Inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației, până pe 4 decembrie, numele școlilor cu elevi romi care necesită intervenția unui mediator școlar – document

40.243 de vizualizări
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
Până pe 4 decembrie, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației, printre altele, numele școlilor cu elevi romi care necesită intervenția unui mediator școlar, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Solicitarea vine ca urmare a evaluării stadiului de implementare a Strategiei Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității rome pentru perioada 2022-2027, aferent perioadei mai – decembrie 2023.

Concret, inspectoratele școlare trebuie să trimită următoarele date:

1. Denumirea unităților de învățământ cu elevi romi care necesită intervenția unui mediator școlar, cu precizarea “PJ” sau “Structură” (sub formă de tabel); 

2. Denumirea unităților de învățământ din județul dvs., în care procentul elevilor romi este de minimum 10%, cu precizarea PJ sau Structură (sub formă de tabel); 

3. Denumirea creșelor/serviciilor de educație antepreșcolară, grădinițelor cu program normal sau prelungit în comunitățile cu populație romă de minimum 10%, inclusiv grădinițe estivale, grădinițe bilingve, centre de zi (sub formă de tabel); 

4. Denumirea creșelor/serviciilor de educație antepreșcolară, grădinițelor cu program normal sau prelungit, inclusiv grădinițe estivale, grădinițe bilingve, centre de zi, în comunități cu populație romă de minimum 10%, înființate începând cu 01.09.2023 (sub formă de tabel); 

5. Denumirea unităților școlare cu precizarea PJ sau Structură în care s-au creat formațiuni noi de studiu cu predarea limbii romani, cu predarea în limba romani, înființate începând cu 01.09.2023 (sub formă de tabel); 

6. Programele derulate în vederea participării părinților romi la procesul educațional din școală și din afara ei (sub formă de tabel); 

7. Denumirea unităților școlare nou înființate sau reabilitate în comunitățile izolate sau segregate rezidențial (sub formă de tabel); 

8. Cursuri ale Casei Corpului Didactic cu focalizare pe dezvoltarea unor teme specifice domeniilor Educației interculturale, Educație incluzive, Egalității de șanse în educație, Educației grupurilor dezavantajate și alte teme specifice, în vederea asigurării unui sistem de educație incluziv, de calitate, (sub formă de tabel), desfășurate în perioada indicată mai sus; 

9. Organizarea pentru elevi de activităţi extracurriculare, privind înțelegerea diversității etnice și interculturalității (sub formă de tabel); 

De asemenea, școlile vor completa date referitoare numărul copiilor romi și finanțarea mai multor programe (vezi foto mai jos).

Adresa Ministerului Educației în format .pdf:

Despre mediatorul școlar

În februarie 2023, în județul Bistrița-Năsăud exista un singur mediator școlar, după cum a anunțat inspectorul școlar general, Cristian Nicula, potrivit bistriteanul.ro

„Ne propunem să angajăm și mediatori școlari pentru comunitățile vulnerabile. Avem un singur mediator școlar în județ în acest moment. Ne dorim să creștem numărul lor pentru a avea o evidență clară. Practic, știm că există copii care nu merg la școală și trebuie să îi aducem cumva la școală”, a declarat Cristian Nicula, inspector școlar general.

Conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (art. 192 alin. (1)), mediatorul școlar face parte din categoria personalului didactic auxiliar.

Articolul 193 – „(1) Pentru ocuparea funcțiilor didactice auxiliare trebuie îndeplinite următoarele condiții de studii:

i) pentru funcția de mediator școlar – absolvirea studiilor universitare cu diplomă de licență a oricărei specializări, absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, specializarea mediator școlar, sau absolvirea cu diplomă de bacalaureat a oricărui profil liceal, urmată de un curs de formare profesională cu specializarea mediator școlar, recunoscut de Ministerul Educației;

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. i), pentru funcția de mediator școlar, în comunitățile cu populație semnificativă de etnie romă, unde nu există mediator școlar care să îndeplinească condițiile de studii prevăzute de lege – absolvirea, cel puțin, a clasei a XII-a/XIII-a, fără diplomă de bacalaureat, urmată de un curs de formare profesională cu specializarea mediator școlar, recunoscut de Ministerul Educației.”

Conform CJRAE Bacău (Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională – n.red), „rolul mediatorului şcolar este de a sprijini participarea tuturor copiilor din comunitate la învăţământul general obligatoriu, încurajând implicarea părinţilor în educaţia copiilor şi în viaţa şcolii şi facilitând colaborarea dintre familie – comunitate – şcoală.”

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Toate liceele trebuie să trimită Ministerului Educației, până pe 6 octombrie, listele cu elevii romi care au ocupat locurile special alocate lor în clasa a IX-a – document
Noi discipline anunțate de Ligia Deca: “Istoria, robia și deportarea romilor”, opțională pentru elevii de gimnaziu și liceu, iar “Istoria Comunismului din România” se va studia obligatoriu la liceu

3 comments
  1. Și până acum cine a facilitat această comunicare între părinți și profesori? De ce nu ați angajat asemenea mediatori până acum???
    Cine a determinat elevii din aceste comunități să urmeze cursurile școlii până acum!?
    Cum s-au cheltuit banii pentru nenumirea acestor mediatori școlari despre care abia acum vorbiți ??!!!
    Oricum aceștia nu sunt mai presus de alte instituții cu rol în grijă și protejarea copiilor!!
    E la vrăjeală….!!!!
    Proiectul să vă iasă, pe unii copii ii vom vedea tot pe străzi, desculți, la cerșit…. Știe cineva câți elevi (dintre copii români sau romi) exact au părinții plecați sau sunt în grija altor rude ????
    Și dacă tot angajați oameni pentru astfel de categorii, poate le dați și sarcina să le facă burse, ajutoare, rechizite și alte tipuri de pomeni….!!!!
    O aberație la nivel de decizie cum sunt multe altele !!!
    Unu la unu, dacă puteți angaja, chiar ne bucurăm, să fim ca-n UE !!!!
    Poate așa ne încadrăm și noi, teoretic, dar și practic!!!!!

  2. Mai avem ISJuri după noua lege a educației? Ne-am saturat de controale făcute aiurea ca să verifice hârtii pe care le faci degeaba.

  3. ME și ISJ-urile să tipărească documentul de mai sus pe o foaie (sau mai multe) de format A4, scrise în TNR cu font negru de dimensiunea 12, să le împăturească mic, mic de tot, să le ungă cu ulei și să și le bage în trei litere. Iar după aia să-și dea rapoarte reciproc (sub formă de tabel).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Rafila îl laudă pe Cîmpeanu că a ținut școlile deschise: A fost un adevărat apărător al drepturilor copiilor la educație, față de mandatul anterior, când Ministerul Educației se ocupa doar cu modul în care se închid mai repede școlile

Medicul Alexandru Rafila, senator PSD, a lăudat acțiunile recente ale ministrului Sorin Cîmpeanu, prin care școlile au fost menținute deschise. A fost un adevărat apărător al drepturilor copiilor la educație,…
Vezi articolul

SURSE Propunerile Cotroceniului pentru Planul Național de Redresare și Reziliență: Secțiune sectorială cu titlul România Educată, rețea pilot de 200 de școli verzi, construirea a 200 de creșe, programul „primul student din familie” și digitalizarea sistemului

Alocarea celui mai mic buget pentru Ministerul Educației, prin raportare la PIB, din ultimii 30 de ani, va fi „compensată” prin fondurile alocate pentru proiecte din cadrul Planului Național de…
Vezi articolul