Inteligența digitală explicată pe înțelesul elevilor de gimnaziu, în 12 resurse multimedia lansate în programul Școala din viitor ce pot fi folosite la orele de T.I.C, Dirigenție și în Școala Altfel. Ce este identitatea online, cum sunt colectate și folosite datele distribuite în noile media, ce este phishing-ul

Elevii de gimnaziu pot să afle cum să navigheze în siguranță în mediul online, fără a cădea în capcanele phishing-ului sau ale articolelor de tip clickbait, cu ajutorul unor lecții create de profesori români și care pot fi aplicate în școală fie la orele de T.I.C., dirigenție, fie în Săptămâna Verde, în Școala Altfel sau în programele de tipul Școala după școală. Fundația Vodafone Romania lansează un pachet de lecții și de activități de învățare, în cadrul cărora o temă distinctă căreia îi sunt dedicate 12 lecții este Inteligența digitală.

Elevii vor afla în cadrul acestor lecții multimedia cum sunt colectate și folosite datele distribuite online, ce înseamnă identitatea online, vor afla despre hărțuirea cibernetică și drama digitală, despre discursul instigator la ură, dar și cum să identifice știrile credibile și care sunt elementele unui articol de știri.

Fundația Vodafone Romania lansează un pachet de lecții și activități de învățare adresate elevilor de învățământ gimnazial. Inteligența digitală este tema căreia îi sunt dedicate 12 activități de învățare cross-curriculare de tip e-learning, pe care profesorii și diriginții le pot folosi atât în lecțiile normale din timpul anului școlar, în Săptămâna verde, în Școala Altfel, în programele remediale sau de tip Școală după școală, precum și ca elemente de conținut digital pentru disciplinele STREAM (Științe, Tehnologie, Citire/Scriere – Read/Write -, Inginerie – Engineering -, Arte, Matematică).

În cadrul temei Inteligența digitală, pentru fiecare activitate de învățare din cele 12 propuse, profesorii au la dispoziție un sprijin concret reprezentat de ghidul didactic realizat de cadre didactice din România, ghid în care sunt detaliate competențele generale, competențele digitale, competențele specifice ale fiecărei activități, abilitățile dezvoltate în cadrul parcursurilor de învățare, precum și corespondența cu competențele-cheie din Curriculumul Național. Descarcă de aici, în format .PDF, un ghid didactic exemplificativ proiectat pentru a-i ajuta pe profesori să aplice la clasa tema Inteligență digitală.

În parcurgerea fiecărei activități, elevii îl au ca ajutor pe roboțelul V, cu care copiii interacționează alegându-și un avatar din 12 variante posibile.

Pentru a deschide fiecare lecție, elevii și profesorii pot lucra de pe tabletă, smartphone sau de pe calculator, cu conexiune stabilă la internet. Ei pot accesa activitățile multimedia fie accesând linkul de pe platformă, fie scanând codul QR aferent fiecărei lecții.

Cele 12 activități care compun tema Inteligență digitală sunt următoarele:
Activitatea 1: Echilibrul utilizării materialelor media și starea de bine

În cadrul acestei activități de învățare, elevii vor învăța ce înseamnă să atingă și să mențină un echilibru sănătos în petrecerea timpului online și offline. Ei vor explora diversele forme de materiale media, vor afla care este impactul folosirii acestora și vor învăța să-și dezvolte propriile strategii pentru a folosi materialele multimedia într-un mod sănătos.

Activitatea 1: Echilibrul utilizării materialelor media și starea de bine / Foto: Fundația Vodafone
Activitatea 2: Efectele utilizării materialelor media

În cadrul acestei activități de învățare, elevii vor descoperi efectele negative ale folosirii excesive a tehnologiei asupra performanței școlare și relațiilor interpersonale. Prin dialoguri interactive, vor înțelege conceptul de dependență de tehnologie și vor explora modalități de menținere a unui echilibru sănătos între utilizarea mediului online și offline. Elevii vor descoperi, de asemenea, importanța activităților fizice, a contactului social și a unei diete echilibrate în menținerea sănătății mentale și emoționale în fața presiunii de a fi mereu conectați la mediul digital.

Activitatea 2: Efectele utilizării materialelor media / Foto: Fundatia Vodafone
Activitatea 3: Capcana curiozității si tentativele de phishing

Elevii vor învăța care sunt pericolele accesării nediscriminatorii a informațiilor online și vor afla cum să fie critici și să își verifice sursele de informare. Sub îndrumarea roboțelului V și a personajului Avatar, vor discuta despre capcanele curiozității și pericolele clickbait-ului, învățând să identifice și să evite manipularea informației. Prin analiza exemplelor practice, vor afla modalități de a se proteja în fața practicilor de tip phishing, recunoscând semnele distinctive ale acestuia și adoptând practici de securitate online.

Activitatea 3: Capcana curiozității si tentativele de phishing / Foto: Fundația Vodafone
Activitatea 4: Colectarea și utilizarea datelor distribuite online

Profesorii le vor arăta elevilor în cadrul acestei lecții, cu ajutorul activității multimedia, modurile în care datele personale sunt colectate și folosite în mediul online, ghidați de roboțelul V și personajul Avatar. Vor învăța despre cookie-uri, politica de confidențialitate și publicitatea personalizată, descoperind cum să-și protejeze datele personale și să-și mențină confidențialitatea și securitatea în mediul digital. De asemenea, vor înțelege cum funcționează atenția în mediul online și modalitățile de antrenare a acesteia, precum și rolul algoritmilor și cookie-urilor în colectarea datelor personale și afișarea reclamelor personalizate.

Activitatea 4: Colectarea și utilizarea datelor distribuite online / Foto: Fundația Vodafone
Activitatea 5: Identitatea online

În această activitate de învățare, elevii vor afla informații despre construirea și gestionarea unui profil online, navigarea responsabilă în mediul digital și importanța respectării drepturilor de autor. Ghidați de roboțelul V și personajul Avatar, ei vor descoperi cum activitatea online poate influența eliberarea de dopamină în creier și de ce poate crea dependență. Totodată, vor explora impactul conturilor false asupra mediului online, consecințele nerespectării drepturilor de autor și vor învăța să recunoască comportamentele inadecvate online, dezvoltând abilități pentru a naviga în siguranță pe internet.

Activitatea 5: Identitatea online / Foto: Fundația Vodafone
Activitatea 6: Amprenta digitală

În această activitate, elevii vor explora noțiunea de amprentă digitală și efectele comportamentului lor online asupra reputației personale, înțelegând cum datele pe care le publică influențează modul în care sunt percepuți de ceilalți. De asemenea, vor învăța despre responsabilitățile asociate cu cetățenia digitală, accentuând importanța unui comportament adecvat și responsabil în spațiul virtual.

Activitatea 6: Amprenta digitală / Foto: Fundația Vodafone
Activitatea 7: Relații de prietenie în mediul online

În această activitate, elevii vor explora complexitatea relațiilor de prietenie în mediul online, învățând să facă diferența între interacțiunile benefice și cele riscante, accentuând importanța precauției atunci când împărtășesc informații personale sau când interacționează cu necunoscuți pe internet. Ei vor fi îndrumați să recunoască semnele de avertizare sau „red flag feelings” care ar putea indica o situație periculoasă. Evaluarea finală va consolida aceste învățături, asigurându-se că elevii pot aplica cunoștințele despre gestionarea prieteniilor online în moduri care promovează siguranța lor.

Activitatea 7: Relațiile de prietenie în mediul online / Foto: Fundația Vodafone
Activitatea 8: Comunicarea în mediul online

Elevii vor explora în cadrul acestei teme comunicarea online, beneficiile și riscurile asociate acesteia. Vor învăța să facă distincția între diferitele tipuri de comunicare și vor înțelege importanța semnelor de punctuație pentru claritate și precizie în transmiterea mesajelor. Prin activități interactive, vor descoperi evoluția comunicării de-a lungul istoriei, de la semne, până la tehnologiile moderne, și vor reflecta asupra modului în care comunicarea în mediul online ne poate afecta emoțional și social. Elevii vor afla strategii pentru a putea folosi cu responsabilitate spațiul digital și vor fi încurajați să păstreze un echilibru sănătos între viața online și cea offline și să valorifice aspectele pozitive ale tehnologiei pentru dezvoltarea personală și socială.

Activitatea 8: Comunicarea în mediul online / Foto: Fundația Vodafone
Activitatea 9: Hărțuirea cibernetică și drama digitală

În această activitate, elevii vor explora complexitatea hărțuirii cibernetice și a dramelor digitale, învățând despre impactul lor profund asupra individului și despre cum reacțiile emoționale intense influențează comportamentul și deciziile noastre online. Vor dobândi strategii pentru identificarea, prevenirea și combaterea hărțuirii, încurajând empatia și acțiunea pozitivă în mediul digital, pentru a cultiva un spațiu virtual mai respectuos și sigur pentru toți participanții.

Activitatea 9: Hărțuirea cibernetică și drama digitală / Foto: Fundația Vodafone
Activitatea 10: Discurs instigator la ură

Elevii vor explora în cadrul activității acesteia natura și efectele discursului instigator la ură, învățând despre diferitele forme pe care le poate lua acesta și impactul său dăunător asupra individului și societății, precum și responsabilitatea fiecăruia de a combate acest fenomen. Vor fi introduși într-o metodologie structurată de analiză și gestionare a situațiilor conflictuale online, îmbinând cunoștințele teoretice cu aplicarea practică prin crearea unei aplicații în Scratch, învățând astfel importanța utilizării responsabile a tehnologiei și contribuind activ la crearea unui mediu online pozitiv.

Activitatea 10: Discurs instigator la ura / Foto: Fundația Vodafone
Activitatea 11: Identificarea știrilor credibile – elementele unui articol de știri

Profesorii le vor putea explica elevilor, cu ajutorul acestei activități multimedia, cum să deosebească știrile credibile de cele false, punând accent pe analiza critică a titlurilor, învățându-i cum sunt structurate articolele de știri și care sunt metodele prin care pot verifica sursele și autenticitatea informațiilor. Vor fi familiarizați cu elementele fundamentale ale unui articol de știri online și vor învăța să recunoască și să evalueze critic conținutul informativ, sponsorizat și pe cel tip clickbait, cultivând astfel abilități esențiale pentru navigarea responsabilă în spațiul online.

Activitatea 11: Identificarea știrilor credibile – elementele unui articol de știri / Foto: Fundația Vodafone
Activitatea 12: Bune practici online și știri de ultimă oră

În această activitate, elevii vor descoperi informații despre principiile dreptului de autor și importanța utilizării etice a materialelor creative, învățând cum să recunoască și să respecte munca originală a creatorilor. Vor exersa, de asemenea, analiza critică a știrilor de ultimă oră, dezvoltând abilități de verificare a surselor și înțelegerea impactului tehnologiei moderne asupra răspândirii informațiilor, pentru a putea fi pregătiți să navigheze în mod responsabil și informat în era digitală.

Activitatea 12: Bune practici online și știri de ultimă oră / Foto: Fundația Vodafone
Informații de background

Activitățile de învățare digitală de mai sus fac parte dintr-un pachet de 48 de noi lecții digitale din programul educațional „Școala din viitor”, dezvoltat de Fundația Vodafone România pentru nivelul gimnazial.

Lecții sunt grupate în 4 tematici: mediu și ecologie, inteligență artificială, robotică și utilizarea noilor tehnologii în meseriile viitorului, ce pot fi accesate pe platforma www.scoaladinviitor.ro. Fiecare din cele patru parcursuri de învățare include 12 activități de tip e-learning dezvoltate pentru elevii de gimnaziu, ce pot fi folosite atât de profesori la școală, cât și de elevi, acasă, individual sau alături de părinți. 

Conferința Națională Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu, București 15 octombrie 2024
Foto credit: Școala din viitor, Fundația Vodafone România

Pentru lansarea pachetului educațional, Fundația Vodafone România, în parteneriat cu Edupedu.ro, organizează la București, pe 15 octombrie 2024, de la ora 13:30, Conferința Națională Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu. Înscrierile sunt deschise prin completarea formularului de aici. Locurile sunt limitate.

În cadrul conferinței care se va desfășura în format fizic la ARCUB, în București, pe 15 octombrie 2024, va vorbi profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească. Profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cercetător și fondator al Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom, care dezvoltă produse la intersecția dintre psihologie si tehnologie, Mircea Miclea va vorbi despre ce înseamnă să fii profesor în școala din viitor, care sunt competențele necesare elevului de astăzi pentru a prospera într-un prezent și viitor tehnologizat și cum pot stimula profesorii aceste competențe.

Psihologul Domnica Petrovai, coordonatoarea și co-autoare a Strategiei Naționale de Sănătate Mintală a Copilului și Adolescentului din România, va vorbi despre menținerea unui echilibru sănătos în petrecerea timpului online și offline, precum și despre starea de bine a profesorilor și copiilor, efectele negative ale utilizării excesive a tehnologiei asupra performanței școlare și relațiilor interpersonale și despre importanța activităților fizice, a contactului social și a unei diete echilibrate în menținerea sănătății mentale și emoționale în fața presiunii de a fi mereu conectați la mediul digital.

Profesorul Csaba Asztalos, cadru didactic la Universitatea din București și la Universitatea Româno-Americană și președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), instituție care a realizat împreună cu IRES studiul despre Discursul urii în România, va vorbi despre natura și efectele discursului instigator la ură, diferitele forme pe care le poate lua acesta și impactul său dăunător asupra elevilor, a profesorilor și a părinților, precum și despre responsabilitatea fiecăruia de a combate acest fenomen. Școala este principala instanță care ar trebui să se implice mai mult pentru a opri discursul urii în societate, spune majoritatea celor chestionați în studiul IRES-CNCD. Cum pot opri profesorii spirala discursului urii, care escaladează în forme de violență verbală și fizică tot mai prezente în mediul educațional? Pot ajuta noile tehnologii și conținuturile digitale la educarea și crearea unui climat?

Conferința va fi urmată de 4 sesiuni de Workshopuri tematice, în cadrul cărora profesorii de gimnaziu înscriși vor afla cum pot folosi concret la clasă, cu elevii, conținuturile digitale trans-curriculare realizate pe curriculum românesc lansate de Fundația Vodafone România în programul Școala din Viitor. Cele 4 Workshopuri se vor desfășura în paralel, în 4 săli diferite găzduite de ARCUB-Gabroveni, pe următoarele tematici: workshop modul Mediu&Ecologie, workshop modul Inteligență digitală, workshop modul Robotică și workshop modul Pregătiți pentru viitor care cuprinde lecții prin care sunt explorate conceptele de inteligență artificială, realitate augmentată și virtuală, biotehnologii etc., cu implicații în meseriile viitorului. Workshopurile vor fi susținute de profesori creatori ai conținuturilor educaționale digitale în cadrul programului Fundației Vodafone România și de câte un guest speaker cu competențe și activitate recunoscută în domeniu.

Sunt invitați sa participe profesori de învățământ gimnazial pentru care au fost create resursele educaționale digitale, conținut transcurricular dezvoltat în cadrul programului Fundației Vodafone România – Școala din viitor – care poate fi folosit gratuit în timpul școlii, la orice materie, dar și la orele de dirigenție, în Școala Altfel, Săptămâna Verde, Școala după școală, programe remediale. Se acordă diplome de participare.

Citește și:
Lecții digitale de Mediu și Ecologie, care pot fi folosite pentru elevii de gimnaziu la clasă și în programele Școala Altfel și Săptămâna Verde lansate de Fundația Vodafone Romania / Care sunt competențele și obiectivele fiecărei activități
Exit mobile version