Integrarea creativității în toate disciplinele, măsură recomandată tuturor profesorilor din România de Ministerul Educației, după rezultatele dezastruoase la testele de gândire creativă PISA 2022: folosiți tehnologia și învățarea prin investigație, cea bazată pe proiecte și prin joc

1.054 de vizualizări
Foto: © Miszaqq | Dreamstime.com
Gândirea creativă a elevilor din România este la pământ, arată rezultatele PISA 2022, evaluare care a testat această competență esențială pentru noile generații. Elevii de 15 ani testați au clasat țara noastră în fața Moldovei și Ciprului (24 de puncte), Bulgariei (21 de puncte), Macedoniei de Nord (19 puncte) și Albaniei (13 puncte), între țările europene. Toate celelalte sunt mai bine clasate.

42% dintre elevi (studiul fiind reprezentativ la nivelul grupe de vârstă testate: elevi de 15 ani) nu au atins măcar nivelul 3 de competență, considerat de bază pentru gândirea creativă. Asta înseamnă că nu pot să genereze idei adecvate în contextul unor sarcini expresive sau de rezolvare de probleme simple sau moderate din punctul de vedere al complexității, și nici să demonstreze abilitatea de a genera idei sau soluții originale în contexte familiare. Detalii și raportul integral al OCDE.

În acest context, Ministerul Educației emite o serie de măsuri pe care le recomandă școlilor și profesorilor, măsuri care pot dezvolta competența de gândire creativă, susține instituția în comunicatul de presă dat marți:

Programe educaționale: integrarea creativității în toate disciplinele – includerea de activități și proiecte care să solicite gândirea creativă; proiecte interdisciplinare – promovarea proiectelor care combină mai multe discipline pentru a dezvolta o abordare holistică în rezolvarea problemelor.

Metode de predare și învățare: Învățarea prin investigație – promovarea unei abordări prin care elevii descoperă singuri conceptele, prin experimente și explorare; învățarea bazată pe proiecte (Project-Based Learning – PBL) – implicarea elevilor în proiecte reale ce necesită soluționarea de probleme autentice; învățarea prin joc (Gamification) – utilizarea jocurilor educative pentru a stimula interesul și creativitatea elevilor.

Resurse educaționale: Utilizarea tehnologiei – integrarea tehnologiei digitale, pentru a facilita explorarea creativă.

Evaluare și feedback: Evaluare formativă – oferirea de feedback continuu și constructiv pentru a încuraja progresul și dezvoltarea creativității elevilor; evaluarea prin portofoliu: încurajarea elevilor să își creeze portofolii de lucrări creative care să reflecte evoluția lor în timp.

Dezvoltarea personalului didactic: Schimb de bune practici – încurajarea colaborării între profesori pentru a împărtăși strategii și resurse eficiente. De exemplu, școlile pot organiza întâlniri periodice ale profesorilor pentru a discuta și a împărtăși experiențe și metode de predare inovative”.

Conform notei de țară publicate de Institutul de Științe ale Educației, testul PISA 2022 de gândire creativă a explorat competențele elevilor de-a lungul a trei procesări cognitive: generarea unor idei diverse, generarea unor idei creative și evaluarea și îmbunătățirea ideilor. Raportându-ne la performanța lor generală la test și ținând cont de dificultatea sarcinilor, elevii din România au obținut scoruri relativ mai mari la sarcinile care au necesitat generarea unor idei creative decât celelalte procesări.

„În toate țările și economiile participante, elevii au întâmpinat cele mai mari probleme cu sarcinile care au necesitat generarea unor idei diverse, după ce a fost luată în considerare dificultatea itemilor”, potrivit documentului.

Redăm comunicatul integral al Ministerului Educației:

Astăzi, 18 iunie 2024, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a lansat Volumul III pentru prezentarea rezultatelor PISA 2022 în ceea ce privește evaluarea abilităților de gândire creativă ale elevilor de 15 ani. Raportul este disponibil aici.

Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor (Programme for International Student Assessment – PISA), coordonat de OCDE, este o cercetare internațională ce are loc la intervale regulate de timp și urmărește să evalueze sistemele de educație din întreaga lume prin testarea competențelor elevilor de 15 ani la lectură, matematică și științe.

PISA 2022 a inclus și evaluarea abilităților de gândire creativă (exprimarea în scris, exprimarea vizuală, rezolvarea de probleme sociale și rezolvarea de probleme științifice) ale elevilor de 15 ani. Mai concret, a fost evaluată capacitatea elevilor de a genera idei diverse și creative, de a evalua și de a îmbunățăți ideile altora pentru a ajunge la rezultate creative.

În România, 58% dintre elevi ating cel puțin nivelul 3 de competență, considerat de bază pentru gândirea creativă, adică pot cel puțin să genereze idei adecvate în contextul unor sarcini expresive sau de rezolvare de probleme simple sau moderate din punctul de vedere al complexității, și încep să demonstreze abilitatea de a genera idei sau soluții originale în contexte familiare. Dintre aceștia, 14% se situează la nivelurile 5 sau 6 de competență în gândirea creativă (performanță de top), adică pot genera, evalua și îmbunătăți ideile creative din cadrul unor sarcini diverse și complexe, inclusiv sarcini care presupun proiectarea unor soluții abstracte sau raportarea la scenariile unor probleme științifice și sociale nefamiliare sau caracterizate de anumite constrângeri.

Evaluarea oferă informații valoroase și în ceea ce privește abilitățile socio-emoționale ale elevilor din România. Rezultatele arată că 85% dintre elevii români declară că doresc să știe cum funcționează lucrurile –76% doresc să înțeleagă de ce oamenii se comportă așa cum se comportă, iar 62% își duc sarcinile la bun sfârșit, chiar și atunci când acestea devin mai dificile decât credeau inițial.

Asemenea situației din celelalte țări/ economii participante, în România fetele au dovedit competențe de gândire creativă mai ridicate comparativ cu băieții, rezultatele acestora fiind mai mari cu 2,1 puncte. În România, statutul socioeconomic s-a dovedit a fi un predictor important al performanței elevilor, diferența între elevii dezavantajați și ceilalți fiind de 15,1 puncte.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și inițiativele Ministerului Educației asigură un cadru protrivit pentru formarea competențelor de gândire creativă. Politicile, măsurile și programele/proiectele care vor duce la ameliorarea acestor rezultate sunt:

·       Proiectul Strengthening the capacity of Bulgaria and Romania to design and deliver curriculum reforms and improve student learning outcomes în cadrul căruia Ministerul Educației va elabora și pilota instrumente de monitorizare și sprijin al implementării curriculumului centrat pe competențe;

·       Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii permite proiectarea unor opționale multi/trans/interdisciplinare care să contribuie la formarea competențelor de gândire creativă;

·       Proiectul „Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă – RECRED”, în cadrul căruia profesorii de liceu vor fi formați să predea centrat pe competențe;

·       Proiectul „Policies and resources for safe and supportive schools”, în cadrul căruia Ministerul Educației va pilota o abordare inovatoare pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale;

·       Programele „Școala Altfel” și „Săptămâna verde”, în cadrul cărora profesorii pot desfășura activități dedicate formării competențelor de gândire creativă;

·       Dotări ale spațiilor școlare – investiții realizate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, prin Programul Operațional Educație și Ocupare etc., care permit crearea unui mediu de învățare stimulativ, de tip STIAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică), prin: echipamente științifice ce stimulează explorarea și experimentarea, resurse specifice conceptului de smart-lab, instrumente educaționale de tip realitate virtuală (VR) și realitate augmentată (AR) etc.

Pe lângă măsurile sistemice, competența de gândire creativă poate fi dezvoltată prin următoarele direcții de acțiune implementate la nivelul unităților de învățământ:

Programe educaționale: integrarea creativității în toate disciplinele – includerea de activități și proiecte care să solicite gândirea creativă; proiecte interdisciplinare – promovarea proiectelor care combină mai multe discipline pentru a dezvolta o abordare holistică în rezolvarea problemelor.

Metode de predare și învățare: Învățarea prin investigație – promovarea unei abordări prin care elevii descoperă singuri conceptele, prin experimente și explorare; învățarea bazată pe proiecte (Project-Based Learning – PBL) – implicarea elevilor în proiecte reale ce necesită soluționarea de probleme autentice; învățarea prin joc (Gamification) – utilizarea jocurilor educative pentru a stimula interesul și creativitatea elevilor.

Resurse educaționale: Utilizarea tehnologiei – integrarea tehnologiei digitale, pentru a facilita explorarea creativă.

Evaluare și feedback: Evaluare formativă – oferirea de feedback continuu și constructiv pentru a încuraja progresul și dezvoltarea creativității elevilor; evaluarea prin portofoliu: încurajarea elevilor să își creeze portofolii de lucrări creative care să reflecte evoluția lor în timp.

Dezvoltarea personalului didactic: Schimb de bune practici – încurajarea colaborării între profesori pentru a împărtăși strategii și resurse eficiente. De exemplu, școlile pot organiza întâlniri periodice ale profesorilor pentru a discuta și a împărtăși experiențe și metode de predare inovative.

Informații suplimentare privind rezultatele obținute de elevii din România sunt disponibile pe site-ul Unității de Cercetare în Educație (Centru Național PISA desemnat) la următoarele linkuri: https://www.ise.ro/rezultate-pisa-2022  și https://www.ise.ro/wp-content/uploads/2023/12/PISA-Raport-2022.pdf

Participarea României la PISA 2022 a fost susținută prin proiectul ROSE (ROMANIA SECONDARY EDUCATION PROJECT), cu sprijn  acordat Guvernului României de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

Foto: © Miszaqq | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


9 comments
  1. ce creativitate?! Foaia de EN parca e un formular de impozit…linii trasate,să știe clar unde sa scrie,chenar desenar sa nu iasă din margine,deci zero gândire,zero decizie,zero responsabilitate…de unde să iasă creativitatea daca testele sunt gen chestionar? cam asta e rezultatul modificărilor aduse în decursul atâtor ani…in clasele primare nu mai fac compuneri,nu mai încurajăm lectura, țintim spre manuale digitale….le lipsește răbdarea,etc….și acum ne stresam că Pisa arată că nu s creativi …mare scofala ..era de așteptat….

  2. Gata profesorii iar au început să se apere singura vina a eșecului o au elevii și parintii.Voi profesorii trebuie să aveți curaj să protestați să faceți schimbarea sistemului.Cine sa vrea schimbarea,acei profesori care fac abuzuri asupra copiilor și părinților,acei profesori care nu știu carte,acei profesori leneși care chiulesc de la ore și nu fac nimic la
    ore,acei profesori obedienți in toate ședințele de la inspectorat unde participă ,acei profesori slugile directorilor care cotizează la directori cu bani și cadouri,acei profesori care primesc cadouri și bani de la părinți,n avem nici o șansă ca acești profesori sa și dorească să schimbe ceva.

    1. Profesorii sunt o parte a societății,sunt o extensie a societății și o reflexie a lor.Daca societatea e asa minunata de ce profesorii sunt asa ticăloși etc etc?Profesorii sa facă?Da’ tu ca părinte ce faci ca nu mai vorbesc de cei 7 ani de acasă-deja e prea mult- dar unii nici de apa și săpun nu au auzit și nu e sărăcia ca o coaja de săpun și un ibric de apa tot găsești e….altceva.Si voi vreți mașinuțe, avioane și nave spațiale!Vaaai de noi cu voi!

    2. @Ina,
      Poftiți în sistem și dați exemplu personal, dacă vă credeți în stare
      Altminteri v-aș adresa întrebarea dacă ați auzit de rasa de oi “merinos”?

    3. Dacă i-ai dat copilului telefonul sau tableta în mână de la 2 ani, nu te duce la școală ca să ți-l trateze de dependența de ecran.

  3. Gata, au găsit soluția: aruncam vina testelor viitoare pe umerii profesorilor, deoarece le-am transmis cuvântul cheie, creativitate.
    Dar lipseste altceva, fără de care nu se poate reconstrui învățământul: demnitatea profesiei, respectul fata de profesori. Și nu doar dinspre elevi, pentru ca ei sunt oglinda părinților.

  4. SURZILOR, NU FUNCȚIONEAZĂ!!!!

    Nu funcționează, fraților, nu vă mai cramponați de toate prostiile. Ce creativitate, când ei nu au și REFUZĂ să-și formeze o bază minimală de cunoștințe și abilități. I-ați tâmpit cu ”tehnologia”, nu se mai pot concentra la absolut nimic, sunt DEPENDENȚI exact ca cei dependenți de droguri, dar de un telefon, de o tabletă, de orice conectat la internet, social-media 24×7, ultimele manele, ultimele provocări pe tiktok, ultimele mesaje de la prieteni, etc – ORICE numai nu educație.

    Au primit telefon și internet necontrolat din primii ani de viață, iar voi vreți să se poată acum concentra pe educație și pe gândire creativă, când au fost primele generații crescute de internet, obișnuiți să primească TOTUL de-a gata, nu pot decât cel mult să regurgiteze ce-au văzut acum 2 minute (dacă trec vreo 10 minute au uitat deja).

    Lumea întreagă la cap schimbă metodele și procedeele, doar la noi… tehnologie, joc și nimic substanțial, că nu duce!

    1. mi-ai luat vorbele din tastatura!
      vad asta din postura de lector universitar care preda la anii 1-2.

      astia doar arunca niste cuvinte sa se afle in treaba, sunt rupti de realitatea din salile de curs.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Modul de calcul al sumelor forfetare pentru transportul elevilor și mecanismul prin care se face plata către elevi – proiect pe ordinea de zi a ședinței de Guvern / Elevii ar primi sumele restante la mijlocul anului școlar 2023-2024

Proiectul Hotărârii de Guvern privind modul de calcul al sumelor forfetare pentru transportul elevilor, inclusiv pentru județele în care Consiliile Județene nu au încheiate contracte cu operatorii de transport și…
Vezi articolul

Proiectul de Hotărâre de Guvern prin care 2.500 de școli vor primi granturi de 200.000 de euro pentru a reduce abandonul școlar, aprobat în ședința Executivului de joi. Cîmpeanu: Este vorba de școli cu număr redus de elevi, din mediul rural, acolo unde rata de abandon în 2020 a fost de 26%

Executivul a aprobat, joi, Hotărârea de Guvern pentru lansarea Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, care va da undă verde pentru fondurile de 3,7 miliarde de euro destinate Educației pe…
Vezi articolul

Mai multe asociații ale elevilor îi solicită preşedintelui Iohannis să trimită spre reexaminare noile legi ale educaţiei, „având în vedere dezastrul Legii învăţământului preuniversitar şi discriminarea elevilor prin dubla admitere la liceu“

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE), Asociaţia Elevilor din Timiş (AETm), Asociaţia Elevilor din Bacău (AEBc) şi Asociaţia Elevilor…
Vezi articolul