INTERVIU Elev de clasa a XI-a, în prima zi de școală, după mai bine de un an: Am simțit o apropiere umană de care am dus lipsă. Am vorbit ca între oameni, nu ca între elev și profesor. Despre școala online: Am realizat că cel mai important în viață este să fii autodidact

20.713 vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Ștefan este elev în clasa a XI-a la o școală din Suceava și astăzi, 19 mai, a fost pentru prima dată într-un an și două luni când și-a revăzut toți colegii fizic în sala de clasă. Primul lucru pe care l-a observat este că toți au mai crescut, s-au mai schimbat, lucru pe care nu l-a realizat privindu-i în online. Al doilea lucru pe care l-a observat a fost că experimentul acesta social adus de pandemie i-a apropiat mai mult, că legătura dintre elevi și profesori este mai umană acum, a povestit el într-un interviu pentru Edupedu.ro.

O altă lecție a pandemiei, pe care spune că o va ține minte toată viața, este importanța de a fi autodidact. Nu în ultimul rând, dezamăgirea lui, la fel ca a multor elevi, este lipsa de implicare a unor profesori care efectiv au refuzat să intre la orele online.

Interviul complet:

Edupedu.ro: Cum a fost ziua de astăzi pentru tine?

Ștefan: Am privit această zi de școală ca un început de an școlar. Pentru prima dată, în foarte mult timp, m-am reîntâlnit cu toți colegii și a însemnat foarte mult pentru mine asta. După un an și jumătate de pandemie, nemaivăzându-i, unii nici nu au avut internet sau camere, a fost foarte interesant să văd cum s-au schimbat în toată perioada aceasta.

Chiar și înainte de a începe școala fizic eu mă trezeam la 7 pentru că mi-am făcut un program, și astăzi m-am trezit la 7, mi-am făcut ghiordanul, m-am pregătit pentru această reîntâlnire cu colegii, am plecat poate mai fericit ca oricând la școală, am ajuns în clasă și m-am văzut cu toți colegii și cu unii dintre ei nu m-am văzut de mai bine de un an, de când a început pandemia.

Unele ore de astăzi au fost mai lejere un pic, am discutat cu profesorii, ne-au întrebat cum a fost perioada aceasta pentru noi, ce ar putea să îmbunătățească la predarea de acum, fizică, și am simțit o apropiere umană de care în timpul pandemiei am dus lipsă. Am vorbit ca între oameni, nu ca între elev și profesor. Pandemia ne-a apropiat din punct de vedere uman.

Au fost profesori cărora le-a fost dor de noi, spre exemplu avem o profesoară care venea în fiecare zi la școală să ne predea online fiindcă acasă avea un semnal foarte prost la internet. Faptul că era singură în clasă, ne vorbea într-un fel ca și cum eram și noi acolo prezenți fizic în clasă. De foarte multe ori, după ce se termina un exercițiu la matematică, se oprea și ne întreba dacă am înțeles.

Nu toți profesorii au făcut asta, dar mulți ne întrebau cum ne simțim în mijlocul orei, dacă avem nevoie de suport moral sau academic. Am simțit o apropiere între elevi și profesori acum, dar nu și față de profesorii care nu prea și-au dat silința.

Edupedu.ro: Ce mesaj ai pentru acești profesori care nu și-au făcut treaba?

Ștefan: Mesajul meu pentru profesorii care nu apăreau online la ore? Să se gândească la faptul că în locul nostru ar fi fost copiii lor. S-ar fi comportat cu ei așa cum s-au comportat cu noi? Să realizeze că dacă ei nu și-au făcut meseria, elevul acela a plecat de la școală cu zero cunoștințe acumulate în ziua respectivă și lipsurile astea se adună zi după zi.

Edupedu.ro: Cum a fost în acest an și două luni pentru tine? Cum s-a desfășurat educația online?

Ștefan: În timpul anului trecut am făcut toate materiile online prin diverse platforme digitale. Apoi, după ce președintele Iohannis a anunțat că vom rămâne în online până la finalul anului școlar, unii profesori și-au dat garda jos și nu s-au prezentat la toate orele. În anul acesta școlar, primele săptămâni au fost foarte ciudate fiindcă eram doar jumătate la școală fizic, jumătate în online, prin rotație. A fost interesant dar și ciudat fiindcă unii dintre colegii mei de acasă nu se puteau conecta.

Însă, am văzut o dorință din partea profesorilor de a reface bazele pe care noi le-am pierdut în clasa a X-a sau le-am făcut doar fugitiv. Până am intrat efectiv în materie, am făcut ore remediale.

Educația online a funcționat la materiile unde profesorii își dădeau silința, unde predau lecții interactive, ne arătau efectiv cum funcționează anumite procese, spre exemplu la Fizică am învățat așa. În mare, educația mea cred că s-a schimbat fiindcă nu mai simțeam că e reală, profesorul nu era acolo, colegii nu erau acolo, stăteau în spatele ecranului.

La un moment dat, prin februarie anul acesta sau poate chiar mai repede, profesorii au început să se plictisească să predea online, nu mai veneau cu la fel de mult entuziasm ca la început și consider că unele chestii s-au pierdut fiindcă tot spunând „da, am înțeles”, se trecea peste anumite lucruri. Chiar dacă le spuneam uneori profesorilor că nu am înțeles, majoritatea era cea care decidea și spunea că mai bine trecem mai departe deoarece nu mai aveam timp să parcurgem toată materia. Pe scurt, bine că am revenit astăzi la școală.

Edupedu.ro: Ce ai câștigat uman și ca elev în urma acestui experiment social?

Ștefan: Aș începe cu ce am câștigat la nivel uman. Am realizat ce este conviețuirea într-o societate, cât de important este colectivul clasei pentru dezvoltarea ca individ, cât și academic. La școală e altfel interacțiunea. Ce am câștigat? Am câștigat educație digitală, iar pentru profesori, alfabetizarea digitală este un mare plus.

Academic am înțeles că eu trebuie să mă pregătesc pentru viitorul meu, nu profesorul, el poate să îmi dea materialele după care învăț, dar eu trebuie să fiu autodidact. Am ajuns la ideea că fiecare trebuie să muncească pentru el. Știam și înainte lucrul acesta, dar acum realizez că cel mai important atribut al omului în secolul XXI este să poată să fie autodidact.

Edupedu.ro: Cum ai vrea să decurgă anul școlar viitor?

Ștefan: Aș vrea să încep fizic școala, alături de toți colegii mei, să fie un început normal de an și cred că ar fi bine să începem școala mai repede decât e vehiculat acum pentru că în acea primă lună de școală ne va lua foarte mult timp pentru a fundamenta lucrurile pe care le-am pierdut în școala online sau pe care le-am învățat doar trecător.”


11 comments
  1. Ar trebui sa le multumim profesorilor pentru interesul acordat si silinta sa ne invete ceva, chiar si cu efectele negative provocate de pandemie! Nu putem generaliza si sa spunem ca profesorii nu isi fac treaba, doar pentru ca tie nu iti place de un profesor. Majoritatea profesorilor s au implicat cat au putut si si au dat interesul sa ne predea materia si sa o intelegem cat de mult putem. Uneori poate s au pus pe locul 2 pentru noi si pentru binele viitorului nostru. Aceasta parere nu ar fi trebuit sa fie citita de o tara intreaga, influentand negativ parerea oamenilor despre aceasta scoala, unde Stefan este elev.

    1. Scoala online e despre asumarea responsabilitatii. Lipseste si la unii elevi si unii profesori deopotriva. De asta nici nu a fost pe placul tuturor. Asumarea reaponsabilitatii la romani nu a fost si nici este punctul forte.

  2. Efectele pandemiei sunt individuale la fel si readaptarea la noua situatie.Nu exista solutii universal valabile !!!Cred ca o introspectie personala,cat mai obiectiv cu putinta,ar ajuta mult,pe fiecare dintre noi !In primul rand sa realizam ca suntem unici,sa intelegem si sa respectam acest lucru !!!Este o situatie complexa,dificila si foarte sensibila !!!!Ajunsi aici,cu aceasta intelepciune,cred ca este primul pas pe un drum lung sau foarte lung,intrun proces sanatos de revenire fizica,psihica,emotionala si spirituala !!!!!

  3. Ca de fiecare data cei care scriu comentarii exagereaza sau nu stiu adevarul din scoala. Sa stiti ca sunt si multi elevi care doresc sa invete pe langa socializare si intradevar sunt si ptofedori care nu doresc sa se adapteze la secolul acesta.

  4. Stefanel din Suceava (eu cred ca de fapt e statuia cu acelasi nume din aceeasi urbe, dar nu bag mana in foc) poate sa aplice linistit la Bollywood sau/si la studiourile venezuelene de telenovele. El e personajul pozitiv, organizat, harnic, viitor cadru de nadejde. Stop cadru pe Stefanel + dans tematic indian. Intra in cadru gasca de “bad boys”, aka profii. Nu toti, ca o profa a schimbat tabara din dragoste de puberi. Astia, nealfabetizati digital, dupa cum se zice in telenoveaua indiana, n-au facut nimic pentru viitorul star al auto-instructiei, organizarii si planificarii, au frecat menta si trifoiul. Bine, nici n-ar prea fi avut pentru cine, caci multi din trupa de dans a lui Stefanel n-au avut “Internet si camere” sau “nu se puteau conecta” (aici scenaristul si regizorul au insistat pe vicisitudinile vietii de elev online in VenezuelIndia ). Stop-cadru pe neconectati + cantec de jale sud-american. Scena finala e ocupata de Stefanel, privind in zare catre viitorul sau luminos de “autodidact” si zumzaind un cantecel auto-mobilizator, inconjurat de ai sai discipoli, fiecare avand atarnat de gat un smartphone de ultima generatie, oferit de providerul de Internet, rusinat de faptul ca a fost mentionat intr-o coproductie indo-sud-americana.
    Epilog: n-am citit de mult ceva mai grețos. Punct.

  5. Cata manipulare…Cuvinte ambalate frumos sub forma unui interviu cu un elev care practic spune ca profesorii nu si-au facut datoria si au refuzat sa faca ore online. Incredibil, cata minciuna!!! Pai cine ar fi platit un profesor in atari conditii?? Ce director de scoala isi punea lumea in cap sa plateasca un profesor care nu venea la munca? Ce inspectorat nu l-ar fi dat afara pe acel profesor? Manipulare, manipulare si iar manipulare. Rusine!!!

  6. Poate devin si profesorii mai respectati, tot timpul se cauta sa fim oaia neagra si sa ramanem la coada sistemului bugetar.

  7. Sigur! Sunt fierte generațiile actuale pe învățat. Să ne mai scutească cu minciunile, nu suntem toți proști. Ei abia așteaptă să lipsească un prof de la oră iar la prof care intră online nu intră ei. Ei vor fizic la școală ca să fumeze să se înghesuie în toalete, baruri, nu cartea este focul lor.

    1. Ii doare-n pix p-astia de scoala. In prima zi de scoala fizic erau toti bot in bot. Ia ghici cine? Taman cei care nu au participat online, nu invata fizic sau care creeaza probleme. Erau nerabdatori asa de tare sa invete, incat, dupa un an de stat in online nu aveau nici macar caiete sau pixuri la ei. Gandul le era la pauza si mintea la cum sa butoneze pe ascuns Tik Tokul. Vigilenta noastra ii incurca, le strica toate planurile de resocializare fizica. Un fel de: ce mai vrea si asta? Abia ce am venit si ne cere sa invatam? Noi vrem sa ne imbratisam, sa depanam amintiri, sa fumam la coltul scolii o tigarE impreuna. Ce, eu am venit la scoala pentru asta? Am venit sa vad ce mai face X sau Y…sa ma distrez, nu sa invat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, reacție după ce premierul Cîțu a spus că nu vrea investiții fără rezultate în educație și cercetare: “Mod de gândire similar cu cel al unui buticar”

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) a reacționat, vineri, față de declarațiile premierului Florin Cîțu, care a spus joi că nu dorește să facă investiții fără rezultate în educație, cercetare…
Vezi articolul

Profesoara Florina Rogalski: Sunt foarte mulți părinți care au un snobism al notelor de nesuportat și care nu acceptă decât notele maxime pentru copiii lor. Relația profesor-părinte este de-a dreptul tensionată astăzi

Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că sunt foarte mulți părinți care nu acceptă decât notele maxime…
Vezi articolul

Aproape jumătate dintre muzeele din România “vor dispărea pur și simplu” dacă proiectul de ordonanță al Guvernului ar intra în vigoare, atrage atenția directorul Muzeului Național al Țăranului Român

Managerul Muzeului Naţional al Ţăranului Român, Virgil Ştefan Niţulescu, a declarat, vineri, că 45% dintre muzeele din România “vor dispărea pur şi simplu”, dacă proiectul de ordonanţă privind reducerea deficitului…
Vezi articolul