Daniel Funeriu, ministrul al educației în perioada 2009-2012, explică pentru Edupedu.ro că nu contează modul în care este împărțit anul școlar. (n. red. semestre, cum e în prezent, sau trimestre cum a propus ministrul Educației Sorin Cîmpeanu). “Esența este numărul zilelor de școală, care trebuie obligatoriu crescut”, spune Daniel Funeriu, cel care a implementat Legea educației nr. 1/2011.
“Edupedu.ro: Care e opinia dumneavoastră cu privire la decizia de revenire la trimestre, în loc de semestre, în anul școlar 2022-2023?
Daniel Funeriu: Nu găsesc un argument puternic pro sau contra. Eu am învățat în sistemul de trimestre şi era foarte bine. Esența este numărul zilelor de școală, care trebuie obligatoriu crescut. Bănuiesc că această discuție va duce la multe turbulențe în spațiul public. Le spun părinților să nu cadă în capcana sofismului Nirvana, a sofismului „soluției perfecte”. Soluția perfectă, în care copilul are multe vacanțe, materie lejeră, iar profesorul puțin de lucru, și toate cu rezultate excelente pentru copii nu există. Vrei rezultate bune la învățătură? Atunci fă multe zile de școală, cu profesori destoinici și multă muncă individuală. Cine vă spune că mai puțină carte îți dă o pregătire mai bună își bate joc de inteligența dumneavoastră.
Edupedu.ro: Ce știm în acest moment este doar cadrul mare al structurii. Numărul de zile de școală în acest moment este de 165 de zile, iar cu 2 săptămâni în plus de școală ar însemna circa 180 de zile. Va schimba acest lucru, procesul de învățare?
Daniel Funeriu: O spun de ani de zile: e obligatoriu să creștem numărul zilelor de școală. Regret că nu am făcut-o când eram la minister. Consecința celui mai mic număr de zile de școală din Europa este impresia unei materii parcurse pe fugă. Nu, nu avem prea multă materie, avem prea puțin timp pentru a o livra. Un elev german care termină 12 clase va fi petrecut în școală doi ani și jumătate mai mult ca un elev român care termină a XII-a. Nu poți ști mai multe petrecând mai puțin timp în școală.
Edupedu.ro: Care sunt modificările pe care le vedeți necesare pentru că România sa nu mai fie în topul statelor cu cele mai puține zile de școală?
Daniel Funeriu: Obligatoriu mărit numărul de zile de școală. Vacanța de vară de trei luni e moștenită de la Spiru Haret, când copiii trebuiau să meargă la munci agricole.
Edupedu.ro: Trimestre înseamnă mai multe testări ale copiilor, dar și unități mai scurte de învățare. Este un avantaj/dezavantaj pentru copii și învățare? Este fezabil?
Daniel Funeriu: Fezabil e, trebuie făcut cu grijă. Cred că un ciclu mai scurt evaluare-testare-remediere e benefic.
Edupedu.ro: Ar trebui schimbată curricula după o structura cu trimestre sau mai întâi se schimba structura anului școlar si apoi se adaptează curricula?
Daniel Funeriu: Cel două pot foarte bine fi făcute în paralel. Va fi muncă suplimentară pentru profesori timp de unul-doi ani, dar beneficiile unui an școlar mai lung (asta e esența, nu semestre vs trimestre) se vor vedea fără îndoială.
Edupedu.ro: Cum vor fi afectați copiii, în condițiile în care se schimbă modul de predare și timpul de absorbție a informațiilor? Mai multe vacanțe le-ar putea afecta capacitatea de învățare? Ministrul Sorin Cîmpeanu spunea că experții din pedagogie au declarat că perioadele de învățare trebuie alternate cu perioade de odihnă. E mai ușor să se readapteze copiii după vacanță?
Daniel Funeriu: Studiile arată că vacanțele lungi au un efect negativ asupra învățării, mai ales în cazul copiilor săraci. În concluzie: lungirea anului școlar e un lucru bun și necesar. Trimestre vs semestre este un subiect periferic, înclin, fără argumente decisive, pentru trimestre.”