Interviu cu un olimpic internațional, elev în clasa a XII-a: Admiterea separată la liceu ar crea un fel de „cluburi exclusiviste”, spune Adrian Țiripa, care merge din proprie inițiativă să le povestească elevilor din mediul rural de unde vin anotimpurile, de ce strălucește Soarele și de ce e pasionat de astronomie

11.569 de vizualizări
Foto: Adrian Țiripa / Rotary Club Brăila – Facebook.com
Admiterea separată la liceu ar putea duce la crearea de „cluburi exclusiviste”, spune Adrian Țiripa, elev olimpic internațional la Astronomie, care merge să le vorbească copiilor din mediul rural despre acest domeniu încă necunoscut de ei. Adrian este în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Nicolae Iorga” din Brăila. Într-un interviu pentru Edupedu.ro, acesta a explicat că „există riscul ca eforturile și atenția sistemului educațional să se concentreze în exces pe acele clase și mai puțin pentru toți ceilalți”.
  • Amintim că noul ministru al Educației, Ligia Deca, a declarat în cadrul primei conferințe de presă că examenul de admitere la colegii este în continuare “luat în calcul, dar forma finală este încă în discuție”. – detalii aici

Când a fost întrebat despre admiterea separată la liceu, Adrian a menționat că aceasta nu este o soluție, deoarece „nu este de ajuns să fii un bun profesionist”: „Din punctul meu de vedere, nu este o soluție. Atunci când se ia în calcul evoluția unui copil, nu trebuie luat în calcul doar evoluția sa pe plan academic. Trebuie să ne gândim și la evoluția sa pe plan personal, faptul că trebuie să facă parte dintr-un colectiv cât mai divers, să treacă prin toate etapele adolescenței, astfel încât să ajungă să se cunoască cât mai bine pe sine, nu doar un domeniu științific, pentru că nu este de ajuns să fii un foarte bun profesionist”.

„Dacă s-ar forma aceste clase, cred că s-ar crea un fel de cluburi exclusiviste. (…) Există riscul ca eforturile și atenția sistemului educațional să se concentreze în exces pe acele clase și mai puțin pentru toți ceilalți. Copiii care excelează nu sunt decât niște copii care și-au găsit pasiunea mai devreme într-un domeniu ce se intersectează cu școala. Atât. Odată ce se mută chiar mai mult atenția asupra lor, ei care chiar din propria lor inerție ar excela, riști să nu-i mai ajuți pe ceilalți, care mai au nevoie de niște ajutor în plus”, a precizat acesta.

Acesta a explicat cum s-a organizat pentru a ajunge la copiii din mediul rural: „Fac totul singur. Mi-am pus deoparte lista comunelor din Brăila. Le-am organizat în funcție de distanța față de Brăila și le-am împărțit pe zone. Apoi, sun la fiecare școală, îmi prezint proiectul și fac un calendar cu aceste școli. Îmi pun în mașină telescopul personal, laptopul cu prezentarea și am plecat”.

Elevul a mărturisit ce le spune copiilor despre astronomie: „Ne ajută pe noi să înțelegem că lumea este mai mult decât orașul în care trăim, mai mult decât satul în care trăim și mai mult decât țara, planeta în care ne aflăm. Nu este nevoie de un limbaj extrem de academic sau de formule pentru a prezenta această idee, este nevoie de câteva imagini și de, până la urmă, un speech informal, lucruri factuale, însă, pe care copiii din mediul rural nu au de unde să le știe”.

“Eu nu mă duc la ei să le spun „Studiați astronomia. Astronomia este calea”. Astronomia conține lucruri pe care ar fi bine să le știm cu toții, însă, dacă aveți o pasiune și vă place ceva, faceți acel lucru, nu vă opriți. Poate părea greu, poate părea mai simplu să renunți la ceea ce-ți place, pentru că pare greu să-ți atingi visul, însă oricine are mai mult decât o șansă”.

  • În 2019, Adrian Țiripa a obținut medalia de argint la Olimpiada Internaţională de Astronomie și a obţinut o diplomă specială pentru cel mai bun rezultat la proba observațională, potrivit informării Ministerului Educației. La Olimpiada Internaţională de Astronomie în format online (IRAO 2021), organizată de Observatorul Astronomic INAF-Brera, Milano – Italia, elevul a obținut medalia de bronz.
Redăm interviul integral cu Adrian Țiripa:

Edupedu.ro: De unde ți-a venit ideea de a merge să le vorbești copiilor din mediul rural despre astronomie?

Adrian Țiripa: Ideea mea a venit din dorința de a ajuta. Nu mi-am dorit nimic altceva și nici acum nu-mi doresc mai mult decât să ajut. Eu am crescut la țară și, odată cu trecerea timpului, am observat cum unii prieteni din copilărie au abandonat școala și au ales, să spunem, alte căi. Mi-am pus întrebarea de ce nu am ajuns în acea situație, ce am eu în plus față de acei copii cu care, în urmă cu câțiva ani, ne jucam în același praf pe uliță. Am ajuns la concluzia că sunt norocos. Sunt norocos că am niște părinți care m-au susținut, sunt norocos că, pe parcursul vieții, am întâlnit oameni care m-au sprijinit și m-au susținut în orice pasiune, curiozitate. Mi-am dorit să contribui și eu prin a împărtăși din încurajarea pe care am primit-o eu, făcând asta prin pasiunea mea actuală, astronomia.

De ce astronomia? Pentru că astronomia, comparativ cu restul științelor pe care le-am mai studiat, din punctul meu de vedere, ne ajută pe noi, oamenii, să înțelegem magnitudinea la care existăm noi. Oarecum, ne ajută pe noi să înțelegem că lumea este mai mult decât orașul în care trăim, mai mult decât satul în care trăim și mai mult decât țara, planeta în care ne aflăm. Nu este nevoie de un limbaj extrem de academic sau de formule pentru a prezenta această idee, este nevoie de câteva imagini și de, până la urmă, un speech informal, lucruri factuale, însă, pe care copiii din mediul rural nu au de unde să le știe.

Edupedu.ro: Cum te organizezi pentru a merge la elevi?

Adrian Țiripa: Fac totul singur. Mi-am pus deoparte lista comunelor din Brăila. Le-am organizat în funcție de distanța față de Brăila și le-am împărțit pe zone. Apoi, sun la fiecare școală, îmi prezint proiectul și fac un calendar cu aceste școli. Îmi pun în mașină telescopul personal, laptopul cu prezentarea și am plecat.

Edupedu.ro: Ce le povestești copiilor?

Adrian Țiripa: În primul rând, îmi încep speech-ul cu prezentarea mea, cine sunt eu. Apoi, încerc să vorbesc cu ei ce pasiuni au, ce le place să facă cu timpul lor liber. Introduc astronomia în discuție: de ce am venit eu să le vorbesc despre astronomie, le spun cât de mult ne influențează astronomia. Îmi țin prezentarea puțin despre istoria astronomiei, de unde vin anotimpurile, de ce strălucește Soarele, iar la final vine partea cu încurajarea, când dau exemplul unor oameni pe care i-am cunoscut și care au ajuns la momentul actual să fie mecanici auto la nivel mondial, la Formula 1, și chiar un bucătar care lucrează în München, la unul dintre cele mai mari restaurante, doar pentru că le-a plăcut foarte mult ceea ce fac și au muncit pentru a lor pasiune. Încerc să dau această energie, indiferent de unde ești, dacă vrei să muncești și îți place ceea ce faci, poți să îți depășești condiția.

Edupedu.ro: Cum reacționează elevii la ceea ce le povestești?

Adrian Țiripa: Sincer, sunt puțin speriați, se încruntă când aud de astronomie, nu este o materie ce se studiază la școală. Pe parcursul prezentării, această încruntare a lor dispare. Observă faptul că astronomia, atât de SF probabil, poate fi înțeleasă și de ei. Nu este neapărat să fii un erudit pentru a înțelege de ce este ziua mai lungă vara și mai scurtă iarna. Într-un final, iese o treabă bună.

Am fost cel mai impresionat la prima școală la care am mers. După ce îmi terminasem prezentarea și rămăsesem pe hol să-mi strâng lucrurile, unul dintre copiii mici, cred că era în clasa I, a venit la mine, m-a luat în brațe și mi-a spus „Mulțumesc, Adi!”. Am simțit că proiectul pe care îl aveam în minte de mai bine de un an de zile are rezultat, am simțit că fac un lucru bun și are efecte dorința mea de a ajuta.

Prezentarea mea este diferită în funcție de vârsta elevilor. Cu cei mici, prezentarea durează undeva la o jumătate de oră, iar în rest stăm să răspundem la întrebări, pentru că, de cele mai multe ori, când suntem mici, suntem plini de curiozități. Avem atât de multe întrebări, însă nu primim răspuns la toate. Pentru ei, faptul că am stat o oră și jumătate și le-am ascultat toate întrebările, a contat. Nu știu cât a contat astronomia în sine, pe lângă răbdarea și încurajarea pe care le-am oferit.

Eu nu mă duc la ei să le spun „Studiați astronomia. Astronomia este calea. Astronomia conține lucruri pe care ar fi bine să le știm cu toții, însă, dacă aveți o pasiune și vă place ceva, faceți acel lucru, nu vă opriți. Poate părea greu, poate părea mai simplu să renunți la ceea ce-ți place, pentru că pare greu să-ți atingi visul, însă oricine are mai mult decât o șansă”.

Edupedu.ro: Te-ai gândit vreodată să te faci profesor?

Adrian Țiripa: Da, m-am gândit. Pe măsură ce am înaintat în viață, deși am doar 18 ani, am ajuns la concluzia că copiii, cu cât sunt mai mici, cu atât reprezintă un potențial mai vast, pur, nobil. Oferindu-le, atunci când au cea mai mare nevoie, ajutor și încurajare, pot ajunge să schimbe lumea. (…) Din punctul meu de vedere, copiii și tinerii reprezintă probabil cea mai valoroasă resursă pe care o avem noi, ca umanitate, și cea mai bună investiție.

Edupedu.ro: Cum vezi tu profesia de cadru didactic?

Adrian Țiripa: Am o vorbă, cele mai grele trei meserii din lume sunt: doctorul, profesorul și a fi părinte. În mâinile tale se află formarea unui om. Nu contează pentru acel om din fața ta, care este cu mult, mult mai mic ca tine, doar informația factuală pe care i-o oferi, ci și atitudinea cu care vii în fața sa, principiile pe care le inspiri. Nu este de ajuns să vii cu niște formule, cu date din istorie. Elevul trebuie să găsească în tine empatie, răbdare, pasiune. Ne naștem în familii care pot fi din diverse pături sociale, cu diverse principii, însă școala are puterea de a insufla generațiilor întregi aceleași principii morale și aceleași informații.

De ce este atât de greu, din punctul meu de vedere, să fii profesor? Prin tot ceea ce faci la locul de muncă, modul în care te prezinți, modul în care vorbești, modul în care privești clasa, influențezi tinerii și copiii din fața ta pe viață. (…).

Edupedu.ro: Cum a ajuns astronomia la tine? De unde a început totul?

Adrian Țiripa: Sincer, prin emisiunile de la televizor, prin Discovery și National Geographic. Acolo mi-am descoperit pasiunea, butonând telecomanda. Concepte atât de complexe, cum ar fi „expansiunea universului”, au fost explicate pe înțelesul tuturor. Pentru mine a fost de ajuns. Mai târziu, la școală, am descoperit matematica, fizica, care m-au ajutat pe mine să înțeleg mai bine astronomia pe care o învățam de la televizor.

În anii de gimnaziu, am participat la Clubul de Astronomie de la mine din oraș, susținut de doamna Becheanu Nicoleta, care nu mai este printre noi, și doamna Iacob Liliana. Odată ce a început pandemia, am învățat singur în toți anii de liceu, însă startul atunci mi-a fost dat.

Edupedu.ro: Și ai învățat singur?

Adrian Țiripa: Din clasa a IX-a și până acum, da, și la fizică, și la astronomie. La prima olimpiadă internațională lucram evident cu doamna Iacob Liliana, însă în anii de liceu (am lucrat – n. red.) singur. Singur am găsit cărți, am găsit materiale și am învățat.

Edupedu.ro: Ai un anumit program de antrenament?

Adrian Țiripa: Există cărți, culegeri. Un mare ajutor pe care l-am avut și pe care îl avem noi, copiii care am ajuns la un moment dat la olimpiadă, a fost faptul că am intrat într-un colectiv de mulți alți copii cu aceeași pasiune, iar unii dintre ei au fost dornici să ajute. Unii aveam o carte și o împrumutau celorlalți, prin .pdf, prin țară, sau pur și simplu un sfat: „citește cartea aceasta”, „începe cu cartea aceasta”, „învață chestiunea aceasta la matematică de aici, ca să te ajute în astronomie”. Am avut norocul de a întâlni, la astronomie și la fizică, foarte mulți copii care au dat la o parte competitivitatea și au fost dornici să împartă aceleași cărți și materiale din care au învățat și ei, pentru a-i ajuta pe ceilalți care se aflau la început de drum sau erau debusolați.

Edupedu.ro: Ce opțiuni ai cu astronomia, ce poți să lucrezi?

Adrian Țiripa: O să încep cu partea mea preferată. Când ești astronom și lucrezi pe o parte teoretică, folosești fizica și matematica pentru a duce mai departe înțelegerea umanității, față de întregul univers, și de a răspunde marilor întrebări. Unele dintre ele chiar și-au primit deja răspunsul „când a început universul?”, „cât de mare este acesta?”. Fizica și astronomia, odată ce ai ajuns la facultate, nu mai sunt atât de separate. Aplici formule și matematică într-un context oarecum filozofic, din punctul meu de vedere, și extinzi cunoașterea umanității până la momentul respectiv.

Sau poți să faci același lucru, însă nu prin calcule, ci prin observații, să fii un astronom ce lucrează pe o parte practică, observă universul și obține datele care, apoi, sunt interpretate de prima categorie de care am vorbit.

O altă persoană care m-a ajutat pe mine foarte mult este domnul Ovidiu Tercu. Se ocupă de Observatorul Astronomic de la Galați. Eu cu dumnealui am învățat partea practică, cum să folosesc un telescop, cum să mă orientez și cam tot ce ține de cer.

Edupedu.ro: Care sunt idolii, mentorii tăi?

Adrian Țiripa: Idolii nu am încă, am mentori. Aici sunt doamna Iacob Liliana, doamna Becheanu Nicoleta și domnul Ovidiu Tercu. (…)

Edupedu.ro: Colegii tăi de clasă cum văd domeniul acesta?

Adrian Țiripa: Cei mai mulți îl privesc ca pe un domeniu ce nu reprezintă mai mult decât niște informațiile cultură generală, ceea ce este perfect ok. Așa și trebuie să fie, pentru că fiecare are pasiunea sa, fiecare are dorința sa de a face altceva. Pentru ei nu reprezintă același extaz cum îl are pentru mine astronomie. (…) Astronomia nu se studiază la școală și este nevoie să fie cineva care să intre puțin în detaliu, pentru afla anumite lucruri.

Edupedu.ro: Ai făcut până acum meditații?

Adrian Țiripa: Nu. Să spunem că, pe parcursul anilor, am mai fost la profesori pentru meditații când aveam întrebări, însă nu am făcut nimic constant.

Edupedu.ro: Care a fost experiența la concursurile naționale și internaționale la care ai participat?

Adrian Țiripa: Așa cum am menționat, am avut norocul de a cunoaște oameni pasionați și dornici de a ajuta, colegi, profesori. Probabil acesta este cel mai bun lucru pe care l-am câștigat. (…) Rezultatul pe care îl obții la un moment dat depinde într-o proporție foarte mare de starea de spirit în acel moment. Lucrurile cu adevărat importante acestea sunt faptul că oarecum am intrat într-o comunitate de oameni cu aceeași pasiune.

Edupedu.ro: Ai spus la început că ai crescut în mediul rural. Au fost și avantaje?

Adrian Țiripa: În primul rând, crescând și în mediul rural și în mediul rural, ajungi să înțelegi mai bine oamenii, să-i observi în mai multe ipostaze: fie că te referi la oamenii de la țară care își câștigă traiul prin munca câmpului, fie la un profesor universitar. Ajungi la concluzia cât de asemănători suntem. Crescând la țară, am fost nevoit să fac muncile specifice cu legumele, animalele, curtea și tot ce presupune.

Acum stau în mediul urban. Am ținut o strânsă legătură cu țara, cu casa de la țară, și petreceam aproape în fiecare weekend acolo. Ușor, ușor, am rupt legătura când școala a ajuns să-mi ocupe mai mult timp.

Edupedu.ro: Având în vedere că ești în clasa a XII-a, cum îți organizezi timpul? O să ai examenul de bacalaureat, urmează admiterea de facultate, ai și proiectul cu elevii.

Adrian Țiripa: Nu pot spune că există un program fix pentru fiecare activitate, însă încerc să reduc pe cât posibil timpul alocat lucrurilor care nu sunt prioritare. Renunț la timpul pe Instagram, la timpul pe YouTube, la timpul de la televizor. Încerc ca în acel timp să-mi iau prioritățile: învăț la materia aceasta, mă ocup de proiect. Încerc să am grijă de mine, să respect orele de somn, să respect mesele.

Edupedu.ro: La ce facultate vrei să aplici? În țară sau în străinătate?

Adrian Țiripa: Chiar zilele acestea lucrez pentru aplicația în Statele Unite. Îmi doresc să studiez la Princeton.

Edupedu.ro: Cum îți pregătești aplicația? Ce presupune?

Adrian Țiripa: Acum o să explic modul în care funcționează aplicațiile în Statele Unite. În primul rând, un eseu la alegere. Fie că este un eveniment important din viața mea, fie că este o temă la care mă pot gândesc continuu, ceva ce îmi fură mintea și aș putea sta ore în șir să mă gândesc la acel lucru. Apoi, urmează a-ți completa CV-ul, în care te prezinți cine ești, ce rezultate educaționale ai avut, ce activități ai în viața de zi cu zi, aici intră voluntariatele, responsabilitățile din familie. În funcție de universitatea la care dorești sa aplici, mai răspunzi la niște întrebări cerute de fiecare universitate. De exemplu, una dintre întrebările de la Princeton este „ce te face fericit?”.

Edupedu.ro: Ce vrei să studiezi la Universitatea Princeton?

Adrian Țiripa: Mi-aș dori astrofizică teoretică sau inginerie aerospațială.

Edupedu.ro: Se vorbește în spațiul public despre admiterea separat la liceu și despre constituirea unor clase de excelență. Este o soluție?

Adrian Țiripa: Nu. Din punctul meu de vedere, nu este o soluție. Atunci când se ia în calcul evoluția unui copil, nu trebuie luat în calcul doar evoluția sa pe plan academic. Trebuie să ne gândim și la evoluția sa pe plan personal, faptul că trebuie să facă parte dintr-un colectiv cât mai divers, să treacă prin toate etapele adolescenței, astfel încât să ajungă să se cunoască cât mai bine pe sine, nu doar un domeniu științific, pentru că nu este de ajuns să fii un foarte bun profesionist. Dacă îți dorești ca următoarele generații să contribuie cu adevărat în țara ta, în comunitatea ta, trebuie să iei în calcul ca acestea să aibă și principiile formate, astfel încât să folosească informațiile pe care le-au dobândit în scopul de a ajuta.

Dacă s-ar forma aceste clase, cred că s-ar crea un fel de cluburi exclusiviste. (…) Există riscul ca eforturile și atenția sistemului educațional să se concentreze în exces pe acele clase și mai puțin pentru toți ceilalți. Copiii care excelează nu sunt decât niște copii care și-au găsit pasiunea mai devreme într-un domeniu ce se intersectează cu școala. Atât. Odată ce se mută chiar mai mult atenția asupra lor, ei care chiar din propria lor inerție ar excela, riști să nu-i mai ajuți pe ceilalți, care mai au nevoie de niște ajutor în plus”.

  • Pentru punerea în aplicare a proiectului de a merge să le vorbească elevilor de la sate despre astronomie, Adrian este susținut de Rotary Club Brăila și Asociația Brăileană pentru Educație Civică – ABEC.

5 comments
  1. Poate îl lămurește și pe d-nul președinte al României că aceasta este menirea unui sistem de educație național : să asigure educație de bază pentru TOȚI copiii din sistemul public de educație, să asigure real șanse egale la educație ! A înțeles un adolescent că în dezvoltarea / maturizarea unei personalități nu este suficientă doar educația intelectuală ! TOATE formele de educație sunt necesare! Îl felicit pe el și familia care l-a educat ! Pentru că în familie se pun bazele viitoarei personalități!

  2. Nu dorinta de a ajuta il mana in lupta,ci dorinta de a se ajuta pe sine insusi-are nevoie pt aplicatia la Princeton.mi-e sila de ipocrizie,atata tot.

    1. Atacând pe cei care fac ceva bun (indiferent de motivele lor personale)… încerci să justifici conștiinței tale faptul că “ajuți” doar pe bani?

  3. nu dorinta de a ajuta il impinge in demersul sau,ci faptul de a se ajuta pe sine insusi in aplicatia la facultatea din America. Mi-e sila de ipocrizie,atata tot.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Unii profesori și învățători îi pun pe părinți să le trimită declarații semnate pe propria răspundere cu rezultatul testului de salivă / Școlile sunt obligate de DSP să raporteze rezultatele pozitive în aplicația oficială Rapter, în aceeași zi în care a fost făcut testul

Profesorii diriginți și învățătorii, cei care sunt persoanele de legătură între școală și părinți în problema testării pe bază de salivă, solicită în unele cazuri câte o declarație pe proprie…
Vezi articolul

Ministerul Sănătății suplimentează paturile din spitale pentru copiii cu COVID-19. Ioana Mihăilă: Atunci când avem un caz pozitiv într-o clasă, copiii vaccinați și cu test negativ pot continua să învețe față în față, dacă incidența este sub 6 la mie

Ministerul Sănătății va lua măsuri de suplimentare a paturilor pentru copii în unitățile de anestezie-terapie intensivă, pe fondul intensificării valului 4 al pandemiei de coronavirus și pe fondul redeschiderii școlilor…
Vezi articolul