Măsură pentru integrarea mai ușoară la școală a copiilor cu cerințe educaționale speciale: Inspectoratul Școlar București a decis, în premieră, ca în fiecare clasă pregătitoare să fie maximum un elev cu CES. Hotărârea se aplică de anul acesta și este prevăzută în procedura de constituire a formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare.
Decizia vine în același an în care ISMB a impus repartizarea în ordine alfabetică a copiilor la clase, pentru a renunța la “listele la învățător”, dar și în contextul în care profesorii nu sunt formați să lucreze cu elevii cu cerințe educaționale speciale (CES), deși legislația prevede includerea lor în școlile de masă, pentru o mai bună dezvoltare a copiilor.
Concret, Procedura privind înscrierea copiilor și constituirea formațiunilor de elevi în învățământul primar în anul școlar 2020-2021 publicată pe 25 februarie 2020 de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) prevede, la capitolul “Constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare”, următorul articol:
- “Conducerea unității de învățământ ia măsuri pentru distribuirea echilibrată în clase a elevilor cu CES pentru care au fost depuse documente doveditoare la dosar. În situația în care un elev cu CES a fost distribuit într-o clasă în care a mai fost distribuit un alt elev cu CES, acesta va fi distribuit în clasa imediat următoare”.
Înscrierile în clasa pregătitoare încep pe 4 martie și durează până pe 23 martie, când se încheie prima etapă. Procedura de repartizare a copiilor în clase va fi aleatorie (în ordinea alfabetică a numelor copiilor sau prin tragere la sorți) și este stabilită de inspectorate, nu de școli, după cum Edupedu.ro a scris în premieră în urmă cu două săptămâni.
Listele cu copiii înscriși în clasa pregătitoare, în prima etapă, vor fi afișate la școli pe 1 aprilie 2020.
Formarea claselor propriu-zise de elevi (proces numit “constituirea formaţiunilor de elevi” în documentele ISMB) se face după ce se termină toate etapele de înscriere în clasa pregătitoare, în perioada 1 septembrie-4 septembrie 2020, “cu respectarea criteriilor de transparenţă, echitate, nondiscriminare şi incluziune”, prevede metodologia Ministerului Educației.
În București, “toți elevii înscriși în unitatea de învățământ vor fi ordonați alfabetic, realizându-se 2 liste organizate pe criteriul de gen. Distribuirea acestora pe clase se face în ordine alfabetică, câte un elev la fiecare clasă existentă (primul copil va fi cuprins în clasa pregătitoare A, al doilea copil – în clasa pregătitoare B, ș.a.m.d până la ultima clasă, după care se reia repartizarea, următorul copil fiind cuprins în clasa pregătitoare A și tot așa). Pentru a se asigura echilibrarea claselor constituite, acest algoritm se aplică separat celor 2 liste organizate pe criteriul de gen”, se arată în procedura pe care o aplică ISMB.
În cazul copiilor gemeni/tripleți, părintele depune o declarație la școală prin care precizează dacă dorește repartizarea fraților în aceeași clasă sau în clase diferite. În situația în care părintele dorește înscrierea fraților în aceeași clasă, aceștia vor fi repartizați în clasa în care a fost distribuit primul dintre frați.
Descarcă de aici documentul integral adoptat de ISMB pe 25 februarie
- Edupedu.ro a scris în exclusivitate, la începutul lunii februarie, că formarea claselor pregătitoare vine anul acesta, în București, cu o modificare esențială: elevii vor fi repartizați pe clase în ordinea alfabetică a numelor sau prin tragere la sorți “în ședință publică organizată de școală”.
- Între timp, Ministerul Educației a decis prin metodologia națională de înscriere la clasa pregătitoare că toate școlile din țară vor repartiza elevii în clasele pregătitoare în ordine alfabetică sau prin tragere la sorți și că inspectoratele vor fi cele care vor stabili, concret, procedura de constituire a claselor
Calendarul înscrierilor în clasa pregătitoare 2020
24 februarie 2020 Școlile și Inspectoratele Școlare Județene (ISJ) afișează circumscripțiile școlare și numărul de clase pregătitoare
CMBRAE și CJRAE afișează numerele de telefon la care părinții cu copii în grădinițe private trebuie să sune pentru a-i programa pe cei mici la evaluarea psihosomatică, în cazul în care aceștia sunt născuți după 1 septembrie 2014
Școlile vor afișa criteriile specifice de departajare, documentele pe care trebuie să le aducă părinții la înscriere, precum și procedura prin care vor fi repartizați copiii în clase
25 februarie – 9 martie 2020 Ziua porților deschise – organizată în fiecare școală. Părinții, copiii și alte persoane interesate pot să viziteze școlile și clasele în care învață copiii la pregătitoare, precum și să vorbească cu învățătorii care vor prelua noile clase
25 februarie – 9 martie 2020 În grădinițe se organizează întâlniri pentru informarea și consilierea părinților
25 februarie – 20 martie 2020 Evaluarea nivelului de dezvoltare psihosomatică a copiilor născuți după 1 septembrie 2014
25 februarie – 23 martie 2020 Rezultatul evaluării dezvoltării psihosomatice a copilului se comunică, în scris, părintelui care a cerut evaluarea
25 februarie 2020 Școlile și ISJ-urile afișează programul de completare a cererilor tip de înscriere în clasa pregătitoare
4 martie – 23 martie 2020 Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, prin completarea de către părinți/ tutori a cererilor-tip de înscriere
1 aprilie 2020 Afișarea în școli și pe site-urile ISJ-urilor a copiilor înscriși și a numărului de locuri rămase libere
Înscrierea în clasa pregătitoare – care face parte din învățământul obligatoriu – este obligatorie pentru copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la data 31 august 2020 inclusiv.
Toți copiii ai căror părinți cer înscrierea în clasa pregătitoare la școala de circumscripție sunt înscriși la școala respectivă. Pe locurile rămase libere se înscriu copiii care provin din alte circumscripții școlare, inclusiv din alte localități.
Dacă numărul cererilor din alte circumscripții este mai mare decât numărul de locuri libere, se aplică criteriile de departajare generale și criteriile specifice.
Criteriile generale de departajare sunt următoarele:
- a) existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului
- b) existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți sau provine de la o casă de copii
- c) existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte
- d) existența unui frate/a unei surori înmatriculat/e în școala respectivă
Repartizarea se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii cumulate de fiecare copil.
Citește și:
-
Calendarul înscrierilor în clasa pregătitoare 2020 a fost publicat în Monitorul Oficial: înscrierile în prima etapă se fac în perioada 4-23 martie, repartizarea copiilor în clase e stabilită de inspectorate
-
Ministerul Educației aplică în toată țara regula repartizării aleatorii a copiilor în clasele pregătitoare, în baza unei proceduri transparente și nediscriminatorii