La Liceul Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni, județul Suceava, au fost 10 note de 10 la Bacalaureat 2023 și rata de promovare pentru promoția curentă este de 88%, iar cea generală de 85%. „Pentru un liceu tehnologic, să spunem că rezultatele sunt în top 5, dar e o muncă titanică. Nu scăpăm nicio axă, nicio finanțare, pentru că asta dă performanță. Birocrația și probleme sunt la ordinea zilei, dar când văd procentele, asta mă îndârjește și mai mult”, a declarat Demis Maranda, directorul liceului, într-un interviu pentru Edupedu.ro.
- Rata de promovare la Bacalaureat 2023 la nivelul județului Suceava este de 77,4%, iar la filiera tehnologică este de 55,5%. La nivel național rata de promovare este de 75%.
„La Bacalaureat anul acesta avem 10 note de 10: șapte la istorie, două la matematică și una la chimie. Rata de promovare pentru promoția curentă este de 88% și pentru toți care au dat examen de 85%. La Evaluarea Națională, 96% dintre copii au luat note peste 5”, spune Demis Maranda.
„Noi nu scăpăm nicio axă, nicio finanțare, pentru că asta dă performanță. Avem o colaborare extraordinară cu primăria și am investit foarte mult în infrastructura școlară și în dotări”, explică Demis Maranda.
„Înainte, plecau să muncească în afară. Exodul era mult mai mare, plecau în străinătate peste 20 de copii dintr-o generație care termina clasa a XII-a. Anul trecut au plecat doar 4 copii, sper ca anul acesta să fie mai bine”, adaugă directorul liceului din Liteni.
„Reporter: Ce rezultate ați avut la examenele naționale din acest an?
Demis Maranda: La Evaluarea Națională, 96% dintre copii au luat note peste 5. La liceu, în această promoție am avut trei clase, una de uman, una de real și una de tehnologic și rata de promovare pentru promoția curentă înainte de contestații a fost de 86%.
Anul trecut am avut doar 6 note de 10, patru la matematică, una la istorie și una la geografie. Anul acesta avem 10 note de 10: șapte la istorie, două la matematică și una la chimie.
FOTO Notele la Bacalaureat la proba de istorie în 2023:
Reporter: Ce s-a întâmplat în ultimii 2 ani, ați avut programe remediale pentru elevi? Cum ați reușit să ajungeți la notele acestea la Bacalaureat?
Demis Maranda: Avem o colaborare extraordinară cu primăria și am investit foarte mult în infrastructura școlară și în dotări. Toate școlile sunt reabilitate. Am aplicat pentru foarte multe proiecte, printre care un proiect de un milion de euro din fonduri europene prin care am dotat școala cu table inteligente, videoproiectoare, fiecare copil are tableta lui. Avem programe cu proiectul Rose și sunt plătiți profesorii pentru orele suplimentare, consilier școlar, logoped și două asistente medicale.
Am fost selectați de Ministerul Educației ca Școală europeană și Scoală eTwinning în 2023. Împreună cu primăria am aplicat la apelurile PNRR pentru dotarea cu mobilier, laboratoare, smartlabs. Am obținut punctaj maxim pentru servicii de educație timpurie.
Acum lucrăm la un proiect pe panouri fotovoltaice. Noi nu vrem să scăpăm nicio axă, niciun ghid, nicio finanțare, pentru că asta dă performanță și nu vă ascund faptul că abordez de doi ani, de când sunt director, stilul ăsta idealist: Mă pun în slujba elevului, a părinților și a profesorului, să fac absolut tot ce este necesar ca ei să facă performanță. Noi suntem o comunitate, 86 profesori și personalul nedidactic încă 21, 1.166 de copii și vreo 2.000 de părinți.
Anul acesta au fost autorizate prin ARACIP programul prelungit pentru preșcolari și învățământul dual pentru anul școlar 2023-2024, după care am evaluat absolut toate 5 niveluri existente în liceul nostru, preșcolar, primar, gimnazial, tehnic, liceal.
Reporter: Cum ați reușit să depuneți atâtea proiecte pentru finanțare? Cine vă ajută?
Demis Maranda: Avem și o firmă de consultanță, dar am avut noroc că am fost consilierul primarului și am lucrat la marea majoritate a proiectelor cu fonduri europene pe care le-a depus primăria.
Vă spun direct, un profesor nu are cum să știe să le facă pe toate. Dacă sunt primari care nu te ajută, nu poți aplica direct. Uneori nu știi și nici nu ai cum să înveți. O licitație este foarte greu de făcut pentru un profesor, sunt termene de respectat, hârtii, o contestație în instanță. Nu te joci cu asta și marea majoritate evită să se bage în lucruri pe care nu le stăpânesc, pentru că dai cu subsemnatul și încerci să faci ceva bun și poate să iasă ceva rău.
Reporter: Ce fac elevii din Liteni după ce termină clasa a XII-a?
Demis Maranda: Înainte, plecau să muncească în afara. Exodul era mult mai mare, plecau în străinătate peste 20 de copii dintr-o generație care termina clasa a XII-a. Anul trecut au plecat doar 4 copii, sper ca anul acesta să fie mai bine.
Anul acesta voi face la fel ca anul trecut. După ce s-au anunțat rezultatele finale la bacalaureat după contestații mă duc cu dumnealor la Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava, cu microbuzul de la primărie și se înscriu la facultate. Am avut surpriza că 8 dintre actualii studenți au intrat pe primele locuri. Marea majoritate, undeva la 80%, sunt la universități, spre surprinderea mea. Și la examenul de bacalaureat am fost cu ei, pentru că au dat probele la centrul organizat la Colegiul Tehnic ”Samuil Isopescu” din Suceava. Am așteptat, am stat acolo, am plâns împreună, ne-am bucurat împreună.
Reporter: După atâtea investiții, ce schimbări ați observat?
Demis Maranda: Observ promovabilitatea prima dată, apoi creșterea numărului de elevi la liceul nostru. S-a întâmplat și anul trecut și anul acesta. Sunt foarte mulți părinți care vin la noi și spun că au auzit că “aici se face carte, e seriozitate” și își înscriu copiii.
Pentru o comunitate mică, pentru un liceu tehnologic, să spunem că rezultatele sunt în top 5, avem cele mai bune note, dar e o muncă titanică, împreună cu cele două doamne directoare ne implicăm în absolut orice, cred că într-o zi facem câte 10 km, nu stăm deloc mai ales când trebuie monitorizate activități, altfel nu ai cum.
Dacă nu e echipă, nu se face nimic. Cel mai important este să lăsăm răutățile și aroganța deoparte. Contează atmosfera din școală, respectul și comunicarea dintre profesori și elevi, pentru că noi suntem un model pentru ei.
Reporter: De ce credeți că liceele tehnologice au o rată de promovare scăzută la Bacalaureat?
Demis Maranda: Am auzit la televiziune un domn director de la un liceu tehnologic unde nu a promovat niciun elev care a spus “colegii mei nu pot să facă minuni”. Eu îl contrazic. Dacă 4 ani tu ai 18 copii sau 20, cum nu poți să-i scoți de un 6? Este imposibil să nu poți. Contează ce îți propui profesional. Toți vrem bani, dar trebuie să știm pentru ce vrem și ce rezultate urmărim.
Birocrația și probleme sunt la ordinea zilei, dar când văd procentele, asta mă îndârjește și mai mult. Trebuie să facem ceva pentru țara asta. Avem oameni talentați, copii extraordinari pe care putem să îi valorificăm și numai prin educație, doar prin educație, putem face asta”.
Liceul din Liteni, în 3 liste finale pentru dotări cu fonduri europene
Liceul Tehnologic “Iorgu Vârnav Liteanu”, Liteni, Suceava se află pe listele finale cu proiectele eligibile pentru finanțare prin PNRR, conform site-ului Ministerului Educației, în apelurile:
- „Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie complementare”,
- „Dotarea cu laboratoare inteligente a unităților de învățământ secundar superior, a palatelor și a cluburilor copiilor”// SmartLabs
- „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe”.
3 comments
La pomul lăudat…
Foarte pornit EduPedu să laude un „liceu tehnologic” din Suceava, care a obținut zece note de 10 (individuale, nu medii)
Când începeam deja să mă bucur, mi-a sărit în ochi o ciudățenie, șapte erau la … istorie!
Tehnologicul nu dă examen la istorie!
Umanul dă examen la. istorie, dar umanul e teoretic!
Așa că m-am dus la lista de rezultate…
Prima pagină (cele mai mari medii) șase filologi, patru științele naturii. Între 9,83 și 9,23…
Urmatoarele… la fel.
Abia pe pagina a șasea, poziția 53, cu 6,61, primul „tehnic”, „Tehnician mecanic pentru întreținere și reparații”.
Dintre cei 63 de promovați, cu totul doar 4 de la tehnic.
Iar din cei 74 de prezenți la examen, doar 10 de la tehnic, 9 din promoția curentă și unul din promoții anterioare, evident șase sub linia promovaților, alături de trei filologi și trei de la Științe ale Naturii…
Așa că …
… pomul lăudat devine un alt exemplu despre ce face ministerul învățământului tehnic: cu programe complet neadecvate, cu multă antireclamă, care descurajează elevii buni să aleagă o carieră care să le ofere și o calificare, astfel că tehnicul este împins în corzi, abia supraviețuind.
Într-un liceu „de succes”, cu zece note de 10, profesori, dotări și manageri extraordinari, a cui altcuiva poate fi vina insuccesului celor de la tehnic, dacă nu a ministerului, care de trei decenii distruge, sistematic, din dispreț, nepăsare, dezinteres, reavoință și -în cea mai mare măsură- incompetență, formarea profesională și tehnică a copiilor unei țări, care a fost o mare putere industrială timp de șase decenii, care au precedat ascensiunea la putere a actualei echipe de conducere din eșalonul 2 („permanenții”), din ministerul educației!
Iată ce a ratat să observe EduPedu!
http://bacalaureat.edu.ro/Pages/JudetUnitRezultMedie.aspx?Jud=36&IdUnitInv=1345
Și noi am dat examen la geografie. Iar profilul era de contabilitate – finanțe. Ce încerci să demonstrezi prin asta? Având în vedere că lucrările se corectează în alte unități școlare… cam ce concluzie ar trebui să tragem din aberațiile tale?
Omul sfințește locul ! Din păcate prea putini oameni frumoși in posturi de conducere !