Albert are acum 9 ani și a învățat cel puțin două lucruri, spune el, prin participarea la FLiPiada – să fie mult mai atent cu banii și să aprecieze oamenii care îi vorbesc pe înțelesul lui, care îi explică și îl fac să înțeleagă mai ușor lucruri utile în viață.
Elev în clasa a II-a la Școala Gimnazială “Sfânta Varvara“ Aninoasa, din județul Hunedoara, lui Albert Cioică doamna învățătoare i-a înfiripat ideea că ar putea câștiga FLiPiada, dacă își pune toate “motoarele“ în funcțiune, dacă e atent la ce i se explică și dacă va fi conștiincios. Zis și făcut! La cei 8 ani împliniți, Albert și echipa lui de “Detectivi“ au convins juriul că știu să aplice principii sănătoase de economie, antreprenoriat și finanțe în situații reale de viață.
Mama lui Albert, Andrea Cioică spune că încântarea băiatului i-a stârnit și ei entuziasmul, astfel că, pe lângă echipa de la școală, a format și o adevărată echipă acasă. “Totul a pornit de la doamna învățătoare, care i-a explicat totul despre acest concurs și a spus că îi încurajează, ne-a întrebat dacă suntem de acord și dacă îi susținem, ne-a spus că nu o să fie complicat și că are o șansă să câștige și să ajungă până la final. I-a invitat pe câțiva dintre colegi să formeze o echipă. El a fost încântat, iar dacă l-am văzut așa încântat, am zis că îl susțin, ca să vedem și noi despre ce este vorba“, a povestit mama pentru Edupedu.ro.
Condițiile pentru participarea la FLiPiada sunt simple, orice elev le poate îndeplini, de la cel mai mic, la cel mai mare. Trebuie să aibă vârsta între 6 și 19 ani și să fi participat înainte de înscriere la atelierul gratuit de educație financiară ”FLiP – Școala de bani pe roți“, potrivit regulamentului de concurs. Acest atelier este o ”călătorie” interactivă și foarte interesantă, în lumea banilor, pe înțelesul tuturor.
FLiPiada, în schimb, este un concurs de tip treasure hunt (vânătoare de comori) cu tematică financiară, creat astfel încât să îi provoace și să le stârnească interesul tinerilor participanți.
Copiii se înscriu la concurs pe platforma www.escoaladevalori.ro. Pe formularul de înscriere o apărea numele și prenume, data nașterii, clasa, școala, localitatea, județul, un număr de telefon și adresa de e-mail.
Înscrierile pentru noul sezon au început pe 21 martie și se încheie pe 7 mai. Regulamentul concursului – aici.
- FLiPiada este un concurs cu tematică financiară, derulat de BCR în parteneriat cu Școala de Valori, cu scopul de a le stârni interesul tinerilor participanți prin provocări și exerciții practice de tip simulator pentru a-și testa noțiunile de educație financiară.
Concursul are loc în trei etape – etapa provocărilor, simulator și finala – anunțarea câștigătorilor fiind programată pentru 1 iunie, de Ziua Copilului. Concursul se va desfășura pe trei categorii: detectivi (clasele pregătitoare – clasa a IV-a), exploratori (cls. V – VIII) și experți (cls. IX – XII).
Albert a fost unul dintre câștigătorii primei ediții, iar când l-am întrebat dacă îi era clar ce înseamnă economie în clasa a II-a, a spus că “a mai auzit până atunci de economie și lucruri din astea, dar nu mai participasem la niciun concurs pe astfel de teme. Mi s-a părut o idee frumoasă care mă putea ajuta și pe viitor. M-am înscris și de atunci am început să trag cât mai tare de mine ca să realizez ceva“.
Teama de eșec l-a învățat pe Albert să aibă încredere în forțele sale, iar ceea ce mama lui i-a spus a fost cel mai important lucru – la final contează ceea ce învață pe parcurs, acela va fi marele câștig. “Era încântat, a vrut să participe, eu am zis să-l încurajez, dar îi era și un pic teamă. Zicea “dacă nu o să ne descurcăm și dacă nu o să ajungem până în finală?“ Și i-am spus că trebuie să aibă simțul răspunderii, să vadă că în viață nu-ți iese întotdeauna cum vrei și mai ales dacă nu lupți și nu vrei să depui un efort. Apoi mie îmi era frică de un eventual eșec, pentru că ei sunt mici și nu reacționează ca noi, atunci când pierd. Mai ales că era atât de încântat, a ajuns aproape spre finală și se tot întreba “dacă nu câștig?“. Și atunci am avut o discuție cu el și i-am spus că nu contează, pentru că nu e vorba doar despre câștig, e vorba despre ce a învățat și cu ce rămâne“, a spus Andreea Cioică.
Toate indicațiile vor fi clar explicate și copiii vor știi permanent ce au de făcut, iar organizatorii și trainerii îi vor ghida pe parcursul competiției. Atât Albert, cât și mama lui, au spus că unul dintre lucrurile care au contat cel mai mult în entuziasmul care l-a însoțit pe copil prin probele de la FLiPiada a fost chiar felul în care trainerii se comportau cu copiii și modul în care le explicau ce au de făcut. “Pentru mine concursul a durat destul de puțin pentru că am prins drag de acest concurs. Oamenii care au organizat acest concurs aveau un stil de a vorbi, încât copiii să înțeleagă“, spune Albert, după cele 3 luni de concurs.
“Unul dintre motivele care l-au încântat ar putea fi felul organizatorilor de a le vorbi. Am stat lângă el când mai avea discuții cu organizatorii, pe Zoom, acei domni și acele doamne știau să vorbească cu ei, să le vorbească pentru vârsta lor, pe înțelesul lor, să le explice. Probabil că de asta a prins drag. Vă spun sincer, acest concurs mi se părea, la început, când știam doar tema, un pic greu pentru un copil de clasa a II-a. Dar domnii și doamnele care le-au explicat tot ce au de făcut în cadrul concursului au fost pe înțelesul lor și felul în care i-au mobilizat pe copii se datorează lor“, a declarat și Andreea Cioică.
Bucuria premiului cel mare, după o muncă susținută și un demers atât de conștiincios a fost una pe măsură, la Albert. I-a povestit mamei lui, care era la serviciu în ziua concursului, lucrând în ture de noapte, că emoțiile au fost uriașe.
Dacă te-ar întreba un alt copil “cum este Albert, să participi la Flipiada?“ ce i-ai spune?
“I-aș spune că nu este așa de greu, dar trebuie să te dedici un pic. Vreau să le transmit participanților de anul acesta multă baftă și să aibă încredere în ei!“ – Albert, 9 ani
“Eram la muncă în ziua în care a câștigat dar s-a filmat el și mi-a povestit. El îmi tot spunea din timp că crede că o să câștige, pentru că echipa lui a avut cele mai mari punctaje și că nu prea avea cum să piardă în momentul în care făcea mereu foarte bine și avea rezultate. În ziua premierei a ascultat liniștit că s-a acordat locul al III-lea, apoi locul al II-lea și deja când a dedus că a mai rămas doar echipa lui pentru locul I zice “mami, nu mai puteam să respir de bucurie”, a spus părintele.
Atât de puternice au fost trăirile, încât chestiunile organizatorice abia dacă le mai ținea minte. “În finală țin minte că am făcut un joc despre o familie care s-a dus într-o vacanță și trebuia să reușim să economisim cât mai mulți bani, astfel încât să se simtă și membrii familiei bine. Am încercat să nu cheltuiesc foarte mulți bani pentru mâncare, pentru jucării, pentru dulciuri, pentru lucruri pentru copii și așa am economisit. Tot spre finalul concursului a trebuit să creăm o afacere pe care am vedea-o posibilă în viitor. Acolo am știut, la fel, ce anume să fac“, a spus Albert despre FLiPiada.
Fiind un concurs despre bani și despre situații pe care concurenții le pot întâlni în viața reală, FLiPiada are propria monedă – FLiPcoin, denumită prescurtat FPC. Pentru prima etapă, de exemplu, fiecare membru din echipă trebuie să strângă 250 de FPC și poate face asta rezolvând provocările primite, cu diferite grade de dificultate.
Premiile sunt următoarele:
- Premiul I – 3.000 de lei net/persoană – 12.000 lei net/echipă
- Premiul II – 2.000 lei/persoană – 8.000 lei/echipă
- Premiul III – 1.000 lei/persoană – 4.000 lei/echipă
FLiP – Școala de Bani pe Roți este un proiect realizat de BCR-Scoala de bani și Școala de Valori și constă în ateliere gratuite de educație financiară pentru cei mici.
Școala de Bani este un proiect al Băncii Comerciale Române, lansat în 2016, care a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România.
Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală modernă a cărei viziune este dezvoltarea prin educație inovativă a unei societăți bazate pe valori.
Foto: Child computer photo created by master1305 – www.freepik.com