Copiii cu vârste cuprinse între 10 și 14 ani se pot înscrie până pe 31 martie la cursuri gratuite de programare în cadrul proiectului CODE Kids, care se desfășoară în bibliotecile din mediul rural și orașe mici, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Peste 3.500 de elevi au participat gratuit la cursurile acestea în ultimii 4 ani.
Copiii învață de la noțiuni de bază de programare până la robotică, realizare de aplicații, jocuri și animații, iar părinții economisesc aproape 2.000 de euro prin aceste cursuri gratuite. CODE Kids se adresează copiilor cu note medii sau chiar sub medie, potrivit organizatorilor.
- Înscrierile continuă până la 31 martie.
„Programarea îi ajută pe copii să își dezvolte cunoștințele de logică, matematică și limba engleză și îi învață să lucreze în echipă, potrivit datelor CODE Kids, un proiect desfășurat gratuit în mediul rural și orașe mici. Pe de altă parte, unii părinți și profesori nu își lasă copiii la cursuri considerând că orele de programare sunt o joacă pe calculator”, potrivit comunicatului citat.
Scopul programului este să contribuie la dezvoltarea competenţelor digitale şi STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) ale copiilor. Proiectul se desfășoară de-a lungul a doi ani, iar cursurile sunt gratuite. Cluburile de programare au loc în bibliotecile publice din mediul rural sau orașe mici.
O economie în valoare de aproximativ 2.000 de euro. Înscrieri până la 31 martie
Obiectivele sunt ca la cursurile de anul acesta să participe 1.500 de copii din 120 de localități rurale și orașe mici.
Părinții economisesc în jurul a 2.000 de euro datorită CODE Kids – acesta fiind costul aproximativ pe care l-ar plăti familiile dacă elevii ar merge timp de doi ani la alte cluburi private, potrivit estimărilor organizatorilor.
Printre județele în care echipa programului vede un foarte mare potențial de creștere a numărului de înscrieri se numără Vrancea, Neamț, Galați, Gorj și Hunedoara. De asemenea, sunt vizate județele Caraș- Severin, Suceava, Dolj, Bacău, Bihor și Constanța.
“Avem succes în acele zone în care profesorii și părinții îi îndrumă pe copii spre activități noi, acolo unde autoritățile investesc în biblioteci, unde există un buget pentru carte. Aceste elemente contează foarte mult în percepția copiilor. Dar sunt și
județe, precum unele din zona de sud a țării, în care părinții spun că nu își lasă copiii pentru că aceștia oricum ar sta prea mult să se joace la calculator și că ar avea foarte multe teme. Spre deosebire de orașele mari, în care copiii merg la afterschool și uneori și la alte cursuri, în astfel de zone copiii nu au acces la activități diverse. Adesea, există doar un centru de dans în acea localitate. Practic, nu sunt îndrumați sau chiar nu sunt lăsați să meargă la activități noi. CODE Kids nu este o școală, iar noi nu le punem note copiilor. Tot ce ne dorim este ca elevii să vină cu plăcere la bibliotecă. Dacă reușim să îi atragem, părinții nu trebuie să facă nimic, ci doar să-i lase să meargă la bibliotecă. Noi vom avea grija să învețe concepte de baza în programare, să fie mai buni la matematică, să fie mai buni la engleză și să colaboreze mai bine cu colegii”, afirmă Ovidiu Ana, director de dezvoltare CODE Kids.
Județele în care sunt cei mai mulți copii înscriși sunt Tulcea, Argeș, Sălaj și Harghita. De anul trecut, CODE Kids a creat cinci cluburi și în Republica Moldova.
”La țară, fiind o comunitate mai mică, bibliotecarul cunoaște părinții și au o relație mai apropiată, iar acest lucru face să funcționeze cluburile locale rurale din județul nostru. Astfel, părintele are încredere în bibliotecar și își încurajează copilul să meargă să învețe programare. Pentru copiii din rural, CODE Kids reprezintă o oportunitate extraordinară, fiindcă le oferă aceeași șansă de dezvoltare a competențelor digitale precum au elevii de gimnaziu de la oraș. De asemenea, informarea autorițăților din comunitate despre activitatea cluburilor şi a bibliotecarilor implicați a avut un impact pozitiv la nivel local. Sinergia dintre bibliotecă – familie – factori de decizie creează încredere la toate nivelurile și conduce la o mai bună sustenabilitate a proiectului”, declară Oana Ungurean, bibliotecară în cadrul Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” din Baia Mare, județul Maramureș.
Cluburi care se adresează copiilor cu note medii sau chiar sub medie
În primul an de curs, copiii învață noțiuni de baza de programare, în timp ce în anul al doilea învață programare avansată (jocuri/animaţii/aplicaţii mobile/website-uri) și realizează activități STEM precum experimente distractive, inginereşti, robotică, logică, matematică.
“Copiii ne spun că au rezultate mai bune la matematică și că vorbesc mai bine limba engleză. Noi nu vrem să avem o rețea de cluburi pentru copii supradotați. Cluburile noastre sunt pentru acei copii care au rezultate medii la școală sau chiar sub medie și care provin din familii fără putere economică. Noi vrem să democratizăm programarea. Vrem să ne adresăm și acelor elevi care nu vor ajunge la un liceu teoretic la care să studieze matematică – informatică, dar care poate vor ajunge la o școală profesională. De exemplu, acum derulăm un proiect cu electricieni din școli profesionale. Trebuie să ai cunoștințe de bază de IT pentru că este foarte posibil să fii nevoit să lucrezi cu panouri fotovoltaice pe care trebuie să le instalezi și să le programezi. Sau, dacă te îndrepți către agricultură, poate va trebui să conduci un tractor, iar acum tractoarele moderne se bazează foarte mult pe tehnologie”, explică Ovidiu Ana.
Despre CODE Kids: “Copiii fac coding în bibliotecile publice” are ca scop înfiinţarea de cluburi de coding în bibliotecile publice. Programul a fost lansat în 2017, iar până acum aproximativ 3.500 de elevi au participat la cursurile CODE Kids. Proiectul este dezvoltat de Fundaţia Progress şi Simplon România cu finanțare din partea Romanian-American Foundation.
Foto: CODE Kids