Înscrierile la grădiniță sau creșă 2024 au început / Cum aleg grădinița potrivită și unde verific dacă este autorizată sau acreditată / Descarcă cerere-tip

17.063 de vizualizări
Concediul plătit pentru stat cu copilul
Concediul plătit pentru stat cu copilul SURSA: pixabay.com
Înscrierile la creșă și grădiniță încep luni, pe 27 mai, potrivit ordinului de ministru 4.018/2024. Prima etapă durează între 27 mai și 14 iunie, perioadă în care părinții pot depune o cerere cu 3 opțiuni la o creșă/grădiniță și care cuprinde mai multe etape. Ministerul Educației a publicat un text cu rol de ghidaj pentru părinții care vor să își înscrie copilul la grădiniță.

În grupele de creșă pot fi înscriși copiii cu vârste de la 3 luni la 3 ani, în limita planului de școlarizare aprobat, conform unui ghid publicat în aprilie de Ministerul Educației.

În grupele de grădiniță pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 și 6 ani, în limita planului de școlarizare aprobat. Numărul de locuri care se acordă, prin cifra de școlarizare, asigură, cu prioritate, cuprinderea întregii generații a copiilor de 4 ani în grupa mijlocie și cuprinderea întregii generații a copiilor de 5 ani în grupa mare din învățământul preșcolar.

Unitatea de învățământ aleasă de părinte/reprezentantul legal al copilului poate fi în apropierea domiciliului/reședinței sau din apropierea locului de muncă.

Părintele/reprezentantul legal al copilului poate opta pentru înscrierea în orice grădiniță sau creșă dacă aceasta are locuri libere rămase după etapa de reînscrieri.

În situația în care într-o unitate de învățământ numărul cererilor-tip de înscriere primite de la părinții/reprezentanții legali ai copiilor este mai mare decât numărul de locuri libere, comisia de înscriere din unitatea de învățământ selectează copiii în ordinea descrescătoare a vârstei și aplică criterii de departajare generale și specifice, în vederea stabilirii celor care vor fi admiși.

Repartizarea copiilor în învățământul antepreșcolar/preșcolar se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate de către fiecare copil.

Ordinea înscrierii/nr. de înregistrare al cererii de înscriere nu constituie un criteriu, repartizarea nu se face pe principiul „primul venit, primul servit”, ci pe baza criteriilor generale și specifice descrise în metodologie, potrivit ME.

Criteriile generale care se aplică pentru nivelul antepreșcolar sunt următoarele:

a) copilul are vârsta de 2 ani împliniți până la sfârșitul anului calendaristic în curs;

b) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal se află în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea de înscriere;

c) ambii părinți ai copilului/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează/părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu, în momentul validării cererii/în termen de 30 de zile de la începutul anului școlar sau părintele copilului nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului; situațiile în care părintele/reprezentantul legal face dovada existenței unei activități de tip PFA/SRL se asimilează cu cea a părinților/reprezentanților legali care lucrează;

d) cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la zi;

e) existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile Legii nr.272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

f)  existența unui document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie monoparentală)/ existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă);

g) cel puțin unul dintre părinți/părintele unic/reprezentantul legal al copilului se încadrează în una dintre situațiile: (i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă;

h) părintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și/sau un alt copil înmatriculat în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea.

Criteriile generale care se aplică pentru nivelul preșcolar sunt următoarele:

a) copilul are vârsta de 4 sau 5 ani împliniți la începutul anului școlar (1 septembrie 2024);

b) domiciliul/reședința copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal se află în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea-tip de înscriere;

c) cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la zi;

d) existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile Legii nr.272/2004, republicată,  cu modificările și completările ulterioare;

e)  existența unui document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie monoparentală)/ existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă);

f) ambii  – părinți/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează sau cel puțin unul dintre ei se încadrează în una dintre situațiile: (i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă;

g) existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului și/sau a certificatului de orientare școlară și profesională eliberat de CJRAE/CMBRAE;

h) existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea.

Criteriile generale care se aplică pentru nivelul antepreșcolar și preșcolar din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare (grădiniță comunitară, ludotecă/grup de joacă), sunt următoarele:

a) domiciliul/reședința cel puțin al/a unuia dintre părinți/al reprezentantului legal este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea de înscriere;

b) părintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și nu și-a putut înscrie copilul în vârstă de 3 – 6 ani la nicio unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar din apropierea domiciliului – pentru serviciul tip grădiniță comunitară;

c) existența unei dovezi privind solicitarea înscrierii copilului într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și a respingerii înscrierii copilului ca urmare a lipsei de locuri – atât pentru serviciul tip grădiniță comunitară, cât și pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă;

d) copilul are vârsta de până la 1 an sau vârsta cuprinsă între 3 și 4 ani și părinții/reprezentantul legali nu au/a făcut demersuri pentru înscrierea acestuia într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar – pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă.

Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învățământ și se aplică după aplicarea criteriilor generale. Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învățământ indică documentele doveditoare pe care părintele/reprezentantul legal trebuie să le depună în momentul completării/validării cererii-tip de înscriere.

Prima etapă de înscrieri are loc între 27 mai și 14 iunie, perioadă în care părinții depun la sediul unității de învățământ o cerere cu trei opțiuni. Etapa are mai multe faze.

Copiii sunt înscriși în această etapă, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor din planul de școlarizare aprobat, după încheierea etapei de reînscrieri.

27—31 mai 2024 (colectarea cererilor)
3—5 iunie 2024 (procesarea cererilor din faza I — prima opțiune)
6—10 iunie 2024 (procesarea cererilor din faza a II-a — a doua opțiune)
11—12 iunie 2024 (procesarea cererilor din faza a III-a — a treia opțiune)

Pe 14 iunie se afișează listele cu copiii înscriși și locurile rămase libere.

Pe 17 iunie- 5 iulie are loc etapa a II-a de înscrieri pe locurile rămase libere și sunt mai multe faze.

În această etapă se realizează înscrierea copiilor, pe locurile libere rămase în urma derulării
primei etape, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere depuse.

17—21 iunie 2024 (colectarea cererilor)
24—26 iunie 2024 (procesarea cererilor din faza I — prima opțiune)
27 iunie—1 iulie 2024 (procesarea cererilor din faza a II-a — a doua opțiune)
2—4 iulie 2024 (procesarea cererilor din faza a III-a — a treia opțiune)

În 5 iulie se afișează lista cu copiii înscriși după a II-a etapă și locurile rămase libere.

Pe 19-29 august are loc etapa de ajustări în care se înscriu copiii care nu au primit un loc în primele două etape sau nu au fost înscriși.

În această etapă se realizează înscrierea copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape din lipsă de locuri sau din diferite alte motive sau care nu au participat la primele două etape, pe locurile rămase libere în urma derulării celei de-a doua etape a înscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de ISJ/ISMB și pe baza dosarelor depuse de părinți la inspectoratul școlar. La această etapă au acces următoarele categorii de copii:

  • copiii care au rămas nerepartizați după derularea celor două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani;
  • copiii care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE;
  • copiii de peste 2 ani care solicită înscrierea în învățământul preșcolar

Pe 30 august, ora 14 se afișează listele cu copiii înscriși în etapa a II-a și locurile rămase libere.

ARACIP, Agenția care acreditează, evaluează și autorizează toate grădinițele și școlie din România, private și de stat, a publicat în 2016 un ghid de înscriere pentru părinți, care este actual și astăzi.

„Grădinița este, conform legii, o instituție de învățământ. În România, pentru a funcționa, orice instituție de învățământ trebuie să fie autorizată să funcționeze provizoriu sau să fie acreditată. 

Este interzisă, prin lege, desfășurarea de activități de învățământ în unități care nu au fost autorizate să funcționeze provizoriu sau care nu au fost acreditate. 

Ce trebuie să fac eu, ca părinte, când caut o grădiniță?

În primul rând, trebuie să vă informaţi pentru a vă asigura că grădinița respectivă funcționează legal. 

Dacă nu v-ați hotărât, încă, la ce grădiniță să vă înscrieți copilul, puteți consulta listele grădinițelor care funcționează legal – fie consultând Cartografia școlară (http://siiir.edu.ro/carto/), fie pe site-urile inspectoratelor școlare județene / al Municipiului București (care răspund de rețeaua școlară de la nivelul județului / Municipiului București). Adresele și alte date de contact ale inspectoratelor școlare.

Lista grădinițelor particulare autorizate să funcționeze provizoriu poate fi consultată tot acolo, la fel și lista grădinițelor acreditate.

Acreditarea înseamnă că:

  • grădinița are autorizație sanitară și de securitate la incendiu
  • educatoarele au studiile obligatorii pentru a avea grijă de copii
  • procesul de educație respectă curriculumul național

Pentru ca grădinița să fie acreditată, ea trece printr-o  evaluare externă realizată de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), instituție aflată în subordinea Ministerului Educației.

Autorizația de funcționare provizorie este primul pas de intrare în legalitate a unei grădinițe; această autorizație se acordă înainte ca grădinița să înceapă să funcționeze propriu-zis, potrivit ARACIP.

Acreditarea grădiniței se acordă de ARACIP după 3 sau 4 ani de funcționare: după prima promoție de absolvenți, dar nu mai târziu de 2 ani de la absolvirea acestei primei promoții, mai spune instituția responsabilă de calitatea învățământului preuniversitar.

Grădinițele autorizate/acreditate devin parte a sistemului național de învățământ și sunt inspectate periodic de ARACIP, aceasta reprezentând modalitatea prin care statul se asigură că grădinița respectă legea și după obținerea acreditării. La fiecare cinci ani, orice grădiniță este evaluată periodic și primește un atestat de calitate de la ARACIP.

Criteriile folosite cel mai des de către părinți, când caută grădiniță:

  • Apropierea de casă
  • Programul de funcționare: grădinițe cu program normal (doar dimineața) sau cu program prelungit (cu program și după-amiaza)
  • Programele educaționale pe care le oferă copiilor: cum este organizat spațiul de joacă, cât de mare este curtea grădiniței, cum este împărțit programul și cât stau copiii afară, ce opționale există: limbă străină, sport, instrument muzical, etc. Cum arată meniul copiilor
  • Care sunt studiile educatoarelor
  • Costurile asociate: cât este costul mesei, al programelor extracurriculare, taxa de școlarizare dacă vorbim despre o grădiniță privată, etc.

Ghidul ARACIP:

Dosarul de înscriere într-o unitate de învățământ cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, precum și în serviciul de educație timpurie complementar cuprinde următoarele documente:

  • cerere-tip (disponibilă aici în format editabil): pe această cerere, părintele/reprezentantul legal al copilului va trece trei opțiuni (trei unități de învățământ) pe care acesta le are în vedere pentru copil;
  •  copie de pe certificatul de naștere al copilului;
  •  copie de pe actele de identitate ale părinților/reprezentantului legal;
  •  adeverință de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentantul legal sau adeverință privind perioada concediului de creștere și îngrijire copil, pentru tipul de program prelungit, respectiv pentru înscrierea în învățământul antepreșcolar;
  •  alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de înscriere și care sunt analizate în timpul procesului de înscriere.
  • (după caz) În situația transmiterii prin e-mail sau prin poștă a cererii-tip, părintele va transmite unității de învățământ o declarație  pe propria răspundere cu privire la veridicitatea informațiilor completate în cerere.
  • (dacă este cazul) dovada modului în care se exercită autoritatea părintească în cazul părinților divorțați și informații privind părintele la care a fost stabilită locuința minorului.

La dosarul de înscriere se adaugă, la începutul anului școlar, următoarele documente:

a) adeverință de la medicul de familie în care se menționează că respectivul copil este sănătos clinic; adeverința este necesară în prima zi de prezentare a copilului în unitatea de învățământ;

b) avizul epidemiologic/dovada de vaccinare întocmit(ă) conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății, cu privire la intrarea copilului în colectivitate, eliberat de medicul de familie al copilului cu maximum 5 zile înainte de a începe frecventarea unității.

După depunerea cererii și a dosarului de înscriere, acesta trebuie validat.

Indiferent de modalitatea de depunere a cererii-tip de înscriere, validarea se face la unitatea școlară la care se solicită înscrierea, în prezența părintelui/reprezentantului legal al copilului care trebuie să prezinte actul de identitate propriu și certificatul de naștere al copilului, în  original, precum și copii ale acestora pentru a fi certificate conform cu originalul de către membrul desemnat din cadrul comisiei de înscriere de la nivelul unității de învățământ.

În vederea evitării aglomerației, unitățile de învățământ asigură posibilitatea programării telefonice a părinților/reprezentanților legali pentru completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere. Un membru al comisiei de reînscriere/înscriere și distribuire va realiza programarea telefonică. Aceasta nu presupune crearea unei liste de preînscrieri și/sau acordarea unei priorități la înscriere.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
începerea școlii, predare bilingvă

Ministrul Educației din Republica Moldova propune ca școala să înceapă pe 1 septembrie 2024, într-o zi de duminică și să se încheie într-o sâmbătă. Dan Perciun: “În prima zi de școală se repartizează manuale și se prezintă orarul”

Ministerul Educației din Republica Moldova propune ca anul școlar viitor să înceapă pe 1 septembrie, într-o zi de duminică și să se încheie pe 31 mai, într-o zi de sâmbăta,…
Vezi articolul

Ligia Deca își îndeplinește un vis: va vorbi la un eveniment de tip TED. Ministra Educației, membră PNL, este anunțată la o conferință independentă TEDx organizată de o persoană cu care a lucrat, unde accesul e contra cost și unde trebuie evitat conținutul politic

“De mult mi-am dorit să fiu și eu în poziția să fac un filmuleț TED”, spunea la sfârșitul lui 2022, la o conferință filmată pe teme de educație, ministrul Ligia…
Vezi articolul

DOCUMENT Olimpiadele școlare și toate concursurile, competițiile și activitățile extrașcolare au fost amânate pentru anul școlar 2021-2022. Ordinul a fost semnat de ministrul Educației

Toate olimpiadele școlare și concursurile au fost amânate pentru anul școlar viitor. Ordinul de ministru care prorogă pentru anul școlar 2021-2022 competițiile școlare, activitățile educative, școlare și extrașcolare a fost…
Vezi articolul