Înființarea Centrului Național pentru Educație Incluzivă și stabilirea unor camere-resursă în școli, prevăzute în noua Lege a învățământului preuniversitar, sunt amânate până în 2025 – proiect de ordonanță de urgență

1.140 de vizualizări
Sursa: Inquam Photos / George Călin
Centrul Național pentru Educație Incluzivă, instituție de interes național care trebuie să fie înființată conform noii Legi a învățământului preuniversitar, nu va fi înființată înainte de 2025: un proiect de ordonanță de urgență publicat în dezbatere de Ministerul Finanțelor prevede prorogarea prevederilor legale privind înființarea CNEI până la începutul anului școlar 2025-2026.

Proiectul de OUG privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice prevede, la art. XXVI:

„Art. XXVI -(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, aplicabilitatea unor dispoziții prevăzute în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările ulterioare, se prorogă după cum urmează:

  1. prevederile art.67 alin. (4), (6), (7), (8) se prorogă până la începutul anului școlar 2025-2026 (…)”

Art.67 (4) din Legea 198/2023 prevede înființarea CNEI:

  • (4) Se înființează Centrul Național pentru Educație Incluzivă, denumit în continuare CNEI, instituție publică, de interes național, în subordinea Ministerului Educației, cu personalitate juridică, finanțată din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat. În cadrul CNEI funcționează Departamentul de cercetare în educație incluzivă și specială. În domeniul incluziunii, Ministerul Educației implementează politici publice cu sprijinul CNEI.

Punctul (6) al aceluiași articol se referă la stabilirea sediului, organizării și regulamentului de funcționare a CNEI, prin hotărâre de Guvern. Punctul (7) precede că CNEI poate să primească finanțări din partea altor instituții și să exploateze drepturi de proprietate intelectuală.

Iar punctul (8) al art. 67 din Lege, punct pentru care proiectul de OUG actual prevede prorogarea, menționează stabilirea camerelor-resursă pentru susport educațional și psihopedagogic în fiecare unitate de învățământ:

  • „(8) La nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar se realizează cel puțin o cameră-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, conform standardelor aprobate prin ordin al ministrului educației, în termen de un an școlar de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Camerele-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic sunt dotate corespunzător pentru desfășurarea activităților de consiliere, asistență psihopedagogică, sprijin educațional, logopedie și/sau alte terapii specifice.”

O hotărâre de guvern privind structura organizatorică și regulamentul de funcționare ale Centrului Național pentru Educație Incluzivă avea drept termen de implementare 1 decembrie, după cum Edupedu.ro a semnalat aici.

Legea 198 include mai multe prevederi referitoare la CNEI, inclusiv:

  • Să colaboreze cu noua Agenție Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar – ARACIIP (în locul ARACIP), agenție a cărei înființare este de asemenea prorogată până la începutul anului 2025-2026, prin aceeași ordonanță – pentru standardele specifice de calitate privind educația specială
  • Să nominalizeze, prin intermediul CJRAE și CMBRAE și al departamentelor care iau locul inspectoratelor – reformă de asemenea prorogată – comisiile care stabilesc la nivel județean sprijinul necesar la începutul învățământului obligatoriu sau când e necesar, prin teste standardizate
  • Să intermedieze, alături de CJRAE/CMBRAE, pentru Ministerul Educației, asigurarea instrumentelor de evaluare care să ajute în formularea de recomandări pentru încadrarea elevilor într-o formă de învățământ superior

4 comments
    1. și pana atunci cine ne indemnizeaza pe cei ce suntem obligați sa stam cu copii în banca sa I obligam sa nu deranjeze clasa sau stam în banca degeaba fără minim progres academic dar suntem aici din lipsa acestor clase speciale in invatamantul de masa sau din lipsa unei scoli speciale pentru 2 municipi plus imprejurimi .V om absolvi 8 clase cu nivel de gradinita mulți din copii din Tudra , Campia-Turzii și împrejurimi pt ca nu am avut nimic . Nu se respecta dreptul la educație conform nevoilor noastre și cine răspunde pt aceste suflete de copii?

  1. proiectul Romania amânată….
    din păcate,Romania Educata a fost doar o trompeta…
    amânări …renunțări …un eșec total

    1. Adică HAOS, bulversare pe toată linia! Și vine tipul ăla de la Guvern care a luat bacalaureatul la 38 de ani, analfabetul funcțional Ciolacu și spune că vrea performanță) în sistem pentru mizilicul de 13% (pe care au vrut să îl facă 8%, cu iuțeală de mână și nebăgare de seamă!) abia acoperitor de inflație…. În acest timp depășita și expirata de Ligia Deca tace ca mortu-n păpușoi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Învățământul profesional, obligatoriu pentru elevii care dau Evaluarea Națională anul acesta și nu obțin media de admitere 5. Comisia de Dialog Social a avizat propunerea Ministerului Educației

Elevii care intră anul acesta clasa a VIII-a, susțin Evaluarea Națională 2020 și nu obțin media 5 ar urma să fie obligați să meargă la învățământul profesional. Propunerea aparține Ministerului…
Vezi articolul

Ministrul Educației: Dacă noi vom continua acest proces de predare și examinare online fără să fim pregătiți, fără să avem platforme de evaluare securizate, nu vom face altceva decât să încurajăm frauda de la vârste fragede / După această perioadă lucrurile vor merge mult mai mult către predarea online

“Dacă noi vom continua acest proces de predare şi examinare online fără să fim pregătiţi asta însemnând fără să avem profesori pregătiţi, fără să avem acces generalizat la internet şi…
Vezi articolul

Un preot profesor la Facultatea de Teologie din Sibiu cere oprirea vaccinării bazându-se pe teorii conspiraționiste și pe opiniile controversaților doctori, Monica Pop și Vasile Astărăstoae

Preotul profesor Vasile Mihoc, îndrumător de doctorate la Facultatea de Teologie Ortodoxă de la Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu, cere oprirea vaccinării invocând argumente pseudo-științifice preluate de la oftalmoloaga Monica…
Vezi articolul