“Supermarketuri” de cursuri, lecții corectate pe chat, servicii extinse de cloud și implicarea masivă a operatorilor telecom fac parte dintre soluțiile prezentate într-un “Îndreptar” pentru învățământul flexibil, la distanță, pus de China la dispoziția UNESCO în contextul epidemiei de Covid-19. Documentul, transmis experților internaționali în educație săptămâna aceasta, prezintă pe larg, din perspectivă statală, experiența Republicii Populare în efortul său de a asigura continuitatea procesului educațional, în pofida epidemiei.
- EduPedu.ro prezintă câteva puncte cheie ale documentului, ce poate fi consultat în întregime aici
- Vezi și o viziune neoficială din interiorul sistemului de educație din statul comunist, prezentată EduPedu.ro de un profesor american din Beijing
Documentul precizează că autoritățile chineze au acționat rapid deoarece aveau și experiența altor epidemii în care au fost închise multe școli, precum SARS sau H1N1.
Cum structurează chinezii informația și procedurile pentru buna organizare a învățământului la distanță:
– În primul rând, trebuie înțeles conceptul de învățare flexibilă și ce presupune aceasta, cum poate fi structurată
– În al doilea rând, centralizarea soluțiilor (aplicații, tehnologii etc) pentru învățarea online, flexibil, în funcție de necesități
– În al treilea rând, asigurarea infrastructurii tehnice
– Soluții pentru predare și învățare mai eficientă
– O colaborare mai strânsă între autorități, companii și școli
Ce este esențial în privința învățării flexibile:
- să se țină cont când și cum are loc procesul de învățare (sincron, asincron etc)
- ce și cum pot să învețe elevii în condițiile date
- cum poate fi predată materia aleasă în funcție de criteriile de mai sus
- ce strategii pot fi folosite pentru organizare
“Manualul” oferă exemple de flexibilitate în învățare, aplicate în China la nivel central sau local:
- “Școala Binbei din provincia Shandong a deschis un Supermarket de Cursuri, ce oferă flexibilitate elevilor și îi ajută la organizare. Supermarketul oferă materiale de curs pe teme ce includ fotografia, caligrafia, citirea, muzică, exerciții fizice”
- Ministerul Educației a coordonat 22 de platforme online de învățare, ce oferă în total 24.000 de cursuri online gratuite, la nivel național. Școlile și companiile din educație, la nivel de provincie, au oferit la rândul lor un volum mare de resurse de învățare
- Școlile au apelat la aplicații de chat în timp real pentru a ușura evaluările – este dat exemplul Școlii Primare nr. 1 din Puyang, provincia Henan, unde copiii își scriu pe hârtie răspunsurile la teste, fotografiază foile și le trimit prin chat, iar corectura e adăugată manual cu instrumente de procesare a imaginilor și trimisă înapoi elevilor.
Experiențe chinezești care, potrivit Îndrumarului, pot fi folosite și în alte țări care vor să adopte soluții flexibile de învățare online:
1. Autorități guvernamentale (ministere, comisii) au colaborat între ele, apoi au coordonat împreună lucrul cu autoritățile regionale și locale, până la nivel de școală, ca să asigure infrastuctura necesară. Prioritară a fost adoptarea unor rețele de comunicații care să poată facă față unui număr foarte mare de utilizatori.
2. Experți, școli și autorități guvernamentale au oferit sprijin la toate nivelurile, pentru a identifica suport de învățare pentru educatori, elevi și părinți, în funcție de nevoile specifice.
3. Autoritățile au adoptat, în colaborare cu specialiști în educație, materiale de învățare pentru elevii cu dizabilități sau cu nevoi speciale
Raportul susține că procesul de învățare poate fi îmbunătățit cu ajutorul tehnologiei, care poate să ofere un mediu de calitate pentru cursuri și să le ofere elevilor opțiuni de timp, loc și ritm de învățare. Pentru asta, însă, e nevoie de reguli, printre care:
1. Acces intrinsec la resurse de tip e-learning, care trebuie să îndeplinească mai multe condiții: să fie necesare sau de interes pentru elevi; să fie de dificultate moderată; să fie structurate simplu și clar; conținutul să nu fie prezentat în manieră obositoare vizual; să fie ușor navigabil
2. Comunitățile virtuale de învățare (medii de clasă) pot fi clădite dacă se respectă regulile:
– mediul de învățare să confere elevilor sentimentul de apartenență, să fie unul ce conferă încredere;
– elevii să primească feedback la timp, încât să aibă sentimentul realizării;
– să permită elevilor identificarea emoțională și să le răspundă dorinței de competiție și performanță.
3. Sistemele de management al învățării trebuie asociate proceselor de predare, trebuie să includă servicii automate care să reducă din volumul de muncă, să genereze date de învățare pentru elevi și profesori și să ofere experiențe bune de predare și învățare
4. Designul trebuie să țină cont de experiența utilizatorului și de nevoile lui
5. Elevii trebuie încurajați, să primească feedback la timp și să poată discuta personal cu profesorii