Înscrierea elevilor în clasa a V-a în școli unde nu există nivel primar se face prin examen de competență sau pe baza de transfer / Situațiile în care se dau examene – ROFUIP 2024

0 vizualizări
Foto: © Flynt | Dreamstime.com
Începând cu acest an școlar 2024-2025, elevii care vor să se înscrie în clasa a V-a la o școală sau liceu unde nu există învățământ primar o pot face fie prin transfer, fie prin examen la maximum două discipline de studiu, prevede ROFUIP 2024. Unitățile de învățământ își elaborează propria procedură de organizare și desfășurare a testărilor. La clasele cu predare în regim intensiv toți elevii vor da examen, chiar și cei care au diplomă de nivel A1 cel puțin, în cazul în care sunt mai mulți candidați decât număr de locuri disponibile.

Elevii care vor să se înscrie în clasa a V-a la o școală sau colegiu unde nu există învățământ primar o pot face după încheierea anului școlar aferent clasei a IV-a, potrivit ROFUIP 2024.

Unitățile de învățământ preuniversitar care nu dețin clase de nivel primar pot înființa clasa a V-a conform prevederilor legale în vigoare, potrivit articolului 2.

La clasele cu predare în regim intensiv toți elevii vor da examen, chiar și cei care au diplomă de nivel A1 cel puțin, în cazul în care sunt mai mulți candidați decât număr de locuri disponibile. Iar în cazul claselor unde se predă în regim intensiv o limbă care nu a fost studiată în ciclul primar, la fel se organizează examen, potrivit prevederilor art. 5

Până în prezent clasele de a V-a se puteau înființa în clase de nivel primar doar dacă se depășea numărul de cereri de înscriere, în cazul școlilor cu profil artistic sau profil sportiv care fac testări specifice sau la formarea claselor cu predare în regim intensiv.

Acum, potrivit noului ROFUIP, dacă numărul elevilor care doresc să se înscrie la școala respectivă în clasa a V-a este mai mic sau egal cu numărul de locuri, înscrierea se face pe baza prevederilor privind transferul prevăzute în ROFUIP 2024.

Art. 4 alin (1) În unitățile de învățământ preuniversitar în care se înființează clasa a V-a și la care numărul solicitărilor este mai mic sau egal cu cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare, înscrierea beneficiarilor primari se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind transferul beneficiarilor primari prevăzute în Regulamentul – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.

(2) Unitatea de învățământ preuniversitar își elaborează propria procedură de înscriere a beneficiarilor primari în clasa a V-a, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, aprobată de consiliul de administrație al unității de învățământ.

Examinări la maximum două discipline de studiu, dacă sunt mai mulți elevi decât locuri

Fiecare școală decide prin propria procedură, aprobată în CA al școlii, procedura de organizare și desfășurare a testării în cazul în care sunt mai mulți elevi decât locuri disponibile.

Art. 5 alin (1) În unitățile de învățământ preuniversitar în care se înființează clasa a V-a și la care numărul solicitărilor este mai mare decât cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare, se pot organiza examinări/testări la maximum două discipline de studiu.

(2) Unitatea de învățământ preuniversitar își elaborează propria procedură de organizare și desfășurare a testărilor/examinărilor cu respectarea prevederilor legale în vigoare, aprobată de consiliul de administrație al unității de învățământ.

(3) Nota finală obținută în urma testărilor/examinărilor reprezintă nota de admitere în clasa a V-a.

(4) Elevii sunt admiși în ordinea descrescătoare a notelor finale obținute în limita locurilor aprobate prin planul de școlarizare.

Școli cu profil artistic sau sportiv – probe de aptitudini

Art. 6 alin (1) Unitățile de învățământ preuniversitar cu profil artistic, care nu dețin clase de nivel primar și înființează clasa a V-a cu profil artistic, pot organiza testări/examinări în vederea evaluării aptitudinilor specifice, conform dispozițiilor și regulamentului de organizare a învățământului de artă prevăzute la art. 2345 și 46 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Unitatea de învățământ preuniversitar își elaborează propria procedură de organizare și desfășurare a testărilor/examinărilor cu respectarea prevederilor legale în vigoare, aprobată de consiliul de administrație al unității de învățământ.

Art. 7 alin (1) Unitățile de învățământ preuniversitar cu profil sportiv, care nu dețin clase de nivel primar și înființează clasa a V-a cu profil sportiv, pot organiza testări/examinări în vederea evaluării aptitudinilor specifice, conform dispozițiilor și regulamentului de organizare a învățământului sportiv prevăzute la art. 2345 și 46 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Unitatea de învățământ preuniversitar care înființează clasa a V-a profil artistic își elaborează propria procedură de organizare și desfășurare a testărilor/examinărilor cu respectarea prevederilor legale în vigoare, aprobată de consiliul de administrație al unității de învățământ.

Înființarea claselor cu regim de predare intensiv, unde numărul candidaților depășește numărul de locuri

Elevii care au susținut examen de competență lingvistică și au obținut o diplomă de nivel A1 sau superior vor obține un loc fără examen în școala respectivă doar dacă sunt mai puțini candidați decât locurile disponibile. Dacă sunt mai puține locuri decât elevi înscriși, toți candidații vor da examen.

Art. 8 alin (1) Unitățile de învățământ preuniversitar, care înființează clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim intensiv și la care numărul solicitărilor este mai mare decât cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare, poate organiza testul de competență lingvistică conform prevederilor Regulamentului – cadru de organizare și funcționare a claselor cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv în unitățile de învățământ preuniversitar în vigoare.

(2) Elevii care, anterior înscrierii în clasa a V-a la clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulație internațională, au susținut examene de competență lingvistică într-o limbă de circulație internațională și au obținut o diplomă nivel A1 sau nivel superior, sunt admiși fără a mai susține proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă respectivă, numai dacă numărul total al beneficiarilor primari care optează pentru acest tip de clase este mai mic sau egal cu numărul de locuri aprobat pentru clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulație internațională. În cazul în care numărul total al beneficiarilor primari care optează pentru clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulație internațională este mai mare decât numărul de locuri aprobat pentru acest tip de clase, toți elevii susțin testul de competență lingvistică.

(3) În situații excepționale, în care se înregistrează întârzieri în eliberarea, de către instituția/organizația care administrează examenul respectiv, a diplomei menționate la alin. (2), părintele/reprezentantul legal al candidatului poate depune o adeverință care să ateste promovarea examenului, eliberată de respectiva instituție/organizație.

(4) În cazul unităților de învățământ preuniversitar care înființează clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim intensiv, limbă modernă care nu a fost studiată în ciclul primar, unitățile de învățământ vor aplica prevederile art. 5 din prezenta metodologie.

(5) În situația în care există elevi pentru care se solicită susținerea testului de competență lingvistică la mai multe limbi moderne, inspectoratul școlar județean poate dispune organizarea acestuia pentru fiecare limbă modernă în zile distincte.

Citește și:
PROIECT ROFUIP 2024 Din anul școlar 2024-2025, liceele și colegiile care nu au clase primare pot organiza testări pentru înscrierea elevilor în clasa a V-a

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cei mai mulți români cu studii superioare absolvite sunt în București, 35,2%. La polul opus este județul Vaslui cu 7,2%, care are și cea mai mare pondere a populației șomere – Recensământ

Cei mai mulți români cu studii superioare absolvite sunt în municipiul București și județele Ilfov, Cluj, Timișoara și Brașov. La polul opus sunt județele Vaslui, Călărași și Botoșani, unde ponderea…
Vezi articolul

Omicron: Multe școli din Marea Britanie – închise cu câteva zile înainte să intre oficial în vacanța de Crăciun, se pregătesc pentru online din ianuarie, în pofida cererii guvernului ca școlile să rămână deschise

Zeci de școli și colegii din Marea Britanie se închid înainte de vreme, înaintea vacanței de Crăciun, iar altele se pregătesc să opereze online după sfârșitul perioadei de sărbători, din…
Vezi articolul

Manifestanții pro-Palestina – notificați să părăsească până joi seară spațiul din campusul Universității din București, care invocă acțiuni de vandalizare și agresiuni fizice la adresa unor studenți

Universitatea din București a cerut manifestanților pro-Palestina care ocupă de câteva săptămâni un spațiu din campusul său să elibereze acel spațiu până joi seara, în condițiile în care, potrivit instituției…
Vezi articolul

EXCLUSIV G4Media: O nouă sesizare de plagiat pentru teza de doctorat a lui Lucian Bode a respectat condițiile de înregistrare și a fost trimisă către CNATDCU. Personalități de prim rang în comisia de analiză

Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) a anunțat, astăzi, că a trimis către Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU)…
Vezi articolul