Consiliul Național al Elevilor cere evaluare standardizată în locul tezelor, după ce 76% dintre elevii partipanți la un sondaj online au votat înlocuirea lucrărilor semestriale cu alt tip de evaluare sumativă. Testarea ar trebui să evalueze gândirea critică și competențele, susțin elevii

Foto: CNE

Consiliul Național al Elevilor cere evaluarea standardizată în locul tezelor, după ce 76% dintre elevii partipanți la un sondaj online au votat înlocuirea lucrărilor semestriale cu alt tip de evaluare sumativă, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Testarea ar trebui să evalueze gândirea critică și competențele, susțin elevii.

Consiliul Național al Elevilor a lansat un sondaj adresat elevilor din România, în cadrul căruia să își exprime opinia cu privire la acest subiect. La sondaj au răspuns peste 60 de mii de elevi, provenind atât din mediul urban, cât și din mediul rural, începând cu clasa a V-a și până la clasa a XII-a, potrivit organizației.

Rezultatele au fost:

Evaluarea sumativă este cea realizată la finalul unei etape de instruire (semestru, an, ciclu de învățământ) sau la finalul studierii unui capitol. Acest tip de evaluare furnizează informații despre nivelul de pregătire al elevilor la sfârşitul unei etape de instruire. Cele mai întâlnite forme de evaluare sumativă sunt: lucrările scrise (tezele), testele, examenele.

“Ținând cont de faptul că teza, în forma ei actuală, reprezintă un instrument desuet, cu un profund caracter limitativ, care îngrădește în mod substanțial parcursul de învățare al elevului, Consiliul Național al Elevilor propune introducerea unor testări standardizate care să evalueze gândirea critică a elevilor și competențele acumulate, în funcție de materia și conținuturile curriculare studiate.

Așadar, rezultatul evaluării semestriale nu ar trebui să fie tratat drept un indicator absolut al nivelului la care se află elevul, ci ar trebui să fie însoțit de feedback individualizat din partea fiecărui profesor, pentru fiecare elev în parte, alături de sprijin în creionarea planului individual de învățare al elevului, conform art. 72, alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, pentru a sprijini în mod real parcursul educațional al fiecărui elev.

Mai mult, în acest an școlar nu putem pierde din vedere necesitatea aplicării unui plan de învățare remedială pentru fiecare elev, pornind de la rezultatele evaluărilor semestriale, indiferent de forma acestora”, precizează Consiliul Național al Elevilor.

„Rezultatul sondajului este inechivoc: elevii nu consideră că teza, în forma ei actuală, reprezintă un instrument relevant de evaluare a elevilor, ci un instrument învechit de evaluare sumativă, care nu face altceva decât să întărească poziția centrală a modului de învățare care predomină in sistemul educațional preuniveristar la momentul de față: memorarea și redarea informațiilor papagalicește. Din acest motiv, Consiliul Național al Elevilor propune introducerea unui nou tip de evaluare sumativă, axat pe evaluarea gândirii critice și a competențelor deprinse de către elev.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Foto: CNE

Exit mobile version