Institutele de cercetare vor fi evaluate, în vederea fuziunii sau desființării celor neperformante, de experți independenți cu experiență managerială / Regulile evaluărilor – stabilite printr-o metodologie aflată pe agenda ședinței de vineri a Guvernului

Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com

Institutele de cercetare vor fi evaluate, în vederea unor eventuale fuziuni prevăzute în Legea de acum un an referitoare la integrarea voluntară a acestor organizații, de către trei experți evaluatori independenți. Aceștia vor fi selectați de către o Comisie de Evaluare, care are ultimul cuvânt asupra evaluărilor. Regulile de desfășurare a acestor analize sunt prevăzute într-o Metodologie al cărei proiect se află, vineri, pe agenda ședinței de guvern.

Legea 25/2023, adoptată în urmă cu un an și care stabilește integrarea voluntară a organizațiilor de cercetare, dezvoltare și inovare din România, prevede, în vederea acestor integrări, ca organizațiile de profil să fie evaluate din punct de vedere al performanței lor. Potrivit aceleiași legi, ele vor fi încadrate în 3 clase de performanță, iar cele unde se constată performanța cea mai scăzută (clasa a III-a)  urmează să fie „transformate”, adică să treacă prin proces de fuziuni sau să se desființeze.

Principalele prevederi ale proiectului de Norme metodologice privind evaluarea performanței organizațiilor de cercetare

Documentul detaliază modul de organizare și componența unei Comisii de Evaluare a performanței acestor organizații, formată din membri-specialiști: 7 din străinătate, 6 afiliați unor universități, 6 afiliați unor INCD-uri, 6 afiliați unor institute ale Academiei Române sau academiilor de ramură, 3 afiliați altor categorii de organizații, selectați prin concurs. Comisia de concurs e numită prin ordin al ministrului cercetării.

Comisia de Evaluare selectează experți evaluatori. Câte 3 astfel de experți evaluează fiecare organizație de cercetare. Ei trebuie să aibă expertiză în domeniile de activitate specifice și să aibă competențe similare membrilor Comisiei de Evaluare – inclusiv cele obligatorii privind titlul deținut (profesor, conferențiar, cercetător științific gr. I sau II), și experiență în management organizațional.

Procesul de evaluare va avea o platformă online, unde accesul va fi oferit de MCID. Evaluările încep în 45 de zile de la publicarea anunțului MCID cu privire la începerea acestui proces. Pe respectiva platformă online vor fi încărcate și rapoartele de autoevaluare întocmite de organizațiile de cercetare după modelul stabilit prin această metodologie.

Evaluatorii independenți realizează evaluări individuale la organizațiile analizate, un raportor întocmește, pe baza acestor evaluări, un raport preliminar, urmat de un raport de evaluare final, care e trimis Comisiei de Evaluare. Analiza determină un scor de performanță pentru fiecare organizație, pe baza căreia aceasta este încadrată într-o clasă de performanță: 

Comisia de Evaluare analizează raportul final și motivează aprobarea sau respingerea acestuia și propune emiterea unui ordin de ministru prin care organizația de cercetare e încadrată într-o clasă de performanță.

Proiectul Normelor metodologice – evaluarea organizațiilor de cercetare:

Citește și:
Institutele de cercetare care vor fi comasate vor fi stabilite pe baza unor “criterii orientative”, în două luni de la intrarea în vigoare a noii Legi privind măsuri fiscal-bugetare / Fuziunile trebuie să se încheie cu jumătate de an înaintea termenului limită propus pentru evaluarea institutelor / 15% țintă de reducere a cheltuielilor prin comasări – proiect de lege  

Photo © Rawpixelimages | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version