Încurajarea, de către profesor, a participării elevilor la oră, utilizarea metodelor inovative de predare, ritmul de parcurgere a materiei și atmosfera generală din cadrul orelor de curs – acestea ar fi câteva dintre întrebările posibile din chestionarul elevilor pentru feedback-ul semestrial care ar urma să fie colectat în privința profesorilor, anunță Consiliul Național al Elevilor într-un comunicat primit de Edupedu.ro.
Feedback-ul este prevăzut de Statutul Elevului încă din anul 2016, menționează elevii, iar pentru aplicarea acestui principiu Ministerul Educației a anunțat, prin secretarul de stat Radu Szekely, că lucrează la o metodologie.
„Această metodologie nu are drept scop aplicarea de măsuri coercitive pentru cadrele didactice, ci sprijinirea acestora în conturarea unui act educațional de calitate, centrat pe elev”, anunță reprezentanții Consiliului Național al Elevilor.
„Conform articolului 7, alin. aa) din Statutul Elevului, aprobat prin OMENCȘ nr. 4742/2016, elevii au dreptul de a acorda feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime, pentru a identifica cele mai eficiente metode didactice.
Acest proces de acordare a feedback-ului se întâmplă, însă, de foarte puține ori. În majoritatea unităților de învățământ din România, cultura comunicării deschise dintre elevi și profesori și schimbul de feedback reciproc este aproape inexistentă.
Din acest motiv, Consiliul Național al Elevilor a propus Ministerului Educației elaborarea unei proceduri de acordare a feedbackului semestrial, menită să sporească și să eficientizeze comunicarea dintre elevi și cadrele didactice. Această metodologie nu are drept scop aplicarea de măsuri coercitive pentru cadrele didactice, ci sprijinirea acestora în conturarea unui act educațional de calitate, centrat pe elev. Salutăm deschiderea Ministerului Educației cu privire la această inițiativă, ce va avea drept efect pe termen lung îmbunătățirea actului de predare-învățare.
Printre posibilele întrebări ce vor face parte din instrumentul de feedback se numără itemi privind încurajarea, de către profesor, a participării elevilor la oră, utilizarea metodelor inovative de predare, ritmul de parcurgere a materiei și atmosfera generală din cadrul orelor de curs. Răspunsurile elevilor vor fi ponderate în funcție de participarea lor la ore,” se mai arată în comunicatul CNE.
„După aproape 5 ani de când elevii au dobândit dreptul de a acorda feedback semestrial cadrelor didactice, Consiliul Național al Elevilor a propus crearea unui instrument de feedback reglementat, care să asigure acordarea corectă a acestuia. Ce ne dorim noi este ca în sălile de clasă din întreaga țară să pornească dialoguri cu privire la calitatea actului de predare și învățare, așa cum este el perceput de către elevi. Doar în acest fel vom putea vorbi despre o educație de calitate, centrată cu adevărat pe nevoile elevilor. Menirea acestui instrument este, așadar, să creeze un canal de comunicare, pentru a construi relații de colaborare între elevi și profesori, nu de a căuta vinovați sau de a arăta cu degetul. Salutăm decizia Ministerului Educației de a aborda acest subiect, în interesul tuturor elevilor din România.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.
„Ministerul Educației este în proces de elaborare a unei metodologii de consultare a elevilor la finalul fiecărui semestru, în așa fel încât să se colecteze feedback” despre profesori, iar acesta să fie folosit în evaluarea cadrelor didactice, potrivit secretarului de stat din Ministerul Educației Radu Szekely.
„Referitor la evaluarea profesorilor din perspectiva elevilor, să știți că în momentul de față ministerul discută cu Consiliul Național al Elevilor, este în proces de elaborare a unei metodologii de consultare a elevilor la finalul fiecărui semestru, în așa fel încât să se colecteze feedback de la elevi, care să fie ulterior transmis cu dirigintele clasei sau cu directorul, ca să poată să-și îmbunătățească performanța. În momentul de față noi evaluăm doar prin autoevaluare sau prin procese de evaluare coordonate de inspectoratul școlar, beneficiarul final este foarte rar inclus în această consultare”, a declarat sâmbătă, 17 aprilie 2021, Radu Szekely.
Foto: CNE
8 comments
Violență psihologică la adresa profesorilor. Trist și umilitor.
Ce te faci daca ai elevi care chiulesc, elevi care nu citesc nimic ptr ora , elevi pe care nu îi interesează ce faci tu la ora. La nici o ora. Și tu te chinui și încerci să îi plici la ora și ei îți dau cu flit. Ce evaluează acești elevi un profesor. Cum evaluează un elev care nu este interesat de ora și ptr el școală nu este altceva decât un loc de întâlnire cu colegii sau un loc de unde sa plece din grup prin restaurante sau terase? Da s-ar putea face aceasta așa zisa evaluare dacă toți elevii ar fi interesați de ore, dar în varianta in care 80, la sută din ei nu îi interesează școală cum faci? Cum evaluează un elev care abia ia media 5 sau e corigent , un profesor. As vrea să știu dacă mai există așa ceva și în alte țări și în ce condiții. Mi se pare că chiar vreți să distrugeți de tot ce a rămas bun in învățământ. Eu m-am confruntat cu o clasă în care orice incercam.si cu rău și cu bine tot nu puteam sa ii fac să învețe sau sa participe la ora
Sau daca un profesor nu era pe placul lor și le cerea mai mult îl blamau. Cum evaluează acești elevi?.
Elevul nu a parcurs metodica materiei respective, nu știe programa și planificarea pentru a stabili ritmul de parcurgere a materiei și cu atmosfera la ora este mai aproape de a face mișto de profesor și de a copia la teste cu atât va fi mai bine.
Înțeleg că evaluarea asta este, de fapt, un feedback. Și atunci este în regulă; cu condiția, bineînțeles, ca elevii să fie cinstiți și să își dorească și ei îmbunătățirea reală a situației, nu răzbunarea pe vreun profesor exigent.
Pentru a participa la ora, elevii emotivi trebuie incurajati cu alcool si tigari. Doar acest test nu a fost efectuat.
Mi se pare total nefiresc ce elevul sa evalueze profesorul. El nu are instrumentele necesare unei asemenea activități.
Sa inoveze el cu 4 clase simultan spre exemplu. Il invit pe domnul Campeanu sa tina o ora de simultan clasele 0-1-2-3. Ca doar e profesor, ca si noi. Fiind inginer agronom il provoc la o ora de matematica. Fiecare clasa cu materia ei, totul predat la 4 clase odata. 35 de minute 0 si 45 minute ceilalti. Iar copilul de 5-6 ani sa dea apoi feedback pentru cata inovare am facut eu. Credeti-ma, ceea ce fac eu se cheama nu inovare, ci creatie abstracta. Numai asa pot face ceva cu ei in astfel de conditii si cu toate ale tale de acasa. Dati-va jos fundul din scaunele ministeriale si tineti o ora in rural la simultan spre exemplu. Apoi, mergeti pe viscol, pe ploaie la toaleta turceasca din fundul curtii scolii daca va taie emotia. O sa va ca…ati in el feedback, pentru ca, pana la toaleta respectiva, s-ar putea sa va ca…ati pe dumneavoastra.
Da…total de acord.
In plus, de ce ar fi aceste chestionare anonime?Raportandu-ne invers ,atunci când elevii sunt evaluati ei nu știu de către cine sunt evaluati?
De unde știe elevul daca profesorul a adaptat materia sau nu la nivelul clasei?
Așa specialist este elevul de are competenta sa analizeze nivelul tuturor colegilor sai și sa cunoasca ce metode de predare învățare sunt cele mai adecvate în diferite contexte si situatii?
De unde stim ca nu vor fi elevi rău voitori?
Mi se pare o bătaie de joc la adresa profesorilor in contextul unei societăți in care si-a pierdut din demnitatea si autoritatea pe care ar fi fost de dorit sa o aibă.