Inspector școlar din județul Sălaj: Părinții nu vor să lase copiii la profesională, socotindu-se, în mod eronat, că nu-i ajută atât de mult ca liceul. Este o preconcepţie cu care ne luptăm

1.617 vizualizări
Foto: © Industryviews | Dreamstime.com
Mulţi părinţi refuză să-şi lase copiii să meargă la şcolile profesionale, chiar dacă la absolvirea lor au asigurat un loc ce muncă bine plătit, apreciază inspectorul şcolar Cosmin Porcar din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Sălaj, transmite Agerpres.

„Noi ne lovim, constant, de această preconcepţie greşită că învăţământul profesional ar fi, cumva, pentru copii mai slabi la învăţătură şi de multe ori părinţii refuză învăţământul profesional pentru copiii lor. După cum ştiţi, noi avem repartizarea computerizată a copiilor care susţin evaluarea naţională. Ei sunt repartizaţi în ordinea mediilor, descrescător, după care rămân o parte nerepartizaţi – fie n-au avut opţiuni suficiente trecute, fie au note mici la evaluare, fie nu s-au prezentat la evaluarea naţională. Şi atunci, ei sunt repartizaţi în liceu şi la şcolile profesionale prin comisia judeţeană de admitere, care este o repartizare publică.

(…) În aceste şedinţe publice ne lovim de multe ori de refuzul părinţilor de lăsa copiii să meargă la profesională. Preferă să meargă la o clasă de liceu, chiar dacă nu a susţinut evaluarea sau are medie de unu sau doi. Nu vor să lase copiii la profesională, socotindu-se, în mod eronat, că profesionala nu-i ajută atât de mult ca liceul. Este o chestiune de educaţie şi o preconcepţie cu care ne luptăm şi încercăm să îmbunătăţim acest lucru, atât prin programele noastre, cât şi prin sprijinul pe care îl avem de la toţi agenţii economici cu care colaborăm”, a declarat Cosmin Porcar, marţi, în cadrul unei şedinţe a Comisiei de Dialog Social, desfăşurată la sediul Instituţiei Prefectului Sălaj.

Reprezentantul ISJ Sălaj a subliniat faptul că că în ultimii ani tot timpul s-a dorit o îmbunătăţire a învăţământului profesional şi tehnic la nivel judeţean, avându-se în vedere şi specificul local şi s-a dorit cât mai mult integrarea tinerilor pe piaţa muncii, mai notează Agerpres.

Prezentă la şedinţa de marţi, Olivera Iezdimir, reprezentanta unei companii multinaționale din Zalău care este unul din principalii angajatori din judeţ, a adăugat faptul că, în cazul învăţământului dual, un elev primeşte 1.000 de lei lunar, din care 300 de lei din partea statului şi 700 de lei din partea companiei, pe toată perioada cât durează studiile la profilul profesional ales. În plus, se oferă stagii de practică şi cursuri gratuite de tehnologia informaţiilor şi limba engleză.

Potrivit datelor prezentate de Cosmin Porcar, în Sălaj, în viitorul an şcolar, la clasa a IX-a vor fi 18 clase cu 432 de elevi la învăţământul profesional şi două clase cu 44 de elevi la învăţământul profesional dual.

Foto: © Industryviews | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Sigur că aceasta este percepția pt că , așa cum a spus chiar domnul inspector: copiii cu medii mari sunt repartizați la licee, iar resturile , ciurucurile, coada, este repartizată la profesionale.

    Atâta timp cât acest lucru nu se schimbă și părinți vor avea aceeași percepție: școlile profesionale sunt pt cei mai slabi din copii.

    În străinătate școlile profesionale sunt accesibile și alese atât de copiii buni cât de cei mai slabi, căci a avea o meserie este o alegere și nu “resturile de la masă”.

  2. Păi, domnule Porcar, vorbiți cu CNS să nu mai facă țșpe clase, să ne lase elevii medii și bunicei la elevi și noi să trimitem pe cei slabi la școli profesionale. Nu mai canibalizați celelalte licee, ca să mănâncă și gura noastră o pâine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Psihologul educațional Dacian Dolean, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii: În România, statutul socio-economic are un efect direct asupra alfabetizării, dincolo de abilitățile cognitive sau lingvistice

Statutul socio-economic al copiilor din România le afectează direct gradul de alfabetizare, abilitările cognitive și dezvoltarea limbajului, avertizează Dacian Dolean, psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii,…
Vezi articolul

EXCLUSIV 450 de milioane de lei a cheltuit statul român pentru cele 52 de milioane de teste salivă distribuite în școli, echivalentul a 36 de creșe construite de la zero / Cel mai mare preț per bucată a fost plătit pentru testele vrac, cele ambalate individual au fost mai ieftine

Elevii au primit, teoretic, 52 de milioane de teste salivă pentru depistarea virusului Sars-CoV-2. Cel puțin acesta este numărul de teste cumpărate și livrate în școli de Inspectoratul General pentru…
Vezi articolul

Premierul Ciucă, mesaj către elevii de clasa a VIII-a și a XII-a: Înțelegem impactul unor eventuale întârzieri ale examenelor și facem tot posibilul ca ele să nu aibă loc / Guvernul repetă aceeași “ofertă” pentru profesori de 3 zile, chiar dacă aceștia au respins-o categoric și au ieșit masiv în stradă

Premierul Ciucă le-a transmis elevilor care susțin examenele de Evaluare Națională și BAC în această vară că “face tot posibilul ca eventuale întârzieri ale examenelor să nu aibă loc”. Guvernul…
Vezi articolul

Banca Națională: Nivelul de educație a populației reprezintă o vulnerabilitate structurală a României, țară aflată pe ultimul loc la nivel european. Avem cel mai redus procent de salariați cu studii terțiare

Cel mai recent raport al Băncii Naționale a României atrage atenția asupra „vulnerabilității structurale” reprezentate de nivelul de educație scăzut al populației României. Documentul lansat joi arată că suntem pe…
Vezi articolul