Cel mai recent Eurobarometru publicat marți, 6 iunie de Parlamentul European arată că interesul tinerilor pentru viitoarele alegeri europarlamentare a crescut cu 6 puncte procentuale, de la 43% în 2018 la 49% în 2023; totuși, acest segment se situează sub media celorlalte categorii de vârstă – 56% în acest an.
Sondajul analizează segmentul tinerilor 15-24 de ani cu o atenție specială: „Respondenții tineri (cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani) prezintă un interes deosebit pentru Eurobarometru, deoarece atitudinile lor și opiniile lor prefigurează tendințele și evoluțiile viitoare”.
Câteva constatări cheie, incluse în sondajul derulat în primăvara acestui an:
- Clasamentul valorilor pe care Parlamentul European ar trebui să le apere în mod prioritar este similar cu cea observată în rândul tuturor respondenților.
- Democrația se află în fruntea listei de valori pentru ambele grupuri (32%; toți respondenții: 37%), dar pentru tineri, libertatea de exprimare și de gândire este considerată la fel de importantă (32%; toți respondenții: 27%).
- Prioritățile pe care tinerii ar dori să le vadă abordate de Parlamentul European diferă ușor de cele ale populației generale. În timp ce lupta împotriva sărăciei și a excluziunii sociale încă se situează pe primul loc (40%; toți respondenții: 38%), aceasta este însoțită de acțiunea împotriva schimbărilor climatice, care este mult mai probabil să fie menționată de tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani decât de populația generală (40% față de 31%).
- 42% dintre respondenții cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani afirmă că este foarte important pentru ei personal să voteze în
alegerile europene – aceștia sunt puțin mai puțin predispuși să spună acest lucru decât media (48%). - A face o schimbare este important pentru tineri. Întrebați de motivele pentru a vota, fiind o datorie civică (35%; toți respondenții: 38%) și dorința de a susține un partid politic (35% față de 36%) sunt primele două motive de vot.
- Cu toate acestea, dorința de a schimba lucrurile (33% față de 29%) urmează pe locul al treilea pentru tinerii respondenți.
Articolul integral poate fi citit pe G4Media.ro