Institutul de Geografie al Academiei Române, reacție la planurile-cadru de liceu și legile educației în dezbatere: Geografia să fie disciplină obligatorie și probă scrisă la alegere la Bacalaureat

1.886 de vizualizări
Foto: © Paul Garnier | Dreamstime.com
Geografia trebuie „să fie menținută ca disciplină obligatorie de studiu la toate filierele de învățământ liceal, atât la ciclul inferior, cât și la ciclul superior al liceului, precum și ca probă scrisă, la alegere, la examenul de bacalaureat, pentru toate filierele, profilurile și specializările”, scrie, într-un comunicat, Institutul de Geografie al Academiei Române. Poziția, prima a unui institut din Academia Română cu privire la noile planuri-cadru pentru liceu publicate pe surse de Edupedu.ro la începutul lunii, vine după ce geografia, fizica, biologia și chimia ar urma să fie eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor.
  • Tot vineri, 19 mai, „Profesorii de geografie din Municipiul București” au emis un comunicat în care argumentează importanța geografiei la liceu, în planurile-cadru, și ca această disciplină să poată fi aleasă de elevii de liceu în viitorul Bacalaureat propus în legile educației aflate în dezbatere. Comunicatul, integral mai jos.

În comunicat, postat vineri, 19 mai, pe Facebook, institutul Academiei susține că „Geografia are un rol educațional important în formarea tinerei generații pentru înțelegerea lumii în care trăim și a unei perspective integrate, multi-culturale și responsabile în ceea ce privește mediul și societatea”.

„Geografia este o disciplină cu un puternic caracter identitar care asigură elevilor crearea unei imagini actuale asupra spațiului și a poporului căruia îi aparțin, contribuind la dezvoltarea atașamentului și a cunoaşterii relaţiilor dintre mediul de viață şi societatea umană”, continuă argumentarea din comunicat.

Geografii fac referire și la proiectul de lege a învățământului preuniversitar, trecut pe 10 mai de Camera Deputaților și aflat până pe 22 mai în dezbatere la comisia de învățământ a Senatului României, în care geografia nu este disciplină pentru care pot opta elevii de la real și tehnologic la Bacalaureat – proba la alegere. Amintim că în forma adoptată pe 10 mai de Camera Deputaților, proiectul legii învățământului preuniversitar include geografia, ca disciplină la alegere, la bacalaureat, decât pentru liceenii de la uman.

Revenind la comunicatul Institutului de geografie al Academiei Române, instituția scrie că „în cadrul Geografiei, studiul interacțiunilor dintre componentele Sistemului Terestru, la nivel local, regional şi global, se bazează pe noile competențe digitale, reușind să contribuie la educarea tinerei generații pentru înțelegerea și adaptarea la provocările complexe ale societății actuale”.

Și continuă: „Aceste provocări sunt legate de schimbările climatice, de creșterea incidenței fenomenelor extreme (cutremure, secete, inundații), de amenințările legate de poluare, de defrișare, pierderea biodiversității, criza de apă sau alimentară și deprecierea resurselor naturale. În acest sens, Geografia are un aport esențial în promovarea conceptelor legate de dezvoltarea durabilă, de protecția și conservarea mediului, de adaptarea la schimbările climatice şi de hazardele naturale si tehnologice”.

Redăm mai jos comunicatul Institutului de Geografie:

„Conform prevederilor noilor planuri cadru pentru învățământul liceal apărute în presă și a Legii Educației aflată în dezbatere publică, Geografia pierde orele la clasele a XI-a și a XII-a și va fi eliminată de la Examenul National de Bacalaureat. Geografia este una dintre disciplinele de bază în asigurarea bagajului de cunoștințe necesar unui absolvent de ciclu liceal și în formarea culturii generale. Subliniem că Geografia are un rol educațional important în formarea tinerei generații pentru înțelegerea lumii în care trăim și a unei perspective integrate, multi-culturale și responsabile în ceea ce privește mediul și societatea.

În cadrul Geografiei, studiul interacțiunilor dintre componentele Sistemului Terestru, la nivel local, regional şi global, se bazează pe noile competențe digitale, reușind să contribuie la educarea tinerei generații pentru înțelegerea și adaptarea la provocările complexe ale societății actuale. Aceste provocări sunt legate de schimbările climatice, de creșterea incidenței fenomenelor extreme (cutremure, secete, inundații), de amenințările legate de poluare, de defrișare, pierderea biodiversității, criza de apă sau alimentară și deprecierea resurselor naturale. În acest sens, Geografia are un aport esențial în promovarea conceptelor legate de dezvoltarea durabilă, de protecția și conservarea mediului, de adaptarea la schimbările climatice şi de hazardele naturale si tehnologice.

Totodată, Geografia este o disciplină cu un puternic caracter identitar care asigură elevilor crearea unei imagini actuale asupra spațiului și a poporului căruia îi aparțin, contribuind la dezvoltarea atașamentului și a cunoaşterii relaţiilor dintre mediul de viață şi societatea umană.

În prezent, predarea Geografiei se bazează pe rezultatele științifice actuale referitoare la mediu și societate, obținute prin diferite metode moderne, cum sunt Sistemele Geografice Informaționale (GIS), cercetările satelitare din Programul European Copernicus și din alte programe spațiale, prezentate în acord cu nivelul de înțelegere al elevilor din ultimele clase de liceu (din care Geografia a fost exclusă – cls. a XI-a și cls. a XII-a).

Acest tip nou de abordare este în acord cu programele globale referitoare la educație inițiate de UNESCO (Educația pentru Dezvoltare Durabilă pentru 2030), cu cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite și cu prevederile din planul de măsuri al Uniunii Europene (Pactul Verde European).

În acest context, considerăm că este necesar ca Geografia să fie menținută ca disciplină obligatorie de studiu la toate filierele de învățământ liceal, atât la ciclul inferior, cât și la ciclul superior al liceului, precum și ca probă scrisă, la alegere, la examenul de bacalaureat, pentru toate filierele, profilurile și specializările.

19 mai 2023

Director, Acad. Dan Bălteanu, Președinte de onoare al Societății de Geografie

Dr. Monica Dumitrașcu, Prim-vicepreședinte al Societății de Geografie”.

FOTO DOCUMENT Poziția IGR din 19.05.2023:

Profesorii de geografie din București, poziție similară

Și într-un comunicat semnat de „Profesorii de geografie din Municipiul București”, postat pe Facebook de Societatea de Geografie din România – Filiala București Preuniversitar, sunt criticate eliminarea geografiei din trunchiul comun la ultimele două clase de liceu și lipsa ei dintre materiile la alegere pentru viitorul Bacalaureat.

În ultimii ani, deciziile luate la nivelul Ministerului Educației au făcut din Geografie una dintre cele mai văduvite discipline, aceasta pierzând jumătate din timpul alocat la clasele V-VII, pierzând statutul de disciplină de examen în cadrul Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a și, mai nou, fiind în pericol să își piardă locul cu desăvârșire din planul-cadru pentru clasele a XI-a și a XII-a și, implicit de la Examenul de Bacalaureat”, scrie în comunicatul numit „Geografia – cine ne va ghida prin lume dacă o scoatem din școli?”, primit la redacție și publicat integral mai jos.

FOTO DOCUMENT Comunicatul filialei din București a Societății de Geografie – învățământ preuniversitar:

Context. Fizica, chimia, biologia și geografia nu mai apar în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a, conform proiectului pentru modificarea planurilor-cadru pentru liceu, document obținut de Edupedu.ro. Sunt vizați elevii de la specializările matematică-informatică și științe ale naturii. Cu excepția geografiei, disciplinele menționat sunt integrate în categoria „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”.

Mai mult, disciplinele „logică” și „psihologie” nu ar mai fi studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoretică, potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru. În documentul obținut de Edupedu.ro, cele două discipline nu mai apar în categoria disciplinelor socio-umane.

De asemenea, o nouă disciplină apare în planurile-cadru pentru liceu, document draft obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre materia „Perspective globale“, pe care toți elevii, indiferent de profil și specializare, cu excepția celor din învățământul teologic, o vor studia dacă nu participă la orele de Religie.

În ceea ce privește elevii de la tehnologic dual, aceștia ar putea să aibă mai puține ore de Matematică în trunchiul comun, potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru. Făcând o comparație cu învățământul tehnologic actual, pe pot observa mai multe deosebiri. O altă noutate se referă la faptul că fizica, chimia, biologia și geografie sunt eliminate din trunchiul comun al tuturor specializărilor, pentru clasele a XI-a și a XII-a. Modificările vin în contextul reformei curriculare a învățământului secundar superior, prevăzută atât în Legea Educației 1/2011, cât și în noul proiect de lege aflat în dezbaterile din Parlament.

Marți, 9 mai, Ministerul Educației a anunțat într-un comunicat de presă că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările.

Foto: © Paul Garnier | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Logica și științele socio-umane nu vor fi excluse din planurile cadru de la liceu, dă asigurări Ligia Deca: S-ar putea studia modular, pe vârste, la fel și etica, poate chiar din gimnaziu
Eliminarea Limbii latine din planurile-cadru pentru liceu, criticată de Societatea de Studii Clasice din România: Propunerea semnalează o gravă lipsă de experți în educație în structurile Ministerului Educației
„Ligia Deca ne-a asigurat ferm că reducerea numărului de ore la disciplinele Filosofie şi Logică în învăţământul preuniversitar nu reprezintă un obiectiv urmărit şi susţinut la nivelul Ministerului Educaţiei”, iar acestea nu vor deveni opționale, transmite Facultatea de Filosofie a Universității București, după o întâlnire cu ministrul / Planurile-cadru prezentate erau făcute de experții CNPEE
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu, apreciate de Federația părinților, Consiliul elevilor și Coaliția pentru Educație. Aceasta din urmă susține că regăsește propuneri ale sale în document / Nicio critică la adresa proiectelor discutate public, de care Ministerul Educației s-a lepădat
Logica, Psihologia și Filosofia sunt inutile în România? – întrebare pentru Ligia Deca de la peste 300 de profesori, cercetători și practicieni, într-o scrisoare deschisă, după ce aceste discipline nu au apărut în proiectele de planuri-cadru pentru liceu: Urmăriți transformarea viitorilor cetățeni în indivizi opaci, ca o masă de votanți amorfă și docilă la nivel civic?
Introducerea Geografiei la BAC, ca disciplină la alegere, pentru elevii de la real și tehnologic, în noua lege a Educației, cerută de Societatea de Geografie din România
Cătălina Curceanu, director de cercetare la Institutul de Fizică Nucleară din Italia, reacție virulentă către Ministerul Educației și Președintele Iohannis, după apariția planurilor-cadru de liceu: Într-o lume care avansează, a lua o decizie ca aceasta echivalează cu o sinucidere
ULTIMA ORĂ Societatea de Geografie din România solicită ministrului Educației, Ligia Deca, să publice componența grupurilor de lucru pentru planurile-cadru pentru liceu: Sunt grupuri de lucru secrete?
Profesorul Doru Căstăian, despre planurile cadru: Numărul de ore alocat oricărei discipline este irelevant dacă disciplinele sunt predate prost
Ministerul Educației anunță că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările
Logica și psihologia trebuie să fie studiate în liceu, spune, cu argumente, inteligența artificială / IA poate găsi motive și pentru renunțarea la cele două materii, dar insistă pe păstrarea lor pentru abilitățile critice și de comunicare și “înțelegerea mai profundă a comportamentului uman”
Mircea Miclea, despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi
Daniel David, despre schimbările propuse în planurile-cadru pentru liceu: A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om
SURSE Planurile-cadru pentru liceele tehnologice duale. Mai puține ore de Matematică, pentru clasele XI-XII, și fără ore de Fizică, Chimie, Biologie și Geografie în trunchiul comun al tuturor specializărilor – proiect
Liceenii care nu participă la orele de Religie vor studia disciplina „Perspective globale“, din clasa a IX-a până într-a XII-a, la toate profilurile și specializările, cu excepția liceelor teologice, conform proiectului de planuri-cadru – surse
SURSE Toți elevii de liceu vor avea două ore de matematică, inclusiv cei de la uman, în trunchiul comun, în clasele IX-XII, potrivit unui proiect de modificare a planurilor-cadru
SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect
SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizica, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor
Rezultate BAC 2021: 10% dintre elevii care au ales Logică la examenul de Bacalaureat au luat nota maximă. A fost cel mai mare număr de note de 10 din ultimii 8 ani

3 comments
  1. Dupa mintea celor din minister (care se pare ca n-au prea invatat ) ar trebui eliminate toate materiile – nu avem nevoie de matematica, fizica, Chimie, Istorie, Geografie, Biologie, filozofie, logica, ca pe acestea nu le folosim deloc, si le gasim pe Internet. Tot dupa mintea lor ne trebuie antreprenori… si daca-i facem pe toti antreprenori cine va mai munci ? (chinezii ca-s multi).
    Cred că dupa mintea celor din minister ar f suficiente 4 clase sau chiar doar 2.
    Oare ce traume au suferit in scoala toti cei de prin minister, pentru ca este complet ilogic ceea ce fac si doar un soc traumatic poate explica aceste decizii.

  2. In economia locala daca nu iti cunosti mediul si resursele disponibile, de la calitatea solurilor, suprafete si tipuri de terenuri, tipuri de roci si vegetatie, degeaba faci antreprenoriat si economie. Au ramas profesorii de economie fara elevi?!!! Antreprenoriatul se pot face si prin cursuri postliceale si de economie, la fel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca, despre școlile închise din cauza ninsorii: Acolo unde infrastructura permite, orele se pot desfășura online / În caz contrar, orele vor fi recuperate printr-un program stabilit la nivelul consiliilor de administrație ale unităților de învățământ

Ministra Educației a spus marți despre școlile închise din cauza ninsorii că “acolo unde infrastructura permite, orele se pot desfășura online”. Ligia Deca a făcut această declarație în urma unei…
Vezi articolul

Deputatul UDMR Szabo Odon, în comisia de învățământ: Angajamentele cu privire la salarizare și învățământul minorităților naționale nu se regăsesc în programul de guvernare/ Ligia Deca: La priorități, într-adevăr, la nivel general, este specificată creșterea nivelului de salarizare din învățământ

„Programul de guvernare are cel puțin două probleme. Angajamentele cu privire la salarizare semnate și promovate prin Ordonanță de urgență și învățământul minorităților naționale nu se regăsesc în programul de…
Vezi articolul

Elevul din Deva prins cu droguri asupra sa, într-o deplasare Erasmus+, în Macedonia, consumase alcool și s-a comportat urât cu profesorii însoțitori, arată raportul Inspectoratului Școlar / Maria Ștefănie, șefa ISJ Hunedoara: Trebuie să îl consiliem și să-l ajutăm să depășească această etapă

Inspectoratul Școlar Hunedoara nu recomandă nicio sancțiune anume pentru elevul din Deva prins cu droguri asupra sa într-un proiect de mobilitate Erasmus+, în Macedonia de Nord, potrivit raportului final în…
Vezi articolul