Instrumente digitale pentru școli și profesori ca să combată dezinformarea în rândul elevilor și să învețe competențe digitale, publicate de Comisia Europeană / În Europa, unul din trei elevi cu vârsta de 13 ani nu are competențe digitale de bază

977 de vizualizări
Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com
Comisia Europeană a publicat, marți, orientări pentru profesorii de învățământ primar și secundar despre modalitățile de combatere a dezinformării și de promovare a alfabetizării digitale în clasele lor.
  • În prezent, în Europa, unul din trei elevi cu vârsta de 13 ani nu are competențe digitale de bază, conform rezultatelor testelor directe.

Orientările publicate de Comisia Europeană oferă sprijin practic profesorilor și cadrelor didactice și includ definiții ale conceptelor tehnice, exerciții de efectuat în clasă și modalități de încurajare a obiceiurile „sănătoase” de folosire a mediului online. Acest set de instrumente acoperă trei teme principale:

  • dezvoltarea competențelor digitale;
  • combaterea dezinformării;
  • evaluarea competențelor digitale;

Tinerii pot fi evaluați în ceea ce privește alfabetizarea digitală pe dimensiuni precum:

  • capacitatea lor de a separa faptele de opinii;
  • capacitatea lor de a identifica strategii de manipulare;
  • capacitatea lor de a verifica informațiile online;
  • capacitatea lor de a găsi utilizarea și de a crea informații în moduri critice, constructive și creative;
  • capacitatea lor de a utiliza dispozitivele digitale în mod eficient;

În prezent, în Europa, unul din trei elevi cu vârsta de 13 ani nu are competențe digitale de bază, conform rezultatelor testelor directe și, potrivit OCDE, doar puțin peste jumătate din tinerii în vârstă de 15 ani din UE au declarat că au învățat cum să detecteze dacă informațiile sunt subiective sau părtinitoare. Prin urmare, există o nevoie clară de consolidare a rolului educației și formării în combaterea dezinformării și în promovarea alfabetizării digitale și a celei mediatice. Aceasta va spori reziliența și posibilitatea de a combate mai eficient impactul dezinformării online.

“Orientările au fost elaborate cu sprijinul grupului de experți al Comisiei pentru combaterea dezinformării și promovarea alfabetizării digitale prin educație și formare, grup care reunește o gamă largă de practici din domeniul educației și formării, din radiodifuziune, din mediul academic, din domeniul rețelelor sociale și al jurnalismului. Cu această ocazie, grupul de experți a publicat, de asemenea, un raport care analizează rolul educației și formării în combaterea dezinformării și prezintă soluții posibile prin intermediul politicilor la nivelul UE și la nivel național”, potrivit comunicatului de presă al reprezentanței Comisiei Europene în România.

Ce competențe digitale ar trebui să aibă un elev în clasele primare

Potrivit planului de acțiune pentru educația digitală – Acțiunea 7, 2021-2027, educația și formarea joacă un rol esențial pentru înzestrarea cetățenilor cu gândirea critică necesară pentru exercitarea capacității de analiză în mediul online, având în vedere fenomenele sale particulare legate de prezența algoritmilor, a „bulelor informaționale” și a „camerelor de ecou”. 

  • Poate căuta singur pe internet o informație pe un anumit subiect;
  • Cu ajutor din partea unui profesor, un elev de clasă primară poate evalua credibilitatea unei informații;
  • Este conștient că mediul online conține și informații înșelătoare;
  • Poate descrie obiceiurile sale de utilizare a media și poate reflecta asupra importanței mass-media în propria sa viață;
  • Știe cum să creeze și să distribuie conținut media;
  • Știe cum să -și protejeze identitatea în mediul online;
Ce competențe digitale ar trebui să aibă un elev la gimnaziu
  • “Știe că un conținut media poate fi protejat de drepturi de copyright;
  • Poate evalua critic credibilitatea sursei de informații și a conținutului digital;
  • Poate evalua, cu îndrumare, diferite tipuri de conținut media ca surse de informații și poate reflecta asupra utilității și fiabilității acestora;
  • Înțelege natura rețelelor sociale ca sursă de informații și de ce este important să fii critic cu privire la informațiile care sunt răspândite social;
  • Este conștient de faptul că motoarele de căutare, rețelele sociale și platformele de conținut folosesc adesea algoritmi AI pentru a genera răspunsuri și conținut adaptat fiecărui individ;
  • Poate analiza propriile modele de consum media;
  • Este conștient de faptul că multe aplicații de pe internet și de pe telefoanele mobile colectează și prelucrează date (de exemplu, date personale, date comportamentale și date contextuale) pe care utilizatorul le accesează sau le preia. Acest lucru se face, de exemplu, pentru a monitoriza activitățile oamenilor online (de exemplu, clicuri în rețelele sociale, căutări pe Google) și offline (de exemplu, pași zilnici, călătorii cu autobuzul în transportul public)”
Instrumente digitale pentru profesori și școli

Instrumentul gratuit SELFIE arată ce ar putea face o școală pentru a utiliza mai bine tehnologia în procesele de predare și învățare.

SELFIE pentru Profesori este un instrument gratuit prin care profesorii din învățământul primar și secundar pot afla cât de bine folosește tehnologia digitală în predare.

SELFIE pentru învățarea la locul de muncă (work-based learning – WBL) este un instrument online gratuit pentru școlile și întreprinderile din domeniul educației și formării profesionale (EFP). El le sprijină să valorifice la maximum tehnologiile digitale pentru predare, învățare și formare.

Cum au abordat alte țări din Europa problemele privind dezvoltarea competențelor digitale și combaterea dezinformării

Raportul care analizează rolul educației și formării în combaterea dezinformării arată că valorile democratice, gândirea critică și alfabetizarea media pot fi bazate pe subiecte sau pe competențe transversale ori pe o combinație a ambelor.

“Noile programe din UE (de exemplu, în Austria și în Comunitatea Flamandă din Belgia) folosesc frecvent competențele cheie ca bază pentru analiză (Comisia Europeană/ EACEA/ Eurydice, 2019). Una dintre competențele cheie ale UE este cetățenia digitala, care împreună cu competențele digitale reprezintă o bază fermă pentru ceea ce ar trebui să se urmărească în predarea alfabetizării digitale și media. Un cadru mai detaliat este oferit de Consiliul Europei, care își stimulează statele membre să integreze acest cadru în educația lor.

Pentru a acorda prioritate disciplinelor „de bază” când s-au închis școlile din cauza pandemiei, școlile de stat francofone din Belgia au avut mai puține lecții de cetățenie, care includ, în general, cursuri de alfabetizare digitală.

Ministerul spaniol al Educației, Culturii și Sportului a adaptat curricula pentru profesorii spanioli și a fost folosit ca document de sprijin strategic pentru dezvoltarea ulterioară a profesorilor. În Țările de Jos a fost dezvoltat un instrument de autoevaluare pentru profesori, astfel încât aceștia să își poată evalua propria alfabetizare digitală.

Bazarea pe instrumente digitale pentru a identifica imaginile și videoclipurile manipulate s-a dovedit a fi un instrument util în sălile de clasă din mai multe țări din Europa. Studenții din Franța, România, Spania și Suedia care au învățat să folosească instrumentul de verificare video InvidWeVerify au devenit mai buni în identificarea fotografiilor și videoclipurilor false după două ore de instruire. Mai ales acei adolescenți care, după autotestare sau instruire, au folosit instrumente digitale, precum căutări de text sau căutare inversă de imagini, au reușit să dezmintă știrile înșelătoare”, scrie in raport.

Comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, Mariya Gabriel, a declarat: „Aceste orientări constituie un set de instrumente practice pentru profesori și cadrele didactice. Ele le vor oferi profesorilor cunoștințele și instrumentele de care au nevoie pentru a-i învăța pe tinerii noștri cum să navigheze în lumea digitală. Chiar și un profesor fără experiență sau cu puțină experiență anterioară în domeniul educației digitale va fi acum în măsură să le explice în mod eficace elevilor cum să detecteze dezinformarea. Am convingerea că aceste orientări vor aduce o schimbare pentru mulți”.

Comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, a adăugat: „Profesorii și cadrele didactice sunt unele dintre cele mai importante modele de urmat pentru tineri și este esențial ca aceștia să fie formați pentru a-i ajuta să facă diferența între știri și dezinformare. Prin aceste noi orientări și prin noua strategie Un internet mai bun pentru copii, dorim să facilităm promovarea competențelor digitale de la o vârstă fragedă în toate școlile din Europa”.

Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like