INTERVIU Diana Ioaneș, consilier școlar, despre alegerea profilului la liceu: Una dintre prejudecățile greșite ale părinților este aceea că dacă elevului nu îi place să citească, automat e bun la mate-info. Își dau seama apoi că depun un efort foarte mare să facă față clasei și vor să se mute

8.038 de vizualizări
Diana Ioaneș / Foto: captură Youtube – Magic FM
Diana Ioaneș, consilier școlar la Colegiul Național „George Coșbuc”, atrage atenția că mulți părinți și elevi aleg greșit profilul liceului în clasa a IX-a. Ea spune că nu sunt luate în considerare rezultatele testelor de orientare în carieră puse la dispoziție de consilierii școlari. „Părinții au trei sau patru prejudecăți, una dintre ele este aceea că elevului nu-i place să citească, așa că automat e bun la mate-info”, spune Diana Ioaneș despre cum ar trebui să aleagă corect elevii și părinții profilul liceului.

Diana Ioaneș, consilier școlar la Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc” spune că în calitate de consilier școlar observă că după primul an de liceu, părinții și elevi caută consiliere în această direcție: să se mute la alt profil pentru că fie elevii nu fac față materiei, „pentru că trebuie să facă multe meditații, că nu le place că de fapt matematica până într-a VIII-a și nu are legătură cu matematica de liceu, că e altceva și nu i-a spus nimeni că e o altă matematică”.

„Părinții și elevii ar trebui să ia în serios acel test care li se aplică gratuit în școală. Sau dacă nu li se aplică, să solicite să li se aplice de către consilierul școlar, să aștepte cu nerăbdare răspunsurile de la rezultatele la testul de orientare și să țină cont de ele, pentru că testul măsoară foarte exact abilitățile copilului, competențele lui. Abilitățile, aptitudinile pe care are le are în domeniul numeric, lingvistic, vizual, spațial, kinestezic, artistic. Și în același test, pe lângă faptul că i se măsoară aceste aptitudini, e întrebat copilul ce fel de activități îi plac ca să opteze. Apoi se combină aceste informații, rezultatul de la testare”, mai spune Diana Ioaneș. 

Interviul integral acordat de Diana Ioaneș privind alegerea unui profil la liceu:

Diana Ioaneș, consilier școlar la Colegiul Național „George Coșbuc”: „În școli ar trebui să se aplice un test de orientare în carieră profesionist. Adică un test foarte bun de orientare în carieră. Eu îl aplic, distribui rezultatele părinților, mă duc la ședințele cu părinții, deci acolo știu exact ce se întâmplă. Dar ce aud în cabinetul particular: fie s-a aplicat testul și nu au primit rezultatul, fie unii părinți nu iau în serios această activitate. 

Deci părinții își dau acordul pentru a fi testat copilul lor în clasa a VIII-a după care, chiar dacă primesc rezultatele, este un rezultat printre altele. Nu este rezultatul semnificativ sau de importanță vitală pentru un părinte. Această activitate nu e considerată o activitate vitală. Una dintre cele mai importante activități făcute pentru copilul lor în clasa a VIII-a este exact aceste de orientare în carieră. Și părinții vin în cabinet și spun că ar vrea să-i ajut să-și orienteze copilul în carieră și îi întreb dacă au făcut testul în liceu. Părinții fie nu știu, fie au uitat. Ori colegii mei consilieri școlari greșesc, nu le atrag atenția părinților că e foarte important sau poate le atrag atenția, dar știți tot ce este gratuit și este făcut în școală… nu e luat în seamă…

Edupedu.ro: Care este pericolul pentru elevi să aleagă greșit profilul și când își dau seama?

Diana Ioaneș, consilier școlar: Pericolul este cum constatăm noi, că părinții aleg nepotrivit. În multe situații constatăm, eu fiind profesoară de liceu și dirigintă a unei clase a XII-a de științe sociale din Coșbuc, ca profesoară când intru la clasă sau ca și consilier constant, că solicită consiliere părinți și copii de la clasele de real pentru că își dau seama că depun un efort foarte mare să facă față, că trebuie să facă multe meditații, că nu le place că de fapt matematica până într-a VIII-a și nu are legătură cu matematica de liceu, că e altceva și nu i-a spus nimeni că e o altă matematică.

Apoi le e cât e greu financiar părinților. Este foarte greu pentru că abia au terminat cu meditațiile de-a VIII-a și încep cu cele de a IX-a, nu ca să obțină premiu I, ca să treacă copilul clasa, adică în liceele foarte bune și numai foarte bune, la materiile de specialitate profesorii vor copiii să performeze pentru că de aceea au ales matematică-informatică, pentru că sunt dispuși să învețe de matematică-informatică cu predilecție.

Există această prejudecată a părinților. Sunt trei – patru fraze: Realul oferă mai multe perspective în viață. A doua frază este: La uman sunt proștii. A treia frază: Dacă e băiat, ce să caute la uman? Și mai este prejudecată: Nu-i place să citească, cum să îl dau la filologie? Deci, dacă copilului nu-i place să citească, ghici ce specializare i se potrivește? Matematică-informatică. Aceasta e logica… dacă nu-i place să citească, sigur va fi bun la Mate-info. 

Edupedu.ro: Și atunci cum să facă părinții ca să aleagă corect împreună cu copiii? 

Diana Ioaneș: Ar trebui să ia în serios acel test care li se aplică gratuit în școală. Sau dacă nu li se aplică, să solicite să li se aplice de către consilierul școlar, să aștepte cu nerăbdare răspunsurile rezultatele la testul de orientare și să țină cont de rezultate. Pentru că testul măsoară foarte exact abilitățile copilului, competențele lui. Abilitățile, aptitudinile pe care are le are în domeniul numeric, lingvistic, vizual, spațial, kinestezic, artistic. Și în același test, pe lângă că i se măsoară aceste aptitudini, e întrebat și ce copilul ce fel de activități îi place ca să opteze, atunci se combină rezultatul de la testare. 

De la abilități cu dorințele copilului, cu preferințele lui spre anumite activități, se face o potrivire și la final îți ies marile domenii de activitate inginerie, inginerie medicală, inginerie electronică, inginerie programare, științe naturale, care și este subdomeniu; domeniul economic, domeniul comerțului, domeniul bancar, domeniul sănătății, medicină, psihologie. Îți ies domeniile și-ți iese și specializarea potrivită pentru liceu. 

Testul este foarte bun. Ar trebui să țină cont. Cei care nu au făcut testul nu mai au ce face acum, dar elevii care l-au dat, să țină cont de rezultate. Poate ne citesc părinți care au copii care au încheiat acum clasa a VII-a și să știe pentru anul viitor să ceară în școală testul gratuit. Se face la clasele a VIII-a”.

Calendar Evaluare Națională 2024

Rezultatele inițiale de la Evaluarea Națională 2024 vor fi afișate miercuri, 3 iulie, până la ora 14, potrivit calendarului oficial. Elevii nemulțumiți de rezultatele obținute pot depune contestații la centrele de examen sau le transmit electronic, în zilele de 3 iulie (orele 16 – 19) și 4 iulie 2024 (ora 08:00 – ora 12:00).

  • 3 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)
  • 3 iulie (orele 16 – 19) și 4 iulie 2024 (ora 08:00 – ora 12:00) – Depunerea contestațiilor
  • 4 – 9 iulie 2024 – Soluționarea contestațiilor
  • 9 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor
Calendarul admiterii la liceu 2024 – vezi mai jos Anexa Ordinului publicat în Monitorul Oficial:

11 – 12, 15 – 22 iulie 2024: Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a

Orice opțiune greșită poate conduce la o repartizare nedorită!

Numărul redus de opțiuni completate poate conduce la nerepartizarea computerizată a candidatului!

Completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt județ și depunerea/transmiterea fișelor, conform proceduriistabilite de Comisia națională de admitere 

NOTĂ: 1)Candidații nerepartizați pe locurile speciale pentru rromi și candidații nerepartizați pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă candidaților cu CES, precum și cei care au fost repartizați dar care solicită, în scris, renunțarea la locul pe care au fost repartizați, care doresc să participe la etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2024-2025, completează opțiunile în perioada 19 – 22 iulie 2023.

2) Candidații care au participat la prima etapă de admitere în învățământul profesional și dual și care nu au fost admiși, completează opțiunile în fișele de înscriere în perioada 20 – 21 iulie 2024

11 – 12, 15 – 19 iulie 2024: Introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fișele de înscriere

11 – 12, 15 – 19 iulie 2024: Verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată

22 iulie 2024: Termenul-limită pentru transmiterea bazei de date de la centrele de înscriere la centrul de admitere județean/al municipiului București, precum și a listei absolvenților care nu participă la repartizarea computerizată, prin confirmarea operațiunilor specifice în  aplicația informatică centralizată 

Predarea/transmiterea de către comisia din centrul de înscriere a fișelor de  opțiuni  originale la centrul de admitere județean/al municipiului București

22 iulie 2024: Transmiterea bazei de date de la centrele de admitere județene/al municipiului București la Centrul național de admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată

23 iulie 2024: Verificarea și corectarea eventualelor erori din bazele de date, precum candidați aflați în baza de date pentru admiterea computerizată și care au fost deja admiși la liceele la care se susțin probe de aptitudini etc., de către Comisia națională de admitere și comisiile de admitere județene/a municipiului București; transmiterea modificărilor la comisia națională

23 iulie 2024: Corectarea erorilor și confirmarea încheierii modificărilor în aplicația informatică centralizată

24 iulie 2024: Repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2024 – 2025

24 iulie 2024: Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal 

Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București

25 – 30 iulie 2024: Depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați

30 iulie 2024: Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere

31 iulie – 2 august 2024: Rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată

Schimbare în cazul criteriilor de departajare pentru candidați cu medii egale

O schimbare semnalată de Edupedu.ro la sfârșitul lunii august este aceea că, la admiterea la liceu de anul viitor, media gimnazială va fi primul criteriu de departajare pentru elevii cu medii egale de admitere. Până când Edupedu.ro a semnalat situația, niciun oficial din Ministerul Educației nu a făcut vreun anunț referitor la această schimbare.

La articolul 2, documentul consultat prevede următoarele: „(8) Prin excepţie de la prevederile art. 5 alin. (2) şi (4) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, pentru repartizarea computerizată, în cazul în care doi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind, în ordine,  următoarele criterii:

a) media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a;

b) nota obţinută la proba de limba şi literatura română din cadrul evaluării naţionale;

c) nota obţinută la proba de matematică din cadrul evaluării naţionale;

d) nota obţinută la proba de limbă maternă din cadrul evaluării naţionale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă, susţinută conform prevederilor art. 10 din Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, în cazul candidaţilor care solicită înscrierea la unităţi de învăţământ cu predare în limba minorităţilor naţionale;

(9) În cazul în care la o unitate de învăţământ, pe ultimul loc, există candidaţi cu opţiunea exprimată pentru acea unitate şcolară şi care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate la alin. (8) lit. a) – d) egale, atunci toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la opţiunea solicitată.”

  • Până acum, media claselor V-VIII era ultimul criteriu de departajare pentru candidații cu medii egale.
Calculul mediei de admitere

Ordinul precizează, în Anexa 2, modul de calcul al mediei de admitere

“1. Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial o reprezintă media generală la evaluarea națională susținută de absolvenții clasei a VIII-a, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute la probele incluse în Evaluarea Națională*.

* Candidații care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă și au susținut evaluarea națională la limba și literatura maternă respectivă pot opta pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă. În acest sens, părinții sau reprezentanții legali ai acestor candidați completează o declarație, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, semnată de părinte sau reprezentat legal și de candidat, care însoțește fișa de înscriere în vederea repartizării computerizate și se depune la secretariatul unității de învățământ de proveniență în perioada prevăzută de calendar. Acești candidați, care au optat pentru stabilirea mediei generale la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă, nu pot fi repartizați computerizat în învățământul liceal în clase cu predare în limbile minorităților naționale.

Citește și:
OFICIAL Calendarul complet pentru admiterea la liceu – 2024. Primul criteriu de departajare va fi, anul viitor, media de gimnaziu

3 comments
  1. Doamna e deformata profesional pe partea umanista, prin natura meseriei de psihoterapeut.

    Am mai auzit de la liceeni ca matematica e grea, dar n-am auzit pe unul ca citește cu plăcere literatura (indiferent de originea autorului) pentru bacalaureat sau că-i place latina.

    Let that sink in.

  2. Si dvs vi se pare normal ca la liceele bune, unde sunt cei mai buni copii, sa fie nevoie de meditatii? Nivelul trebuie sa fie mediu, nu de olimpiada!!

    1. Dacă cei din minister văd că elevii fac meditații, de ce nu suplimentează numărul de ore la aceste discipline? În loc de 4 ore săptămânal să facă 6, sau 8. Sau să dea examenele din religie și sport că acolo toți elevii sunt de 10

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Cîmpeanu vorbește despre evaluări standardizate și digitalizate, în câte un județ, la BAC și Evaluare Națională 2022: Nu va fi presiune pusă pe evaluatori, pentru că nu vor mai avea un loc fix și un interval orar fix în care să fie obligați să corecteze

„La nivelul unui județ să avem o evaluare informatizată, digitalizată, standardizată până la un anumit nivel pentru Bacalaureat, și într-un alt județ pentru Evaluarea Națională. Asta va presupune scanarea lucrărilor…
Vezi articolul