Inspecțiile școlare nu vor mai fi efectuate de către inspectoratele școlare, ci de noul ARACIP, prevede proiectul “România Educată” pus la dispoziția Edupedu.ro de administrația prezidențială și care va fi adoptat de Guvern, săptămâna viitoare, printr-un memorandum.
Inspectoratele școlare județene se vor desființa, iar în locul lor vor fi create Centre Județene pentru Învățământ Preuniversitar (CJ-IP). Aceste instituții sunt fostele ISJ-uri, vor fi tot în subordinea Ministerului Educației și se vor ocupa de:
- rețea și infrastructura școlară
- echitate și participare școlară
- resursa umană și parcurs profesional
- evaluări și examene naționale
- management școlar
- sprijin și consiliere (inclusiv prin finanțarea, aspecte juridice, resursa umană sau activități extra-curriculare)
- CJRAE/CMBRAE
Noul ARACIP (instituția care evaluează calitatea în învățământul preuniversitar și care acreditează școlile și grădinițele private și de stat) va fi format la nivel județean din Direcții Județene de Asigurare a Calității și Inspecție Școlară (DJACIS).
Aceste DJACIS vor realiza evaluarea instituțională a școlilor și grădinițelor, vor da acreditările și autorizările de funcționare.
Tot DJACIS din subordinea noului ARACIP vor efectua inspecțiile școlare, se arată în documentul făcut public de Administrația Prezidențială, discutat săptămâna aceasta la Cotroceni cu partidele de guvernământ, membrii comisiilor de educație din parlament și cu organizațiile neguvernamentale.
Se vor desființa și Casele Corpului Didactic, urmând a fi înlocuite de Centre Județene pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale (CJ-FCARE).
Aceste foste CCD-uri, astăzi numite CJ-FCARE in raportul prezidențial, vor fi organizate tot în subordinea Ministerului Educației și vor realiza:
- cursuri de formare continuă
- cursuri de formare pentru managerii școlari
- cursuri de formare continuă consilieri școlari, logopezi, bibliotecari etc
- curriculum și evaluare curentă (repere metodologice, sprijin cadre didactice)
- resurse educaționale deschise și platforme on-line
- sprijin în accesarea și implementarea de proiecte (fonduri publice, europene sau private)
Foto: Pexels.com
15 comments
Aracip in forma in care este acum=hartogaraie si arfe. Din septembrie pana la jumatea lui noiembrie nu mai vad lumina zilei, fac doar hartii. Daca mai ai si ARACIP, poti sa-ti cumperi 3 perechi de ochelari si sa ti le pui una peste alta. Asa lectii frumoase si antrenante as pregati daca as avea mai mult timp atat la ora cat si acasa pentru pregatire in loc sa fac hartii. Ei, dar cui ii pasa de elevi? Vin ai nostri, pleac-ai vostri.
Vechiul ARACIP verifica sute de dosare, aveau liste pe care bifau ce trebuie sa cuprindă fiecare dosar. Când venea ARACIPUL într o școală parca venea ” bau – bau”, nu folosea la nimic, nu schimba cu nimic viitorul scolii respective, era doar un stres imens pentru profesori și elevi. Erau chemați sa răspundă doar profesorii docili, cei care erau impotriva hârtiilor care aveau ceva de spus, în general cei care își făceau treaba într o școală erau evitați, pentru ca ăștia aveau argumente împotriva tonelor de hârtii. Dacă o școală este de stat, este sub îndrumarea ISJ ului, nu vad ce rost are acest ARACIP, adică verifica statul?
În învățământul romanesc trebuie multe schimbate. Din punctul meu de vedere se pierd mulți bani pe aceste ARACIPURI ( deasemeni și cu gradatiile de merit, profesorii “adevărați” nu prea au gradații) bani cu care s-ar putea face multe pentru copiii României.
Finanţarea e clar că nu va respecta legea din 2011, 6% din pib, deci educaţia tot nu va fi prioritate naţională. În rest, redenumirea unor instituţii. Contrar voinţei “corpului didactic” (sintagmă interbelică ocolită), dealtfel neconsultat niciodată decât prin… reprezentanţi, ARACIP-ul devine un gigant nou care preia şi inspecţia şcolară: “inspecțiile școlare nu vor mai fi efectuate de către inspectoratele școlare, ci de noul ARACIP”. Experienţa trecutului arată că profesorul la şcoală va produce mai mult hârtii de îndosariat şi nu se va simţi pedagog decât dacă are copii la meditaţie.
Împărtășesc în totalitate spusele dumneavoastră. Mă gândesc cu groază la așa un control. În loc să te concentrezi pe ce trebuie să faci cu copiii la școală, faci o tonă de dosare pline cu hârtii, trebuie să justifici activitatea. Și uite așa se umple școala de magazii, arhive, depozite cu dosare. Sugrumi spațiile în care poți face altceva. Nu se merge pe drumul bun, vom vedea efectele nefaste.
Bine punctat… prin tot ceea ce ați descris în comentariul dvs.!
Pai cum sa nu ramana vechii inspectori? Nu scapam asa usor de trepadusii de partid, ei dau si ” iau ” examene, taie si spanzura prin ISj -uri, îsi acorda diferite favoruri ( ex: gradatii ) lor si acolitilor lor, vai de noi! Minustetiabilii se fac ca nu vad, ca nu stiu, doar sunt tot ai lor.
Stati un pic, ce credeti ca-i schimba? Schimba doar denumirea institutiei, nimic in favoarea elevilor si a profesorilor.
Oricum, mergem din rau in mai rau. Va doresc sănătate și succes tuturor profesorilor, elevilor și părinților!!!
Aceeasi Marie cu altă palarie.
Aceeasi Mărie cu alta pălarie. Ce inovatie, ce progres ? Profesorii îsi platesc cursurile de formare cu credite, îsi folosesc dispozitivele proprii pt cursurile online, pt editarea si imprimarea documentelor scolare, copiilor nu li se deconteaza naveta,……….etc. La aceste aspecte se gandeste Iohanis? Niste inconstienti si incompetenti. Soareci de birou, rupti de realitatea din scoli !
Vine Aracipul sau cum se va numi si constata ca din cauza banilor de la primarie nu s-a investit in scoala si nici reabilitari din fonduri europene nu s-au facut ca tot primaria nu este interesata , acoala nu e la standardele impuse. Ce face? Ce decizie ia? Desfiinteaza scoala ? Daca e singura din mediul rural si nu e alta decat la 25-30 km , cine duce copiii pana acolo? Cu ce mai ales daca e un drum prost? Si atunci acei copiii , daca sunt vreo 30 sunt sortiti esecului? Baliverne gandite de creiere care nu cunosc realitatea si care doresc sa experimenteze in scoala romaneasca idei de noaptea mintii!
Va fi ca in prezent . Scopul este acela de a crea niste posturi pentru PNLEPRE .
Dacă sunt vechii inspectori= 0
”Noul ARACIP” cu vechii aracipi?!?!! Eșec total!
MAi întâi verificați ceva interesant: Actualii aracipi nu au scris nicio lucrare despre ceea ce ei cred că fac: calitate! Niciun măcar un rând ! Translatarea lor în ”noul ARACIP” va conduce la un nou și frumos …..eșec! [comentariu editat pentru a elimina majusculele]
Daca sunt aceiasi oameni din ISJ uri si CCD uri, ce se schimba ? Pălăria Măriei?!
Hai sa ne facem ca reformam educatia !!
Ne e scarba de atatea schimbari fara rost !
Asta e o gluma, nu? Ce se desfiinteaza, de fapt? Ce se inlocuieste? Doar denumirea! Unde e descentralizarea aia de care se tot vorbeste? Pai tot inspectoratul – sau cum se va mai numi institutia – ma obliga sa primesc cine stie ce profesor ”cu bube in cap” (scuzati, expresia, dar cine stie despre ce vorbesc, chiar intelege expresia!)???!!! Nu imi face inspectie ISJ, ci CJ-IP. Tot ei se ocupa de managementul scolar, adica vor numi directorii! O mare tâmpenie! Liceelor cu traditie in formarea elevilor de nivel postliceal li s-a luat arbitrar denumirea de colegiu ca sa se dea universitatilor! De ce? Se duce naibii invatamantul si toata tara odata cu el! [comentariu editat pentru a elimina majusculele]