Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea modului de corelare a temelor pentru acasă cu vârsta elevilor și utilizarea metodelor moderne de predare-învățare-evaluare, printre aspectele vizate

13.467 de vizualizări
Foto: © Agencyby | Dreamstime.com
Monitorizarea modului de corelare a temelor pentru acasă cu vârsta elevilor este unul dintre aspectele urmărite de Inspectoratul Școlar Județean Buzău în cadrul inspecțiilor din anul școlar 2024-2025. Alte aspecte vizează parcurgerea integrală a programei școlare, tratarea diferențiată și individualizarea predării-învățării-evaluării progresului școlar, aplicarea evaluării cu scopul orientării și optimizării procesului de învățare.

Monitorizarea procesului de pregătire a elevilor în vederea susținerii examenelor naționale în anul școlar 2024-2025 și verificarea încadrării cu personal didactic și nedidactic în unitățile de învățământ și a normării personalului didactic sunt urmărite în cadrul inspecțiilor școlare.

Câteva aspecte vizate, potrivit documentului ISJ Buzău:

  • Monitorizarea utilizării metodelor moderne de predare-învățare-evaluare;
  • Monitorizarea frecvenței, a situației școlare, a modului de completare, gestionare și arhivare a documentelor școlare, a actelor de studii, precum și de admitere pentru elevii care au continuat studiile la învățământul seral/frecvență redusă;
  • Monitorizarea aplicării procedurii de stabilire a disciplinelor opționale, în concordanță cu resursele existențe, cu opțiunile elevilor și avizarea programelor pentru curriculum la decizia școlii;
  • Monitorizarea calității procesului instructiv-educativ cu accent pe aspecte vizând: parcurgerea integrală a programei școlare, tratarea diferențiată și individualizarea predării-învățării-evaluării progresului școlar, aplicarea evaluării cu scopul orientării și optimizării procesului de învățare;
  • Monitorizarea integrării elevilor care au studiat în străinătate înscriși/reînscriși și a programelor de educație remedială implementate la nivelul unităților de învățământ;
  • Monitorizarea/verificarea modului de organizare a programelor: Școală după școală; A doua șansă; Școala Altfel;
  • Monitorizarea procesului de pregătire a elevilor în vederea susținerii examenelor naționale în anul școlar 2024-2025;
  • Monitorizarea modului de corelare a temelor pentru acasă cu vârsta elevilor (relevanța lor, verificare, volum de muncă);
  • Monitorizarea programelor educaționale centrate pe combaterea situațiilor de eșec școlar și de prevenire a fenomenului de abandon școlar și absenteism;
  • Monitorizarea implementării planului de acțiune privind diminuarea fenomenului de violență în mediul școlar și în proximitatea acestuia;
  • Verificarea respectării legislației în vigoare în privința realizării evaluării anuale a personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic;
  • Verificarea modului de constituire a colectivelor de elevi cu respectarea legislației în vigoare (învățământ primar, gimnazial, liceal, profesional seral și postliceal);
  • Verificarea corelării documentelor specifice departamentului de resurse umane cu modul de încadrare și salarizarea personalului didactic și didactic auxiliar;
  • Monitorizarea activităților de constituire, de vacantare și de ocupare a posturilor didactice din unitățile de învățământ;
  • Verificarea încadrării cu personal didactic și nedidactic în unitățile de învățământ și a normării personalului didactic;
  • Monitorizarea desfășurării programului de orientare școlară și profesională a elevilor din clasa a VIII-a pentru pregătirea înscrierii lor în învățământul profesional/liceal.

Planul anul de inspecții și control al Inspectoratului Școlar Județean Buzău – an școlar 2024-2025

Informații de context

Monitorizarea acordării burselor elevilor din învățământul preuniversitar este una din activitățile vizate în cadrul inspecțiilor tematice, potrivit graficului de inspecții al Inspectoratului Școlar Județean Bihor. O altă activitate se referă la consilierea şi monitorizarea unităţilor de învățământ cu elevi aflaţi în situaţii de risc educaţional, din punct de vedere al frecvenţei şcolare.

Notarea ritmică, caietele elevilor și legarea teoriei de practică sunt câteva aspecte urmărite de Inspectoratul Școlar Județean Covasna în cadrul inspecțiilor din anul școlar 2024-2025. Aspectele urmărite la inspecții se găsesc în scrisoarea metodică pentru cadrele didactice care predau Geografia.

Creșterea numărului inspecțiilor de specialitate la disciplinele de examen este una din măsurile propuse de Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara. Măsura se află în raportul privind starea învățământului preuniversitar din județul Hunedoara, an școlar 2023-2024, document prezentat în cadrul ședinței cu directorii din data de 26 septembrie 2024.

În cadrul inspecției de specialitate din București se va acorda o atenție deosebită cadrelor didactice debutante sau care demonstrează aspecte deficitare în cadrul demersului didactic, potrivit ISMB.

În județul Dolj, la stabilirea graficului s-a ținut cont, printre altele, și de rezultatele la examenele de la examenul național de Bacalaureat și de la Evaluarea Națională, conform unui document publicat de inspectoratul școlar. 

Despre inspecțiile școlare

Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.

„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:

  • Ministerul Educației și Cercetării;
  • inspectoratele școlare.

După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.

  1. Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora. 
  2. Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
  3. Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.

Tipurile de inspecție de specialitate sunt:

  • inspecția de specialitate curentă;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
  • orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.

Foto: © Agencyby | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea acordării burselor elevilor, una din activitățile vizate în cadrul inspecțiilor din județul Bihor / Pentru lunile septembrie și octombrie, elevii primesc bursele pe 20 noiembrie
Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea școlilor ai căror elevi au diferențe mari între rezultatele obținute la examenele naționale și cele ale evaluărilor efectuate în școală – criteriu de întocmire a graficului de inspecții al ISJ Bihor
Inspecții an școlar 2024-2025. Notarea ritmică și caietele elevilor, printre aspectele urmărite de Inspectoratul Școlar Județean Covasna
Inspecții an școlar 2024-2025. Creșterea numărului inspecțiilor de specialitate la disciplinele de examen – măsură propusă de Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara
Inspecții an școlar 2024-2025. Se va acorda o atenție deosebită cadrelor didactice debutante sau care demonstrează aspecte deficitare in cadrul demersului didactic, potrivit ISMB
Inspecții an școlar 2024-2025. Profesorii cu rezultate slabe la examenele naționale sunt vizați în cadrul inspecțiilor de specialitate, potrivit ISJ Dolj
Inspecții an școlar 2024-2025. Precizările Ministerului Educației pentru profesorii care urmează să susțină inspecțiile pentru gradele didactice, definitivat, precum și inspecțiile la clasă – document

2 comments
  1. Toți inspectorii!!! ATENȚIE!
    Intrați în clase, luați caietele de mate(.MEM cum vă place să spuneți, știuuuu, integrat, sigur) si română( CLR, daaa) și corectați-le! Cu verde, cu mesaje motivaționale, cantitativ, calitativ, cum doriți!
    Succes!
    Faceți-vă utili acestei bresle!
    MPT
    MÂNA PE TREABĂ!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspectoratul Școlar Cluj anunță un proiect prin care palmele a 100 de elevi vor fi „scanate” cu un dispozitiv ca să le fie determinat profilul de orientare în carieră / Marinela Marc, inspector șef: „Se scanează posibilitățile native ale tinerilor. Clubul Lions a venit spre noi cu acest dispozitiv și Universitatea Babeș Bolyai, Facultatea de Psihologie și Științele Educației”

Peste 100 de elevi clujeni de clasa a XI-a vor fi incluși într-un proiect-pilot care prevede scanarea mâinilor, cu un dispozitiv „pentru identificarea abilităților native privind cariera lor viitoare”, au…
Vezi articolul

Dezvoltarea unor consorții pentru învățământul tehnic superior și extinderea sprijinului pentru hub-uri digitale în universități, cu bani din PNRR, discutate de guvern cu rectorii Consorțiului Universitaria

Crearea unei “rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior”, cu un buget de 338 de milioane de euro, precum și extinderea accesului universităților la bugetul de 500 de milioane de…
Vezi articolul

Avocatul Poporului solicită organizarea examenului de specialitate pentru medicii care și-au finalizat rezidențiatul: „Reprezintă un minim ajutor pentru personalul medical epuizat, care lucrează cu cazurile cele mai grave din secțiile ATI”

Organizarea examenului de specialitate pentru medicii care și-au finalizat rezidențiatul „reprezintă un minim ajutor pentru personalul medical epuizat, care lucrează cu cazurile cele mai grave din secțiile ATI, dar și…
Vezi articolul

Creșele rămase la primării sunt unități de învățământ cu personalitate juridică. După un an, Ministerul Muncii propune Guvernului eliminarea creșelor din lista serviciilor sociale, deși ar fi trebuit să facă acest lucru în octombrie 2021

Creșele care au rămas în administrarea autorităților locale și nu au fost preluate de Ministerul Educației sunt unități de învățământ cu personalitate juridică, potrivit unui răspuns al Ministerului Muncii transmis…
Vezi articolul