Regionalizarea inspectoratelor școlare până la 1 ianuarie 2024 este prevăzută în varianta actualizată a proiectului de ordonanță de urgență pentru a reduce deficitul bugetar, document publicat de stiripesurse.ro. Nu este clar câte inspectorate școlare vor mai fi dacă proiectul de ordonanță de urgență rămâne în această formă. Personalul din noile direcții ar trebui să fie redus cu 15%, la fel și costurile, conform documentului citat anterior.
- În proiect apare formularea „direcțiile județene școlare”. În Legea 1/2011 sunt inspectorate școlare, iar în noua lege sunt „direcțiile județene de învățământ preuniversitar.”
În acest sens, regionalizarea înseamnă, teoretic, înființarea unor direcții generale în cele mai mari orașe din țară, care vor avea în coordonare și alte județe. O astfel de împărțire, pe direcții regionale, se poate observa și la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Vezi mai jos, în articol, explicația.
Iată ce cuprinde a treia variantă a proiectului de ordonanță de urgență
Art. XXIV 2. – „(1) Până la data de 1 ianuarie 2024 următoarele categorii de servicii publice se regionalizează:
a) Direcțiile de Sănătate Publică aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Sănătății;
b) Direcțiile Sanitar-Veterinare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Autorității Naționale Sanitar-Veterinare;
c) Direcțiile Județene pentru Agricultură aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
d) Direcțiile Județene Școlare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Educației;
(2) Guvernul României aprobă prin hotărâre organizarea și funcționarea pentru serviciile publice care intră în proces de regionalizare precum și orice alte categorii de măsuri necesare pentru regionalizarea serviciilor publice;
(3) În urma procesului de regionalizare a serviciilor publice menționate la alin.(1) trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:
a) o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere cât și pentru funcțiile de execuție;
b) o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii;”
Începând cu data de 1 ianuarie 2024, serviciile publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale se transferă în autoritatea/coordonarea/subordonarea autorităților publice județene, după cum se arată în document.
De menționat este că în categoria de mai sus intră „Casele Elevilor și patrimoniul aferent aflate în coordonarea/autoritatea Ministerului Educației”.
În textul proiectului apare că „odată cu descentralizarea serviciilor publice de interes național și transferul activității acestora către autoritățile publice județene are loc și transferul de patrimoniu, precum și a fondurilor necesare pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a acestora”.
Serviciile publice descentralizate „se află în coordonare metodologică a ministerelor de linie și subordonarea autorităților publice județene și implementează politicile și strategiile publice de interes național inclusiv programe naționale care sunt date în implementare direcțiilor județene”, conform sursei citate.
- Reforma teritorială cu împărțirea României în regiuni a fost promovată de noul ministru al Dezvoltării, Adrian Veștea (PNL), după cum a scris G4Media.ro. Această reformă a mai fost enunțată și de alți lideri politici, dar a fost de fiecare dată amânată din cauza piedicilor puse de baronii locali care se temeau că își vor pierde posturile, conform sursei citate.
- G4Media.ro a scris că actuala organizare a administrației centrale, cu structuri (inspectorate, direcții etc.) în fiecare din cele 41 de județe, plus sectoarele Bucureștiului, e criticată constant pentru lipsa de eficiență și pentru menținerea unui aparat birocratic stufos, cu costuri uriașe pentru stat.
În prezent, regiunile de dezvoltare în România sunt următoarele:
- Regiunea de dezvoltare Nord-Est: județele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui;
- Regiunea de dezvoltare Sud-Est: judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea şi Tulcea;
- Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia: judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman;
- Regiunea de dezvoltare Sud-Vest Oltenia: judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea
- Regiunea de dezvoltare Vest: judeţele Arad, Caraş–Severin, Hunedoara şi Timiş;
- Regiunea de dezvoltare Nord-Vest: judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu–Mare şi Maramureş;
- Regiunea de dezvoltare Centru: judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu;
- Regiunea de dezvoltare Bucureşti – Ilfov;
Cum ar putea să fie organizate inspectoratele școlare
Dacă inspectoratele școlare se vor regionaliza, atunci situația poate să fie asemănătoare cu cea de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Conform ordinului nr. 405 din 14.03.2022, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice sunt Iași, Galați, Ploiești, Craiova, Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov.
Spre exemplu, Direcția Generală Regională Ploiești are următoarele administrații județene ale finanțelor publice: Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova și Teleorman. Mai departe, Direcția Generală Regională Timișoara are administrațiile județene din Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș.
Ordinul nr. 406 din 14.03.2023 a stabilit structura organizatorică a Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București. Concret, Direcția Generală Regională București are administrațiile sectoarelor 1-6 ale finanțelor publice și Ilfov.
Informații de context
Conform variantei anterioare a proiectului de ordonanță de urgență pentru a reduce deficitul bugetar, inspectoratele școlare trec la autoritățile județene, dar sunt coordonate de Ministerul Educației, de la 1 ianuarie 2025.
Toate posturile din actualele inspectorate școlare vor fi scoase la concurs anul viitor, conform unui proiect de ordin de ministru al Educației pus în consultare publică în care apare calendarul ordinelor cu regulamentele de concurs.
- Un raport publicat în martie 2023 de Ministerul Educației, instituție care refuză de doi ani să organizeze concursuri, așa cum îi cere legea, arată că toate funcțiile de conducere din inspectoratele școlare și casele corpului didactic sunt ocupate politic, prin detașare. Peste 1.700 de directori de școli sunt puși tot politic.
- Vezi aici lista inspectorilor școlari generali, în septembrie 2022: 21 sunt de la PNL, 17 de la PSD și 2 de la UDMR.
Miercuri, 9 august, Ministerul Educației a reacționat la propunerile din proiectul de ordonanță pe care Ministerul Finanțelor îl pregătește: „în prezenta ordonanță de urgență sunt introduse o serie de măsuri care afectează funcționarea și reforma sistemului național de învățământ prevăzută în Legea învățământului preuniversitar și în Legea învățământului superior“, a scris instituția.
Trecerea inspectoratelor școlare la consiliile județene, așa cum prevede ordonanța Guvernului, ar bulversa sistemul de învățământ și ar crea premise pentru numiri în funcții pe criterii politice, atrage atenția Federația Părinților, deși toate numirile în inspectorate sunt politice de cel puțin 2 ani.
Deputatul UDMR Szabo Odon a anunțat miercuri, 9 august, că, dacă prevederile ordonanței s-ar aplica în Educație, 40 din cele 42 de inspectorate școlare s-ar desființa, în prag de Bac de toamnă, iar școlile cu mai puțin de 50 de angajați ar pierde personalitatea juridică. Prima variantă de proiect de ordonanță (OUG) a fost publicată pe 1 august de Economedia.ro.
Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.