Notarea ritmică, caietele elevilor și legarea teoriei de practică sunt câteva aspecte urmărite de Inspectoratul Școlar Județean Covasna în cadrul inspecțiilor din anul școlar 2024-2025. Aspectele urmărite la inspecții se găsesc în scrisoarea metodică pentru cadrele didactice care predau Geografia.
- Precizările referitoare la inspecțiile care se desfășoară în anul școlar 2024-2025 au fost transmise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024.
Respectarea programei, parcurgerea ritmică a materiei, evaluarea elevilor sunt aspecte vizate în cadrul inspecțiilor școlare, potrivit Inspectoratului Școlar Județean Covasna.
Conform documentului ISJ Covasna, aspectele urmărite la inspecții sunt următoarele:
- respectarea programei;
- desfășurarea orelor – documente de planificare;
- respectarea principiilor didactice (folosirea de metode active, folosirea materialelor intuitive, accesibilitate, legarea teoriei de practică, esențializarea conținuturilor, sistematizarea conținuturilor, interdisciplinaritate);
- secvențele terminale ale lecției (notare, fixare, test, temă pentru acasă);
- parcurgerea ritmică a materiei – concordanța dintre proiectarea unității de învățare-condica de prezență-caietele elevilor;
- notarea ritmică;
- baza materiale a școlii;
- folosirea mijloacelor moderne-mijloace virtuale;
- cunoașterea regulamentelor și programelor de examene. Pregătirea elevilor pentru examenul de bacalaureat – clasa a XII-a;
- evaluarea elevilor;
- caracterul practic-organizare de aplicații practice la fiecare unitate de învățare, drumeții, excursii;
- caietele elevilor;
- activitatea metodică în cadrul catedrelor;
- planificare-corelat cu planul managerial al unității școlare;
- grafic de desfășurare a activităților
- tabel nominal – modul de încadrare, vechime, grad didactic, etic.;
- procese verbale;
- evidența interasistențe;
- evidența elevilor cu performanță;
- lista și programe ale disciplinelor opționale;
- date statistice – examene, teste, etc.;
- rapoarte.
Scrisoarea metodică pentru cadrele didactice care predau Geografia poate fi consultată mai jos:
Creșterea numărului inspecțiilor de specialitate la disciplinele de examen este una din măsurile propuse de Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara. Măsura se află în raportul privind starea învățământului preuniversitar din județul Hunedoara, an școlar 2023-2024, document prezentat în cadrul ședinței cu directorii din data de 26 septembrie 2024.
În cadrul inspecției de specialitate din București se va acorda o atenție deosebită cadrelor didactice debutante sau care demonstrează aspecte deficitare în cadrul demersului didactic, potrivit ISMB.
În județul Dolj, la stabilirea graficului s-a ținut cont, printre altele, și de rezultatele la examenele de la examenul național de Bacalaureat și de la Evaluarea Națională, conform unui document publicat de inspectoratul școlar.
Informații de context
În luna septembrie, Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „fiecare profesor este suveran pe rubrica lui și stabilește modalitatea de evaluare a elevului pe care îl pregătește”. Acesta a mai spus că după a două perioadă de învățare „ar trebui să existe cel puțin o notă la fiecare disciplină”.
Profesorii vor pune cel puțin 4 note pe an școlar la o disciplină, prevede noul regulament de organizare și funcționare al unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).
ROFUIP 2024, aprobat prin ordin de ministru pe 6 august și publicat în Monitorul Oficial (MO) pe 12 august, menționează și că pentru disciplinele cu mai puțin de o oră pe săptămână este nevoie de cel puțin două note până la încheierea cursurilor.
Iată ce scrie în ROFUIP 2024:
”Articolul 107 – (4) Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru.
La fiecare disciplină numărul de calificative/note acordate anual este, de regulă, cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ, dar nu mai mic de patru note pe an școlar pentru fiecare disciplină. În cazul disciplinelor de studiu cu mai puțin de o oră/săptămână, numărul minim de note acordate pentru un an școlar este de două”.
Despre inspecțiile școlare
Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.
„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:
- Ministerul Educației și Cercetării;
- inspectoratele școlare.
După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.
- Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora.
- Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
- Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.
Tipurile de inspecție de specialitate sunt:
- inspecția de specialitate curentă;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
- orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.
4 comments
Eu chiar îi aștept
O să stau cuminte la coadă până îmi vine rândul. Să înceapă din partea stângă a catalogului. Ce îi cere profesorului de sport, religie, desen și muzică să îmi ceară și mie 😀😀😀
Ca în anul acesta hârtii, n-am văzut de 20 de ani!
parca era vb ca se desființează inspectoratele. acuma și au găsit de treaba:
“poliția hârtiilor ”
un fel de ” actele la control ” .
da oare chipiu cu cozoroc or sa aibă ? macar sa ai cui spune ” sa traiți !!”
stupizenia pământului…
Hartii,hartii și iarăși hartii. Ore nu mai facem ca doar la ce e nevoie. Tara ne vrea prosti,nu?