Încurajarea, de către profesor, a participării elevilor la oră, utilizarea metodelor inovative de predare, ritmul de parcurgere a materiei și atmosfera generală din cadrul orelor de curs – acestea ar fi câteva dintre întrebările posibile din chestionarul elevilor pentru feedback-ul semestrial care ar urma să fie colectat în privința profesorilor, anunță Consiliul Național al Elevilor într-un comunicat primit de Edupedu.ro.
Feedback-ul este prevăzut de Statutul Elevului încă din anul 2016, menționează elevii, iar pentru aplicarea acestui principiu Ministerul Educației a anunțat, prin secretarul de stat Radu Szekely, că lucrează la o metodologie.
„Această metodologie nu are drept scop aplicarea de măsuri coercitive pentru cadrele didactice, ci sprijinirea acestora în conturarea unui act educațional de calitate, centrat pe elev”, anunță reprezentanții Consiliului Național al Elevilor.
„Conform articolului 7, alin. aa) din Statutul Elevului, aprobat prin OMENCȘ nr. 4742/2016, elevii au dreptul de a acorda feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime, pentru a identifica cele mai eficiente metode didactice.
Acest proces de acordare a feedback-ului se întâmplă, însă, de foarte puține ori. În majoritatea unităților de învățământ din România, cultura comunicării deschise dintre elevi și profesori și schimbul de feedback reciproc este aproape inexistentă.
Din acest motiv, Consiliul Național al Elevilor a propus Ministerului Educației elaborarea unei proceduri de acordare a feedbackului semestrial, menită să sporească și să eficientizeze comunicarea dintre elevi și cadrele didactice. Această metodologie nu are drept scop aplicarea de măsuri coercitive pentru cadrele didactice, ci sprijinirea acestora în conturarea unui act educațional de calitate, centrat pe elev. Salutăm deschiderea Ministerului Educației cu privire la această inițiativă, ce va avea drept efect pe termen lung îmbunătățirea actului de predare-învățare.
Printre posibilele întrebări ce vor face parte din instrumentul de feedback se numără itemi privind încurajarea, de către profesor, a participării elevilor la oră, utilizarea metodelor inovative de predare, ritmul de parcurgere a materiei și atmosfera generală din cadrul orelor de curs. Răspunsurile elevilor vor fi ponderate în funcție de participarea lor la ore,” se mai arată în comunicatul CNE.
„După aproape 5 ani de când elevii au dobândit dreptul de a acorda feedback semestrial cadrelor didactice, Consiliul Național al Elevilor a propus crearea unui instrument de feedback reglementat, care să asigure acordarea corectă a acestuia. Ce ne dorim noi este ca în sălile de clasă din întreaga țară să pornească dialoguri cu privire la calitatea actului de predare și învățare, așa cum este el perceput de către elevi. Doar în acest fel vom putea vorbi despre o educație de calitate, centrată cu adevărat pe nevoile elevilor. Menirea acestui instrument este, așadar, să creeze un canal de comunicare, pentru a construi relații de colaborare între elevi și profesori, nu de a căuta vinovați sau de a arăta cu degetul. Salutăm decizia Ministerului Educației de a aborda acest subiect, în interesul tuturor elevilor din România.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.
„Ministerul Educației este în proces de elaborare a unei metodologii de consultare a elevilor la finalul fiecărui semestru, în așa fel încât să se colecteze feedback” despre profesori, iar acesta să fie folosit în evaluarea cadrelor didactice, potrivit secretarului de stat din Ministerul Educației Radu Szekely.
„Referitor la evaluarea profesorilor din perspectiva elevilor, să știți că în momentul de față ministerul discută cu Consiliul Național al Elevilor, este în proces de elaborare a unei metodologii de consultare a elevilor la finalul fiecărui semestru, în așa fel încât să se colecteze feedback de la elevi, care să fie ulterior transmis cu dirigintele clasei sau cu directorul, ca să poată să-și îmbunătățească performanța. În momentul de față noi evaluăm doar prin autoevaluare sau prin procese de evaluare coordonate de inspectoratul școlar, beneficiarul final este foarte rar inclus în această consultare”, a declarat sâmbătă, 17 aprilie 2021, Radu Szekely.
Foto: CNE