Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) a publicat graficul unic de monitorizare și control în anul școlar 2024-2025. În cadrul inspecției de specialitate se va acorda o atenție deosebită cadrelor didactice debutante sau care demonstrează aspecte deficitare în cadrul demersului didactic, conform sursei citate anterior. Vezi mai jos, în articol, ce vizează inspecțiile.
- Precizările referitoare la inspecțiile care se desfășoară în anul școlar 2024-2025 au fost transmise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024.
- În județul Dolj, la stabilirea graficului s-a ținut cont, printre altele, și de rezultatele la examenele de la examenul național de Bacalaureat și de la Evaluarea Națională, conform unui document publicat de inspectoratul școlar.
La inspecția de specialitate, inspectorii şcolari vor face următoarele, după cum se arată în documentul ISMB:
-„Vor verifica documente ale procesului instructiv-educativ desfășurat în cadrul ariei curriculare/compartimentului/discipline inspectate – cataloage ale claselor din norma cadrelor didactice asistate la clasă; documente de proiectare curriculară, planificări calendaristice, material didactic, orar, teste inițiale, alte documente relevante, etc.;
–Verificarea structurării documentelor de proiectare didactică în conformitate cu structura modulară a anului şcolar 2024-2025;
–Verificarea realizării evaluării de către cadrele didactice în cf. cu Regulamentul de organizare si funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP), O.M.E. Nr. 5726/2024;
-Vor realiza asistențe pentru fiecare cadru didactic la 3 ore de curs/1 oră de dirigenție;
-Vor completa fișe de observație a lecției, pentru fiecare oră de curs/ oră de dirigenție;
-Vor purta discuţii cu toate cadrele didactice din catedră, elevii/preşcolarii, după caz, conducerea unităţii de învăţământ, etc.;
–Vor acorda calificative parţiale cadrelor didactice asistate la clasă – pentru fiecare oră de curs, se va acorda un calificativ;
- Se va acorda o atenție deosebită cadrelor didactice debutante sau care demonstrează aspecte deficitare în cadrul demersului didactic.”
Potrivit Inspectoratului Școlar al Municipiului București, în cadrul acestui tip de inspecție vor fi asistaţi, săptămânal, la clasă un număr de 5-6 profesori. „Pentru planificarea inspecției tematice în specialitate se va avea în vedere programarea în fiecare unitate de învăţământ și a săptămânii Școala Altfel și a Programului Săptămâna Verde.”
Graficul inspecțiilor școlare – Inspectoratul Școlar al Municipiului București:
Despre inspecțiile școlare
Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.
„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:
- Ministerul Educației și Cercetării;
- inspectoratele școlare.
După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.
- Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora.
- Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
- Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.
Tipurile de inspecție de specialitate sunt:
- inspecția de specialitate curentă;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
- orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.