterminata oricui doreste, pe motive gen ” e tanar”. Este post, iei prima nota, il ocupi. Nu este,asta-i viata…I n alte domenii,nu iei prima nota, esti out! Prea multe pretentii aveti…Nu vad insa de ce tineti mortis sa veniti in acest sistem bolnav cand si titularii incep sa plece…
Sa Știți că mulți ia examenul de bacalaureat făcând meditații, și asta pentru că și permit părinții, și sunt și elevi care trec clasa cu medii de nouă și zece și pică la examenul de bacalaureat,iar unii nu sunt băgați în prima sesiune de bacalaureat pe motiv că nu s pregătiți.Si ce sa vezi, acești copii nepregătiți, chiar corigenți ,reușesc să ia diploma de bacalaureat..Cum vă explicați situația?
astea s povesti excepționalenu regula.
Buna ziua!
Trei intrebari pentru domnul Ministru David as avea:
1. S-a gandit sa faca publica pe titularizare.edu.ro lista posturilor din preuniversitar care, desi sunt viabile de mai mult de 4 ani, sunt mereu scoase de directori la concurs cu viabilitate mai mica (1-2 ani) pentru a nu intra in regim de titularizare pe perioada nedeterminata? Altfel spus, s-a gandit sa oblige scolile si liceele sa scoate aceste posturi la titularizare pe perioada nedeterminata daca ele sunt “viabile” de mai mult de 4 ani?
2. A doua: s-a gandit sa faca in asa fel incat posturile viabile pe mai mult de 4 ani sa nu fie adjudecate in etapa de pretransfer, ci sa fie scoase la titularizare in iulie? Altfel spus, daca timp de 1-2 ani nu s-ar organiza pretransferuri, iar toate posturile titularizabile pe perioada nedeterminata ar fi disponibile, nu cumva ar creste gradul de intrare de titulari tineri in sistem?
3. In fine, o intrebare legata de disciplinele umaniste, mereu vaduvite in planurile-cadru (cu consecinte civice si morale vizibile la alegeri): s-a gandit sa intareasca rolul Filosofiei si Gandirii critice in randul tinerilor liceeeni, introducand una dintre aceste materii decisive pentru educatia civica si morala a tinerilor, in clasele X-XII, la toate profilele de liceu, precum in alte tari europene (Italia, Franta)?
Cu stima si multumiri.
https://www.edupedu.ro/protest-al-profesorilor-suplinitori-anuntat-intr-o-scrisoare-deschisa-catre-ministrul-daniel-david-cei-care-au-luat-cel-putin-7-la-titularizare-nu-ar-mai-trebui-sa-repete-examenul-anual-vom-intra-c/
Aveti o obsesie cu titularizarea. Niciun sistem nu e obligat sa ” faca loc ptr tineri”. Si ce, daca unii se transfera, elibereaza alte posturi, nu scade nr posturilor titularizabile. Tinerii de azi cred ca totul trebuie sa se invarta in jurul lor. Un tanar nu e cu nimic special fata de un profesor cu experienta!
Vă rog să-l întrebați pe dl ministru David următoarele:
1. De ce a spus că vorbește în nume personal la întâlnirea/dialogul online cu urmăritorii pe Facebook-ul instituțional, din moment ce era în biroul și pe fotoliul ministerial?
2. De ce a participat la întâlnirea celor 600 de reprezentanți ai PNL pentru desemnarea lui Crin Antonescu candidat la Președenția României, deși dl Daniel David declară că nu este membru de partid, ba, mai mult, a și luat cuvântul primul și a ridicat mâna, votând candidatura dlui Antonescu???
Vă rog verificați înregistrarea și veți vedea că am dreptate. De ce a votat/în ce calitate și de ce ne mintea, ascunzându-și apartenența politică?
Bună ziua,
Îmi permit să adresez o întrebare referitoare la politica educațională în ceea ce privește concursurile școlare. În contextul deciziei de a interzice organizarea în școli a concursurilor cu taxă, solicit domnului ministru să ne explice motivele pentru care concursurile Cangurul, care implică și o taxă de participare, continuă să fie incluse în calendarele oficiale, mai ales că sunt organizate în colaborare cu Ministerul Educației. Consider că este important să se asigure o aplicare uniformă a acestei reglementări.
Mulțumesc.
Gargara! Ziua si interviul. Bate recordurile in acest sens.
https://www.edupedu.ro/protest-al-profesorilor-suplinitori-anuntat-intr-o-scrisoare-deschisa-catre-ministrul-daniel-david-cei-care-au-luat-cel-putin-7-la-titularizare-nu-ar-mai-trebui-sa-repete-examenul-anual-vom-intra-c/
De ce nu se ia in considerare media anului de studiu pentru acordarea bursei si pentru elevii de clasa a IX-a. Sunt singurii dezavantajati, care trebuie sa ia bursa de studiu dupa media unui examen. Toti elevii iau bursa dupa media unui an, la toate materiile.
Iar si iar aceleasi subiecte.
L-as ruga pe dl. ministru sa spuna ce a facut in aceasta luna. Predecesoarea dansului a ascuns dulapurile de pe holurile ministerului. Dansul ce a facut? In afara sa vorbeasca incontinuu despre aceleasi subiecte. Nu zic sa nu vorbeasca, vorbeste bine. Dar face si ceva?
Nimic despre CES. Ah, din cand in cand ministrul ii da cu ADHD-ul. Ar trebui sa stie ca de ADHD “se ocupa” in primul rand profii de sprijin, si profii de la clasa, nu consilierii, fie ei si psihologi.
Despre mutarea profilor de sprijin si a logopezilor la institutia haos cmbrae nimic, marea realizare a dinozaurilor din minister. Despre schimbarile din lege de care nimeni nu-si mai asuma vreo responsabilitate? Nimic? Mergem pe burta?
Nu vorbeste deloc bine. Doar desconsidera si “ameninta ” profesorii cu criteriile performantei vietii, si nimic despre alte ” variabile” din sistem.
A spus ca vrea sa le dea bonus la cei mai buni. Ceea ce este corect din punct de vedere al psihologiei sociale.
Faceti comparatie intre limbajul de lemn Deca si ce vorbeste David. E o diferenta de la cer la pamant.
Nu pot fi de acord. Deca macar nu ne denigra in bloc. Tu chiar nu vezi cum zilnic spune ca problema e la profesori? Societatea preia si ne ” suspecteaza” pe toti…parca deja se vede la elevi si parinti o usoara schimbare de atitudine. Ne submineaza munca, autoritatea. Iar acest ministru are probleme si la exprimarea in romana! Vezi ca ieri a zis ca acele criterii de performanta vor fi si ptr salariul de baza, nu doar ptr bonusuri.
Deca era mult mai ok, asta nu o sa faca nimic bun, va destabiliza si mai mult sistemul. Noroc ca avem sanse mari sa plece dupa alegeri cu ciolacu cu tot. Nu stiu cum il vezi tu ok. mi se pare un semidoct, un gargaragiu.
Bună seara ! O întrebare pt domnul ministru ar fi :cum se rezolva problema cadrelor didactice care sunt pe viabilitatea postului ,adică au susținut un examen de titularizare ,au obținut note peste 7 ,au grade didactice și totuși sunt cu contract de munca pe perioada determinata .Nu pot deveni titulari pe postul pe care îl ocupa de câtiva ani ,pentru ca trebuie sa obțină de la director si CA al scolii adeverință ca postul poate fi scos pe perioada nedeterminata și sa dea examen din nou pt postul respectiv. Iar unii directori care se cred stăpâni pe moșie, evita sa scoată posturile pe perioada neterminata. Caz concret : sunt pe viabilitate din anul 2021 ,am grade didactice, am obținut nota peste 7 la concurs de titularizare dar nu sunt titular , În școală sunt încă 4 posturi la suplinire ,iar eu sunt nevoita sa merg la concurs din nou pt același post pt a deveni titular , în cazul în care obțin adeverință ca postul are viabilitate de 4 ani cel puțin. Sper ca m – am făcut înțeleasă. Va mulțumesc!
V-a lămurit, primarul, pardon, directorul va face angajarea că e mai descentralizat, parol. Nu cred că aveați speranțe de la unul ca acest om.
Buna ziua. Eu as dori sa aflu de la domnul Ministru ce masuri are in vedere pentru reducerea birocratiei in sistemul de educatie si a sarcinilor care depasesc aria de specializare a unui profesor (care nu este si nu ar trebui sa fie nici secretar/a, nici paznic, jurist, asistent social, medic, etc). Multumesc!