Înființarea de clase speciale în învățământul de masă cu antepreșcolari, preșcolari sau elevi cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale este o practică discriminatorie, potrivit avizului Consiliul Economic și Social (CES) pe proiectele de legi ale Educației.
„Cele 100 de asociații de părinți ai copiilor cu TSA (tulburare din spectrul autist) organizați în rețeaua RO TSA și FEDRA nu susțin înființarea de clase speciale în învățământul de masă pentru că este o practică discriminatorie”, se precizează în avizul CES.
Consiliul Economic și Social a propus eliminarea prevederilor b) și c), conform cărora înființarea de clase speciale în învățământul de masă nu este o formă de segregare.
La Art. 11. 4) se specifică faptul că „nu constituie segregare școlară următoarele situații:
a) înființarea și funcționarea, în condițiile legii, a unităților de învățământ special;
b) constituirea, în situații temeinic justificate, în conformitate cu nivelul de sprijin definit la art. 67, de grupe sau clase cu antepreșcolari, preșcolari sau elevi cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale într-o unitate de învățământ de masă;
c) constituirea de grupe/clase/unități de învățământ preuniversitar formate în aceeași locație sau în locații diferite preponderent sau doar cu antepreșcolari, preșcolari sau elevi aparținând unui grup etnic, în scopul predării în limba maternă a acelui grup etnic sau în sistem bilingv”.
Motivația Consiliului Economic și Social: Cele 100 de asociații de părinți ai copiilor cu TSA (tulburare din spectrul autist) organizați în rețeaua RO TSA și FEDRA nu susțin înființarea de clase speciale în învățământul de masă pentru că este o practică discriminatorie. Copiii care în urma evaluării au nevoie de sprijin de nivel I, II sau o parte dintre cei cu nivel de sprijin III pot fi integrabili în învățământul de masă în clase incluzive”.
Este interzisă segregarea școlară pe criteriul etnic, al dizabilității sau al cerințelor educaționale speciale, potrivit proiectului de lege:
(3) „În învățământul preuniversitar este interzisă segregarea școlară pe criteriul etnic, al dizabilității sau al cerințelor educaționale speciale, pe criteriul statutului socioeconomic al familiilor, al apartenenței la o categorie defavorizată, al mediului de rezidență sau al performanțelor școlare ale beneficiarilor primari ai educației, în condițiile prevăzute de lege.
5) În sensul prezentei legi, prin segregare școlară se înțelege acel tip de discriminare săvârșită în cadrul unei unități de învățământ, prin separarea fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând unui grup definit conform alin. (3) pe grupe/clase/clădiri/structuri/bănci, astfel încât procentul antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând grupului respectiv din totalul elevilor din grupă/clasă/clădire este disproporționat în raport cu procentul pe care copiii aparținând grupului respectiv îl reprezintă în totalul populației de vârstă corespunzătoare unui ciclu de educație, în respectiva unitate administrativ-teritorială”.
- CES, organism de avizare al inițiativelor legislative, a dat un aviz favorabil cu propuneri și observații pe proiectele de legi ale Educației.
Foto: © Koba Samurkasov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
Este de ajuns un copil mai special intr-o clasa, ca celalti 25 de copii devin automat discriminati. Ceilalti 25 de copii au si ei dreptul sa invete… dar nu… sunt sacrificati pentru 1 singur copil.
Sa va spun cum decurg orele la copilul meu in clasa: Exista un copil “special” nou mutat de la alta scoala, parintii spun ca are un IQ mai mare si ca nu are nicio problema, dar… in timpul orelor acest copil isi scoate telefonul si asculta muzica data tare pe telefon, daca i se confisca telefonul injura profesorul, il scuipa, urla, musca, tipa si nu numai. Se plimba prin clasa, se mai razbuna pe colegi lovindu-i, intepandu-i cu compasul, le cauta prin ghiozdane, le rupe carti, caiete, haine… Cum poate un profesor sa isi faca orele in aceste conditii? Cum poate copilul meu sa invete in acest vacarm? Ce pot face eu ca parinte, care imi trimit copilul la scoala sa invete, si ajung sa predau eu lectia copilului meu pentru ca profesorul la ora nu si-a facut treaba, era prea preocupat cu copilul cu probleme?
Am semnat o multime de plangeri, sunt multe plangeri cu rapoarte medico-legale cu vatamari si din partea copiilor si din partea profesorilor, cate mai pot indura copiii nostri? Ceilalti 25 de copii din clasa nu au dreptul la educatie?
Ca si profesor în învățământul special observ ca numarul asociațiilor “îngrijorate” de segregare a crescut. Interesele acestor așa zise asociații sunt de altă natura si nu au nici o legătură cu educația copiilor aflați în dificultate. Totul se învârte in jurul banilor, copii cu C.E.S. devin ținte și victime ale bullyingului in învățământul de masă, stagnează ca și progres iar cei mai mulți reajung in școlile speciale.
Asta e realitatea, copiii cu nevoi speciale au dreptul dar nu pot învăța în orice școală.
Aceste asazise asociatii de parinti au ele habar de ce inseamna unul sau doi copii cu probleme intr-o cl de 25? fara consilier care si acesti cons. apar cu gramada au cabinete private dar la scoli zero.Deca e si ea pe acolo ca sa fie ceva de gen “ce caut eu in viata mea”.
Chiar nimic nu înțeleg cei din minister, nici în ceea ce privește învățământul special! Acum, în clase sunt maxim 8-12 elevi cu CES!!! Profesorii sunt pregătiți special pentru a preda la astfel de elevi, care, din nefericire, au probleme de sănătate. Numai că în astfel de clase, ei primesc atenție, programe adaptate, metode și timp pentru a putea progresa!!! “Integrați” în învățământul de masă, sunt de fapt “diluați”, neglijați în favoarea celor cu IQ ridicat, supuși chiar bullying-ului celorlați, chiar dacă oficial nu se recunoaște. Desființarea claselor speciale, și a școlilor speciale, este o mare GREȘEALĂ! În primul rând pentru acești elevi, pentru familiile lor și pentru societate.
Eu nu inteleg un lucru: Orice parinte constient si cu capul pe umeri vede cat ii este de greu sa stapaneasca un astfel de elev. Oare, daca vede cat e de dificil cu unul, al tau, nu poate gandi cu capul ala de pe umeri ca pentru cadrul didactic aflat la catedra cu 30-40 elevi printre care si cel/cei cu probleme, este o munca de Sisif, un consum psihic imens si o pierdere pentru ceilalti colegi? Pana unde poate duce inconstienta unui parinte incat sa nu admita evidenta: ca acel copil nu este si nu va fi niciodata normal, integrabil in invatamant de masa si in societate? Inteleg durerea unui astfel de parinte, dar nu pot intelege orgoliul prostesc de a lasa copilul in invatamant de masa cand pt.el totul e in avantaj in invatamant special.
Nu e vina copilului ca s-a nascut asa. Nu e vina parintelui care vede ca are niste drepturi doar pe hartie.
In mod normal unui copil mai agitat i se scurteaza programul (nu cred ca e prevazut asa ceva in legile proaste romanesti), are un curriculum adaptat si are un shadow (serviciu oferit de scoala sau de primarie).
Doamna doctor Ligia Minune von Luxembourg zisa Limbaj de Lemn sau Meditatie una spune si alta face.
Cica echitate, sanse egale, diversitate, dar de fapt e meditatie, avantaje pentru bogati, avantaje pentru partid.